Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-08, 09:49   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Vi har huset fullt av klassikere, alt fra Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Egner, Vestly til mer moderne klassikere som Ruffen og Serafin. Men jeg føler vi er litt dårlige på moderne barnelitteratur, altså fra de siste 10 år ca. Noen som husker damen som mente klassikerne burde ut av bibliotekene? Jeg tenker ikke noe så drastisk, men kan absolutt litt flinkere på litteratur som speiler vårt samfunn i dag.

Så jeg tenkte vi kunne ha en anbefalingstråd hvor vi skriver litt om gode, moderne barnebøker?

Jeg vil gjerne begynne med Garmannbøkene; Garmanns sommer og Garmanns gate.


Førstnevnte handler om Garmann som skal begynne på skolen, han gruer seg litt og funderer på masse denne siste sommeren før skolen. Illustrasjonene er fantastiske, og boka har vunnet masse priser. Nå så jeg også Garmanns Gate i butikken, den har vi ikke, men illustrasjonene er hvertfall av like høy kvalitet.

Alle Døde Små Dyr
er en favoritt fra barnehagen, den handlet om tre barn som startet begravelsesbyrå for dyr og begraver både maur og dyr. Etterhvert begynner de å ta livet av insekter for å holde begravelser, og den har en helt herlig morbid tekst til tider.

Sitat:

Esters jobb var å grave. Jeg skulle skrive dikt, og Esters lillebror, Putte, skulle gråte. Med innsikt og humor har Ulf Nilsson skrevet en bok om lek og alvor, liv og død. Vi kjenner oss igjen i denne fortellingen. Leken er herlig usentimental, men det er en tone av underliggende alvor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:00   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Ikke akkurat PK, men:
Denne ble en kjempehit hjemme for både storesøster og lillebror... Skrevet av Stephanie Blake
Om lille Simon kanin som bare kan si "bæsj" - helt til han blir slukt av en ulv, blir reddet ut igjen, like hel, og etter det kan snakke helt perfekt. Med overraskende og morsomt sluttpoeng.

Boken er kort med store bokstaver, storesøster har allerede lært/memorert, så hun leser for lillebror.

Ellers går det mye i Barba-bøkene. Om ikke moderne, så nyutgitte og populære. Kaptein Sabeltann og Karsten og Petra er stadig i vinden hjemme hos oss.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 15-08-08 kl 10:13. Årsak: la til litt mer informasjon
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:01   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

For en god idé! Jeg er helt enig i at Garmanns sommer er en veldig fin bok, og har tenkt å kjøpe den andre også.

Arkimedes og rulletrappa er en veldig morsom og noe grotesk billedbok av Hans Sande med illustrasjoner av Gry Moursund.

Den handler om jenta Eureka, som har en pappa som er oppfinner og en katt som heter Arkimedes, og om hva som skjer når de drar til Oslo for å være med på oppfinnerkongress. Ikke for de aller mest engstelige, kanskje; Eureka og Arkimedes blir nemlig på et tidspunkt skåret i strimler av knivene på toppen av den skumle rulletrappen, men alt går bra til slutt. Herlige tegninger med mye barokk humor. Og så er den på nynorsk, det synes jeg også er fint, Poden har ikke så mange nynorske bøker.

Den boken som jeg tror kanskje har gjort mest inntrykk på Poden er Ulvene i veggen av Neil Gaiman, illustrert av Dave McKean. Den har vi lest mange ganger, og han leser den gjerne selv også, og retter ofte på meg dersom jeg leser et avsnitt med ikke helt riktig dramatisk tonefall.

Neil Gaiman er mest kjent som forfatter av fantasifulle og oftest skumle tegneserier for voksne, og denne boken er både fantasifull og skummel for både barn og voksne. Lucy hører at det er ulver inne i veggen i huset deres, men ingen andre i familien tror på henne - før de plutselig en dag kommer stormende ut av veggen! Fantastiske drømmeaktige illustrasjoner og en flott historie, som er eventyraktig uten å være klisjépreget. Ikke for de mest mørkredde barna, kanskje, som man forstår. (Det finnes en utgave i bokhandelen nå i "Lesehesten"-serien, der illustrasjonene er redusert kraftig i størrelse, det burde nesten være forbudt; jeg vet ikke om den opprinnelige versjonen enda er å få tak i, men antar bibliotekene har den, i alle fall.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:03   #4
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Denne liker vi!

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:05   #5
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker


Arkimedes i prompeland har også vært veldig populær her.
Også om Eureka og pappaen. Han fpromer så fælt, og forteller Eureka om prompeland, der de snakker med rompa (ved å prompe) og det er bannlyst å snakke med munnen.
Mine barn har veldig sansen for "bakvendtland"-bøker, og når det i tillegg handler om promping kan det ikke bli feil...

(ja, nå tror dere vel at vi bare lese bøker om promp og bæsj...)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 15-08-08 kl 10:15. Årsak: la til litt om boka
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:07   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Vi har også Ulvene i veggen (med de store, flotte illustrasjonene), kjøpt på salg på Akademika for noen år tilbake. Jeg har ikke turt å lese den for Glitterbarnet ennå, men jeg tror han takler den nå.

Hadde forresten vært fint om dere skriver litt mer om bøkene også, slik at man kan danne seg et inntrykk av hva de handler om.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:07   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Og for de mindre barna kan jeg knapt anbefale Når to ...-serien til Tor Åge Bringsværd varmt nok. Poden har elsket dem siden før han var to, og nå leser han dem gjerne selv, og vil fremdeles at vi kjøper nye bøker i serien etter hvert som de kommer.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:12   #8
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker


Boken om Bodil av Pija Lindenbaum - om en uoppdragen bullterrier. Skrevet på rim, flotte illustrasjoner. Anbefales! Er vel ikke i bokhandel lengre, den kom i 1992. Men kan sikkert lånes på biblioteket.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:14   #9
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Vi har også veldig gode erfaringer med Når to... serien. Lillebror vil gjerne at jeg leser de om igjen når han skal sove, og Storebror blir heller ikke lei av dem.

Og når vi også er inne på prompebøker, så hadde vi alle stor moro av å lese Jo Nesbøs første barnebok, Doktor Proktors prompepulver.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:16   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Hvordan er det med bøker for litt større barn? Jeg har fått med meg Kurt-bøkene til Erlend Loe og Dustefjerten-bøkene til Rune Belsvik; er det noen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger om andre bøker som ikke er billedbøker?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:17   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Barnehageboka mi og Au! Det gjør vondt av Kari Grossmann har vært populære her i huset:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:19   #12
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvordan er det med bøker for litt større barn? Jeg har fått med meg Kurt-bøkene til Erlend Loe og Dustefjerten-bøkene til Rune Belsvik; er det noen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger om andre bøker som ikke er billedbøker?

Vi har lest Kurt-bøkene 3 ganger, tror jeg. Stor stas!

Ellers har vi lest noen Ole Lund Kirkegaard-bøker, og noen av Roald Dahl.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:21   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ellers har vi lest noen Ole Lund Kirkegaard-bøker, og noen av Roald Dahl.

Ja, vi har også lest noe Roald Dahl. Og holder på med Hobbiten nå. Men det er jo ikke det mest moderne, kanskje.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:25   #14
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, vi har også lest noe Roald Dahl. Og holder på med Hobbiten nå. Men det er jo ikke det mest moderne, kanskje.

Fenger Hobbiten?

Ikke moderne, men likevel: vi har prøvd endel Anne Cath. Vestly. Det fenger ikke i det hele tatt - det er for langsomt og omstendelig, tror jeg.

Astrid Lindgren har også vært forsøkt med vekslende hell. Der det er handling med en gang, er det greit, men Brødrene Løvehjerte, for eksempel, hadde hun ikke tålmodighet til. (Likevel vil jeg jo gjerne at hun skal kjenne dem.)

Tenker at jeg vil prøve Julemysteriet av Jostein Gaarder i adventstiden. Sist advent leste vi "Storm og jentungen" av Gudny Ingebjørg Hagen, som er om nissene fra Månetoppen. Det var stor stas.

Linus i svingen tror jeg også kan fungere veldig bra.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:30   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Fenger Hobbiten?

Ikke moderne, men likevel: vi har prøvd endel Anne Cath. Vestly. Det fenger ikke i det hele tatt - det er for langsomt og omstendelig, tror jeg.

Astrid Lindgren har også vært forsøkt med vekslende hell. Der det er handling med en gang, er det greit, men Brødrene Løvehjerte, for eksempel, hadde hun ikke tålmodighet til. (Likevel vil jeg jo gjerne at hun skal kjenne dem.)

Hobbiten fenger veldig, ja. Boken er lengre og språket mye tyngre enn jeg husket (jeg har ikke lest den siden lenge før jeg fikk barn selv), og det blir ikke mange sidene hver kveld. Men historien er voldsomt spennende (særlig nå når de har nådd frem til Smaug!), og han lærer nye ord nesten hver gang vi leser. Anne Cath. Vestly har vært populært hos oss tidligere, Knerten-bøkene var bortimot de første "kapittel"-bøkene som fenget, og mormor-bøkene har han også likt godt. Brødrene Løvehjerte har jeg sett for meg at han er litt for liten til, men den er vel ikke egentlig skumlere enn Hobbiten, vel, og i alle fall ikke mer avansert språklig. Kanskje vi skal prøve på den snart.

(Beklager Glitter. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:31   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Når to.. synes jeg er en av de beste barnebokseriene noensinne. Fantastisk samspill mellom tekst og illustrasjoner. Teksten er så enkel at vi i perioder har kunnet bøkene utenat og resitert dem på veien til barnehagen. De er morsomme å lese, om, og om, og om igjen.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:32   #17
KristinS
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 281
KristinS er litt kul
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Vi har også veldig gode erfaringer med Når to... serien. Lillebror vil gjerne at jeg leser de om igjen når han skal sove, og Storebror blir heller ikke lei av dem.

Og når vi også er inne på prompebøker, så hadde vi alle stor moro av å lese Jo Nesbøs første barnebok, Doktor Proktors prompepulver.

Denne syns junior er kjempemorsom. Vi holder på å lese den nå.

En annen bok junior syns var veldig artig var Tante Gummigutta.

KristinS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:33   #18
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av KristinS, her.

Denne syns junior er kjempemorsom. Vi holder på å lese den nå.

En annen bok junior syns var veldig artig var Tante Gummigutta.


Det er litt morsomt at denne har kommet i ny utgivelse. Den har jeg blant DBB-bøkene til pappa og leste den da jeg var liten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:36   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Vi koste oss veldig med den store Dustefjerten-boka av Rune Belsvik. Et herlig fjåsete univers.

Ellers er vi litt ferdig med Lillesøster av Kari Grossmann, Når to... av Tor Åge Bringsværd, men har hatt mye glede av dem. Vi har lest Farvel herr Muffin, (trist & fin) Karsten og Petra, Gubben og katten, Mamma Mø, Bokbærerene av Annine Quale, de kjempesøte bøkene om Vesle Pinne av Lena Andersson, og noen vi likte KJEMPEGODT, nemlig Morgenkåpedyrets store lille verden og I morgentåkedalen av Jan Deberitz.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 10:39   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Mim; Hva var den spøkelsesboka vi leste hjemme hos dere? Glitterbarnet snakket om den i flere dager etterpå-

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnebøker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no