Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-07, 12:53   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.398
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Ja, akkurat det har jeg lyst å bli bedre på, å lage mat med linser og bønner i. Gi meg tips, linker og oppskrifter!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:56   #2
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Her er en i farten:

Ovnsstekte bønner
Supert som tilbehør til kjøtt.

3 dl tørre, hvite bønner (legges i bløt kvelden før)
1 gulrot
4 pepperkorn

Sil vannet fra bønnene og legg dem i en stor kjele. Fyll på med nytt vann, og legg pepperkorn og skivet gulrot i. Kok opp og la det småkoke en drøy time.
Sil kokevannet fra og hell bønneblandingen i en ildfast form.

1 løk
3 fedd hvitløk
olivenolje
1 boks hermetiske tomater
1 hønsebuljongterning
½ ts fruktose
3 ss hakket persille
et par tomater i skiver
salt
pepper
oregano

Varm oljen og fres løk og hvitløk. Tilsett hermetiske tomater og buljongterningen, og smak til med fruktose, salt og pepper.
Ta pannen av varmen og rør inn persille.
Hell sausen over bønnene og legg tomatskiver på toppen. Drypp litt olivenolje over, og dryss på salt, pepper og oregano.
Stek bønnene midt i ovnen på 175 grader i ca en time.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:01   #3
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Linsesuppe med Karri.
100 gram med grønne linser
1 løk
1 –4 fedd hvitløk (helst fersk, i hvert fall frisk uten grønne spirer på)
½ til 1 rød chili ( du bestemmer selv hvor sterk du vil ha den)
2 ts. Revet ingefær
1 ts. Med sterk karri – kjøp karri pasta i butikken hos våre nye landsmenn – de kan det med karri.
1 boks kokosmelk
7 dl. Grønnsaksbuljong (kjøpt på helsekost uten salt)
<FONT size=2>Rent kjøtt i biter (elg eller reinsdyr) eller Tofu skåret i strimler. <SPAN lang=EN-GB style="mso-ansi-language: EN-GB">Ca. 80 gr. Per person.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 13:36   #4
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Vi lager linse- og bønneretter minst to ganger i uken. www.recipezaar.com har mange, nydelige retter.

Prøvde denne her senest i går, og denne var nydelig:

http://www.recipezaar.com/136854

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:04   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan gi meg gode oppskrifter med linser og bønner i?

Jeg lager ikke så mye linseretter fordi jentene ikke liker det. Men jeg har nå laget en del linsekaker og linsestuing.

Linsekaker: bløtlegger linsene over natten (dobbelt så mye vann som linser). Koker i to timer, med hakket løk og laurbærblad. Blander med most potet, egg og eventuelt litt mel og steker som kaker. Veldig godt med hjemmelaget tomatsaus til.

Linsestuing starter på omtrent samme måte, men blander med litt fløte og litt chili. Kjempegodt til stekt kjøtt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no