Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen presskanne-eksperter her?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-07, 13:03   #1
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Noen presskanne-eksperter her?

Det har seg sånn at espressomaskinen vår for tiden er ute av drift, den trenger service. Og jeg har en del god espressokaffe jeg godt kunne tenkt meg å få brukt. Kan den brukes i en presskanne? Og i såfall hvilket mengeforhold? Noen som vil forbarme seg over meg og opplyse meg??

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 13:52   #2
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Jeg lurer på om det kan bli litt grumsete kaffe av det. Er ikke espressokaffe kanske finmalt? Til kaffepresse bruker vi kokekaffe som vel er en del grovere.

:drikkerikkekaffe:

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 13:58   #3
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Dersom kaffen er for finmalt kan en del "slippe gjennom" filteret når du presser det ned. Da får du kaffe med grums i.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 17:42   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Er den malt? I så fall bør den ikke brukes alene. Jeg bruker ofte en måleskje espresso til fire måleskjeer presskannekaffe, for smakens del. Det går fint med finmalt espresso i så små mengder i presskannen, synes jeg. Det blir litt grums, men ikke så mye at det er plagsomt. Det er uansett bare å la den siste halve koppen være igjen i kanna.

Hvis du maler selv, er det jo bare å kjøre på med grovmalt espresso. Du får selvsagt mye sterkere kaffe hvis du bruker espresso i stedet for vanlig kaffe, men det ser du jo kjapt om du liker eller ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 17:51   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Takk for svar! Kaffen er veldig finmalt, så det blir nok ikke aktuelt å bruke den da skjønner jeg. Får la den ligge i frysen til vi har fått fikset espressomaskinen.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:36   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Evt kjøpe en bialettikanne (250,- for en liten) eller en billig IKEA-modell (Funker, men kan definitivt ikke sammenlignes med bialettikanna...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 08:35   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Jeg ville kjøpt en bialettikanne. Lager like god espresso som en maskin, syns jeg. :kaffekjerring:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 08:39   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Det er filtermalt kaffe som kan brukes i presskanne (hvis kaffen ikke er malt for presskanne da).

Men sånne små kaffekanner som man putter rett på komfyren fungerer overraskende bra. Vi har to slike og to presskanner ...... ingen espressomaskin og ingen kaffetrakter.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 08:58   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det er filtermalt kaffe som kan brukes i presskanne (hvis kaffen ikke er malt for presskanne da).


Jeg trodde kokmalt var bedre enn filtermalt, jeg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 09:00   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Kokmalt er bedre enn filtermalt i presskanne, ja. Presskannemalt er en mellomting mellom filtermalt og kokmalt. Poenget er at jo finere kaffen er malt, jo mer grut får du i koppen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:21   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Ops. Vi har visst tatt feil hele veien vi da. Vel, vi kjøper nesten bare kaffe som vi får malt for oss, så jeg har ikke egentlig tenkt så mye på det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:47   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Det har ikke så veldig mye å si. Jeg bruker ofte filtermalt (og overlever litt ekstra gruff i koppen) rett og slett fordi utvalget i filtermalt kaffe er bedre hvis jeg ikke har rukket å kjøpe "ordentlig" kaffe.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:55   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Vi har kaffekvern (en billig en for 200 kroner) - Så har vi kaffebønner i ulike smaker. (Jeg har de i fryseren, men det vet jeg ikke om er lurt eller bare dumt) - Alltid goood kaffe av det altså *lidenskapelig*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 18:50   #14
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har kaffekvern (en billig en for 200 kroner) - Så har vi kaffebønner i ulike smaker. (Jeg har de i fryseren, men det vet jeg ikke om er lurt eller bare dumt) - Alltid goood kaffe av det altså *lidenskapelig*

Kaffekvern er genialt!
Når det gjelder å fryse bønner - jeg vet ihvertfall om flere kaffebarer som har bønnene i fryseren, men det aller viktigste er at de oppbevares lufttett.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 19:14   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen presskanne-eksperter her?

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Kaffekvern er genialt!
Når det gjelder å fryse bønner - jeg vet ihvertfall om flere kaffebarer som har bønnene i fryseren, men det aller viktigste er at de oppbevares lufttett.

Ja, lufttett boks når de er malt (maler jo av og til litt for mye). Kjøpt ferskmalt kaffe bør forøvrig ligge i kjøleskapet.

(Min bialettikanne kom inn i hus da espressomaskina vår gikk ad dundas - og siden har det aldri kommet en ny inn i hus - ikke før jeg får en fra Francis Francis )

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no