Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-07, 21:25   #1
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

De årene jeg bodde i Tunisia ble jeg veldig glad i nord-afrikansk mat, og da spesiellt i Ojja med merguez pølser. Spiste mye god couscous, brik, tajjine osv - men denne ojjaen har jeg vanskelig for å glemme. Harissa har den lokale invandrersjappa lovt å fremskaffe, men nå lurer jeg veldig på hvordan jeg skal få dette til. Det var noe med egg, hermetiske tomater og, hva så?

Noen som skjønner hva jeg babler om?

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 21:38   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Jeg skjønner ikke hva du babler om, men det er det sikkert noen andre som gjør. Nabbe tror jeg har stålkontroll på afrikansk mat, du får vente på henne eller noen andre.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:06   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Å herregud, harissa. *dårlige minner*

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:30   #4
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Men kjære deg Sitron, harissa er da en fryd for ganen?

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 22:34   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Vel. En gang for lenge siden i en liten by i Tunisia fikk vi servert en blank suppe. Denne var temmelig smakløs. På bordet sto det masse "tomatpuré". Det blir sikkert bedre med den i suppen, tenkte vi. Som sagt så gjort og noen spiseskjeer med harissa ble lempet i. Sterkt. Veldig sterkt. Au.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 08:38   #6
cecix
Blekksprut
 
cecix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 336
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Vi har vel alle hatt våre harissahistorier?
Ettersom jeg spiste harissa hver dag i over 2 år, er smaksløkene mine erklært døde. Dette ojjaprosjektet er intet mindre enn et simpelt forsøk på gjenopplivning.

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 11:03   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ojja, noen som kjenner til det (nord-afrikansk matrett)?

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Vi har vel alle hatt våre harissahistorier?
Ettersom jeg spiste harissa hver dag i over 2 år, er smaksløkene mine erklært døde. Dette ojjaprosjektet er intet mindre enn et simpelt forsøk på gjenopplivning.

Det blir som da jeg spiste curry hver dag i et halvt år. Skikkelig hjemmelaget curry. Jeg kunne aldri gjort det nå, smaksløkene mine er våkne. Men det var digg å spise chili som snacks.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no