Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-07, 19:06   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Fortrinnsvis med spinat og feta?

På forhånd takk!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 19:25   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

175 g feta-ost
2 ss finhakket frisk gressløk eller dill
2 ss finhakket frisk persille
½ ts svart pepper
90 g usaltet smør
8 plater filodeig
Tilberedning:
Smuldre fetaosten med fingrene, og bland den med urter og pepper. Forvarm ovnen til 180 C.
Smelt smøret og skum det, om nødvendig.
Skjær deigen i 7 cm brede remser. Ta en remse, og dekk resten med et fuktig kjøkkenhåndkle.
Pensle deigremsen med smeltet smør. Legg en ts osteblanding i nederste høyre hjørne og brett deigen til trekanter.
Legg tertene på et stekebrett, pensle med mer smør og stek dem i 20 minutter.

Du kan bare bytte putte inn spinat i stedet for dill/persille/gressløk.
Har ikke forsøkt å lage det selv, men det ser jo enkelt ut.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:11   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Man kan også legge fyllet utover hele arket med filodeig, rulle det sammen til en pølse og legge den langs kanten i en langpanne. Fortsett med neste ark til du har fylt hele langpannen. Så er det bare å skjære biter når det er ferdig.

Eller enda enklere: Legg et ark med filodeig i langpannen, gjerne litt krøllete.
Legg på fyll, nytt filoark osv.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:17   #4
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

I Kroatia/Bosnia/Serbia kalles dette for pita.
Her er en variant jeg synes er kjempegod:

Bland cottage cheese, feta, kefir og et par-tre egg. Salt og pepper. Jugoslaverne sverger til vegeta, en grønnsakbuljong du får kjøpt i de fleste innvandrerforretninger.
Ta et filoark, dypp det godt i ostemassen og ha det i en langpanne. Gjør det samme med hele filodeigen. Ha litt ostemasse på toppen, og stek til den er gylden og fin på toppen.
Jeg har aldri brukt eksakte mål, og jeg husker hverken temperatur eller tid i ovnen, men jeg vil tro ca 180-200 grader i 30-45 minutter.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:18   #5
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Hva er Børek?? Bilde???

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:21   #6
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Her er én variant med ost og spinat.



og her er en annen:

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:47   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

Jeg skal si i fra hvis jeg finner oppskriften. Husker ikke hvilken bok jeg fant den i. *glemsk* Den oppskriften jeg har er sånne fingertynne som jeg husker at jeg spiste i Tyrkia.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:54   #8
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen hjelpe med meg oppskrift på børek?

I Algerie lages disse på ett heeelt annet vis. Men det er godt det og.

Man tar litt av alt:

Poteter som er most for hånd
Finhakket løk
Finhakket oliven
Finhakket koriander (fersk altså)
Finhakket gressløk
Finhakket spinat

Og enten ferdigstekt kjøttdeig, finhakket pepperoni, tunfisk, finhakket kyllingkjøtt eller noe annet man måtte behage.

Og ja, til slutt, før man bretter sammen, etter at man har lagt på fyllet, så slår man gjerne ett egg oppå. I Algerie lager man de litt store, på størrelse med vårruller, og gjerne med vårrull-plater. I Algerie er ikke Filodeig mye brukt.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no