Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Potetsalat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-10, 21:12   #1
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Potetsalat

Den beste oppskriften din.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:14   #2
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Potetsalat

Perfekt koke poteter, vårløk i skiver, oliven i skiver, rødløk, fetaost, olje, maldonsalt og pepper.

Olje, salt og pepper blandes inn i de nykokte, enda varme potetene. Legges lagvis i bolle med vårløken, rødløken, oliven og fetaost.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:17   #3
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Potetsalat

Denne hørtes fresh ut, men jeg skal ha familieselskap så jeg føler jeg må gå for noe mer vanlig og kjent.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:21   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Potetsalat

Denne er enkel-penkel og uten majones:

En boks lettrømme blandes med en spiseskje eddik eller sitronsaft (sånn gul liten sitron) og en spiseskje sukker. Hakk grønne epler med skall i terninger og kokte poteter i terninger, bland i rømmen. Ferdig.

Ingredienser:
-rømme
-sitrondråper/eddik
-sukker
-grønne epler (sure)
-poteter

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:32   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Potetsalat

Min beste oppskrift er litt på slump. Men veldig god!

poteter (obvious eller )
Rømme
Løk
Sylteagurk
Majones
Salt
Pepper
Sennep

Finhakk løk og sylteagurk.
Til et beger rømme bruker jeg ca en halv løk og tre spiseskjeer sylteagurk sånn ca. Bland sammen med rømmen. Ha i en dæsj god sennep, og en dæsj ekte majones. Ha så i noen ss med lake fra sylteagurkene til du syns det blir passe konsistens. Ikke helt flytende, men ikke for tjukk heller.
Smak til med salt og pepper.

Del opp de kokte potetene i passe terninger og bland forsiktig. Denne blir best om den får stå litt før den spises. Men jeg lager den ofte i hui og hast på sommers tid også, og kan også blande med litt lunkne poteter.

Nå fikk jeg jammen lyst på potetsalat!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:42   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Potetsalat

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Perfekt koke poteter, vårløk i skiver, oliven i skiver, rødløk, fetaost, olje, maldonsalt og pepper.

Olje, salt og pepper blandes inn i de nykokte, enda varme potetene. Legges lagvis i bolle med vårløken, rødløken, oliven og fetaost.

denne kan lages mer familievennlig også - man kan trekke fra og legge til det folk liker.

men en eller annen form for løk bør det være. Jeg har også litt god eddik i oljen.

Jeg lager ofte en diger bolle med potet, ruccula, vårløk, eple, gulrot i skiver, rødbeter, paprika, sukkerter for eksempel. Smaker nydelig, men er igrunnen mest sommermat.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 09:27   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Potetsalat

Her er mine to oppskrifter. En oljebasert og en med majones/rømme.

Majones/rømme:

10-12 (ca. 1 kg) kokte poteter
3 dl lettrømme
1 pose majones
1/2 dl sylteagurklake
1-2 finhakket løk (egentlig skal det være en purre også, men jeg syns ikke det passer i denne)
2 stk. finhakket sylteagurk
smak til med salt og pepper
Dryss over frisk, hakket gressløk


Oljebasert:
1 kg. små poteter kokes møre med skallet på i godt saltet vann
1-2 rødløk hakkes
1 stor kvast persille finhakkes
La potetene avkjøles litt og del dem så i passe store biter. Legg dem i serveringsbolle med rødløk og persille.
Visp sammen
2 dl olivenolje
2 ts dijonsennep
1 ts sukker
saften av 1/4 sitron

Sausen skal vispes godt sammen slik at oljen ikke skiller seg. Hell sausen over potetblandingen og bland den godt inn.
Serveres gjerne lun.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 09:44   #8
Frøken V
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Potetsalat

Poteter, ca 1/2- 3/4 kg.
3 dl lettrømme
En dæsj majones (0,5 dl?)
1/2 liten ts sennep
sitronpepper (1/2 ts?)
Liten sprut med sitronsaft (1/2 ss?)
Salt ca 1/2-1 liten ts.
Hvitpepper - Ca 1/4 ts - 1/2 ts.
fersk eller tørket gressløk.

Dressingen lages og smakes til.
Kutt kokte og godt avkjølte poteter i passe terninger. Jeg koker dem uten salt.
Bland dressing og poteter. La stå og godgjøre seg en liten time før servering.
Jeg synes det er godt at det er litt mere dressing enn poteter om dere skjønner.
Men man kan godt stappe full med poteter. Men blir da liksom litt tørrere.
Hvis man ikke tåler sitrus, er det jo bare å kutte ut sitronpepper og sitron saften med en bitteliten ts eppleedikk/hvitvinsedikk

  Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 09:52   #9
Frøken V
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Potetsalat

Lun potetsalat.
Amadine poteter eller /nypoteter.
La skallet være på, del i 2 på langs.
Kok til ferdige, uten salt.
Avkjøl til de er lune.
Hell over godt med god olivenolje.
knus over en god klype med Maldonsalt.
Ha så på godt med fersk grov klipt dill.

  Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 22:04   #10
ibi
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 7
ibi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Potetsalat

Potetsalat med blåmuggost, godt til kylling!

Til ca. 2-3 pers, bruker jeg:

6 poteter (+/- avhengig av størrelse)
ca. 1/3 boks rømme
ca. like mye majones som rømme (smak til om du vil ha syrligere eller rundere smak)
Litt salt og pepper
1-2 fedd hvitløk, revet
En dæsj sitronsaft (smak til syrligheten)
En halv-3/4 pakke blåmuggost (gjerne mer om du vil ha mer dominerende smak)

Kok potetene, avkjøles og skrelles, skjæres i litt store terninger
Pisk sammen rømme, majones og ost, slik at det blir klumpfritt
smak til med salt og pepper, sitron og ha i hvitløk
bland sammen med potetene.

La gjerne stå litt før den serveres, slik at smakene kan trekke godt i hverandre.

ibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 07:21   #11
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Potetsalat

Oppskriften ble:

ca 1 kg poteter
3 dl rømme
1 ss sitronsaft
5 små vårløk
2 fedd hvitløk
salt og pepper

Satser på den blir god, mannen smakte den til. Skal serveres i kveld i 30års-familieselskap.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no