Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Farsdagskake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-10, 17:14   #1
Monteiro
Fullverdig medlem
 
Monteiro sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 30
Monteiro har et hav av muligheter foran seg
Standard

Farsdagskake

Jeg tenkte jeg skulle overraske far i huset, min far og svigerfar med middag og kake på søndag. Jeg skal lage Finnbiff gryte, og trenger en kake til kaffen etterpå.. Jeg elsker å bake kaker, og har lagd mange forskjellige kaker, men akkurat nå klarer jeg ikke bestemme meg for hva jeg skal lage.

Jeg liker aller best sjokoladekaker, men det er ikke favoritten til far i huset.

Noen som har tips til en fantastisk nydelig kake!? Hvilken kake skal dere lage til farsdagen?

Monteiro er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:25   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farsdagskake

Er det farsdag nå på søndag? Jøje meg, det er sånt jeg bare ikke må finne på å glemme. Her i huset tror jeg fulltrefferen blir gulrotkake Enten R.O.O.M.s gulerotkake eller denne her fra detsoteliv.no (hvordan kan man linke til siter herfra?), men med to lag med krem:

Sitat:

Denne enkle gulrotkaken tror jeg at alle vil like. Kaken er etter min mening perfekt i både smak og konsistens. En venninne og jeg satt en kveld og skar tynne skiver av denne kaken mens vi satt og skravlet. -Plutselig var kaken borte ...


Utskriftsvennlig versjon






Ingredienser:

3 egg
3 dl sukker
1,5 dl matolje med nøytral smak (f.eks. solsikkeolje)
3 dl hvetemel
1 ts natron
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 ts kanel
4,5 dl finrevet gulrot (tilsvarer ca 2,5 medium gulrøtter)

Glasur:
40 g smør
150 g melis
200 g kremost (f.eks. Philadelfia)
0,5 ss sitronsaft eller 1 ts vaniljesukker

Pynt:
eventuelt hele valnøttkjerner

Fremgangsmåte:

Pisk luftig eggedosis av egg og sukker. Pisk inn oljen. Sikt i det tørre og bland deigen godt sammen. Riv skrelte gulrøtter fint og rør inn i deigen til slutt.

Hell deigen i en rund form (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken på nederste rille i ovnen ved 175°C i 50 min. Avkjøl kaken. Løsne kaken fra formen ved å skjære forsiktig langsmed kanten av formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Pisk luftig smørkrem av mykt smør, halvparten av melisen og sitronsaft (eller vaniljesukker hvis du ikke ønsker syrlig smak på glasuren). Tilsett kremosten og resten av melisen og pisk glasuren jevn. Fordel over den kalde kaken. Pynt kaken eventuelt med hele valnøttkjerner.

Tips:

Når du lager glasuren, er det lurt å piske smørkrem først for å være helt sikker på at du ikke får noen smørklumper i glasuren. Det er også viktig at smøret er helt mykt.

Ikke vær redd for å bruke sitronsaft i glasuren. Det smaker helt nydelig!!

Sløyf nøttene til pynt hvis du vil ha en kake helt uten nøtter.

Kaken kan også stekes i hjerteform, se "Gulrotkakehjerte".

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 17:29   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farsdagskake

Farsdag er ni måneder etter morsdag. Jeg har alltid syntes at det egentlig burde vært omvendt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 08:01   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farsdagskake

Jeg står i morgenkåpa, med baby på hofta, og baker Vanilla cupcakes.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 08:08   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farsdagskake

Her var ønsket gulrotkake fra room, så da blir det nok det.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 08:11   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farsdagskake

Her vant man farsdagskake i kakelotteri, men har laget en oreokake som skal nytes etter middag sammen med hele familien. Så på senga blir det servert gratis, lite forseggjort rom-farsdagskake. :kjipmamma:

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 08:50   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farsdagskake

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Her vant man farsdagskake i kakelotteri, men har laget en oreokake som skal nytes etter middag sammen med hele familien. Så på senga blir det servert gratis, lite forseggjort rom-farsdagskake. :kjipmamma:

Serverer du kake på senga? Det vitner sannelig om lite kjip mamma, vunnet kake eller ei. Jeg har aldri servert kake på senga, verken til egen far eller til faren til ungene.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 10:03   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Farsdagskake

Her ble det bananbrød, siden det var de ingrediensene vi hadde i hus. Faren min får opptint sjokoladekake.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 11:43   #9
hildeje
Superaktiv
 
hildeje sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 407
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Sv: Farsdagskake

Her blir det eplekake med vaniljekrem etter et mini koldtbord med diverse.
Både hans og mine foreldre kommer også. kaka ser veldig god ut og er blitt veldig stor

eplebiter med vaniljekrem hos det søte liv

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no