Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Saus til ribbe m/tilbehør?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 10:32   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til ribbe m/tilbehør?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Tror jeg må testlage en brun saus jeg. Kan jo bare gjøre det tidligere på dagen på julaften, så blir den god kan jeg bare varme opp igjen.

Mim: Takk for oppskriften. Bruner du ikke smør og mel i det hele tatt i den? Bare bruker sukkerkulør for å få fargen? Det er nemlig den bruningen jeg er redd for å ikke få til og alt blir sikkert brent. Hva slags kraft bruker du? Også må jeg bare få si hvor glad jeg er for at dette oppskriftforumet ditt finnes Mim.

Nei, jeg bruner ikke. Det smaker stort sett alltid ganske vondt, synes jeg. brent mel og svidd smør? :grøss: det er derfor jeg bruker sukkerkulør for å få fin farge.

Jeg bruker kraft fra kjøtt/slakterbutikken, men du kan kjøpe et glass med fond i matbutikken, eller til nød bruke oksefond på flaske. Ikke like bra, emn ikke så helt galt heller. Jeg bruker litt eller mye kraft etter som jeg har, og her passer det med kalv, storfe eller svin. Du kan også gjøre som safran sier, men hvis du vil lage sausen i god tid blir det pes.

Jeg tror dette kommer til å gå fint, og jeg er bare glad jeg kan hjelpe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:11   #22
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til ribbe m/tilbehør?

Må bare fortelle deg Mim: I mellom alle handlelistene som har blitt handlet inn til jul så hadde jeg glemt å kjøpe sukkerkulør. Det oppdaget jeg fem på ti i kveld. Fem minutter før butikken stengte. Sendte mannen av gårde i en fart selv om det kom så kjekt fra svigermor i sofaen at "da fikk vi bare lage den på gamlemåten". Nei, det blir brent smak uansett sier jeg (kunne jo ikke si at Mim hadde sagt det). Nei da, det gjør det ikke sier hun. Så fikk jeg litt støtte fra svigerfar i sofaen, at jo det gjør det. De trenger jo ikke å vite at jeg aldri har laget brun saus før.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-06, 23:21   #23
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saus til ribbe m/tilbehør?

I tillegg til brun saus må vi ha noe meksikansk til. Da blir det salsa mexicana, med tomat, løk, koriander og litt chilli. Ribbe er jo egentlig ikke typisk norsk, da.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 01:43   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til ribbe m/tilbehør?

Her er det svigerfar som lager saus, og den inneholder bl.a. en halv liter kremfløte (nei, matfløte duger ikke), sjy fra ribben og anseelige mengder brunost. :tusenkaloriersenere:

Men god blir den!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 09:57   #25
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saus til ribbe m/tilbehør?

Her blir det en brunsaus som grunnsaus liksom, og så litt sjy fra ribba + nellik tenker jeg...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no