Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 09:30   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt

Pinnekjøtt er veldig godt, men jeg har bare laget det tre-fire ganger selv og har ikke noen sterke tradisjoner eller preferanser når det gjelder røkt/ikke røkt, hvor kjøttet skal komme fra osv. Det eneste jeg er sikker på er at jeg foretrekker å brune kjøttet litt i stekeovnen på slutten, og at skikkelig god kålrabistappe er viktig.

Er det stor forskjell på selve kjøttet? Jeg så en annonse igår med Lofotlam, det kostet nesten 200 pr kg. Er ikke dette ganske mye dyrere enn f.eks. Gilde? Er det stor forskjell på kjøttet, sånn at det er verd pengene? (Mesteparten er jo bein uansett, liksom.)
Jeg skal lage pinnekjøtt til 10-12 personer en dag i jula, og tar også gjerne imot råd om hvor mye kjøtt jeg bør beregne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:34   #2
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

350 gram pr person burde holde.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:37   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Takk for svar. Antall personer er inkl. ett lite og noen store barn, jeg kommer nok til å kjøpe noen gode pølser i tillegg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:39   #4
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Ja alt det andre kunne jeg ikke svare på.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:39   #5
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Vi blir 6 voknse og 3 barn. Jeg regner de 3 barna som en voksen.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:51   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Det er forskjell på pinnekjøtt, ja.

Dessverre er jeg blitt vant til pinnekjøtt som er laget av kjøtt fra spesielt utvalgte ungsøyer som har gått på fjellbeite hele sommeren, og som er tørket på stabburet. De ynkelige små bitene av lam man får i butikken blir ikke det samme mer. Men prisen på skikkelig godt pinnekjøtt er jo ekstrem.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:53   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Pinnekjøtt er veldig godt, men jeg har bare laget det tre-fire ganger selv og har ikke noen sterke tradisjoner eller preferanser når det gjelder røkt/ikke røkt, hvor kjøttet skal komme fra osv. Det eneste jeg er sikker på er at jeg foretrekker å brune kjøttet litt i stekeovnen på slutten, og at skikkelig god kålrabistappe er viktig.

Er det stor forskjell på selve kjøttet? Jeg så en annonse igår med Lofotlam, det kostet nesten 200 pr kg. Er ikke dette ganske mye dyrere enn f.eks. Gilde? Er det stor forskjell på kjøttet, sånn at det er verd pengene? (Mesteparten er jo bein uansett, liksom.)
Jeg skal lage pinnekjøtt til 10-12 personer en dag i jula, og tar også gjerne imot råd om hvor mye kjøtt jeg bør beregne.

Eg hadde satsa på kjøt frå ein av dei "vanlege" leverandørane som normalt ligg på ca 100 kr kg. Du kan vere heldig eller uheldig med partiet uansett kva for leverandør du brukar, men eg har alltid vore nøgd med kjøtet frå "kjedene".

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:54   #8
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er forskjell på pinnekjøtt, ja.

Dessverre er jeg blitt vant til pinnekjøtt som er laget av kjøtt fra spesielt utvalgte ungsøyer som har gått på fjellbeite hele sommeren, og som er tørket på stabburet. De ynkelige små bitene av lam man får i butikken blir ikke det samme mer. Men prisen på skikkelig godt pinnekjøtt er jo ekstrem.


Eg bør ikkje smake dette kjøtet forstår eg....

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:55   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dessverre er jeg blitt vant til pinnekjøtt som er laget av kjøtt fra spesielt utvalgte ungsøyer som har gått på fjellbeite hele sommeren, og som er tørket på stabburet. De ynkelige små bitene av lam man får i butikken blir ikke det samme mer. Men prisen på skikkelig godt pinnekjøtt er jo ekstrem.

Det var akkurat sånne ting jeg tenkte på. Husker vi pleide å spise pinnekjøtt hos noen vestlendinger som hadde fått det hjemmefra, det var helt fantastisk godt. Men nå har jeg ikke tilgang på spesielt utvalgte ungsøyer, og må ta til takke med det som fins i vanlige butikker her...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 09:56   #10
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Altså.... for to år siden kjøpte jeg pinnekjøtt fra Baunen i Bergen. 200 kroner kiloen. Jada, det smakte godt. Men ikke bedre enn noe annet jeg har spist.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:24   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Jeg smaker forskjell på kjedekjøttet og det aldeles rørende gode pinnekjøttet fra villsauen på Lygra. De har også nydelig utegangarpinnejkøtt på slakterbutikken min på Adamstuen.

Det er sikkert greit å bruke kjedekjøtt til en diiiiger middag, så du ikke blakker deg helt, og heller spare pengene til en mindre middag. Sats på mye kremfløte til kålrotstappen og gode poteter Og en god akevitt!

Jeg liker best røkt pinnekjøtt, forresten.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:28   #12
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Madam Mim: Lygra i norhordaland? Hvor kjøper du det?

Kanskje jeg skulle stjelt en av sauene ute ved hytten? Går sauer ute hele året, på en øy.

Bruker dere mye fløte i kårabistappen?

Fy søren, nå gleder jeg meg til pinnekjøtt på julaften!!

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 12:16   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Takk for svar, alle sammen. Tror nok at jeg satser på kjøtt fra en av kjedene da, siden vi er så mange. Så får vi heller ta feinschmecker-varianten en gang vi er bare noen få.

Og ja: Jeg har ganske mye fløte i kålrabistappen, og den pleier å være utrolig god.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 12:45   #14
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pinnekjøtt

Når det gjelder røkt eller urøkt pinnekjøtt, så tror jeg at det er flere som foretrekker urøkt framfor røkt. Det er nok det tryggeste å velge.

Og så er det utrolig viktig med god kålrabistappe! Fløte høres ut som et godt triks.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no