Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-10, 15:28   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Det er en hagekalender i Plantasjen sin katalog. Ligger på nettsiden deres. Til god hjelp for oss som bare går inn i vårt andre år som hageeiere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:33   #22
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg har hatt hage i snart 4 år, men det har igrunn ikke falt meg inn at jeg bør gjøre noe i den før nå. Men nå fikk jeg faktisk lyst til å kjøpe noen krukker og planter til å ha ved inngangspartiet, det så litt hyggelig ut.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:54   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi var en tur på Plantasjen i dag, så jeg har plantet påskeliljer og stemorsblomster i noen av krukkene. Her får man jammen ikke mer vår enn man lager selv, og jeg synes det hjalp på stemningen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 16:31   #24
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Frukttrærne skal beskjæres nå tror jeg (har ingen selv). Plenen bør gjødsles om ikke for lenge, pass på å gjøre det i vått vær. Roser trenger også mye gjødsel, men aldri etter St.Hans.

Skal man grave de frem da?
Både frukt trærne og plenen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 16:45   #25
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Skal man grave de frem da?
Både frukt trærne og plenen

Ingen graving nødvendig her (og neppe hos Kif heller). Jeg tror forresten man kan gjødsle oppå snøen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 16:50   #26
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Man skal ikke gjødsle plenen før den er tørr og har begynt å vokse litt. Kalk er unødvendig dersom man har tenkt å gjødsle. Om man absolutt skal kalke (hvis jorden er beviselig sur) kan det gjøres oppå siste rest av snø. Når det er tid for å gjødsle er det visstnok fint å gjøre det før det skal regne skikkelig.

Jeg har fire klematis fra forrige eier. Har klippet de ned i varierende grad, men det er visstnok ikke nødvendig og noen mener det blir mindre blomstring av slikt. Det kommer vel an på om de blomstrer på fjorårsskudd. Hvilket jeg ikke vet noe om.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 16:56   #27
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ingen graving nødvendig her (og neppe hos Kif heller). Jeg tror forresten man kan gjødsle oppå snøen.

Frekt

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 18:30   #28
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Skal man grave de frem da?
Både frukt trærne og plenen

Hva er det dere må grave av plenen og frukttrærne..?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 18:42   #29
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Oh, dette er tråden for meg, vi har også fått oss hage og jeg husker ikke så altfor mye fra barndommen, selv om foreldrene mine var sinnsykt opptatt av hagen da.

Men det viktigste må jo være å anskaffe seg havehatt og utstyr da. Tross alt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 18:46   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Oh, dette er tråden for meg, vi har også fått oss hage og jeg husker ikke så altfor mye fra barndommen, selv om foreldrene mine var sinnsykt opptatt av hagen da.

Men det viktigste må jo være å anskaffe seg havehatt og utstyr da. Tross alt.

Jeg så noen fantastiske gummistøvler i går. Med enten blomster eller frukt. Dessverre er jeg den fornuftige sorten som husket at jeg har to par allerede.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 19:03   #31
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hva er det dere må grave av plenen og frukttrærne..?

Detaljer detaljer

Du vet jo meg, droningen av rettskrivning


Men det har tint 3 cm på plenen i dag
så da har vi bare 1 meter igjen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 19:10   #32
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Fjerning av overskudd av lupiner kan jeg også lære bort.

Ja, ja! Lær meg lupinfjerning!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Om du vil ha en god unnskyldning for å vente med hagearbeidet til neste år kan du si at du må "se hva som finnes her før jeg gjør noe" denne sesongen.

Denne unnskyldningen er like god den tredje sommeren, vel? Jeg mener, det kan jo hende det vokser opp noe i år som jeg ikke har sett før?

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 20:24   #33
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og sånne klatregreier med store, blå blomster - jeg vet ikke hva de heter... Skal de klippes ned hvert år eller skal de henge igjen med visne blader og det hele fra år til år?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Klematis? Jeg tror regelen sier den skal klippes ned til ca en halv meters høyde (men mulig jeg husker feil). Jeg har min sammen med klatreroser, som klatrer opp til taket her. Så det sier seg selv at jeg ikke klipper den like mye, for det er jo grenser for hvor mange meter den klarer å klatre i løpet av sesongen. Men jeg fjerner alt av visne blader, og klipper noen grener helt ned noen ganger, slik at den får litt ny piff.

Noen klematis skal klippes ned, andre skal man bare fjerne de visne delene på. Det tryggeste er å gjøre ingenting, de blomstrer som regel likevel. :lat hageeier:

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ingen graving nødvendig her (og neppe hos Kif heller). Jeg tror forresten man kan gjødsle oppå snøen.

Ikke noen god ide når man har en meter med snø. Da renner gjødsla bort med smeltevannet, og man har klart å bidra fint til den lokale forurensingen.

Jeg må si jeg litt av den kalenderen i plantasjebladet. Den var ikke helt tilpasset klimaet her i nabolaget.

Vi har forsådd frø inne, og har begynt å lese hageblader. Mer får vi ikke gjort på noen uker ennå.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 21:10   #34
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 21:32   #35
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Åh så koselig tråd. Jeg har planer om å få gjort noe med hagen vår denne sommeren, Den er knøttliten så det burde ikke bli så dyrt. Dessuten burde det være planter som kommer igjen år etter år.

Jeg har noen småbusker, aner ikke hva det er, ved kanten av verandaen, de var fine mens de var formklippet, men jeg tror de har kapitulert under vekten av all snøen i år. De ser sørgelig ut nå. Tror kanskje de blir fjernet til fordel for fargerike, flerårige stauder.

Jeg har en stor jerngryte, sånn ordentlig heksegryte som jeg skal plante i, gjerne flerårige planter, men hva velger jeg? Noen forslag?

Skal også ha sånne bed som henger over rekkverket, forslag til planter å ha i mottas med stor takk. Kriteriene er at de er fargerike, lettstelt og om mulig flerårig.

Kan man klippe ned rhododendron? Når i så fall og hvor mye? Har en som antgelig trenger surere jord, samt at den ble ødelagt av en lift da vi malte huset. Håper den kan reddes, for den passer så fint der den står.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 21:32   #36
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Se der ja. Hvor fant du den? Ønsker meg en sånn

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 21:34   #37
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Skal stauder klippes ned? Jeg har bare lave og noen som "klatrer" utover. Alt ser jo ganske så brunt ut nå.. Har også en Hosta, hva gjør man med den? Noen som vet! Nå gleder jeg meg til snøen blir borte kjenner jeg!!

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 01:13   #38
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg klipper ned alt som er av planter om høsten.
Går så fint atte. Alt kommer opp igjen om våren/sommeren.
Nå skal det sies at jeg har hage på størrelse med et frimerke og mesteparten er dekket av beleggningsstein. Men i bedet klippes alt.

Klematis skal vel strengt tatt klippes ned hvert år, men jeg tror ikke det er helt nødvendig.

Gladiol-løk satte jeg ned i fjor vår og de ble så fine utpå sommeren.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 11:29   #39
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi har hage! Jeg har ikke vært noe flinkt til å stelle den, og den fulgte huset, så den er ikke tilpasset mine ikkegrønne fingre. Dessuten er halve tomta i skråning, og da må det være div vekster som binder jorda der så jorda ikke renner vekk.

Men nå som det er opprettet en slik fantastisk tråd, så ble til og med jeg inspirert til å stikke ut. Jeg må ut å beksjere noen busker kjenner jeg!

Jippi, takk for tråden!!!! Sender nok inn noen spm når jeg har fått kikket litt rundt huset!!!

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 11:39   #40
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi har epler, solbær, rips, bringebær, nyper, og rips i hagen vår. Samt massevis av ugress. Dessuten noen lange, gule greier, som vokser ved siden av trappa. Vi har også et hyttetre og noen valmuer. Samt gravemaskin og dumper.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no