Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-10, 08:17   #1
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi har visst en hageflekk, når jeg tenker etter ... Og masse ivrige naboer med høy hagestandard. Vi har et rosebed foran huset, et staudebed i hagen, noen få fruktttrær på en liten plen, samt noen bed mot naboen.

Hva bør vi tenkte på? Har noen en link som kan forklare på 1-2-3 hva som bør gjøres, og når? :hage-gnom:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:29   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Har du roser kan de med fordel beskjæres når det ikke lenger er risiko for nattefrost. :deler av min googlede visdom:

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:32   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Frukttrærne skal beskjæres nå tror jeg (har ingen selv). Plenen bør gjødsles om ikke for lenge, pass på å gjøre det i vått vær. Roser trenger også mye gjødsel, men aldri etter St.Hans.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:33   #4
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Det finnes en hagekalender på nett som jeg pleier å ta en titt på, men jeg finner den ikke igjen akkurat nå. Jeg skal lete igjen i kveld.

Men altså, det viktigste nå er vel å dekke til vintergrønne busker. Har du noen slike? De må beskyttes mot den sterke og lave vårsolen nå før bakken er helt tint og røttene klarer å ta til seg vann. De blir brent (altså brune) om solen får steke fritt. Du dekker de med sånne ... striesekker (?). Fås kjøpt på hagesenter.

Etterhvert må du gjøre litt research på hvilke roser du har, slik at du vet hvordan de skal beskjæres og stelles. Det er litt ulike "regler" i forhold til om de er remonterende (altså får blomster flere ganger i løpet av sesongen), klatreroser osv. Jeg bruker sikkert 50 % av all tiden i hagen på våre klatreroser, det har mye å si for å få de fine.

Og så frukttrærne ja ... De må beskjæres. Det er litt religion ute å spore der. Noen mener de skal beskjæres idet bjørka spretter (grønne dingser på bjørketrærne, det er liksom go-signalet for mye hagearbeid). Andre igjen mener de skal beskjæres om høsten. Det er også her greit å vite om det er et nytt tre eller gammelt osv. Jeg har for eksempel lært the hard way at ett år gamle plommetrær ikke bør beskjæres så mye ... Om du googler beskjæring av frukttre vil du finne mange tips.

Jeg begynte hagearbeidet i går. Pri 1 var å rake bort råttent løv.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:40   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Åh hage!

Jeg er imidlertid like nybegynner som deg, og har knapt noe annet enn ugress og mose som vokser her etter den forrige eieren. Jeg har planer om å lufte plenen og gi den litt sand og gjødsel.

Om du vil ha en god unnskyldning for å vente med hagearbeidet til neste år kan du si at du må "se hva som finnes her før jeg gjør noe" denne sesongen. Det bør vi gjøre, og jeg må sannsynligvis sitte på hendene mine.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:45   #6
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Hagen min er fortsatt dekket av snø, så jeg er ikke helt i modus enda, dermed glemte jeg noe. Det første jeg vil gjøre når snøen går og plenen har tørket opp litt, er å gå over alt med en rive. Samle sammen dødt, og lufte plenrøttene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 09:59   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg pleier å begynne friskt slik som allium foreslår, med raking. Tar bort gammelt løv og shiner opp til 17. mai.

Deretter blir det plenklipping. Luking av løvetann har jeg prøvd meg på, men gitt opp. Fjerning av overskudd av lupiner kan jeg også lære bort.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 10:17   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Leie gartner, check!

Neida, dette blir gøy. :mobiliserer:
Sånne løk, da, er det game over for det? Er det sånn høstgreie? Kan jeg så noen frø nå?

Hvis jeg skal rehabilitere et bed, kan jeg gjøre det nå? Jeg er ikke fornøyd med bedet ved inngangsdøren. Det er lite sol der, sånt spiller vel inn?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 10:17   #9
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Og er Rhododendron en sånn vintergrønn busk nevnt tidligere?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 10:22   #10
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

*Henger meg på*
Hagekalender, altså?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 10:24   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Det første er jo å kalke plenen dersom det trengs. Det gjør du før snøen går eller mens det enda er skikkelig vått. Når det er noenlunde tørt, må du rake plenen. Bedene kan du med fordel dekke til med løv og annet rusk du raker sammen. Dette blir godt bunndekke (som hindrer ugress) og flott gjødsel.

Deretter er det vel tid for beskjæring av frukttrær og roser. Vi pleier å gjøre dette omtrent når bjørka får løv, dvs i mai en gang for vår del.

Så kan du etterhvert begynne å tenke på sommerblomster. Stemor bl.a. tåler litt frost og er de første som kan plantes ut. Det fleste andre sommerblomster må du vente med til du er helt trygg for nattefrost. Hos oss betyr det at vi kan plante ut stemor i midten av mai og andre sommerplanter i månedsskiftet mai/juni. Men dette varierer jo etter hvor du bor. Spør på et lokalt hagesenter hvis du er i tvil.

Plenen kan du gjerne gjødsle en gang eller to tidlig på våren og sommeren, men du trenger ikke gjøre det. Vi gjødsler omtrent hvert tredje år. Mye gjødsel gir grønn og fin plen, men det gir også sterkere vekst og mer arbeid med plenklipping. Vi har et par mål plen og dermed er det nok arbeid uansett om man ikke skal gjødsle seg til enda mer. Plenen er forøvrig grønn og fin også de årene vi ikke gjødsler. Vi kalker heller ikke så ofte.

Lykke til! Hagearbeid er kos! Jeg gleder meg til hagen er fri for snø, men det er enda noen uker til det skjer her.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 10:27   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Leie gartner, check!

Neida, dette blir gøy. :mobiliserer:
Sånne løk, da, er det game over for det? Er det sånn høstgreie? Kan jeg så noen frø nå?

Hvis jeg skal rehabilitere et bed, kan jeg gjøre det nå? Jeg er ikke fornøyd med bedet ved inngangsdøren. Det er lite sol der, sånt spiller vel inn?

Løk er høstgreie, ja. Men du kan fint plante f.eks. tulipanløk i en potte/urne og ha de der. Frø kan du også plante nå, men da må du være rask. Det er egentlig litt seint for mange typer, men spør i hagesenteret, så får du sikkert veilednig på hva som ikke er for seint.

Ja, sol spiller selvsagt inn. Du må bruke skyggetålende planter dersom du skal ha f.eks. stauder i et bed med lite sol. Det er mye fint som liker slike forhold også. Det står på "plantepinnene" på hver enkelt staude/plante hva slags forhold de trives med. Det er forresten lurt å ta med bilder eller en tegning av bedet ditt til hagesenteret. Pass på å merke deg hvordan solforholdene er der, og om det er tørt eller fuktig der osv. Se gjerne også litt på hvordan jorda er (leirjord er klebrig, f.eks.). Ta disse opplysningene med til et hagesenter/gartneri og be om hjelp. Da får du hjelp til å velge riktige planter med en gang og slipper mye prøving og feiling. De kan også veilede med tanke på hvilke planter som passer sammen, hvilke som vokser raskt og seint, blir høye, lave osv osv.

Du kan fint fikse opp et staudebed nå tidlig på våren. Tidlig vår eller høst er beste tida for det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 13:27   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Henger meg på. Har fått oss en liten hage. Den har noen ynkelige trær som må bort. Aner ikke hva jeg skal satse på. Det er snakk om en litt stor gressflekk med hvitmat stakittgjerde rundt, utenfor huset. Mot sydvest.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 14:19   #14
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Vi har gule roser i et bed, og det liKer jeg ikke. Er det ondskapsfullt å drepe dem? Og hvordan går jeg frem?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 14:30   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg har et bed med sånne kjipe stauder. De ser ut som blåklokker, blir halvmeteren høye og tar over hele bedet på ti minutter.

Hvordan blir jeg kvitt dem skikkelig?

Og sånne klatregreier med store, blå blomster - jeg vet ikke hva de heter... Skal de klippes ned hvert år eller skal de henge igjen med visne blader og det hele fra år til år?

  Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 14:44   #16
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg lurer på hvorfor man skal kalke gresset, eller mosen, som vi har mest av. Dessuten hvor man kjøper kalk, når, og i hvilke mengder den skal spres utover?

Akkurat nå er det fortsatt en halvmeter tettpakket snø i hele hagen. Heldigvis.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 14:46   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Jeg tenker at om jeg ikke gjør noe med plenen så blir den forhåpentligvis stadig mer mose - og stadig mindre jobbkrevende.
Jeg gjemmer denne latskapen bak rhododendronene og sier at jeg kan ikke kalke plenen for rhodoene tåler det ikke.

  Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:05   #18
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg lurer på hvorfor man skal kalke gresset, eller mosen, som vi har mest av. Dessuten hvor man kjøper kalk, når, og i hvilke mengder den skal spres utover?

Man skal ikke kalke. Hvis du har mye mose skal du gjødsle og ikke klippe for kort.

Både kalk og gjødsel fås på hagesentre. Plantasjen for eksempel. Mengdene står på pakkene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:06   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og sånne klatregreier med store, blå blomster - jeg vet ikke hva de heter... Skal de klippes ned hvert år eller skal de henge igjen med visne blader og det hele fra år til år?

Klematis? Jeg tror regelen sier den skal klippes ned til ca en halv meters høyde (men mulig jeg husker feil). Jeg har min sammen med klatreroser, som klatrer opp til taket her. Så det sier seg selv at jeg ikke klipper den like mye, for det er jo grenser for hvor mange meter den klarer å klatre i løpet av sesongen. Men jeg fjerner alt av visne blader, og klipper noen grener helt ned noen ganger, slik at den får litt ny piff.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 15:16   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?

http://www.bogront.no/
http://www.bogront.no/kalenderen/

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no