Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-10, 22:38   #41
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Du kan jo starte med å kontakte en skole og høre hvordan de startet opp. Kanskje de har gode tips. Det er jo tydelig at det er stor interesse.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:31   #42
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Uansett om det kom en montesorriskole ett eller annet sted øst i Oslo ville det fungere på samme måte som de som ligger i vest. Den vil tiltrekke folk fra et større område med over middels pretensiøse ønsker for sitt avkoms skolehverdag, og vil ikke få noen lokal forankring. Og reisevei vil bli lang for de fleste. Og hvorfor skal folk som har bosatt seg i øst velge vekk offentlig skole? Synes man skal være prinsippfast og la sine barn være brohoder i kampen for suksessen til det "fler"kulturelle samfunnet og bekjempelsen av parallelle samfunn.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:40   #43
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Uansett om det kom en montesorriskole ett eller annet sted øst i Oslo ville det fungere på samme måte som de som ligger i vest. Den vil tiltrekke folk fra et større område med over middels pretensiøse ønsker for sitt avkoms skolehverdag, og vil ikke få noen lokal forankring. Og reisevei vil bli lang for de fleste. Og hvorfor skal folk som har bosatt seg i øst velge vekk offentlig skole? Synes man skal være prinsippfast og la sine barn være brohoder i kampen for suksessen til det "fler"kulturelle samfunnet og bekjempelsen av parallelle samfunn.

Tja, hvorfor skal vi ikke ha samme tilbud fra private aktører her i øst som i vest? Jeg tror en Montesorriskole på f.eks Grunerløkka ville ha en svært blandet elevmasse hvis du tenker på mangfold, akkurat som St Sunniva har.
Men for all del, jeg tar poenget ditt men tror ikke en Montesorriskole ville være et problem. Det bør absolutt være et større utvalg av skoler som kan tilby et alternativ. Tror det bare vil styrke den offentlige skolen.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:55   #44
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tja, hvorfor skal vi ikke ha samme tilbud fra private aktører her i øst som i vest? Jeg tror en Montesorriskole på f.eks Grunerløkka ville ha en svært blandet elevmasse hvis du tenker på mangfold, akkurat som St Sunniva har.
Men for all del, jeg tar poenget ditt men tror ikke en Montesorriskole ville være et problem. Det bør absolutt være et større utvalg av skoler som kan tilby et alternativ. Tror det bare vil styrke den offentlige skolen.

Montesorri på løkka ville passet bra. Du ville likevel fått kun barn av folk som er mer enn middels engasjert i pedaogikk. Du ville nok truffet en noe blandet etnisk sammensetning. Men dette er ikke noe typisk østkant. Løkka er befolket av urbanister med det som livsstil, uavhengig av etnisitet. Så et klipp fra 90 tallet, det var Anne Holt som viste frem sitt urbane rede. "..Jæi kunne ha hatt mæi en villa i et betraktelig mer fasjonabelt strøk av byen jæi, men det er ikke mæi...".Partysvenskene serverer drinker til aldrende akademikere på venstresiden, med røtter i distrikts-Norge, kremen med en inngifta suksessinnvandrer som har klatret på egen hånd i samfunnet. Unga skal bli like flotte og smarte som opphavet, eller gjerne ett hakk opp. Tilslørt amisjonsnivå, selvsagt.

__________________
...på bedringens vei?

Sist redigert av Brutus_ : 08-12-10 kl 23:01.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:59   #45
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Montesorri på løkka ville passet bra. Du ville likevel fått kun barn av folk som er mer enn middels engasjert i pedaogikk. Du ville nok truffet en noe blandet etnisk sammensetning. Men dette er ikke noe typisk østkant. Løkka er befolket av urbanister med det som livsstil, uavhengig av etnisitet. Partysvenskene serverer drinker til aldrende akademikere på vesntresiden, med røtter i distrikts-Norge. Unga skal bli like flotte og smarte som opphavet, eller gjerne ett hakk opp. Tilslørt amisjonsnivå, selvsagt.



Joda, jeg skjønner jo hvor du vil men du bor nå i område selv gjør du ikke? Jeg føler meg forøvrig ikke truffet av det du sier men som sagt, skjønner hvor du vil hen.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:07   #46
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.



Joda, jeg skjønner jo hvor du vil men du bor nå i område selv gjør du ikke? Jeg føler meg forøvrig ikke truffet av det du sier men som sagt, skjønner hvor du vil hen.

I Oslo hadde jeg hadde valg Montesorri glatt fremfor offentlig any day. Med en lokal en ville det vært midt i blinken. Men jeg er heller ingen motstander av at det vokser frem parallelle samfunn basert på kulturelle og livssynsrelaterte fellestrekk. Tvert imot, tror jeg det vil presse seg fram etterhvert.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:29   #47
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Tja, det som har skjedd på Grunerløkka skjer jo i andre deler av Oslo Øst også. Gentrifisering, se for deg hele Oslo Øst rundt Bjørvika også om bare noen få år. Det vil være helt ugjennkjennlig. Og dette vil bare fortsette og strekker seg utover flere områder så på en måte vil jo større deler av byen bli nettopp som Grunerløkka. Kanskje også Groruddalen om 30 år?

Parallelle samfunn er ikke bra på lang sikt, aldri. Nesten alle opptøyer siste 20 årene i byer i nord England er resultater av parallelle samfunn som har fått utviklet seg over flere tiår. Jeg vet det finnes mange akademikere også i dag som sier parallelle samfunn er unnengåelige, og ikke nødvendigvis problematiske men jeg kjøper ikke disse argumentene. Overhode ikke.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:43   #48
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Tja, det som har skjedd på Grunerløkka skjer jo i andre deler av Oslo Øst også. Gentrifisering, se for deg hele Oslo Øst rundt Bjørvika også om bare noen få år. Det vil være helt ugjennkjennlig. Og dette vil bare fortsette og strekker seg utover flere områder så på en måte vil jo større deler av byen bli nettopp som Grunerløkka. Kanskje også Groruddalen om 30 år?

Parallelle samfunn er ikke bra på lang sikt, aldri. Nesten alle opptøyer siste 20 årene i byer i nord England er resultater av parallelle samfunn som har fått utviklet seg over flere tiår. Jeg vet det finnes mange akademikere også i dag som sier parallelle samfunn er unnengåelige, og ikke nødvendigvis problematiske men jeg kjøper ikke disse argumentene. Overhode ikke.

Ja, områdene du sikter til vil nok få en utvikling som minner litt. Men med de prisene de opererer med er det heller ikke annet å vente. Ser for meg en noe mer flyktig befolkningsmasse, mye utleie og spekulasjon. Men absolutt ikke en ghetto. Utviklingen i Gamle Oslo går i samme retning. Konsentrasjon på livssyn/etnisk bakgrunn, gjerne understøttet av oppsamling av offentlig boligtilbud på enkelte steder. For dem som ser på seg selv som flerkulturmisjonærer og bosetter seg deretter må det være en kjip greie.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 00:12   #49
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ja, områdene du sikter til vil nok få en utvikling som minner litt. Men med de prisene de opererer med er det heller ikke annet å vente. Ser for meg en noe mer flyktig befolkningsmasse, mye utleie og spekulasjon. Men absolutt ikke en ghetto. Utviklingen i Gamle Oslo går i samme retning. Konsentrasjon på livssyn/etnisk bakgrunn, gjerne understøttet av oppsamling av offentlig boligtilbud på enkelte steder. For dem som ser på seg selv som flerkulturmisjonærer og bosetter seg deretter må det være en kjip greie.

Men hvis du betegner ghettoer som konsentrasjon på livssyn så har vi jo veldig mange av de, inkludert her på Grunerløkka. Så og si alle disse "flerkulturmisjonærene" er jo ateister hele haugen, inkl meg. Så hvis vi alle har samme bakgrunn, - fra distriktsnorge, høyere utdanning, stemmer SV, ateister så er jo dette rene skjære ghettoen allerede. Vi har jammen samme aviser liggende utenfor døra vår hver morgen også. Dagsavisen, Klassekampen og selvfølgelig Morgenbladet hver fredag. Vi ser jo klink like ut også, særlig nå i kulden i de blå dunjakkene våres og Timberland. Samme mat spiser vi også.

Faen steike, det er ikke mye mangfold igjen her altså. Du har helt rett Brutus_ det må jeg bare gi deg

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 10:52   #50
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvis du betegner ghettoer som konsentrasjon på livssyn så har vi jo veldig mange av de, inkludert her på Grunerløkka. Så og si alle disse "flerkulturmisjonærene" er jo ateister hele haugen, inkl meg. Så hvis vi alle har samme bakgrunn, - fra distriktsnorge, høyere utdanning, stemmer SV, ateister så er jo dette rene skjære ghettoen allerede. Vi har jammen samme aviser liggende utenfor døra vår hver morgen også. Dagsavisen, Klassekampen og selvfølgelig Morgenbladet hver fredag. Vi ser jo klink like ut også, særlig nå i kulden i de blå dunjakkene våres og Timberland. Samme mat spiser vi også.

Faen steike, det er ikke mye mangfold igjen her altså. Du har helt rett Brutus_ det må jeg bare gi deg

Ikke sant

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 12:38   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

I Norges største byer er de fleste overraskende like naboen sin. Det gjelder over hele byen, men de demografiske (og sosiologiske?) kjennetegnene er overraskende like.

Hvis man først skal betegne Grünerløkka som en SV-ghetto, så vil man kunne gi ganske karikerte uttrykk for folk som bor på Ullern også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 14:12   #52
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I Norges største byer er de fleste overraskende like naboen sin. Det gjelder over hele byen, men de demografiske (og sosiologiske?) kjennetegnene er overraskende like.

Hvis man først skal betegne Grünerløkka som en SV-ghetto, så vil man kunne gi ganske karikerte uttrykk for folk som bor på Ullern også.

Opplagt! Nå er vel Ullern er omtrent som løkka på mange parametre. Ullern mangler tvangsurbanismen og det faktum at man ikke lever med illusjonen om at man bor i et flerkulturelt miljø.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 15:10   #53
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det bør absolutt være et større utvalg av skoler som kan tilby et alternativ. Tror det bare vil styrke den offentlige skolen.

Utdyp?

Jeg tenker at om man i betydelig grad skulle trekke elever med ressursterke, interesserte foreldre bort fra den offentlige skolen, så vil dette gjøre noe med dynamikken i elevmassen som blir værende i den offentlige skolen. Per i dag, er det så få privatskoler, at dette ikke er et problem, men om det skulle bli slik du ønsker mtp på et større utvalg av skoler som tilbyr et alternativ, kan jeg ikke forstå på hvilken måte det ville styrke den offentlige skolen?

Tenker du at da ville de offentlige skolene "skjerpe seg"? Altså, at de slækker'n i dag, men med større konkurranse ville de tatt seg sammen og tilbudt noe langt bedre enn de gjør i dag? Om det skulle stemme, så tror jeg at det ikke ville ført til noen kvalitetsforbedringer mtp pedagogikk, men heller et mer panisk forhold til drilling før nasjonale prøver og lignende.

Gode pedagoger er den viktigste faktoren for et godt skoletilbud, men om elevmassen skulle gå fra å bestå av et bredt utvalg av barn til å i større grad bestå av barn med færre ressurser/ mindre interesserte foreldre, vil det svekke dynamikken og læringen og trivselen i et klasserom betraktelig.

Det er vel også en slik erkjennelse hos de som styrer landet som er bakgrunnen for at det er så "irriterende vanskelig" å få lov til å starte privatskoler.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:50   #54
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg forstår godt hva du mener men alikevel synes jeg skoler med alternativ pedagogikk til hva den offentlig skole bør og skal være et suppelemang til den norske offentlige skolen.
I det område jeg bor i Oslo har skjerpet konkurranse mellom skolene utvilsomt ført til bedre kvalitet. Denne type mennesker som Brutus så fint har forklart hvem er forlanger gode skoler for barna sine. De stemmer SV kanskje men det koster de ingenting å “shoppe” riktig skole til poden sin. Folk bytter til naboskolen hvis den er bedre. Dette har utvilsomt skjerpet konkurransen skolene mellom og de har alle blitt betydlig bedre og jobbet aktivt for å rekruttere i nærmiljøet. Vår skole er et godt eksempel. Det hele startet med en visjonær rektor som jobbet aktivt i nærmiljøet der den resurrsterke hvite middelklassen sendte barna sine tvers gjennom byen på privatskole (de organiserte minibusser seg i mellom). I løpet av kort tid (par år) klarte denne rektoren og snu trenden, og nå, 5-6 år senere er skolen veldig mye bedre på alle mulig måter (både kvalitetsmessig og med en mer balansert elevmasse) og folk søker seg heller ikke til den lokale private skolen lenger.

I det store og det hele er jo konkurranse sunt. Jeg synes ikke skoler eller andre offentlige tjenester nødvendigvis er annerledes? Det kan føre til bedre kvalitet, det er dette område i alle fall et godt eksempel på. Men for all del, dette område i Oslo er jo ikke typisk for et hvilke som helst sted i Norge akkurat.
Men jeg vil stille spørsmål tilbake. Vi har jo ikke verdens beste skoler i Norge. Tror du ikke mer konkurranse ville være med å øke kvaliteten generelt sett? Jeg er en ganske stor tilhenger av systemet de har i UK. Der har de et rigid kvalitetssystem (OFSTEAD) med skoleinspeksjoner. Formålet er i hovedsak å sørge for at alle elver, uavhengi av bakgrunn får et forsvarlig skoletibud. Kort sagt er det kroken på døren for dårlige skoler, eller skoler som ikke klarer å forbedre seg resultatsmessig.
Jeg lurer på hva som ville ha skjedd om vi hadde et tilsvarende system i Norge? Jeg synes det er en skandale uten dimensjoner at mange barn i Norge går på skoler som er så dårlige at de virkelig ikke kan tilby barn og ungdom den utdanningen de faktisk har krav på. Dette er et økende problem som Petter Skarheim også er veldig opptatt av: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article468007.ece
Hva kan vi gjøre med dette? I de tilfeller der den offentlige skolen er så dårlig at den rett og slett er uforsvarlig så ville vil et privat tilbud vært mye bedre for elevene? Hva er viktigst? Å ha et dårlig offentlig tilbud eller et alternativ? Jeg mener hensynet til kvalitet alltid må komme først, om det er skole eller et annet produkt eller tjeneste.

Jeg stemmer forøvrig rødt men i skolepolitikken er jeg veldig enig i linjen og visjonene til Clemet. Jeg misliker sterkt rød-grønn skolepolitikk som ser ut til å mene at tilbud er viktigere en kvalitet til elever.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 09-12-10 kl 20:08.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 09:49   #55
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Dette med Montessori er veldig spennende og jeg håper at det kommer i gang en slik skole på Østkanten også. Selv bor jeg i Balsfjord kommune i Troms og jeg har mine barn på en liten Montessoriskole. Her var kommunal skole tidligere, men pga lavt elevtall ville kommunen legge ned, heldigvis kom Montessoriforbundet inn og reddet skolen. Det er et veldig intressant tilbud og mine to som går på skolen bare elsker alt opplegget der. Nr. 3 av mine skal starte til høsten, nå er han på "prøveskole" hver tirsdag og han er en som trenger litt ekstra oppfølging ift språket og det har hatt så stor utvikling etter at han begynte på "prøveskole", takk til montesorripedagogikken

Stå på, så skal dere se at det kommer en montessoriskole hos dere også, ser jo at det startes opp i min hjemby Drammen fra høsten av.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 10:37   #56
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av bjørkhaugtrollet, her.

Dette med Montessori er veldig spennende og jeg håper at det kommer i gang en slik skole på Østkanten også. Selv bor jeg i Balsfjord kommune i Troms og jeg har mine barn på en liten Montessoriskole. Her var kommunal skole tidligere, men pga lavt elevtall ville kommunen legge ned, heldigvis kom Montessoriforbundet inn og reddet skolen. Det er et veldig intressant tilbud og mine to som går på skolen bare elsker alt opplegget der. Nr. 3 av mine skal starte til høsten, nå er han på "prøveskole" hver tirsdag og han er en som trenger litt ekstra oppfølging ift språket og det har hatt så stor utvikling etter at han begynte på "prøveskole", takk til montesorripedagogikken

Stå på, så skal dere se at det kommer en montessoriskole hos dere også, ser jo at det startes opp i min hjemby Drammen fra høsten av.

Det er ikke slik at Montessoriforbundet kommer inn og velger å drive en skole her eller der. Man får heller ikke økonomisk støtte fra Montessoriforbundet, slik jeg også har hørt noen som tror. Å starte en Montessoriskole krever et engasjert styre som skaffer lokaler, utarbeidet budsjetter, får tak i lærere med godkjent kompetanse, osv. Det sendes en søknad om å få lov å drive privatskole til Utdanningsdirektoratet, og det er ingen automatikk i at denne blir innvilget. Det kreves mye arbeid og en rekke ildsjeler for å få skolen i gang, dette er ikke noe som kommer rekende på en fjøl.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 11:31   #57
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Ja jeg er klar over det, men mange steder som kommunen ønsker å legge ned skoler pga elevtallet stiller Montessoriforbundet seg positive til å drive skolen vidre i stedet for at noen elever skal få en veldig lang reisevei. Slik var det i alle fall her, det kan jeg skrive under på, jeg har jo tross alt ungene mine på denne skolen da. Og ja, jeg vet at det kreves en rekke ildsjelef og mye arbeid for å få skolen i gang og for å få den til å gå rundt også.................jeg bor på et sted der det er 25 elever på skolen. Jeg føler vel nesten at du mener at dette kan jeg ikke noe om, men det kan jeg faktisk.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:19   #58
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Og jeg kan faktisk en god del om dette også. Jeg skal ikke garantere at Montessoriforbundet aldri stiller opp for å drive en skole, men det er langt fra hovedregelen. De grupperingene jeg har vært i kontakt med, har stort sett vært der kommunen har lagt ned skolen og hvor foreldrene selv tar intiativ for å sikre en videre drift. Og selv om Montessoriforbundet stiller seg positive, som du sier, så betyr vel ikke det at de drifter skolen? Det gjøres vel av lokale krefter?

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:21   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Jeg vet også om et sted hvor montessori har gått inn og "reddet" en lokalskole som skulle legges ned. Å spa opp dedikerte foreldre i en slik sammenheng er ikke så vanskelig.

Jeg er dog ikke supersikker på hvor tro disse skolene er mot montesorripedagogikken, men det vet kanskje du noe om, bjørhaugtrollet?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 13:49   #60
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Ja jeg vet at vår skole er tro mot Montessoripedagogikken, her er 3 av 4 lærere utdannet montessoripedagoger, så vi følger det vi skal. Min samboer er den eneste som ikke er utdannet der, men han har flere kurs fra montessori, slik at han i likhet med de andre kun bruker denne pedagogikken. Hos oss er det Montessori som drifter skolen, det har jeg på det rene.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no