Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vaniljekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-12, 18:31   #341
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ville prøvd igjen med smør, og fulgt min oppskrift til punkt og prikke. Jeg har også laget halv porsjon før, men beholdt bakepulvermengden. Og så har jeg variert mengden pudding litt, bare det blir 5 dl soyamelk og pudding tilsammen. Nå i helgen laget jeg stor langpanne og da brukte jeg 5 puddingbegre og fylte opp med soyamelk til 1 liter. Ble kjempesnadder, høy og flott eplekake.

Eg halverte mengda bakepulver og. Kan hende det var det eg gjorde feil. Eg burde nok brukt smør ja. Eg var bare litt seint ute, og hadde ikkje tid til å reise på butikken og få tak i laktosefritt smør. Den margarinen vi hadde, var det melk i.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 18:41   #342
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Ja, bakepulveret er svært viktig for hevingen. Det brukes ofte store mengder bakepulver i oppskrifter på kaker uten egg, fordi det gjør hevingen bedre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 22:07   #343
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vaniljekake

Denne må prøves. Elsker det meste med vanilje.

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 22:47   #344
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaniljekake

Abonnerer.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 02:39   #345
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, bakepulveret er svært viktig for hevingen. Det brukes ofte store mengder bakepulver i oppskrifter på kaker uten egg, fordi det gjør hevingen bedre.

Det visste eg ikkje, men nå er eg ikkje så vant med å lage allergi- eller veganvennlege bakverk. Greit å notere på erfaringslista. Eg stussa faktisk på bakepulvermengda, men eg halverte heile pakken.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 15:26   #346
TwinFusion
Møllspist
 
TwinFusion sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
Innlegg: 263
TwinFusion er litt kul
Standard

Sv: Vaniljekake

Jeg bare lurer på om det kan ha noe å si for resultatet hvilket mel man bruker?
Grunnen til det er at for en del år tilbake bakte jeg mye boller, og jeg fikk virkelig dreisen på det. Så kjøpte jeg en annen type mel og plutselig ble bollene kompakte og deigete selvom jeg brukte samme oppskrift. Da jeg gikk tilbake til melet jeg brukte før ble de store og luftige igjen.

__________________
Lille Måne og Rora juni 2012.
TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 11:06   #347
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaniljekake

Nå står denne i ovnen, for med en oppskrift med så mange visninger kan man ikke feile, sant? Vel etter å ha lest hele tråden ble jeg plutselig nervøs!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 16:39   #348
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaniljekake

Den ble veldig god! Minnet om eplekake og krydderkake. Den er noe fuktig i midten, men ikke verre enn brownies. Veldig god med is!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 22:16   #349
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

På tide med noen vaniljekakeinnlegg igjen.

Jeg skal bake til frøknas bursdagsfest og jeg tenkte lage vaniljekake i tillegg til browniesmuffins. Det kommer en glutenallergiker, derfor vil jeg bake alt med glutenfritt mel. Jeg har meget begrenset erfaring med glutenfri bakst, et lite kurs for 14 år siden og glutenfri pizza en gang etter det. Jeg leste i tråden her at noen hadde bakt den med glutenfritt mel. Mitt spørsmål er da, hvilket mel velger jeg? Noen som kan gi meg et konkret tips?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 09:53   #350
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Ei jeg kjenner bakte min egg- og melkefrie versjon av denne, med glutenfritt Toro-mel (det der lyse melet som selges i vanlige butikker) og sa det ble kjempebra. Jeg har ikke prøvd selv da.
Jeg bruker denne kaken som sukkerbrød til bløtkake. Det er den beste eggfrie versjonen av sukkerbrød jeg har fått til. Blir jo så luftig og godt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 12:31   #351
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaniljekake

Kan denne oppskriften brukes til muffins?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 12:57   #352
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaniljekake

Jeg sverger til schar mix b. Har brukt over 400kg av det i bakeriet mitt!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 15:57   #353
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Vaniljekake

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

På tide med noen vaniljekakeinnlegg igjen.

Jeg skal bake til frøknas bursdagsfest og jeg tenkte lage vaniljekake i tillegg til browniesmuffins. Det kommer en glutenallergiker, derfor vil jeg bake alt med glutenfritt mel. Jeg har meget begrenset erfaring med glutenfri bakst, et lite kurs for 14 år siden og glutenfri pizza en gang etter det. Jeg leste i tråden her at noen hadde bakt den med glutenfritt mel. Mitt spørsmål er da, hvilket mel velger jeg? Noen som kan gi meg et konkret tips?

Shär mix b, Toro kakemix eller lys melblanding, Semper fin mix.

Jeg har laget denne noen ganger, og synes den kan bli litt kompakt, så jeg bruker litt mindre glutenfrit mel enn det som står i oppskriften. Evnt. erstatte noe glutenfritt mel med potetmel burde kanskje fungere?

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 15:59   #354
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

Takk for tips.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 16:06   #355
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Kan denne oppskriften brukes til muffins?

Jepp! Det er vanlig muffinsoppskrift her faktisk De blir litt kraftigere enn vanlig (altså ikke så luftig), men det er en fordel synes jeg. Mye mer smak erdet også. Som Dixie så har jeg også brukt den til sukkerbrød.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 15:08   #356
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Er det forskjell på steiketid med eller uten epler? Eg har halve med epler og halve uten og eplesida ser rå ut no etter 35 min.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-14, 20:58   #357
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

Litt sent nå, men nei - det har jeg ikke opplevd

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 17:25   #358
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

Jeg baker denne nå igjen. Kan jeg oppbevare den i romteratur til i morgen ettermiddag?

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 17:28   #359
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaniljekake

Ja, jeg baker den alltid dagen før.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 17:29   #360
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaniljekake

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, jeg baker den alltid dagen før.

Ja, det tror jeg at jeg også har pleid å gjøre, men jeg husket ikke hvor jeg oppbevarte den, om den må stå kjølig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no