Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-10, 13:53   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Var barn trygge i bil for 40 år siden?

I Sverige døde det 58 barn i trafikken i 1970, og i 2008 (og 2007) var tallet bare to. 283 barn ble alvorlig skadet i 1970, og samme tall var 43 i 2008. Ganske fin side å henvise til for de som synes det er helt greit å ikke sikre barna, for det gikk så fint når vi var små. Viser også krasj i 30km/t uten setebelte. "Bare hjem fra barnehagen"

http://www.carseat.se/were-kids-safe...-40-years-ago/

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:01   #2
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Har mang en gang tenkt med skrekk og gru at vi barna satt uten bilbelte i baksete på bilen. Det fantes jo ikke da. Husker vi hadde en lek der vi satt på kne i setet og balanserte og det var om å ikke falle. Min venninnes foreldre hadde folkevogn og der klatret jeg og min venninne i det lille rommet bak baksetet. Det var tider

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:03   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Legg til at antall kjørte kilometer pr. barn helt sikkert var betydelig lavere, så får du enda større forbedring.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:17   #4
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Legg til at antall kjørte kilometer pr. barn helt sikkert var betydelig lavere, så får du enda større forbedring.

Jepp, det var vel fortsatt ikke sånn at alle hadde bil i 1970?
Nå er jo bilene og veiene blitt tryggere også, men samtidig kjører vi jo vesentlig fortere og det er mer biler på veien. Men jeg synes det er vanvittig gode statistikker i Sverige, to barn drept i trafikkulykker i 2007 og 2008 er jo veldig lavt? Hva er tilsvarende tall for Norge?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:24   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jepp, det var vel fortsatt ikke sånn at alle hadde bil i 1970?

Definitivt ikke. Vi hadde ikke bil i 1970, tror den første ble kjøpt et par år senere. Og faren min hadde en god inntekt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:32   #6
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jeg husker at jeg lå i hattehylla i bilen til farmor - og det er ikke 40 år siden!

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:33   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Hva er tilsvarende tall for Norge?

Jeg vet ikke hvilken aldersgruppe det er snakk om i den svenske statistikken, men ut fra denne statistikken ser det ut som om det i 2008 var 9 personer mellom 0 og 14 år som døde i trafikken i Norge. Fem av disse var passasjerer i bil. Én var "motorsyklist", det antar jeg betyr at han kjørte moped; én var syklist og én var fotgjenger. Og én var "andre trafikkulykker", som ikke er nærmere spesifisert.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:34   #8
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jeg kan huske at jeg av og til brukte å ligge bak i "hattehylla" på bilen når jeg var lita på 70-tallet!! Var veldig morsomt!

Og nå så jeg at goldnugget gjorde det samme.... Vi var nok mange ja...

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:34   #9
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Definitivt ikke. Vi hadde ikke bil i 1970, tror den første ble kjøpt et par år senere. Og faren min hadde en god inntekt.

Samme her, mine foreldre jobbet begge to, og de kjøpte bil når jeg var to-tre år tror jeg. Og da tror jeg ikke alle i gata hadde bil. (1976)

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 14:36   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Far hadde kassebil, så når vi var på langtur, lagde vi flatseng til meg baki, og så tumlet jeg rundt i kassa, hadde leker og blader og koste meg glugg fordervet.

Et under at det gikk bra, når jeg tenker på det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 15:14   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jeg satt i barnesete på syttitallet, jeg. Pappa hadde firmabiler og det fulgte med beltesete, til og med med eget brettbord man kunne ha puslespill og tegne på.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 15:21   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jeg og tre-fire andre unger fra 5-10 år satt løst på lasteplanet på pickup i bytrafikk i Lusaka, Zambia, på 80-tallet. Ofte. Det var sikkert sjempelurt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 15:27   #13
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Legg til at antall kjørte kilometer pr. barn helt sikkert var betydelig lavere, så får du enda større forbedring.

Det er sikkert og visst. Pappa tok så vidt ut bilen i helgen hvis vi skulle besøke familien, det var jo en 12 mils kjøretur. Ellers var det bena eller t-banen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:16   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Og enda var det færre biler på veien den gangen enn nå.

Vi hadde baby i bag på gulvet i en Hanomag Henschel og satt både tre og fire usikrede unger bak på et langt benkeaktig sete. Senere fikk vi Volvo og der var det sikkerhetsbelter. Ikke hadde vi foreldre som røykte heller, så vi slapp unna en del plager og farer som andre har slitt med.

Vår Hanomag så slik ut, bare med både baksete og lasteplan. Bikkja sto mellom forsetene med labbene oppå motoren.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:29   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jammen jammen. VI overlevde jo. Det er jo det som er kronargumentet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:46   #16
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Har mang en gang tenkt med skrekk og gru at vi barna satt uten bilbelte i baksete på bilen. Det fantes jo ikke da. Husker vi hadde en lek der vi satt på kne i setet og balanserte og det var om å ikke falle. Min venninnes foreldre hadde folkevogn og der klatret jeg og min venninne i det lille rommet bak baksetet. Det var tider

Dumpa i boblene var også et fint sted for babybager, husker jeg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 16:54   #17
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Husker mamma var dagmamma en periode, og hun jenta hadde et bilsete som var fremovervendt, og med en diger pute på fanget. Tror ikke det var noen seler ut over denne puta som man hadde tredd setebelte igjennom på et vis.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:22   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Én var "motorsyklist", det antar jeg betyr at han kjørte moped

Jeg tror dette er snakk om en ulykke her i distriktet; det var i så fall en mindreårig gutt som var passasjer på farens motorsykkel.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:34   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg vet ikke hvilken aldersgruppe det er snakk om i den svenske statistikken, men ut fra denne statistikken ser det ut som om det i 2008 var 9 personer mellom 0 og 14 år som døde i trafikken i Norge. Fem av disse var passasjerer i bil. Én var "motorsyklist", det antar jeg betyr at han kjørte moped; én var syklist og én var fotgjenger. Og én var "andre trafikkulykker", som ikke er nærmere spesifisert.

I 2005 var det 5 barn under 10 år som døde som passasjerer i bil.

SSB, Samfunnsspeilet:

Sitat:

Fram til slutten av 1960-årene økte antall trafikkulykker kraftig og tok over som viktigste dødsårsak. Etter hvert er også trafikkulykkene med barn involvert blitt redusert, både fordi veiene i større grad skiller barn, boligområder og biler bedre, og fordi barn ikke lenger "sklir rundt" i baksetet. I 2005 døde 19 barn under ti år av ulykker. Fem av dødsfallene skjedde i transportulykker

.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 17:55   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Var barn trygge i bil for 40 år siden?

Jeg lå først i bag bak i bilen, og så en bilstol til 1,5-2 år. Jeg fikk søster da jeg var 1 år og 9 mnd, og etter hvert overtok hun stolen. Da satt jeg løs. På en Sverigetur måtte de bråbremse. Etter det fikk de montert inn seler i bilen, og i neste bil i 1983(?) så var det seler bak og pute til begge!

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no