Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Piggdekk eller piggfritt?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Pigg eller ikke?
Piggdekk, bor på landet 19 19,19%
Piggdekk, bor i byen 9 9,09%
Pikkfritt, bor på landet 9 9,09%
Piggfritt, bor på landet 15 15,15%
Piggfritt, bor i byen 39 39,39%
Annet 6 6,06%
Har ikke bil 2 2,02%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-09, 13:46   #61
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piggdekk eller piggfritt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Tanks, derimot ...

Sjikkeli' miljøvennlig alternativ.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 13:47   #62
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piggdekk eller piggfritt?

el-tanks?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 13:52   #63
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk eller piggfritt?

Piggfritt, bor på landet

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 11:21   #64
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piggdekk eller piggfritt?

Piggfri på landet, med bratte bakker!

Har kjørt med piggene ute i noen år nå. Så når det ble på tide å skifte ønsket jeg å prøve et mer miljøvennlig alternativ. Det er mye bart her om vinteren, men vi har også noen leie bakker opp til huset vårt. Bussen kjører opp her - så svingene er romslige og det blir jo rafset opp av busskjettingen.

Det blir spennende å se om det blir flere dager hvor det er vanskelig å komme opp bakken i år enn i fjor. (ca en kveld i året med pigg)

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 11:36   #65
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piggdekk eller piggfritt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og da er det jo faktisk ikke verre enn at man kan parkere bilen og gå de siste 200 meterne de 10 dagene i året det er så glatt at man ikke kommer opp. Det er i alle fall min filosofi, og jeg er veldig glad for at flere og flere bybilister får øynene opp for at det stort sett alltid er greit å kjøre piggfritt.

Jeg prøde å telle antall dager føret var av en slik art at det hadde vært merkbart bedre med piggdekk i Trondheim forrige vinter, og jeg kom til et sted mellom fem og ti. Det er virkelig ikke nok til å forsvare forurensningen piggdekk gir over en hel vinter, altså.

Husker ikke helt når vi begynte å kjøre piggfritt, men det er i hvert fall 10 år siden, og jeg har hittil måtte sette fra meg bilen to ganger på disse årene. Og vi bor litt oppe i høyden i Trondheim.

Første gangen var det underkjølt regn som var årsaken. Jeg kom fra jobb, og på hovedveiene gikk det smertefritt, men siste bakken opp til huset vårt, der måtte jeg melde pass. Men jeg vet da også at det var meg det sto mest på, for jeg var pysete og redd for bikke utom kanten, høygravid som jeg var.

Andre gangen var på islagt høstasfalt, og med noen dekk som ikke holdt mål. Nye dekk fra året før, men gummien var steinhard og ubrukelig etter en sommer i garasjen. Vi reklamerte på de dekkene, for å si det sånn.


I det store og hele så er det opp til sjåføren om det er trygt å kjøre på piggritt. En ting er at man foretar litt undersøkelser og finner dekk som er bra, for det er utrolig mye dårlig å finne, og en annen, og minst like viktig faktor, er at man er åpen for at dette faktisk går bra. Piggfritt er ikke verre enn piggdekk. Kjører man rundt og er overbevist om at dette går til skogen, så gjør det gjerne det, for da kjører man nervøst og er dermed ikke en trygg sjåfør.

Men det er behov for at en viss andel kjører med pigger. Husker ikke hvor stor prosent som er ønsket, men om alle kjørte med piggfritt, så vil veiene bli betydelig glattere, siden piggene er med på å rive opp snøen, slik at man ikke får denne blankpolerte overflaten på snøen. Det er jo ikke noe problem på steder hvor de bruker dette hersens veisaltet, men på veier som ikke saltes, så er dette viktig.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no