Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å leve uten bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 12:00   #21
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å leve uten bil

Me kunne ikkje klart oss uten bil. Me lever litt på grensa allerede sidan me berre har ein bil. Den må mannen ha til og frå jobb. Viss ikkje hadde han ikkje kommen seg ut der. Så enkelt er det.
Ulempen her er at eg og ungane blir veldig isolert. Det går nokre busser forbi av og til, men eg tar dei kun dersom det er noko spesielt. Tre unger aleine på bussen er ikkje like gøy ( og sikkert )
Uten bil hadde me heller ikkje kommen oss på besøk til familie. Ut til svigers går det vel ikkje buss. Eg såg på det ein gong, og fann vel ut at det hadde tatt meg 6 timer å komma dertil. Då måtte eg venta i eit buss skur i nokre timer, langt ute i ødemarka.

Hadde me budd nærmare by, eller kommunesenteret så hadde nok ting vore litt annleis. Men me bur no eingong langt ute på landet der det nesten ikkje eksisterer eit kollektiv tilbud.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:04   #22
Smurfine79
Carpe Diem!
 
Smurfine79 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Innlegg: 3.435
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg har verken bil eller lappen, reiser fint kollektivt å har tenkt å fortsette med det.

__________________
Carpe Diem
Jeg er perfekt, bortsett fra at jeg er meg selv!
Gutter 02 & 07
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:05   #23
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg har lappen men ikke bil, og er kjempefornöyd med det.

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Nei. Vi bor sentralt med gangavstand til bhg./skole og de fleste aktiviteter og venner. Sykkel brukes mye i sommerhalvaaret, og ellers tar jeg buss eller taxi. Jeg handler matvarer over interett og faar levert hjem. Andre storinnkjöp foretas i helgen (mannen min har bil). I tillegg har jeg skaffet meg en saann trillebag slik at jeg slipper aa faa laaaaaaaaaaaaaaange armer naar jeg drar paa ting.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Slik vi bor og slik jeg har organisert ting, er det omvendt. Det gaar ogsaa fortere for meg aa komme meg rundt uten bil, jeg slipper aa finne parkeringsplass etc.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Det er dyrt (mye dyrere enn aa ta taxi av og til).
Se ellers over.
Selvsagt ikke bra for miljöet heller, men siden mannen min har stor bil (kunne klart seg bra med en mindre en), skal jeg ikke slaa meg paa brystet, akkurat.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Har sluttet. :blid:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:08   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Kollektivtilbudet er ikke sånn her at det kan erstatte bil, og vi jobber i tillegg endel i en annen by.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Kan kjøre dit det passer for å handle, kjøre bort avfall etc., slipper å tenke på busstider, slipper å mase på andre, kommer oss til turområder som ellers hadde vært utilgjengelige (det er mange steder man rett og slett ikke kommer seg med buss), kan hente ungdommer som er sent ute hvor de enn måtte befinne seg osv. osv. Kan ha barn sikret på best mulig måte, uten å være avhengig av at bussen har seler, at taxien har riktig utstyr osv. Jeg er ikke glad i å ta taxi og være prisgitt en tilfeldig sjåfør som gjerne kjører som et svin. Ryggen min tåler veldig lite bæring. I det hele tatt, mer fleksibilitet, mer uavhengighet av andre, og vi slipper å bruke masse unødvendig tid.
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Det koster veldig mye, både selve bilen, forsikring, ikke minst alle avgiftene på drivstoff og annet. Den må passes på og vedlikeholdes. Og så er det ikke bra for miljøet, selvfølgelig.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Kan ikke se for meg hva det skulle være.


Sist redigert av Filifjonka : 12-01-09 kl 17:59.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:12   #25
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi bor i Oslo, men ikke spesielt sentralt. Banen bruker 20 minutter til sentrum, pluss den tiden det tar oss å gå hjemmefra til banen. Allikevel er det ikke aktuelt for oss å skaffe oss bil. Ingen av oss har lappen, og ingen har planer om å ta den heller.

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Nei. Vi klarer oss helt fint nå. Når vi handler tar vi bussen eller sykler. Vi er heldige og har et godt kollektivtilbud, men mange av de andre foreldrene i barnehagen har bil de bruker.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Jeg kan tenke meg noen situasjoner der det hadde vært lettere med bil, feks ved store innkjøp på IKEA eller lignende, når vi skal besøke foreldrene mine, og hvis vi skal et sted med Snuppa etter klokka seks.

Hvilke negative sider har det å ha bil? Dyrt, og vanskelig å finne parkeringsplass.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Ikke aktuelt.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:13   #26
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Ja, jeg jobber 2 mil hjemmefra,og det går kun busser hver time. I tillegg må jeg ofte bruke privatbilen i jobbsammenheng.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Når jeg ukeshandler så kan jeg handle alt på en gang, hvis det er veldig kaldt eller regner kan je kjøre til butikken eller bhg,jeg kan besøke venner og familie når jeg vil.
Hvilke negative sider har det å ha bil? For meg ingen.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Ikke noe.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:17   #27
Amic@
Tobarnsmor :)
 
Amic@ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Innlegg: 806
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Ja, jeg bruker bil i jobben og kjører en del mil hver dag.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Innkjøp, besøke folk, til og fra jobb, levering og henting, osv. Kunne ikke tenke meg ett liv uten bil.
Hvilke negative sider har det å ha bil? Har firmabil, og derfor er det ikke den største utgiften for min del. Forurensende er jo en veldig negativ side da.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Som sagt, kunne ikke tenke meg ett liv uten bil!!!

__________________
Amic@, M('06) A('10)
Amic@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:23   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Når ungene bare blir litt større slik at de ikke trenger bilsete det tar en liten evighet å montere, så vurderer vi å kvitte oss med bilen.

I så fall kommer vi til å bli medlem av bilkollektivet isteden. De har biler i kjelleren her vi bor, så det må vi kunne klare å få til å fungere.

Nå bruker vi bilen når vi skal trene på sats og når vi skal storhandle. Ellers tar vi bussen. Derfor tror vi egentlig at vi hadde klart oss uten bil, hvis vi bare kunne leie de gangen vi skulle noe spesielt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:24   #29
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg føler ikke at jeg klarer meg uten bil. Mange gjør sikkert det, og noen tror de gjør det. Grunnen til at jeg sier det er, at jeg har vært både venn og familiemedlem til noen som følte at de klarte seg uten bil, men du verden, det innebar litt ekstrajobb for oss med bil. Hente, bringe, levere ... Sånn sett kan jeg sikkert moderere svaret mitt litt; joda, jeg kunne klart meg uten bil, men det hadde innebært litt bryderi for andre.


Sist redigert av Hasselnøtt : 12-01-09 kl 12:36.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:35   #30
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Nei, vi trenger ikke bil i hverdagen, men vi har bil for å bruke den når vi trenger det. Vi har valgt å bosette oss sentralt, med gangavstand til jobb, skole, barnehage og bysentrum. Det er et bevisst valg at vi ønsker å slippe å bruke bil i hverdagen. Nå skal det sies at vi i tillegg er vant til å gå, og er bevisste på å velge å gå istedet for å kjøre, og går dermed langt mer enn hva de fleste andre gjør, tror jeg.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Vi bruker bilen når vi ukehandler, og dersom det er spesielle ting vi skal handle i butikker som ligger i utkanten av byen, osv. Vi bruker bilen for å komme oss ut på tur i bymarka eller andre steder utenfor byen. Og vi bruker bilen når vi skal besøke foreldrene mine og i sommerferien. Vi hadde rett og slett ikke kommet oss til foreldrene mine uten bilen. Med 3, snart 4 unger, er det i mange henseende langt mer praktisk å ha en bil enn å reise kollektivt.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Kostnadene og vedlikeholdet. Jeg kunne selvfølgelig også sagt det miljømessige, men jeg mener at vi bruker bilen så lite, og kun nesten bare når det er absolutt nødvendig, at miljøaspektet er ivaretatt. Det er bl.a. pga miljøet vi velger å bruke bil så lite.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Jeg kan ikke tenke meg at vi kommer til å slutte å ha bil. Som allerede sagt flere ganger brukes den så lite at jeg kan ikke tenke meg en grunn til at vi skulle slutte å bruke den helt. Vi bruker den når vi trenger bil og ellers minst mulig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:41   #31
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Ja, pga store avstander til barnehage og jobb. Leverer to barn to forskjellig steder før jobb. Noen ganger skal jeg ut til kunder så langt avgårde som 8-10 mil en vei. Det er ikke mulig uten bil for meg.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Kan ikke utføre jobben min uten bil
Hvilke negative sider har det å ha bil? En bil forurenser, det er jo positivt ved å ikke ha bil. Man må også i større grad ta bena fatt, altså man får mosjon.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Kan ikke være uten bil.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:53   #32
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Nei, akkurat nå må vi ikke det til jobb/skole. Jeg er i permisjon, mannen sykler til jobben og ungene går på skole i nærheten. Men mannen en del oppdrag og øvelser på kveldstid som ville vært litt vanskelige å gjennomføre uten bil. Bussforbindelsene er dårlige og han ville brukt mye dyrebar familietid på å komme seg dit i så fall.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Fleksibiliteten er det viktigste. Trenger ikke planlegge på samme måte.
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Dyrt, litt for lettvint noen ganger og miljøskadelig.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Jeg bruker bilen minimalt akkurat nå, sykler og går når jeg kan, men et godt og rimelig kollektivtilbud ville være med på å gjøre det enda lettere å slutte. Jeg kan vel ikke klage på kollektivtilbudet med 3 busser i timen stort sett hele dagen, men det er dyrt.

Mange i vår situasjon har to biler, så vi føler vi gjør et valg når vi prioriterer sykler i stedet for bil nr 2. Vi bor ei snau mil fra jobbene våre. Dersom vi trenger en bil til i fremtiden, vil jeg veldig sterkt vurdere el-bil.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:08   #33
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg har ikke lappen og har ingen planer om å ta den. Mannen har lappen, og vi har bil.

Ja, vi hadde vel klart oss uten bil, men ikke uten at det hadde gått på bekostning av den allerede tilmålte tiden vi har i hverdagen.

Jeg tror mye hadde vært gjort om vi hadde et fungerende busstilbud her vi bor. Pr. dags dato tar det fem minutter å kjøre bil til byen, 35 minutter å gå og 45 minutter å ta bussen. Kollektivselskapet skjærer til stadighet ned på tilbudet. Begrunnelsen er at det er for få som tar bussen. Så rart, liksom.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:19   #34
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Tja, jeg må vel ikke, men det forenkler hverdagen veldig. Særlig vi nå skal frakte 2 unger i 2 forskjellige barnehager, da er det veldig greit med bil. I tillegg er det lettere å handle
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Storhandling er enklere, det er enklere å få dratt å trene. Bruker kortere tid til og fra jobb. Mannen har nettopp kjørt opp og han kastet bort mye tid på å busse og å vente på buss. Det er jo ikke alltid sånn at bussen går akkurat når man trenger det og da er det kjipt å stå å vente 20 minutter på neste.
Hvilke negative sider har det å ha bil? Det er jo dyrt og forurensende
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Tja, om det var slik at det gikk busser hele tiden og man slapp å vente. Det kan også tenkes at når ungene blir voksne at jeg ikke nødvendigvis hadde trengt bil. Men det er nå engang sånn at når man er blitt vant til å ha det så skal det litt til å kvitte seg med det også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:20   #35
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Ja jeg må ha bil for å klare meg i hverdagen, dette selv om jeg er hjemmeværende. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg tidvis har store smerter, spesiellt når jeg går. Vi bor i tillegg på landet, og kollektivtilbudet her er ikke veldig bra. Det er også langt å gå til nærmeste busstopp. (2km).
Mannen trenger også bil for å kunne komme seg på jobb om dagene. Det går ikke buss tidlig nok.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Ved å ha bil, kan jeg klare å levere barn i barnehage, selv om jeg er dårlig. Det er jo de dagene jeg trenger det mest. I tillegg gjør det at jeg kan reise på kontroller og møter i forbindelse med ungene og meg selv. For ikke å snakke om at det gjør det mulig for meg å reise å besøke venner og familie.
Når dette er sagt, så bruker jeg beina de dagene formen tilsier at det går an. Vi bor heldigvis så sentralt til i bygda at det er gåavstand til alt. Hadde det ikke vært for min sykdom, og at ene ungen har spesielle behov som gjør at han er på hyppige kontroller på sykehuset 1,5 times kjøring unna, så hadde vi klart oss med kun en bil.
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Det er dyrt, og lite miljøvennlig.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Sånn situasjonen er nå, så er det ingenting som får meg til å slutte å bruke bil. Men klart, hadde jeg kunnet bli frisk skulle jeg gladelig ofret bilen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:22   #36
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg hadde ikke klart meg uten bil pga dårlige bussforbindelser mellom punktene jeg ferdes.

Hadde ikke bil selv da jeg bodde i by, og da jeg bodde midt i et tettsted. Dette gikk helt greit da det gikk busser/ var gangavstand mellom stedene jeg skulle....
Mannen har derimot alltid hatt bil, så jeg kunne bruke hans om jeg hadde behov.

Det er jo utrolig flott at noen føler de klarer seg godt uten bil. Men jeg hadde ikke klart det sånn som vi bor nå.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:22   #37
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen?
Nei jeg har ikke bil.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Jeg hadde hatt mindre tidsklemme, vi hadde rukket finne på mer, det er lettere å få handlet. Vi låner bil en hel del da, så dette dekker egentlig behovet greit.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Dyrt og lite miljøvennlig.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Bedre og billigere kollektivtrafikk. Det er nesten ikke mulig å ta bussen fra skolen med to bæreposer mat i tillegg.... så stappfull er bussen. Hver eneste dag. Jeg bør være glad om jeg rekker barnehagen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:30   #38
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg skulle virkelig ønske at vi slapp , men pga. arbeidsstedet til Heiko så må vi ha bil. Bil er fryktelig dyrt, ikke bare i drift men dersom det skjer noe. Vi har betalt godt over 50.000 i reparasjoner på vår 5 år gamle bil i år, det merkes godt.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:38   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?

Jeg liker ikke å kjøre bil, men bilen er et nødvendig onde for meg.

Jeg må ha bil for å klare hverdagen her vi bor nå. Kollektivtilbudet er svært dårlig. Det går ingen busser tidlig om morgenen og ingen busser på kveldstid. Midt på dagen går de tetteste med 2 timers mellomrom.
Jeg har en jobb som krever bil og mannen har en jobb som han ikke kommer seg til uten bil.
Hadde vi ikke hatt jobb og likt oss godt med å bare vært i bygda kunne vi saktens klart oss uten. De få gangene vi hadde behøvd å handle annet enn mat kunne vi satset på de få bussene, og til lege og tannlege kunne vi brukt taxi, men vi kunne altså ikke jobbet (annet enn om vi hadde fått en av de få jobbene som finnes i rett gangavstand). Vi kunne heller ikke hatt full barnehageplass siden nærmeste fulle barnehagetilbud er 5 km unna.

Det er dyrt å ha bil, forferdelig dyrt. Man kan kjøre mye taxi for det det koster å ha bil og hadde vi bodd annet sted hadde jeg absolutt hatt dette med i et regnestykke i forhold til det å ha to biler slik vi har i dag.

Bilkjøring er også skummelt og mye mer kjedelig enn å ta buss (synes jeg).
Jeg liker i det hele tatt bilkjøring svært dårlig, men trives ellers godt med å bo her vi bor.

Å slutte å kjøre bil kunne jeg gjort dersom jeg hadde hatt gode alternativer. Jeg måtte hatt annen jobb, annet bosted osv. Det virker ganske urealistisk akkurat nå, men om vi hadde bodd midt i en by så tror jeg at jeg hadde tenkt tanken. To biler hadde i hvert fall vært unødvendig da med mindre det da også hadde vært umulig å komme seg til jobb kollektivt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:48   #40
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.299
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?

Nei, jeg ikke.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?

Jeg er alene med to barn, og sparer mye tid ved å ha bil. Det er også lettere å reise steder på kveldstid.

Hvilke negative sider har det å ha bil?

Alle de opplagte, seff. Penger og miljø.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?

Hadde jeg bodd hakket mer sentralt med eldre barn hadde jeg fint kunnet droppe bilen.



...og så må det sies at jeg elsker å kjøre bil. Virkelig. Selv om jeg tar kollektivt når jeg kan nyter jeg å sette meg i bilen og kjøre dit jeg vil når jeg vil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no