Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å leve uten bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 12:23   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Å leve uten bil

Jeg vil gjerne lufte noen tanker og kanskje få i gang en diskusjon rundt dette med bil. Jeg vet at det er en selvfølge for mange, derfor spør jeg:

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?

Jeg spør fordi jeg ikke har sertifikat selv, og ikke har noen planer om å ta det foreløpig. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å leve et liv uten bil, men jeg ser at det gjør hverdagen min vanskelig å organisere. Jeg bruker lengre tid enn andre på å komme meg til og fra jobb og barnehage, en timeavtale i byen må planlegges nøye mht buss og ev. henting i barnehage først, og det er ikke så lett for meg å ukehandle på samme måte som andre gjør.
Jeg er også "nødt" til å bo sentralt, med gåavstand til jobb, barnehage, butikker og offentlig transport. Men det ville jeg nok gjort uansett, siden det er det jeg trives best med.

Argumentene mot å ta lappen og skaffe seg bil har forandret seg underveis. Da jeg var 18, var det manglende interesse. Som student var det manglende behov, jeg har alltid bodd sentralt i byene der jeg har studert, med gåavstand til alt. Siden har det stått på det økonomiske: jeg har rett og slett ikke hatt råd til lappen og bil. Nå har det blitt et verdivalg på mange måter. Jeg prioriterer å gå og bevege meg, jeg prioriterer å spare penger (og heller kunne spandere på seg taxi en gang i blant) og jeg prioriterer ikke minst å spare miljøet.

Selv om jeg føler at jeg har tatt et valg, vurderer jeg fortløpende om jeg må forandre mening. Den dagen det å ikke ha bil hindrer meg eller min sønn i å gjøre noe som er viktig for oss, skal jeg vurdere å ta sertifikat. Foreløpig kan jeg ikke se at det vil skje.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:29   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Nei, vi må ikke ha bil i hverdagen. Vi reiser kollektivt.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Det gjør det lettere å gjøre store innkjøp, særlig med barn på slep. Og det gjør det lettere å besøke besteforeldre. Særlig bestefar, som bor så kronglete til at vi enten måtte ha brukt halvannen time med 3 bytter av bane, tog og buss, eller blitt hentet i bil av bestefar..
Hvilke negative sider har det å ha bil? Svinedyrt og forurensende.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Bedre kollektivtrafikk. Billige hjemleveringstjenester...?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:34   #3
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Ja, hvorfor kan man ikke få flere ting levert hjemme her i landet? Jeg hadde gladelig betalt ekstra for å få f.eks. dagligvarer levert på døra.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:36   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi har ikke bil og vil ikke ha det (det er både dyrt og styrete, og vi trenger ikke engang blande inn miljøtankegang for å komme til den konklusjonen), så kanskje det ikke er så relevant med innspill fra oss? Vi har sertifikat begge to, er medlem av bilkollektiv, og det hender vi leier bil, hvis vi skal kjøpe noe stort, for eksempel, eller skal kjøre et eller annet sted - men det er ikke mer enn et par ganger i året at det skjer. Og så har vi leid bil når vi har vært på ferie i USA.

Ellers reiser vi kollektivt i det daglige, og har kanskje litt lavere terskel for å ta taxi enn vi ellers ville hatt. Vi handler stort sett kolonialvarer i nærområdet (vi bor jo veldig sentralt), men det er jo heller ikke spesielt vanskelig å ha med seg en handlepose eller to på t-banen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:38   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi må ha bil ja. Mannen begynner på jobb kl. 6, og bussene dit går ikke herfra før rundt 6.30. Og det tar en time å komme seg dit (mot et kvarter i bil), så da mister han 2,5 timer per dag om han tar bussen, noe som koster oss rundt 2500,- kroner i uka. Så det er jo uaktuelt.
Men jeg ville hatt bil uansett. Elsker det å ha muligheten til å sette seg i bilen og kjøre på trening, eller på besøk, og ikke minst handleturer. Jeg hadde aldri giddet å ta to busser ut til ei venninne på Klepp på kveldstid og så to busser hjem igjen, da hadde jeg aldri vært hos henne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:39   #6
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Her går det kun skolebuss som kollektivt så me er avhengige av bil ja.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Det gjer at me kan jobbe og kjem oss på butikken.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Kostar ein del og forurenser

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Bedre kollektiv tilbud

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:39   #7
sannereg
Aktiv
 
sannereg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 292
sannereg er litt kul
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg hadde vel samme holdning til det med bil og førekort som deg da jeg vokste opp, rett utenfor Oslo, buss og tog flere ganger i timen, hva skulle jeg med førekort?

Men så traff jeg samboeren min han bodde på et lite tettsted i østfold, jeg bruke sykkel fordi rekkehuset vårt lå i gå avstand til jobb og butikk og det gikk jo 5 busser til større byer om dagen, men før jeg fikk meg jobb i bygda pendlet jeg da reiste jeg kl 04.50 for å rekke jobben kl 8.30 og sluttet kl 15.30 for å ha mulighet til å komme hjem og da var jeg hjemme kl 19.15, men det går jo når man er ung og ikke har barn.
Men så skulle vi overtatt barndomshjemmet hans det ligger 5 km fra sentrum, samtidig var jeg gravid, og ute i bygda her er det ikke noe kolektivt som går, bortsett fra en skolebuss.så da skjønte jeg at førekort måtte jeg ha


Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? ellers kommer jeg meg ikke på jobb
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? du har muligheter til å komme deg rundt når du vil
Hvilke negative sider har det å ha bil? det er fryktlig dyrt og skader miljøet
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? da hadde jeg måtte flytte alle rundt meg til storbyen, men er man først vant med bil er det ikke lett å se andre muligheter

sannereg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:41   #8
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:42   #9
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Ja hadde det kun vore handlinga som var problem så.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:42   #10
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å leve uten bil

Har ikke bil og ser ikke at jeg kommer til å trenge det i nærmeste fremtid heller. Bor sentrumsnært og bruker enten sykkel, kollektivt eller går hvis jeg skal noe. Som Skilpadda har jeg også lav terskel for å ta taxi (har god råd til det på alle pengene jeg sparer på å ikke ha bil ). Skal jeg på langtur så leier eller låner jeg en bil. For meg fungerer det helt utmerket og jeg trives veldig godt med å ikke ha bil.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:44   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

I teorien, men å ta taxi til og fra og mellom barnehage og skole, butikk, besøk, storhandel, Ikeabesøk med store flatpakker, hytteturer, til og fra kamerater, ishall, treninger og alt som krever at man ikke kan bruke mye tid er vanskelig i praksis.
Vi bor i gåavstand til veldig mye som tog, butikker, barnehage og skole, men tidsmessig er vi uansett avhengig av bil, og nå vurderer vi to siden mannen kan få firmabil, vi hadde ikke hatt råd til å kjøpe en selv.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:46   #12
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har sertifikat begge to, er medlem av bilkollektiv, og det hender vi leier bil, hvis vi skal kjøpe noe stort, for eksempel, eller skal kjøre et eller annet sted - men det er ikke mer enn et par ganger i året at det skjer. Og så har vi leid bil når vi har vært på ferie i USA.

Skilpadda, jeg vil gjerne høre mer om dette med bilkollektiv. Er dette en privat ordning, eller noe man finner på Gule Sider? Link? For jeg tror det kunne vært en ordning som kanskje hadde passet for meg.

Jeg føler litt på at det er styrete å ikke ha bil når jeg skal hjem til foreldra mine. De bor på et sted uten togstasjon, og man må være heldig med bussforbindelsen eller bytte til buss underveis og få lengre reise for å komme seg dit om man ikke kan bli henta der toget stopper.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:48   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Ja, men så var det sikkerheten til barna da, jeg synes det er ganske greit at vi har et fastmontert bakovervendt bilsete til minsten, og beltestol til eldste. Skal vi dra med oss de setene under armen når vi skal handle?
Skal man handle uten barn er det jo noe annet. Nå synes jeg det er koselig at alle kan dra sammen de fleste steder da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:48   #14
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Man kan ta mye taxi for det en bil koster på ett år. (Og vil jeg tro at det fint går an å ta ukentlig storhandel og ta taxi hjem, og faktisk spare det inn igjen på å slippe daglig småhandling.)

Det har du egentlig rett i. Det har jeg aldri tenkt på. Det hadde kostet meg kanskje 75-80 kr å ta taxi hjem fra butikken.
Jeg er glad jeg startet denne tråden, her dukker det opp mange ideer. Dette er egentlig ikke noe jeg pleier å diskutere med folk, for alle jeg kjenner i min livssituasjon kjører bil og tar det som en selvfølge.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:52   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Skilpadda, jeg vil gjerne høre mer om dette med bilkollektiv. Er dette en privat ordning, eller noe man finner på Gule Sider? Link? For jeg tror det kunne vært en ordning som kanskje hadde passet for meg.

Det er et privat andelslag - man betaler en sum for å være medlem, og da kan man leie biler rimelig når man trenger det. Bilene står parkert på ulike steder rundt omkring i byen, og man bestiller/reserverer på nett. De har biler i mange ulike størrelser. Du kan lese mer på http://www.bilkollektivet.no/. Jeg har ikke oversikt over hvor ellers i landet de har et slikt tilbud, men jeg vet at for eksempel bilkollektivene i Oslo og Trondheim samarbeider, slik at dersom man er medlem av det ene, kan man leie biler i det andre.

Ja, og så er det en årsavgift, men vi i Oslo får rabatt på A-kort hos Sporveien, jeg mener Ruter, som dekker opp årsavgiften pluss litt ekstra.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:52   #16
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Lese hovedinnlegget ordenlig ja.

Det skal mye til før jeg kvitter meg med bilen. Skolen ligger et par km øst fra huset vårt, barnehagen 3-4 km sørover. Om vi skulle gå til og fra måtte vi gått i sekstiden på morgenen. Da hadde vi kanskje kommet hjem til barne-TV. Og jeg hater å være avhengig av andre. På kveldstid går det sjelden busser, og jeg kan ikke forvente at andre skal skysse meg hit og dit. Ikke vil jeg det heller.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:52   #17
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Dette må da vel være et spørsmål som avhenger av hvor du bor? Hadde vi hatt et kollektivtilbud å snakke om her, så kunne jeg godt ha levd uten bil. Til den dagen må vi finne oss i å ha ikke bare en bil men to. Mannen må på jobb to timer før meg, og han jobber i motsatt retning, så og si. Så må jeg levere unger og komme meg til jobb. Vi var lykkelige så lenge vi greide oss med en bil, men måtte som sagt kjøpe en til da mannen "gikk i land"

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:55   #18
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Ja, kollektivtilbudet er for dårlig til at jeg rekker frem og tilbake i tide og får hentet jentene på ettermiddagen. Det forventes også at jeg har bil i jobben.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Se svaret over.
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Miljømessig er det negativt, men på den annen side ville det ikke vært så stor miljøgevinst med kollektivt der jeg bor heller. Hadde vel vært et par stk på bussen.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Vi måtte flyttet mer sentralt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 12:56   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Det er klart det avhenger av hvor man bor, så for meg er det avgjørende å bo sentralt. Det betyr at det er høyere boligpriser/leiepriser enn om jeg hadde bodd mer avsides.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 13:00   #20
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å leve uten bil

Ja vi må ha bil. 2 stykker værtfall nå.
Mann må bruke bilen i jobb og må eller han må ikke ha bilen for å komme seg på jobb de dagene jeg tar ungene i bhg for da kan han teknisk mulig sykle. Før jobet han like ved der han jobber nå,og syklet sommer som vinter men jeg som tok ungene da.
Jeg må ha bil for å komme meg i praksis. Kunne ha tatt bussen fra sentrum og til Nesna men kommer meg ikke hjemmefra og til sentrum.
For første buss fra oss går kl 8.10. en til barne og ungdomsskolene og en til byen, som vidregående elever tar. Men "vanlige" folk kan ta den og.og er i sentrum 8.30-8.40.
Neste buss går kl 9.45 så neste går kl ,14,15 og siste buss fra sentrum kl 16,.15.kanskje det går en kl13

Man kan ikke ta buss til bhg og så vidre ned. for da kommer man aldri frem nesten. Ikke kan man ta buss til bhg og hente og så ta buss hjem. Å gå fra bhg og hjem er ca5 km som 2 km av veien er rett opp.ikke er det fortau eller gangvei. uten om siste bakken. som nå er trøkt med skispor

Håpløst. Resten av kommunen har god bussforbindelse. Men ikke oss...
Men mange er i samme situasjon at man må ha bil.for å eks få levert i vår bhg

Skal vi på butikken så må vi bruke bilen. har fått "gangvei" ned her fra nå. grusvei,uten lys. og den trakkes med skispor om vinteren så ikke no å gå med vogn .da blir man halshøgd

Vi håper vi klarer oss med en bil fra sommeren av.


Vi vil ikke bo i byen eller på andre siden av fjorden,eller andre plasser.Og om vi bor andre plasser som hører til skoleområde så må vi uansett nesten ha bil for å levere i bhg,
Vi trives her oppe på fjellet/landet. Og om det vil si at vi må ha en eller 2 biler nå så gjør vi det.
dessuten MÅ mann ha bil i jobben.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 14-01-09 kl 19:53.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no