Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 13:54   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Skal bestille en bærbar Dell. Tror det klarer seg med 15" skjerm, for jeg synes de med 17" fort blir for dyr.

Vi kjøper på firmaet, så siden vi får igjen mva, kan den godt koste rundt 6000 inkl mva.

Men det er så mange ulike valg når man kjøper DeLL-maskiner. Forrige gang jeg kjøpte en DeLL-maskin, hjalp IT-avdelingen min på jobben meg med å velge de lure oppgraderingene.

Kan noen hjelpe meg denne gangen også? Jeg hater trege maskiner, så jeg vil ha mye RAM.Men hvor bra er ikke 2 GB? Bør jeg gå for 3 eller 4 GB? Det er jo ikke lenge siden 1024 mb ram var nok...

PC'en skal brukes til internettsurfing (rask!), kontorarbeid som word/excel, barnas dataspill og grafisk programvare som Photoshop og InDesign.

DeLL sin Vostro 1510 er mest aktuell, men Vostro 1710 er også et alterntiv...

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:10   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Jeg ville gått for mye ram og separat skjermkort. Vista krever mye av maskinen, så 4 Gb Ram bør du ha.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:26   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Er du sikker på at du skal ha en Dell...? Jeg angrer på min Dell Inspiron 1501, og drømmer om en ny HP i stedet (eller egentlig drømmer jeg om Mac, men mannen er PC-nazi). Jeg var veldig mye mer fornøyd med HP'en. Synes det har vært mye krøll med Dell'en, og det har ikke vært Vista-relatert.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 30-11-08 kl 14:37.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:35   #4
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg ville gått for mye ram og separat skjermkort. Vista krever mye av maskinen, så 4 Gb Ram bør du ha.

Det har jeg jo ikke en gang tenkt på - at jeg må ha Vista på ny PC...

Det er mulig at vi da må gå for de mest avanserte versjonene av 1510 eller 1710...

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:36   #5
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Er du sikker på at du skal ha en Dell...? Jeg angrer på min Dell Inspiron, og drømmer om en ny HP i stedet (eller egentlig drømmer jeg om Mac, men mannen er PC-nazi). Jeg var veldig mye mer fornøyd med HP'en. Synes det har vært mye krøll med Dell'en, og det har ikke vært Vista-relatert.

DeLL Inspiron ville jeg ikke ha valgt - det er de aller enkleste maskinene deres for privatmarkedet.

I jobbsammenheng har jeg tidligere hatt Lattitude, men går nå for Vostro - den skal jo tross alt brukes privat og ikke i et stort nettverk.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:38   #6
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Ang. valg av skjermstørrelse - hvis PC skal brukes hovedsaklig uten ekstern skjerm. Ville dere da gått for Vostro 1510 (15,4 " skjerm) eller Vostro 1710 (17 " skjerm)?

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 14:43   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det har jeg jo ikke en gang tenkt på - at jeg må ha Vista på ny PC...

Det er mulig at vi da må gå for de mest avanserte versjonene av 1510 eller 1710...


Ja. Det er skikkelig irriterende at man nå er tvunget til å ha Vista. Ser man på oversikten, er det noen av Dell-Pc-ene som kan velges med XP, men det går merkelig nok ikke an å velge det når man konfigurerer.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 15:06   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Jeg har Vostro 1500, og er egentlig greit fornøyd. Det som irriterer meg mest er Vista - og det er det jo lite å gjøre med. Min modell er den rimeligste typen, og jeg har flere ganger tenkt at jeg skal utvide den, men har ikke kommet så langt. Altså, ingen nye innspill fra meg.

15' skjerm holder helt fint, altså. Min er nokså tung, og jeg tror ikke jeg hadde kjøpt den på nytt - men da kun pga størrelsen.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 15:32   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Sørg for å velge tre års garanti; bedriftsgaranti er bare ett år, og det er mange laptoper som feiler på ymse vis før de er tre år gamle.

Ellers er det greit å velge RAM på én brikke: altså én 4 GB-brikke og ikke to på 2 GB. De Dell-ene jeg har hatt befatning med har hatt plass til to RAM-brikker, og RAM er en av de få tingene man kan oppgradere maskinen med for å forlenge levetiden på dem. Om to år vil det være en stor fordel å ha plass til en 4 GB-brikke til, i stedet for å måtte kaste den ene 2 GB-brikken og klare deg med 6 GB etter oppgradering.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 15:33   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Jeg fikk ny Dell Latitude i sommer, og den kunne jeg bestille med XP. :anbefales:

OK, det ser ikke ut som det er et alternativ lenger.


Sist redigert av Teofelia : 30-11-08 kl 15:35. Årsak: Sjekket dell.no
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 18:04   #11
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Jeg har nettopp kjøpt ny Dell inspiron 1520 med 15 tommers widescreen. Er veldig godt fornøyd må jeg si, den brukes hjemme til surfing til meg og spill for vesla. Bruker latitude serien som jobb pc.

Dell sier faktisk selv nå at de forskjellene som før fantes mellom Inspiron og Latitude serien knapt er relevante lenger. Litt mer fancy desgin på Inspiron siden det er til privat markedet og Latitude først og fremst mot bedrifter.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:38   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Når det gjelder Vostro 1510 skal man være klar over at Geforce 8400-grafikkprosessoren er en svak løsning. Det blir imidlertid vanskelig å finne løsninger som er spesielt gode på 3D-grafikk til under 6000 kr hvis man ellers skal ha ok egenskaper.

I henhold til jobbing med grafisk arbeid vil jeg anbefalte at man velger en skjerm med minst 1440x900-oppløsning, og helst 1680x1050. Personlig synes jeg 1280x800 som mange maskiner har på 15,4" passer best til 12" skjermer.

Når det gjelder minne ville jeg vel satset på 4 GB med en gang - er vel ikke rare prisforskjellen. Skal i hvert fall ikke være det så billig som minne er for tiden.....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 22:45   #13
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Når det gjelder Vostro 1510 skal man være klar over at Geforce 8400-grafikkprosessoren er en svak løsning. Det blir imidlertid vanskelig å finne løsninger som er spesielt gode på 3D-grafikk til under 6000 kr hvis man ellers skal ha ok egenskaper.

I henhold til jobbing med grafisk arbeid vil jeg anbefalte at man velger en skjerm med minst 1440x900-oppløsning, og helst 1680x1050. Personlig synes jeg 1280x800 som mange maskiner har på 15,4" passer best til 12" skjermer.

Når det gjelder minne ville jeg vel satset på 4 GB med en gang - er vel ikke rare prisforskjellen. Skal i hvert fall ikke være det så billig som minne er for tiden.....

Orker du å utdype litt mer. Skjønner jo ikke bæret av "Geforce 8400-grafikkprosessoren er en svak løsning". (Jeg kan sikkert bruke en dag på å lese og lete, men spør isteden jeg ... )

Jeg jobber kun med grafiske programmer til "husbruk". Trenger jeg da å tenke på det med oppløsningen?

  Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 22:50   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

TBM: oppløsning er viktig nesten uansett: Det er utrolig frustrerende å ikke ha plass på skjermen til dokumentet man skriver. Lav oppløsning betyr at ting tar stor plass på skjermen og man får plass til lite informasjon. Jeg er enig med mcr i at 1440X900 bør være minimum, og helst enda et hakk bedre.

Jeg kjenner ikke Vostro-maskinene, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 23:12   #15
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skal kjøpe en Dell bærbar - hjelp meg med spesifikasjonene ...

Toppmodellen av Vostro 1510 har følgende skjemoppløsning: 15,4-tommers widescreen WXGA+-skjerm (1440 x 900) med antirefleksbelegg og koster ca 4800,- eks. mva.
I tillegg har den GeForce 8400-grafikkprosessoren som mrc mente var litt svak og bare 3GB i RAM. Det kan jeg sikkert oppgradere, men da stiger også prisen.

Toppmodellen av Vostro 1710 har samme skjermoppløsning og koster 5090 eks. mva. Til gjengjeld har den da 4 GB RAM og 256 MB NVIDIA®: GeForce™ 8600M GS (128 bit) grafikkort. MRC - er dette grafikkortet bedre?

Har sett kjapt på Latitude-serien, men den koster en god del mer og ingen av Inspiron PC-ene når helt opp.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no