Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hva er det med folk og tåkelys?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-08, 21:05   #21
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror enkelte av den litt eldre garde kjører med tåkelys samtidig som nærlys, fordi de synes de ser bedre da. Det gjør det jo ikke det spor bedre, og det irriterer meg grenseløst.

Vi fikk høre at man skulle se bedre om man hadde begge lysene på. Vi testet ut det men syns ikke at man så noe bedre. De som kjører med tåkelys er rett og slett bare dumme og teite.

__________________
Propella
Propella er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:28   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror enkelte av den litt eldre garde kjører med tåkelys samtidig som nærlys, fordi de synes de ser bedre da. Det gjør det jo ikke det spor bedre, og det irriterer meg grenseløst.

Det er mange som tror de ser bedre med tåpelys, men bedriver da selvblending slik at de faktisk ser dårligere. Med at man får mye lys rett foran bilen trekker man blikket til dette områder mer i stedet for å se langt nok fram, samt at øynene ikke justerer seg like godt i forhold til at det er mørkt.

Når man ser noe i det feltet tåpelysene lyser opp er det for sent å stoppe for det.

Selv synes jeg det er verst når det er våt asfalt slik at man i tillegg får refleks fra tåpelys + kjørelys i asfalten.

Det er en del biler som har spesielt irriterende tåpelys; Subaru Impreza, Toyota Rav4, Peugeot 406 og div. Suzuki-modeller. I tillegg er det en del som erstatter originale tåpelys med Xenon-kit, som i tillegg er helt vilt justert (ettermontert Xenon er veldig ofte svært irriterende pga. de mangler automatisk regulering, noe som er påbudt for Xenon-lys).

I løpet av de 13 årene jeg har vært i trafikken har jeg _1_ gang hatt brukt for tåkelysene - det var da særdeles tykk tåke og lå i 30 km/t ned fra Gardemoen. Hadde man på vanlige kjørelys lyste de bare opp tåken veldig mye.

Så vidt jeg husker er boten for feil bruk av tåpelys 2600 kr. Mulig det har blitt høyere. Det er vel imidlertid en sjeldenhet at noen blir tatt for det.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:33   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Vi fikk høre at man skulle se bedre om man hadde begge lysene på. Vi testet ut det men syns ikke at man så noe bedre. De som kjører med tåkelys er rett og slett bare dumme og teite.

For å ikke glemme de som kjører med parklys+tåpelys i mørket, og dermed har svært begrenset sikt. Kombinasjonen parklys+tåpelys er lovlig i dagslys som erstatning for vanlige nærlys.

På en del biler er tåpelyset implementert slik at man kan la knappen for det være på, og så vil det automatisk slå seg på ved tenning. I tillegg ser man tåpelys+kjørelys brukt blant annet i reklamer for en del biler på bildene, samt at en del aktører, spesielt Suzuki, ofte blåser opp at bilen har tåpelys.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 21:35   #24
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Nei, det er definitivt ikke bare du som er sær. Jeg trodde tåkelys var forbudt når det ikke er tåke?

En del tror disse skal på bare det er noe som minner om tåke, men det kan fortsatt være 50+ meter med sikt. Når de brukes skal imidlertid kjørelysene av, og det skal være fordi sikten er såpass dårlig at man trenger å lyse opp rett foran bilen.

En del kaller dette også kurvelys. I noen sammenhenger kan det være hensiktsmessig, f.eks. på en smal veldig svingete vei, men igjen skal da de vanlige kjørelysene av når det brukes.

Blink med fjernlys til folk med tåpelys!

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 22:26   #25
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

mrc: Har du fått ut litt aggresjon nå?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:14   #26
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

De som har tåkelys på bak, fortjener at man kjører nærmt dem og blender dem med langlyset.

Selvfølgelig ikke.
Men jeg mener det er kulere med telys enn tåkelys. Likte ordet "tåpelys"
Men bruker det selv når det er mørkt - slår det av sammen med fjernlys når det er biler som kommer imot fordi det blender ja. Tror jeg.

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 20:16   #27
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Dette irriterer mannen min grenseløst.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-08, 01:23   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Pong, her.

Selvfølgelig ikke.
Men jeg mener det er kulere med telys enn tåkelys. Likte ordet "tåpelys"
Men bruker det selv når det er mørkt - slår det av sammen med fjernlys når det er biler som kommer imot fordi det blender ja. Tror jeg.

Hvorfor bruker du det? Det gir jo ikke bedre sikt, med mindre du ikke leter etter noe i veikanten eller vil se ting rett før det forsvinner under bilen din. Selv om du ikke blender andre, blender du deg selv ubevisst, samt kanskje holder blikket tettere foran bilen enn det du ellers ville ha gjort.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 01:44   #29
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

http://160.68.205.231/nyheter/distri...ells/1.6288054

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 10:04   #30
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Jeg setter på fullt fjernlys jeg mot biler med tåkelys, håper de blir blendet så det holder.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 18:51   #31
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Jeg setter på fullt fjernlys jeg mot biler med tåkelys, håper de blir blendet så det holder.

Vel. Det er jo ikke akkurat ufarlig å blende folk med langlys, og kan få veldig alvorlige konsekvenser. Kan holde å gi noen blink...

Problemet blir gjerne at man også få langlys i retur. Veldig mange vet rett og slett ikke at de gjør noe ulovlig/irriterende.

Annen ting som man merker mer og mer er ettermontering av Xenon/HID-lykter, som gjerne peker "i alle retninger" og er ulovlig å ettermontere så lenge det ikke monteres automatisk justering av lysene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 18:56   #32
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Vet at det kan være farlig, men det er like farlig å bruke tåkelys også. Jeg blir like blendet av dem, som folk blir av mine fjernlys.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 19:09   #33
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Du som er sær

Min bil er dritt tøff med park.lys og tåkelys på.
Noe annet er ikke lovlig

men snør det masse så man ikke ser noe med langlys har jeg på nærlys og tåkelys. bedre å komme seg over fjellet hel , å se noe som helat enn å ikke se noe for den forbannet snøen Tror jeg får nok av fjell og snø etter dette året

Mine tåkelys blender ikke, og det vet jeg for jeg har prøvd å kjøre mot bilen min for mine er stilt rett. Ned i bakken sånn som andre lys og skal
Men mange biler med feil innstilt nye dritt lys, de blender og det er iriterende.
Og ikke for å snakke om de som er så treeege å slå ned fra langlys\1000 metringer at jeg slår på mine å blender di tilbake
:hensynsløs bilist når det er mørkt:

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:44   #34
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Vet at det kan være farlig, men det er like farlig å bruke tåkelys også. Jeg blir like blendet av dem, som folk blir av mine fjernlys.

Jeg har forståelse for at du blir blendet av tåkelys, men er det smart at to blendede sjåfører skal passere hverandre? Jeg tror nok også at dine fjernlys lyser veldig mye kraftigere enn møtende bilers tåkelys.

Tenkt deg scenarioet der man kjører langs en vei med gangfelt. Du møter en bil med tåkelys og bestemmer deg for at her skal det blendes til de grader. Ved å gjøre denne blendingen kan det forårsake at at den andre bilen ikke ser at noen går ut i gangfeltet. Ja, man kan blendes av tåkelys også, men ikke i den grad, og det bør normalt sett ikke være noe problem å vike synet litt, i stedet for å stirre inn i tåkelysene som et dådyr...

Noen blink er nok en mye bedre løsning enn å gå inn for å blende møtende trafikk...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:46   #35
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Mistenker at endel av de som kjører har slått den på i villfarelsen. I vår bil er nemlig knappen for varmetråder bak og tåkelys ved siden av hverandre.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:49   #36
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Du som er sær

Min bil er dritt tøff med park.lys og tåkelys på.
Noe annet er ikke lovlig

men snør det masse så man ikke ser noe med langlys har jeg på nærlys og tåkelys. bedre å komme seg over fjellet hel , å se noe som helat enn å ikke se noe for den forbannet snøen Tror jeg får nok av fjell og snø etter dette året

Hvis det snør såpass kan du bruke tåkelysene, og slå av kjørelysene - er det såpass med snø at tåkelysene blir nødvendig skal det tilsi at vanlige kjørelys bare lyser opp snøen. Høres videre ut som en situasjon der farten skal tilpasses etter de forholdene, og at man kjører med tåkelysene.

Sitat:

Mine tåkelys blender ikke, og det vet jeg for jeg har prøvd å kjøre mot bilen min for mine er stilt rett. Ned i bakken sånn som andre lys og skal
Men mange biler med feil innstilt nye dritt lys, de blender og det er iriterende.

De blender ikke _deg_, men hvordan det påvirker andre kan være forskjellig. Men videre blender de deg når du kjører, uten at du egentlig legger merke til det bevist. Tenk videre ved f.eks. våt asfalt, der man videre får refleksene fra kjørelys + tåkelys.

Sitat:

Og ikke for å snakke om de som er så treeege å slå ned fra langlys\1000 metringer at jeg slår på mine å blender di tilbake
:hensynsløs bilist når det er mørkt:

Hensnsløst ja, og noe som kan forårsake en ulykke. Jeg er som regel rask å slå av fjernlys, men klart det har vært tilfeller der jeg har glemt meg litt. Gir noen bare da et kort blink forstår jeg hva det er, uten at de trenger å lage en ellers farlig situasjon ut av det.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:51   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Mistenker at endel av de som kjører har slått den på i villfarelsen. I vår bil er nemlig knappen for varmetråder bak og tåkelys ved siden av hverandre.

Problemet er vel også at det er en knapp, som kanskje kan bli stående inne og at tåkelysene slår seg av med tenningen, og neste gang kommer på med tenningen.

Men det er mange som har den troen at de ser mye bedre med at det er lys rett foran bilen. Ja, det er mer lys, men i praksis ser man mindre og det er liten hensikt å lyse opp ting 1 sekund før det forsvinner under bilen...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:52   #38
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Vet at det kan være farlig, men det er like farlig å bruke tåkelys også. Jeg blir like blendet av dem, som folk blir av mine fjernlys.

*Like farlig*?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:53   #39
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Jeg aner ikke hvordan man ser at en møtende bil har tåkelys, og vet heller ikke hvordan jeg skrur på tåkelys på bilen min.

Kjerring i trafikken.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 22:15   #40
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Høres videre ut som en situasjon der farten skal tilpasses etter de forholdene, og at man kjører med tåkelysene.


Hensnsløst ja, og noe som kan forårsake en ulykke. Jeg er som regel rask å slå av fjernlys, men klart det har vært tilfeller der jeg har glemt meg litt. Gir noen bare da et kort blink forstår jeg hva det er, uten at de trenger å lage en ellers farlig situasjon ut av det.


Om jeg skal kjøre noe saktere må jeg ut å dytte forhøsteren å det blir litt tungt

Og som jeg skrev, kjører aldri med kjørelys og tåkelys. Skrur enten av lysene helt eller på parklys
*import bil*

Altså jeg har jo ikke på langlysene når andre har det men blinker. glemte å pressisere det. men tror de blir litt blendet av mine rally ekstralys

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no