Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

LCD eller Plasma?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 13:41   #1
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

LCD eller Plasma?

Etter 8 års tjeneste takket Grundig-TVen vår for seg i går kveld.
Vi har vel intensjoner om å vente litt med TV-kjøp, men tidligere erfaringer tilsier at vi er på shopping i morgen.

Men hva i all verden skal vi velge?
LCD eller Plasma?

Jeg har vært veldig fornøyd med 28'', men det signaliseres fra min bedre halvdel at det slettes ikke er nok.

Noen gode råd?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:45   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Vi hadde først en LCD skjerm, men den fungerte dårlig med PS2. Bildet hang igjen uten at vi egt vet hvorfor. Så vi byttet til plasma og er fornøyd med den.

LCD skjermer er fortsatt ganske nytt og det er ny teknologi, mens plasma skjermer har vært lenge og har mer utforsket teknologi hvis du skjønner.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:56   #3
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Jeg hadde tenkt å kjøpe lcd nettopp pga. ps2, har hørt at plasma ikke funker så godt til det, at bildet brenner seg fast. Så det var snodig. Men hvis det er tilfelle, så må jeg nok vurdere å satse på plasma.
Har hørt at plasma er best til tv, mens lcd er det eneste som duger hvis man skal bruke pc'n på den. Men det er jo mange nyanser i mellom her da …

Jeg går også og grubler på dette. Har to tv'er som har tatt kvelden i løpet av et par måneder, så det eneste vi har i huset nå er en liten 20". Og det er ikke spesielt artig å se på.

Hvis du har en 28" i 4:3, dvs. ikke widescreen, bør du nok opp i 32" hvis du skal få den samme følelsen. Hvis ikke vil den nok føles mindre enn den gamle.
Og hvis du skal ha plasma, må du nok kraftig opp i størrelse. Det eksisterer vel ikke plasma under 37" nå?
Men mannen din er sikkert ikke lei seg for å få så såpass stor tv, så det går nok fint.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:04   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Det jeg har fått med meg om plasma og LCD er at plasma har innbrenningsproblematikken og bra oppløsning mens LCD ikke har innbrenningsproblemer og fungerer best i dagslysopplyste rom. Siden vi skal ha TV i stue med vanlig belysning (ikke noe kinorom) så går vi for LCD.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:05   #5
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

LCD LCD LCD

:messer:

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:19   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

LCD LCD LCD

:messer:


Fordi?

Og Ryli: Du snakker som mannen min liker!
Jeg for min del synes TVer over 37'' ser groteske ut, men jeg får lov til å gjemme den inne i et skap.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:27   #7
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

LCD er best. Jeg husker ikke hvorfor men mannen min forklarte det for meg når vi kjøpte LCD for noen måneder siden.
Jeg har ikke prøvd Plasma, men er veldig godt fornøyd med LCD.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:30   #8
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.


Fordi?

Og Ryli: Du snakker som mannen min liker!
Jeg for min del synes TVer over 37'' ser groteske ut, men jeg får lov til å gjemme den inne i et skap.

Vi har både lcd og plasma, det er uten tvil lcd:n som er den aller beste.
Perfekt bilde, vi bruker den også som pc-skjern da vi har en mediesenterpc.

Plasman er en 37" Lcdn er 32" by the way.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:33   #9
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Og Ryli: Du snakker som mannen min liker!

Jeg snakker som en mann, mener du?

Jeg hadde fått med meg dama på at vi skulle ha 37". Men så kommer han dusten i butikken og sier at vi strengt talt ikke trenger mer enn 32" hvis vi ikke sitter lenger enn 4 m fra tv'n, som er omtrent akkurat det vi gjør. Så nå vil hun heller ha 32"

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:03   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Jeg snakker som en mann, mener du?

Jeg hadde fått med meg dama på at vi skulle ha 37". Men så kommer han dusten i butikken og sier at vi strengt talt ikke trenger mer enn 32" hvis vi ikke sitter lenger enn 4 m fra tv'n, som er omtrent akkurat det vi gjør. Så nå vil hun heller ha 32"

Hehe, vi sitter 2,5 meter fra tven ca, og nå skal vi ha 42" plasma (har ikke råd til LCD).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:50   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Vi har akkurat kjøpt Panasonic 42" plasma, og er kjempefornøyd.

Et vennepar har kjøpt en JVC LCD 32" og de er ikke fornøyd. Det er for mye etterslep og for mye farger.
Fra vår Hi-Fi frik fikk vi råd om plasma til vårt bruk - TV-titting, TV - spill og tegnefilmer.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 19:58   #12
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Det fins ikke noe generelt korrekt svar på om man skal velge LCD eller plasma. Dette er veldig subjektivt, og kommer også litt an på hva du skal bruke den til (og på hvor gode TV-signaler du har.)

Vi har en ganske ny 42" plasma og er veldig fornøyd med den. Min mening er at vanlige analoge TV-sendinger fra antenne eller gammeldags kabelnett (som er det vi får), ser bedre ut på plasma. Playstation 2 ser også bedre ut på plasma syns jeg. Jeg syns at ting blir hakkete/kantete på LCD når signalet ikke er helt topp, andre er uenige i dette, ser ikke dette eller syns ikke det gjør noe. Har du en Xbox 360 ser det bra ut uansett hva slags (HD)TV du har (det samme kommer Playstation 3 til å gjøre). DVDer med høy bildekvalitet ser også bra ut uansett.

Noen påstår at bildet kan brenne seg inn i en plasma TV, mens andre sier at det ikke er noe problem på nye plasma TVer. Jeg tror ikke det er et problem lenger. Vi har ikke hatt problemer med vår. Etter å ha spilt Playstation spill, eller hatt en DVD-meny stående på skjermen en stund vises det et "etterbilde", men det blir borte igjen etter kort tid med vanlig bruk (I tillegg har TVen en "hvitvask"-funksjon som tar bort etterbildet på noen få minutter). Jeg har bare vært i stand til å se etterbildet på blank skjerm, ikke mens jeg ser TV etc. De er altså veldig svake. Dette er mest synlig når TVen er helt ny, og blir mye mindre synlig når den er brukt et par hundre timer.

Skal du bruke mye PC på TVen har LCD noen fordeler. LCD vil ha litt skarpere bilde, i tillegg til at det ikke er noen (eller veldig lite) innbrenning/etterbilde-problematikk. Vi har imidlertid PC koblet til vår plasma, og det fungerer også veldig bra. Den brukes mest til å vise video, og da spiller det mindre rolle.

Min anbefaling: Gå i butikken og se på både plasma og LCD-TVer, og finn ut hva dere syns ser best ut og hva dere har råd til.

Det fins forøvrig mange hjemmekinoforum på nettet med mer informasjon og flere meniger om dette temaet enn noen har bruk for.

Ben "Burning phosphors" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 08:19   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Vi har kjøpt!
Det ble LCD. Panasonic 32''.
Foreløpig er vi veldig fornøyd, bildet er ikke kornete (slik jeg har sett andre eksempler på) og både lyd og bildegjengivelse er perfekt for vårt bruk.

Tusen takk for gode innspill, alle sammen!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 13:20   #14
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Benmurphy oppsummerte aldeles strålende, jeg vil bare legge til at det kan være tildels mye og hente på og kjøpe dere noen gode skjermede antennekabler. Ikke er de dyre heller, rundt hundrelappen. Ikke la selgeren lure dere til å kjøpe dyre Monster-kabler eller noe lignende, noname funker helt fint. Jeg kjøpte akkurat en ny kabel med støyfilter til under hundrelappen på Elnor.

:Juste


Sist redigert av Juste : 31-10-06 kl 13:20. Årsak: Skriveleifer, egentlig alt for trøtt til å poste
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:08   #15
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: LCD eller Plasma?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det fins ikke noe generelt korrekt svar på om man skal velge LCD eller plasma. Dette er veldig subjektivt, og kommer også litt an på hva du skal bruke den til (og på hvor gode TV-signaler du har.)

Vi har en ganske ny 42" plasma og er veldig fornøyd med den. Min mening er at vanlige analoge TV-sendinger fra antenne eller gammeldags kabelnett (som er det vi får), ser bedre ut på plasma. Playstation 2 ser også bedre ut på plasma syns jeg. Jeg syns at ting blir hakkete/kantete på LCD når signalet ikke er helt topp, andre er uenige i dette, ser ikke dette eller syns ikke det gjør noe. Har du en Xbox 360 ser det bra ut uansett hva slags (HD)TV du har (det samme kommer Playstation 3 til å gjøre). DVDer med høy bildekvalitet ser også bra ut uansett.

Noen påstår at bildet kan brenne seg inn i en plasma TV, mens andre sier at det ikke er noe problem på nye plasma TVer. Jeg tror ikke det er et problem lenger. Vi har ikke hatt problemer med vår. Etter å ha spilt Playstation spill, eller hatt en DVD-meny stående på skjermen en stund vises det et "etterbilde", men det blir borte igjen etter kort tid med vanlig bruk (I tillegg har TVen en "hvitvask"-funksjon som tar bort etterbildet på noen få minutter). Jeg har bare vært i stand til å se etterbildet på blank skjerm, ikke mens jeg ser TV etc. De er altså veldig svake. Dette er mest synlig når TVen er helt ny, og blir mye mindre synlig når den er brukt et par hundre timer.

Skal du bruke mye PC på TVen har LCD noen fordeler. LCD vil ha litt skarpere bilde, i tillegg til at det ikke er noen (eller veldig lite) innbrenning/etterbilde-problematikk. Vi har imidlertid PC koblet til vår plasma, og det fungerer også veldig bra. Den brukes mest til å vise video, og da spiller det mindre rolle.

Min anbefaling: Gå i butikken og se på både plasma og LCD-TVer, og finn ut hva dere syns ser best ut og hva dere har råd til.

Det fins forøvrig mange hjemmekinoforum på nettet med mer informasjon og flere meniger om dette temaet enn noen har bruk for.

Ben "Burning phosphors" Murphy

Kjempebra oppsummering... ! Imponert

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no