Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-14, 09:43   #21
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Det kan være et problem for store dieselbiler å få start igjen når motoren slukkes etter 4 minutters kjøring. Det skulle ikke mange minusgradene til.
BMV 5 serie. .

Men en oppfordring mot tomgang bør være synlig i barnehager. Bilene kan varmes opp hjemme som Tussa beskriver.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 09:52   #22
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Det beste argumentet er barnas helse. forurensning er særlig en belastning for barn med luftveisproblemer, astma osv. Vet ikke om det er i nærheten av luftinntaket til barnehagen, men det er muligens uansett en del av barnas utemiljø (?)

Hva med å kombinere det med barn og klima (inne OG ute) på et foreldremøte? Kanskje kommunelegen kunne orientere om hva man skal tenke på - både uteklima og inneklima.

Litt pussig at røyking er fyfy, men eksos er greit. Den er jo uten filter.

Jeg har dieselbil, og trenger virkelig ikke ha bilen på tomgang. Diesel kan fryse, men hadde jeg bodd et sted hvor det var aktuelt, hadde jeg ikke kjøpt dieselbil. Så enkelt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:04   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Man få vel gå for enten en minimalistisk aksjon eller en maksimalistisk, tenker jeg.

Enten et stort skilt med bilde av et trist barn ved siden av en eksospotte og "takk for at du skrur av bilen når du leverer oss" e.l., eller se om barnehagen kunne tenke seg å kjøre et skikkelig miljøprosjekt, der dette blir en av tiltakene. Det kan jo settes inn i en større pedagogisk sammenheng der man ser på natur og kretsløp og sånt også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:11   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Hvis ikke det allerede finnes skilt om tomgangskjøring og ikke er informert om på møter så kan det hende det er nok med et enkelt skilt, til og med uten bilde av lidende barn eller ødelagte lunger, samt helt kort og grei informasjon.

Om folk etter dette også velger tomgang i mildt vær så kan man slå hardere, men å gi en del tankeløse mulighet til korrigering på en snill måte synes jeg er fint.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:14   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Finnes det folk som lar bilen stå på tomgang, altså? Er det fordi bilen ikke skal bli kald til man setter seg inni den igjen, eller hva er det som er årsaken?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:15   #26
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Se om barnehagen kunne tenke seg å kjøre et skikkelig miljøprosjekt, der dette blir en av tiltakene. Det kan jo settes inn i en større pedagogisk sammenheng der man ser på natur og kretsløp og sånt også.

Lurt. Lær opp ungene - de er ganske flinke til å passe på når foreldrene gjør noe galt. Eller er det bare mine?

Jeg husker jeg kastet en youghurt boks i restavfall etter at minste hadde lært om resirkulering i barnehagen. Da fikk jeg kjeft. Og har ikke gjort det siden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:17   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Finnes det folk som lar bilen stå på tomgang, altså? Er det fordi bilen ikke skal bli kald til man setter seg inni den igjen, eller hva er det som er årsaken?

Aner ikke. Jeg har en diselbil fra 2005, og jeg har aldri opplevd at den ikke vil starte igjen etter å ha blitt stoppet, så noe universelt problem er det jo ikke.

Dere som har slike biler, kan dere ikke bare parkere 100 meter lenger vekk fra barnehagen, hvis det er nødvendig med tomgangskjøring?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 10:25   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Aner ikke. Jeg har en diselbil fra 2005, og jeg har aldri opplevd at den ikke vil starte igjen etter å ha blitt stoppet, så noe universelt problem er det jo ikke.

Dere som har slike biler, kan dere ikke bare parkere 100 meter lenger vekk fra barnehagen, hvis det er nødvendig med tomgangskjøring?

En ni år gammel bil er da "ny" og den skal tåle å stoppes ned til temmelig lave temperaturer.

Nå er jeg litt usikker her, men jeg har hørt noe om at dieselbiler på kaldkjøring slipper ut kjipere eksos enn om bilen er varm og at det å la bilen kjølne kort tid etter start og starte opp igjen kan være dårligere miljømessig, men dette er ikke noe jeg kan nok om.
Har man gammel dieselbil løser man det greit med motorvarmer og da skal det temp ned i rundt 30 før det kan trøble ved korte stopp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 11:07   #29
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Finnes det folk som lar bilen stå på tomgang, altså? Er det fordi bilen ikke skal bli kald til man setter seg inni den igjen, eller hva er det som er årsaken?

Det er noen store dieselbiler som sliter når de er kalde. Vår kostet oss en formue i inntauing og verksted. 5 år gammel, kjørt 70 000 km.

Men, ja. Vi har gjort oss skyldig i tomgangskjøring ved en barnehage hvor parkeringen ligger 100 meter fra og hvor det ikke er luftinntak nær parkeringen. Men det skal ikke skje, og det var kun når vi måtte bruke bilen på kalde dager, sjelden. Vi byttet til miljøvennlig ny Volvo, som passer oss mye bedre. Dieselbil som alltid starter.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 11:16   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Guava, jeg tror ikke det stemmer lenger for nyere biler, i hvert fall. Vi har autostopp på vår dieselbil, og den skal ikke gå mange minuttene før den velger å slå seg av ved korte stopp.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 11:21   #31
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Det finnes helt sikkert situasjoner der det er legitimt og la bilen gå på tomgang. At det tredve minusgrader (det er jo det enkelte steder i landet, selv om det ikke er det der du/tanta di/venninna di fra folkehøyskolen bor) eller at bilen ikke vil starte igjen om du stopper den når den er halvvarm (det er folk som kjører gamle og/eller dårlige biler, selv om du/tanta di/venninna di fra folkehøyskolen selvfølgelig kjører ny hybridbil).

Men samtidig finnes det sikkert folk som lar bilen gå på tomgang bare fordi. Og da kan man jo sikkert forsøke forklare hvorfor det er dumt og håpe at de slutter gjøre det akkurat der.


Sist redigert av Cuyahoga : 10-10-14 kl 11:40.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 11:37   #32
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Guava, jeg tror ikke det stemmer lenger for nyere biler, i hvert fall. Vi har autostopp på vår dieselbil, og den skal ikke gå mange minuttene før den velger å slå seg av ved korte stopp.

Jeg ser en test som NAF refererer til fra 2012 (får ikke til å linke) hvor det beskrives nesten dobbelt så høyt nox-utslipp for kald bil som for varm). Jeg regner med at det gjaldt nyere biler.
Dette var snakk om temperatur på minus 7.

Ikke at det betyr at man skal la bilen gå på tomgang. Regner med at de som gjør det i plussgrader gjør det av gammel vane (selv om jeg ikke egentlig har registrert det).

Det oppfordres dog, både i Bergen og Trøndelag til å varme bil med motorvarmer når det blir kaldt for å redusere utslipp.
Ergo er det nok god miljøpolitikk å ha mulighet for motorvarme på jobb også. (Temmelig vanlig her)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 12:27   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Ved de barnehagene hvor jeg har jobba, har det virkelig ikke vært noe som helst god grunn for å la bilen stå på tomgang ved henting/levering, da det sjeldent blir kaldere enn minus 10. Alle barnehagene har og ligget slik til at barnas lekeplass har vært i tilknytning til parkeringsplass. Ergo er det sjenerende for alle at bilen står og putrer ut eksos.

Det er blitt tatt opp på foreldremøter, det henger skilt på gjerdene ved parkeringsplassen, men enkelte ser ut til å ville insistere på å la bilen stå og gå de minuttene det tar å levere eller hente barnet, og da er det ikk mye man kan gjøre...

...annet enn hva en kollega av meg, veldig miljøbevisst mann, som tok det på seg å gå ut og skru av tenninga i hver bil han fant på tomgang utenfor barnehagen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:04   #34
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Bananer i eksosrøret.
(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:10   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg ser en test som NAF refererer til fra 2012 (får ikke til å linke) hvor det beskrives nesten dobbelt så høyt nox-utslipp for kald bil som for varm). Jeg regner med at det gjaldt nyere biler.
Dette var snakk om temperatur på minus 7.

Ikke at det betyr at man skal la bilen gå på tomgang. Regner med at de som gjør det i plussgrader gjør det av gammel vane (selv om jeg ikke egentlig har registrert det).

Det oppfordres dog, både i Bergen og Trøndelag til å varme bil med motorvarmer når det blir kaldt for å redusere utslipp.
Ergo er det nok god miljøpolitikk å ha mulighet for motorvarme på jobb også. (Temmelig vanlig her)

Jeg misforsto deg, Guava, beklager. Det er helt sikkert riktig at det er mer utslipp av kald motor enn varm, men det er ikke det samme som at det er bedre å la den gå i 5 minutter (etter kanskje å ha kjørt 2 minutter til barnehagen) enn å starte den opp igjen. Jeg trodde det var dét du mente.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:10   #36
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

...annet enn hva en kollega av meg, veldig miljøbevisst mann, som tok det på seg å gå ut og skru av tenninga i hver bil han fant på tomgang utenfor barnehagen.

Jeg digger sånne folk!

Det er ikke sikkert det er så konstruktivt, men det er da et tydelig signal.

Jeg leste noe i en avis om en sak der en person hadde lent seg inn i bilen til en annen og skru av tenningen MED noen i forsetet og hvorvidt dette var å regne som et innbrudd/overgrep/inngripen hvadetnåhet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:12   #37
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Se her:
http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/...l-2630239.html

Det står til og med at han agerte i henhold til trafikkreglene.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:18   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg misforsto deg, Guava, beklager. Det er helt sikkert riktig at det er mer utslipp av kald motor enn varm, men det er ikke det samme som at det er bedre å la den gå i 5 minutter (etter kanskje å ha kjørt 2 minutter til barnehagen) enn å starte den opp igjen. Jeg trodde det var dét du mente.

Nei ikke når det ikke er sprengkaldt i alle fall, men jeg er usikker på regnestykkene her.

Har man ikke motorvarmer og kaldstarter en dieselbil, kjører 10 km og parkerer den i sprengkulde vil den igjen måtte kaldstarte og utslippene der vs tomgang i en kort periode tror jeg man kan diskutere. Som sagt ikke noen unnskyldning for tomgang for folk flest.
Kaldstart av dieselbil krever ganske mye energi.

Dette er ting jeg ikke har peiling på egentlig, kun sånt som bilfolk rundt meg har påpekt når jeg i god miljøtro har stoppet dieselbilen i kulda for korte pauser.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:25   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Ja, da er vi inne på mitt poeng også, at min dieselbil autostopper selv for korte trafikale stanser, fordi det er økonomisk og miljømessig gunstig fremfor å stå på tomgang og vente på rødt lys. Jo lengre stoppen er, jo mer vil du tjene på å slå den av - selv om den selvsagt vil bli kaldere.

Jeg er helt enig i at diskusjonen er en annen i -25. For bensinbiler er det vel ingen uenighet.

Men er det noen som vet om det er like uheldig utslippsmessig å la bilen stå med sånn babasto/hvadetnåheter-dieselvarmer? Der motoren ikke går, men bilen blir varm? Det lukter unektelig diesel, men det blir jo ikke eksos.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 13:29   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det tar litt mer enn 1 minutt å hente i barnehagen, så jeg skjønner ikke hvorfor.

Du underdriver ikke, ser jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no