Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-14, 16:24   #1
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Spørsmål

Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Jeg skal i et SU-møte i barnehagen neste uke, og har meldt inn som sak at jeg ønsker å diskutere tiltak for å redusere tomgangskjøringen utafor barnehagen.

Er det noen som har gode forslag? Jeg regner med at de fleste vet at det er forbudt med den type tomgangskjøring, sånn at et skilt som minner om det vil kanskje ikke ha noen effekt? Lapp i hylla har jeg heller ikke trua på. Er det andre (relativt enkle og rimelige) tiltak som kan funke?

Er DU en av dem som driver med det? Hva kunne fått deg til å slutte?

artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:36   #2
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av artemis, her.

Jeg skal i et SU-møte i barnehagen neste uke, og har meldt inn som sak at jeg ønsker å diskutere tiltak for å redusere tomgangskjøringen utafor barnehagen.

Er det noen som har gode forslag? Jeg regner med at de fleste vet at det er forbudt med den type tomgangskjøring, sånn at et skilt som minner om det vil kanskje ikke ha noen effekt? Lapp i hylla har jeg heller ikke trua på. Er det andre (relativt enkle og rimelige) tiltak som kan funke?

Er DU en av dem som driver med det? Hva kunne fått deg til å slutte?

Det er ikke et problem hos oss, jeg har sjelden sett at noen har gjort det. Dere får engasjere ungene som "miljøagenter", så blir det nok slutt på det.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 17:44   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Jeg gjør det aldri (jeg skjønner ikke at ikke folk er redd for å bli frastjålet bilen sin, for det første), men jeg tenker at jeg hadde reagert mye bedre på et skilt som satte fokus på at eksosen kom inn i barnehagen enn et med FORBUDTFORBUDTFORBUDT.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:52   #4
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Vinkle det fra barnets ståsted? Barna er jo på høyde med eksosen og drar inn mere giftig røyk.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 18:55   #5
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Eg gjorde det då eg hadde barnehagebarn og bilen var iskald. Parkeringsplassen var et godt stykke frå sjølve barnehagen. Ingen fare for stjeling. Kva som kunne fått meg til å slutte den gongen? At eg sto opp et kvarter tidligare og satte den på tomgang heime.

Meir seriøst; kanskje sette opp en plakat med "Har du slått av motoren på bilen?" Sånne ting kunne fått meg til å tenke at søren heller, det er litt teit å la den stå og gå av egen bekvemmelighet.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 19:27   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Stort bilde av unger som puster inn røyken fra ei eksospotte?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 19:29   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Ingenting kunne fått meg til å slutte. De dagene bilen går på tomgang er det fordi det er nødvendig. Det generer ingen og miljøbelastingen er mindre ved å la bilen gå enn ved å stoppe og starte. Om det slik at luftinntak i barnehagen er i nærheten og eksosen trekkes inn ville jeg skrevet det på skiltet. Vi hadde barn i barnehage der dette var et problem. Der ble bilen selvfølgelig stoppet

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 20:26   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Kanskje ikke global miljøbelastning, men lokal? Som i lungene til barna. De voksne er jo høyere og rager over den verste eksosen, mens små barn går midt i den.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 22:15   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Dette har vært et problem i vår barnehage, og vi hadde kampanje der FAU og barmehagen samarbeidet om en trafikkuke. Ungene lagde blant annet plakater, og det ble også satt opp en stor plakat som fokuserte på tomgangskjøring, feilparkering og uvettig kjøring på parkeringsplassen. Trafikketaten i kommunen var representert på aksjonsdagen vi i FAU hadde, da delte vi ut snop til de som parkerte rett og stoppet bilen. Jeg tror faktisk det har ført til noe bedring på alle punkter. Plakat og positiv spin heller enn kjefting, og dra inn ungene, funket bra hos oss. Der går forøvrig eksosen rett i lufteanlegget.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-14, 22:23   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

I barnehagen vår står det skilt på veggen med anmodning til foreldre om å slå av tenninga på bilen av hensyn til de som som sover ute rett ved parkeringsplassen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:02   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

El- og hybridbiler kan vel stå på tomgang uten at det forurenser, greit å sjekke hva slags bil det er. Ellers bør man selvsagt ikke gjøre det. Jeg har sett folk parkere bilen rett utenfor inngangen til nærbutikken her, la den stå på tomgang, gå rolig inn og bruke allverdens tid før de kommer ut igjen. Frister meg faktisk noen ganger å ta bilen, parkere den bak butikken og se reaksjonen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:24   #12
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Invitere Ylvis og få dem til å stjele bilene mens de er inne i barnehagen.

Jeg har ingen forståelse for folk som lar bilen gå på tomgang. Absolutt null. Med ett unntak: Taxisjåfører på vinteren.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:40   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Jeg må innrømme at jeg HAR benyttet dieselvarmer eller hva det heter. Er det like ille?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:44   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Jeg må flire litt, for her jeg bor står også patruljebilen å går på tomgang utenfor butikken på de kaldeste dagene. Det kommer litt an på hvor man bor. Du stopper ikke bilen når gradestokken viser -25 eller -30 eller -45.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:47   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De dagene bilen går på tomgang er det fordi det er nødvendig.

Når er det nødvendig? Når det er veldig kaldt ute og man har småsøsken sittende i bilen mens man henter?

Dette var et problem i vår barnehage (det er det sikkert fremdeles, men jeg har ikke barnehagebarn lengre). Vi informerte på foreldremøter, sendte e-poster og hang opp lapp på døra. Men en god del foreldre insisterte på at det var deres rett til å la bilen stå på tomgang. Det tar litt mer enn 1 minutt å hente i barnehagen, så jeg skjønner ikke hvorfor.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:50   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Jeg tror det er greit å begynne med info på foreldremøte og evt lapp i hylla, pluss gjerne å
plakat på parkeringsplassen. Noe mer dramatisk er kanskje ikke nødvendig for å få god nok reduksjon. Med tanke på kalde dager som for eksempel de Floksa nevner kan det være innafor å la bilen stå på tomgang noen minutter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 08:52   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Tjorven.. I temperaturer, særlig under 30 kalde kan det å starte en dieselbil, stoppe den før den rekker å bli skikkelig varm og la den stå fem minutt være nok til at bilen blir stående uten at man får startet igjen.
Utenfor butikken i svigerbygda står bilene og går mens folk handler på slike dager og folk har gjerne tilkobling for motorvarmer på arbeidsplass.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 09:01   #18
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg må flire litt, for her jeg bor står også patruljebilen å går på tomgang utenfor butikken på de kaldeste dagene. Det kommer litt an på hvor man bor. Du stopper ikke bilen når gradestokken viser -25 eller -30 eller -45.....

Ja, det er bare å le - de fleste dagene er det ikke under -25 grader, og mange steder i Norge blir det aldri så kaldt i det hele tatt. Folk kjører på tomgang likevel.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 09:03   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Her vi bor kjører folk på tomgang i plussgrader også. Og så kaldt som -25 blir det tilnærmet aldri.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 09:11   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tomgangskjøring utenfor barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Her vi bor kjører folk på tomgang i plussgrader også. Og så kaldt som -25 blir det tilnærmet aldri.

Jeg tror aldri jeg har sett forlatte biler på tomgang utenfor barnehagen her uten at det er veldig kaldt. Det står lapp om tomgangskjøring. Kanskje det funker?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no