Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-14, 15:02   #21
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Dette er en ting strømbransjen ser veldig mye på. Muligheten for å legge inn timer på strømmen slik at man lader når det er lite belastning på strømnettet.
Dette kommer mest sannsynlig nå med de nye type strømmålerne som skal rulles ut.

Ok. På vår elbil gjør vi nettopp det, den programmeres til å lade mellom kl da og da, selv om ledningen står i.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 17:04   #22
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Vi har noen plasser til el-bil med lademuligheter. I de store parkeringsanleggene er det førstemann til mølla. Der jeg parkerer er plassene reservert, men der er det bare to-tre plasser og generelt lite plass.
Vi betaler 500,- mnd for parkering på jobb, og ingen spør hvilken bil man har.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 17:49   #23
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Belastningen på strømnettet er reell, men betydelig overdreven. Så lenge man har vanlige stikkontakter (opp til 10/16A) vil ingen elbiler trekke mer en maks 29 kWh i løpet av en arbeidsdag. Leafen har ikke plass til mer enn ca 20, trillingene enda mindre. Total strømpris i sommer (inkl nettleie, avgifter, etc) var i følge Enova i snitt 66 øre/kwh. Dvs at vi snakker om en utgift pr bil på maks 20 kr/dag. Nå lader jeg bare en gang eller to i uka på jobben, men om de ønsket at jeg skulle betale noen tusenlapper i året, så kunne jeg alltids blitt med på det. Men byråkratiet med å kreve inn pengene, fastsette pris, etc, vil ofte bli dyrere enn strømutgiftene.

De fleste arbeidsplasser setter opp et begrenset antall ladeplasser, med saktelading. Har du et normalt stort næringsbygg merker du ikke forskjell på hverken strømregning eller effektuttak. Det gjør større utslag å legge ned forbud mot vifteover på kontorene til frossenpinnene. Fleksiladere på 22kW og hurtigladere på 50 kW er noe helt annet, da må du regne skikkelig på nettbelastning og kapasitet.

Når det gjelder belastning på strømnettet, og det at Tesla trekker så mye mer enn andre, så gjelder det hvis de får lov til å sette opp kraftigere ladere. En tesla trekker ikke mer enn en leaf hvis de plugges i samme normale stikkontakt. Men hvis teslaeierne får lov til å montere en 22kW-lader i garasjen, så kan det bli en litt for stor belastning på sikt.

Kostnaden ved å bygge ut strømnettet dekkes av oss forbrukere gjennom nettleia. Men hvis det er en spesifikk kunde som har et ønske som fører til at nettet/trafoen lokalt må oppgraderes, så må denne personen/bedriften betale anleggsbidrag. Og det kan bli dyrt. Der er det Lyse kommer inn og advarer om at teslaeier nr 1 får en 22kW-lader til 20 000, mens tesla nr 2 må betale 220 000 fordi da er den totale belastningen så stor at trafoen må byttes. Det er flere kraftselskaper som jobber med å finne løsninger på dette, blant annet gjennom smartgrids og styring av ladetidspunkt. Men generelt sett så vil den normale mann i gata ikke merke stort, fordi hvis Teslaeierne lar være å kjøpe 22kW-ladere, så må de bare fortsette å saktelade på vanlige stikkontakter.

Og så må vi huske at det samme ble sagt om induksjonstoppene; strømnettet kom til å kollapse når alle kokte poteter samtidig, det kom til å bli full krise, etc. I realiteten har målinger vist at det går bra.

Motorvarmere trekker som regel mer strøm enn elbiler, fordi de fleste elbiler har sikringer i bilen som begrenser uttaket til 10 eller 13 A over vanlig stikkontakt, mens motorvarmeren drar hele 16A. Jeg skjønner ikke de bedriftene som nekter elbiler å lade på motorvarmerstikk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 20:49   #24
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

På min jobb er det gratis parkering for "alle" (dvs. stort sett plass til dem som til enhver tid kjører), en håndfull elbilplasser med gratis lading, samt at bedriften dekker halve prisen av måneds-/ukekort for dem som reiser kollektivt, og ikke samtidig har billønn. De som har billønn, kjører bil, det er et rimelig sterkt incentiv.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 21:24   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Jobben betaler parkeringa mi i et parkeringshus, der er det 12 elbilplasser. Betaler ikke mer for elbil enn andre biler.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 21:38   #26
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.008
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

På min jobb er det gratis parkering for "alle" (dvs. stort sett plass til dem som til enhver tid kjører), en håndfull elbilplasser med gratis lading, samt at bedriften dekker halve prisen av måneds-/ukekort for dem som reiser kollektivt, og ikke samtidig har billønn. De som har billønn, kjører bil, det er et rimelig sterkt incentiv.

Hva er billønn og hvordan fungerer det?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 21:39   #27
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Jeg kjører en "gammel" elbil. Altså en Think, som ikke har noe fancy ekstra greier hvor jeg kan stille inn lading og sånn. Også bor jeg såpass langt unna jobb, at om jeg ikke får ladet på jobb så kommer jeg meg faktisk ikke hjem igjen.

Vi har endel ladeplasser på jobb, men det blir stadig flere elbiler. Foreløpig går det greit å få en ladeplass, men det snakkes om å utvide. For meg som har såpass reisevei, og må gjennom en bomring så er det en enorm økonomisk besparelse å kjøre elbil. Det er ikke kollektivfelt der kjører, så det har jeg faktisk aldri testet ut.

Og vi lader helt fint på 10A hjemme, så jeg tviler på at det belaster nettet noe særlig. Ikke ofte vi lader hjemme heller. Lader stort sett bare på jobb.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 22:52   #28
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det er nettopp det som er et problem. Var for noen uker siden på et foredrag hvor en fra Lyse energi snakket om dette stadig voksende problemet. Strømnettet må betydelig oppgraderes.

Kommer det f.eks to Teslaer i en gate, kan det bety store problemer for strømtilførselen til alle naboene, og elverket kan faktisk begrense strømmen til den som f.eks fikk en Tesla sist...



Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Nå har ikke jeg kjempepeiling, men jeg har skjønt at det er stor forskjell på Tesla og andre elbiler, Teslaene krever mye mer av strømnettet.

Tesla er annerledes enn andre elbiler ja, fordi den har en større batteripakke som må lades opp, men dette trenger ikke bety at belastningen på strømnettet nødvendigvis er større, og dermed ett problem.

Vi lader vår via en helt vanlig 230V/16A kurs, som bilen automatisk trekker 13A utav. Dette trekker da altså ikke mer enn feks en ovn på 3000 watt. Dette kan samtlige i hele Norge dermed gjøre, samtidig, uten at det belaster nettet noe utover det vanlige.

Problemet kan oppstå om man velger å legge inn en 230V/32A-1-fas. Dette kan gi en skjevbelastning i nettet, og om dette da omfatter flere i samme nabolag, så kan det vel merkes.

Bilen kan også lades via 400/16A 3-fas hvis man har dette lagt inn i huset. Dette gir ikke noe større belastning på nettet i nabolaget.

Vi vurderte dette da vi kjøpte bilen, men valgte å utsette det, og det vi ser nå er at det holder i lange baner å lade på den ordinære kursen. Det tar lengre tid ja, men til normalt bruk så lader vi mer enn nok på en natt. Vi lader normalt 2-3 ganger i uken, og da mest fordi at vi ønsker å holde batteriet godt ladet til enhver tid.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 23:12   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Så lenge det er vanlige stikkontakter ikke type-2-ladere så trekkes det ikke mye strøm uansett bil. Jeg har ikke så mye greie på det, men det har jeg fått med meg. Gajamor skriver jo mer utbrodert.

På jobben vår har alle som kjører gratis parkering. Det er 4 plasser til elbil med slik saktelading.Tipper det er 10-12 små elbiler og 5-6 Teslaer. Til vinteren må vi bytte midt på dagen, sånn at vi ikke risikerer at noen av oss ikke kommer helt hjem igjen. Bør være på jobben ca 08.00 for å få plass. Blir det krise så snakker jeg med noen av de andre.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 15:31   #30
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Nå har ikke jeg kjempepeiling, men jeg har skjønt at det er stor forskjell på Tesla og andre elbiler, Teslaene krever mye mer av strømnettet.

Det er to faktorer her; Belastning og belastning over tid. De forskjellige elbilene, Tesla inkludert, kan lades på forskjellig ampere-styrke. Jo høyere ampere de lades på, jo raskere går ladingen.

Problemet blir hva elanlegget er dimensjonert for. Har en bedrift bare et par elbiler som skal lades kan det være at man godt kan bruke kontaktene som f.eks. har blitt satt opp tidligere for motorvarmer eller annet som krever strøm på utsiden av lokalene. Kommer det 5 elbiler som hver skal ha 10-16 ampere kan det være at det må legges opp flere separate kurser - og selve inntaket (kortslutningsvern, hovedsikringer, mellomvern m.m.) må oppdateres. Kanskje settes det også opp et eget sikringsskap for dette også. Altså en viss investering. Skal hurtigladere på plass blir investeringen større.

Altså ikke nødvendigvis noe problem hvis et par biler skal lades, og det hele blir avhengig av det elektriske anlegget til bedriften. Hvis det her må gjøres litt større endringer er det vel ikke urimelig at de som skal bruke det kanskje også må betale litt for det.

Hvis de som skal lade også har kabel som gir mulighet for å redusere ampere-styrken det skal lades med, vil det kunne være til hjelp for at man ikke trenger ytterligere utbedring av elanlegget. F.eks. for en liten bedrift med en dobbeltkontakt ute på en 16A-kurs vil to biler kunne lade samtidig om man begrenser seg til 8A. Det tar lengre tid, men begge får ladet.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 15:40   #31
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Belastningen på strømnettet er reell, men betydelig overdreven. Så lenge man har vanlige stikkontakter (opp til 10/16A) vil ingen elbiler trekke mer en maks 29 kWh i løpet av en arbeidsdag. Leafen har ikke plass til mer enn ca 20, trillingene enda mindre. Total strømpris i sommer (inkl nettleie, avgifter, etc) var i følge Enova i snitt 66 øre/kwh. Dvs at vi snakker om en utgift pr bil på maks 20 kr/dag. Nå lader jeg bare en gang eller to i uka på jobben, men om de ønsket at jeg skulle betale noen tusenlapper i året, så kunne jeg alltids blitt med på det. Men byråkratiet med å kreve inn pengene, fastsette pris, etc, vil ofte bli dyrere enn strømutgiftene.

De fleste arbeidsplasser setter opp et begrenset antall ladeplasser, med saktelading. Har du et normalt stort næringsbygg merker du ikke forskjell på hverken strømregning eller effektuttak. Det gjør større utslag å legge ned forbud mot vifteover på kontorene til frossenpinnene. Fleksiladere på 22kW og hurtigladere på 50 kW er noe helt annet, da må du regne skikkelig på nettbelastning og kapasitet.

Samtidig kan det i store næringsbygg fort bli ganske dyrt når det skal gjøres ting elektrisk.

Sitat:

Når det gjelder belastning på strømnettet, og det at Tesla trekker så mye mer enn andre, så gjelder det hvis de får lov til å sette opp kraftigere ladere. En tesla trekker ikke mer enn en leaf hvis de plugges i samme normale stikkontakt. Men hvis teslaeierne får lov til å montere en 22kW-lader i garasjen, så kan det bli en litt for stor belastning på sikt.

Det vel mange også egentlig ser, er at behovet for hurtiglading hjemme og på jobb vil være relativt beskjedent. I hvert fall med Tesla som har såpass god batterikapasitet i utgangspunktet.

Sitat:

Og så må vi huske at det samme ble sagt om induksjonstoppene; strømnettet kom til å kollapse når alle kokte poteter samtidig, det kom til å bli full krise, etc. I realiteten har målinger vist at det går bra.

Her igjen blir det jo belastning vs. belastning over tid. Ja, induksjon tar mer, men så benyttes det gjerne også kortere tid på høy effekt. Så lenge man har en viss fordeling i når belastningen skjer, blir det i praksis ikke et problem.

Sitat:

Motorvarmere trekker som regel mer strøm enn elbiler, fordi de fleste elbiler har sikringer i bilen som begrenser uttaket til 10 eller 13 A over vanlig stikkontakt, mens motorvarmeren drar hele 16A. Jeg skjønner ikke de bedriftene som nekter elbiler å lade på motorvarmerstikk.

Fleste motorvarmere er vel 500-1500 watt. De fleste i nedre del av dette. Kombinert med kupevarme blir det mer, men normalt sett innenfor 10A. En forskjell her er imidlertid at det er gjerne ikke så lang tid de står på - i hvert fall ikke med full effekt...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 15:58   #32
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Da jeg bodde i Tyskland for 20 år siden hadde de lavere strømpris på natta, og de hadde målere som håndterte det. Det var ikke mye elbiler da, men jeg husker mange vasket klær om natta.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 16:03   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Da jeg bodde i Tyskland for 20 år siden hadde de lavere strømpris på natta, og de hadde målere som håndterte det. Det var ikke mye elbiler da, men jeg husker mange vasket klær om natta.

Dette er jo noe man ser for seg i Norge også når "smarte målere" blir innført overalt. Men skulle ikke forundre meg om dette også vil føre til at man skal ha på plass en "vakt" og alarm ala det man har for komfyrer. Vaskemaskiner regnes som relativt sikre, men tørketromler kan regnes som mer risikofylte å bruke på natta.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 16:07   #34
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Ja, tørketrommel kommer jeg ikke til å kjøre om natta, uansett hva. Det er vel noe av det mest brannfarlige man har.

Det er jo helt tydelig at strøm har vært/er en billig vare i Norge, i Tyskland var alle SVÆRT opptatte av å spare på strømmen. Her er det knapt noen som legger to pinner i kors for å spare på strømmen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 16:17   #35
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Her jeg bor er det veldig mange Teslaer på veiene, og jeg konstaterer at overgangen fra Cayenne til Tesla ikke har påvirket kjøremønsteret påfallende mye. :fordomsfull:

Den skjønte jeg ikke, hva mener du?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 16:24   #36
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Den skjønte jeg ikke, hva mener du?

At de kjører aggressivt vil jeg anta...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 08:54   #37
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Og at det for det meste er folk med mye penger, tipper jeg. Hverken Porsche Cayenne eller Tesla Model S er billigbiler, akkurat.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 08:59   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Ja, veldig. Hos oss er det ingen kollektivfelt, så de må stå i køen som oss andre, men det er typisk teslaer som sniker i køen, ligger i støtfangeren, bråakselererer ut av kryss osv. Slik som Cayenne-eierne før. De sier meg at bilen er kjøpt for motorkraft, ikke miljøprofil, av mange.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 09:39   #39
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Og at det for det meste er folk med mye penger, tipper jeg. Hverken Porsche Cayenne eller Tesla Model S er billigbiler, akkurat.

Cayenne koster fra det dobbelte av Tesla. En del av dem som tidligere kjørte en Passat kan i dag ha satset på Tesla - litt høyere innkjøpspris enn en velutstyrt Passat, men i praksis nødvendigvis ikke dyrere pga. lavere driftskostnader.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-14, 10:42   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

En Tesla er en bil til 1,2 mill, bare at man slipper avgiftene. Et røverkjøp for cayennebrukeren.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no