Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Ville du sikret et barn som er 142 cm og 36 kg med bilsete?
Ja 27 34,62%
Nei 21 26,92%
Vet ikke 4 5,13%
Jeg ville brukt limpistol 3 3,85%
Bilpute 23 29,49%
Deltakere: 78. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 17:08   #41
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det med at pute med rygg blir feil, mens bare pute er ok stusser jeg og på.

Dette lurer jeg på også! Min 8-åring ligger på grensen nå. Det er fristende å fortsette å bruke setet siden det passer og jeg tror det er en bedre sikkerhet å sitte i setet enn uten. Men samtidig liker jeg å følge anbefalingene...

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:06   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg kjenner at jeg er glad for at min 8-åring er veldig langt unna både i lengde og vekt. Dette blir ikke noen problemstilling for oss på veldig mange år enda. Tanken er at de sitter i beltestol til det ikke passer lenger. Ting tyder på at ungen(e) blir for lange før vektgrensa blir en problemstilling.

Jeg tolker trygg trafikk sånn at det ikke er noen større risiko å sitte i enn uten sete selv om vektgrensa er passert. Snarere tvert i mot.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 18:32   #43
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hun sa også at de hadde nådd vektgrensen. Jeg stusset over at så mange anbefalte å sitte i setet etter at vektgrensen var passert.

Min 8-åring har ikke nådd grensen enda, men spørsmålet gjalt hva vi gjør når hun har passert 36 kg.

Så lenge setet passer bruker vi nok heller de enn bare pute. Og jeg tror vi bruker det en stund til selv om hun passerer 36 kg (men jeg tror ikke det skjer det første halvåret).

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 20:57   #44
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg ville ikke brukt det når barnet har passert vektgrensa.

Her er 9-åringen 130 cm og 29 kg, så vi har enda mye å gå på.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 21:15   #45
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg tolker det også slik at TT ikke kan aktivt anbefale å bruke beltestolen etter 36 kg da det ikek er testet for det. Men som flere nevner her; hvorfor pute uten rygg videre når vekten er passert?! Jeg kan ikke forstå at det er tryggere uten ryggen i en kollisjon enn med, når barnet veier 38 kg...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 06:25   #46
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg skjønner ikke hvordan det fysisk skulle være mer farlig når barnet veier over vektgrensa. Beltestolen fungerer jo mest som noe som tilrettelegger for beltene, og i en kollisjon er det jo barnet som får beltestolen mot seg, ikke omvendt..?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 08:17   #47
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men altså, vektgrensen på 36, den kan man trygt se bort fra da, eller? Hvorfor det?

Jeg har spurt trygg trafikk, og fikk til svar at vektgrensen skulle følges. Så snupsen på 145 og snaue 40 kilo sitter med bare belte.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 12:31   #48
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Hvis hun sitter greit i stolen er det vel like greit å bruke den en stund til. Hvis ikke er det vel i hvert fall greit å bruke en bilpute.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 15:28   #49
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Grunnen til puten er ikke bare at man sitter litt høyere. den sørger for at trykket ved selen kommer ned mot hoftene og ikke i bløtdelene, den forhindrer og submarning(teit navn men det det heter) altså at barnet i en kollisjon glir under setebeltet fordi det er for lett. Derfor vektgrensen. Ryggen har flere funkjoner, men en av dem er å sørge for at setebeltet siter riktig over brystkassa og ikke havner under armen som er livsfarlig for barn. Ribbena er myke og komprimeres av beltet i kollisjon noe som går fint inntil man skal puste inn igjen og lungene ikke har plass. Jeg ville ikke ha noe problem med å hive puta om barnet har nådd vekt grensa om beltet også siter godt over brystet. Men jeg ville behold den om barnet var lang nok men ikke tung nok.:autoriserbilsikringforhandlerTM: (noe utdatert da...)

__________________
00 04 10

Sist redigert av era : 28-08-13 kl 19:25.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 13:22   #50
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Har verden kommet noe lengre siden sist? Vet de mer? Finnes det seter eller puter for barn over 36 kg?

Har en gutt som nå er 135 cm, men godt over 36 kg. Han sittet i beltestol nå, men er usikker pga den høye vekten hans.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 18:11   #51
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Spurven min som nærmer seg 11 år vokser sakte og er nå 140 høy og kun 32kg. Han bruker fortsatt pute og vil også gjerne sitte på den. Vi tar ikke med pute på ferie til sommeren og regner vel med at han slutter med den ila året.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 18:47   #52
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg pratet med trygg trafikk om dette i fjor. Storebror var da over 36 kg og ca 140 cm. Han synes det var ubehagelig å sitte uten stol. Han jeg pratet med sa at han ville fortsette å bruke stol. Han sa også at pute ikke hadde mye for seg og at det jobbes med å få høyere vektgrense på stolene.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 18:58   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Siden denne tråden ble startet har snuppa (11 år) passert 36 kilo. I vår egen bil sitter hun fremdeles i bilstol, og planen er at hun gjør det til stolen blir for liten. Men vi er ikke lenger så nøye om hun sitter på med andre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 19:57   #54
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Så bra denne dukket opp nå.

Storesøster her er ca 140 cm, men veier bare ca 28 kg. Da vi kjørte i stad så klaget hun på at det er vondt å sitte i setet sitt, et Maxi Cosi-sete.
Hva gjør man da? Det er tatt opp så høyt man kan, men likevel sitter hun vondt i setet. Ofte "henger" hun litt ut av setet, men ser vi det, så må hun rette seg inn igjen.
Vi snakket om hun skulle få pute med bøyler ved hoftene - men så er vel ikke det anbefalt?

What to do?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 20:16   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Musemus: Hvilket sete har dere? Snuppa er 143 og har helt greit med plass i sitt sete.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 20:36   #56
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Det heter Maxi Cosi Air-ettellerannet. Tenkte på at hun sitter jo med jakke,,som jeg vet de egentlig ikke skal, men det er jo kaldt... Kanskje kan det være derfor hun sitter vondt?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 20:37   #57
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Musemus: Hvilket sete har dere? Snuppa er 143 og har helt greit med plass i sitt sete.

Har dere Maxi Cosi også?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 20:38   #58
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.555
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Maxi Cosi Rodi Airprotect, heter det.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 20:51   #59
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Britax kidfix er vel den lengste beltestolen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 21:03   #60
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Vi har kidfix. Storebror på 10,5 år får fortsatt plass i denne

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no