Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Ville du sikret et barn som er 142 cm og 36 kg med bilsete?
Ja 27 34,62%
Nei 21 26,92%
Vet ikke 4 5,13%
Jeg ville brukt limpistol 3 3,85%
Bilpute 23 29,49%
Deltakere: 78. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-13, 07:25   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Eldste begynner å nærme seg vektgrensen for bilsete på 36 kg. Hun passer fortsatt inn i setet sitt, men jeg merker jeg synes det er tidlig å skulle la henne sitte uten annen sikring enn sele. Her vi bor er det mange som tar vekk bilstolen lenge før barna er lange nok og tunge nok og bruker i beste fall en pute. (Vår yngste var den eneste i barnehagen som satt bakovervendt etter 3 år.)

Så spørsmålet til internettet blir: Ville du sikret et barn som er 142 cm og 36 kg med bilsete?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:31   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Min snart 9-åring er 140 cm og 36 kg. Vi har nettopp fjerna ryggen på setet sidan hodestøtta gnagde ho på skuldrane sjølv om ryggen stod på max lengde. Så no sitt ho altså på pute uten rygg, og det tenker eg at ho skal fortsette med eit år til i alle fall.
Dersom ryggen på setet hadde passa uten ubehag hadde eg sikkert fortsatt å bruke heile setet ei stund til.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:32   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Bilpute burde vært et alternativ. Modder!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:33   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg ville vel gått over til pute, uten rygg. Sånn at hun kommer litt opp.
Sånn i det daglige. Men jeg ville heller ikke blitt krakilsk om hun satt på en liten tur uten sikring, når hun var over grensa ift vekt og høyde.

Enn så lenge bruker vi bilstol.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:33   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Bilpute burde vært et alternativ. Modder!



Men det er jo bilsikring det og.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:38   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Så lenge barnet passer fysisk i stolen hadde jeg brukt den.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:53   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Nå har vi Maxi Cosi beltestoler, ser ikke noen grunn til å slutte å bruke de før de er vokst ut av. Kan bruke kun puten etterhvert.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 07:55   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Storebror kommer nok til å sitte i setet sitt så lenge han passer. Og han har visst passert vektgrensa fant jeg ut nå.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:09   #9
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg hadde antagelig fjernet ryggen, og jeg hadde neppe tiltet om ungen satt i vanlig sete i andres bil.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:19   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Poden er over 1.40, men er et stykke unna på vektgrensen enda.
Hos oss sitter han fint uten stol i den ene bilen, (beltet ligger fint, og setet/ryggen passer godt anatomien hans) men bruker setet i den andre.

Jeg ville sett an. Jeg hadde ikke kjøpt nytt sete nå. Da hadde det blitt pute.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:33   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Vekten bryr jeg meg ikke om på beltestolene - kun høyde. Så jeg hadde brukt beltestolen helt til ryggen på den blir for kort. Snuppa sluttet for noen mnd siden. Da gnagde belteførerne på skuldrene. Hun sitter nå uten noe ekstra, og sitter fint. Dog savner hun stolen på lengre turer - det er visst såååå deilig å hvile hodet på hodestøtten

Puten har jo ikke noen funksjon annet enn at belte ligger korrekt, men sjekk hvordan det ligger uten puten også. Kan hende bilbeltet ligger finfint helt av seg selv.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:37   #12
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Vi gikk over til pute på samme tidspunkt, fordi beltet ble liggende litt ubehagelig på halsen hennes uten. Og det var en god løsning sa de hos Trygg trafikk.
Så da stoler jeg på det.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:41   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Jeg ville brukt limpistol.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 08:54   #14
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Vi brukte i den overgangsperioden pute på kortere turer, og sete på langtur, siden de da ofte sovner og sitter bedre i setet med hodestøtte etc. Gitt at setene er store nok da.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 09:04   #15
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Vi forholder oss til høyde i hovedsak. At ikke beltet skal komme feil over halsen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 09:38   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg ville vel gått over til pute, uten rygg. Sånn at hun kommer litt opp.

Hvorfor bytte til pute som gir mindre sidesikring når barnet fremdeles passer i setet?

Jeg ser så mange som sier at de bytter til pute, men har aldri skjønt hvorfor, gitt at man passer i setet.

Hiawata er 146, men under vektgrensen og sitter fremdeles i sitt sete. Det kommer han til å fortsette med så lenge det passer. Bilen vår har veldig dype seter bak, så når han sitter uten kommer beltet langt opp på halsen. Skulle det fremdeles skje når han har vokst ut av setet blir det selvsagt pute.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 09:47   #17
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Hvis hun passer i stolen ville jeg brukt stolen - hvis ikke er pute et godt alternativ frem til 150-grensa.

Storesøs er 144, aner ikke hva hun veier, har ikke vekt, men sitter godt i stolen enda.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 09:47   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Mine to yngste er fortsatt noe under 135 på høyden, men sånn jeg tenker så fortsetter de enkelt og greit med setet så lenge det passer, og så sitter de uten dersom jeg syns at de får en god plassering av beltet da. Vi kan justere høyden på setebeltet.

Begge er vel de eneste på skolen med sete, og jenta i 4. klasse mukker i blant, men syns jo det er behagelig også. Hun blir lett bilsyk også, så det er bare en fordel å få henne litt opp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 09:58   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Så lenge ungen passer i bilstolen, er det jo ingen grunn til å ta den bort?
Knotten, for øvrig langt unna grensen, liker bilstolen sin. Han sitter godt, har hodestøtte og har det som plommen i egget.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 10:05   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring av 8-åring - 142 cm, 36 kg

Men altså, vektgrensen på 36, den kan man trygt se bort fra da, eller? Hvorfor det?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no