Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Når flyttet barnet over i beltestol?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 15:18   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Når flyttet barnet over i beltestol?

Junior satt bakeover til han var 4,5. Lille på snart 3 sitter fremdeles bakover. Vi ser nå at det er praktisk å kunne ta med andre barn hjem i forbindelse med barnehagebesøk, fritidsaktiviteter osv, og vil kjøpe en pute til slikt bruk i lokalmiljøet. Denne må da stå i midten, men det er ikke plass med de stolene vi har i dag.

Vi vurderer nå å snu Lille slik at hun også sitter i en beltestol (som bruker bilens bilbelte) som Junior.

Når ble andre barn snudd forover til slik stol som benytter bilens bilbelte? Hun føles jo så liten, samtidig er det sosiale også viktig, å kunne delta i hente/bringeaktiviteter osv.

Jeg vet selvsagt at bakover er best, det er derfor Junior satt slik til han var 4,5 år.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:21   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Jeg skal snu toåringen nå. (Hun blir tre i morgen, så ingen grunn til å sende barnevernet!) Hun er 18 kilo, og det setet hun sitter i nå går bare opp til 18. Jeg vet det finnes bakovervendte seter som går til 25, men de færreste seter passer i vår bil, så nå tenker jeg at det er helt greit å snu henne.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:23   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Lille er ganske liten og ca 13 kilo. Plassmessig og mht kilo kan hun sitter bakover som nå, ikke klager hun og det er masse plass. Men at Junior aldri skal kunne ha med venner hjem og slikt er litt traurig.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:23   #4
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Eldste satt bakovervendt til hun var 4 år og 10 mnd. Jeg ville helst hatt henne slik lenger, men hun er lang og hun klagde mye på kramper i bena. Mange helgeturer på hytta på fjellet satte en stopper for det. Minsten er 3,5 og skal sitte bakovervendt lenge ennå. Men han er også mindre for alderen enn storesøster.

Jeg ville ikke snudd hvis jeg var deg, som du sikkert skjønner.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:23   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Beltestolene er jo fra 15 kilo, da. Jeg ville ikke satt en på 13 kilo i en beltestol.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:25   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Nei det er klart, er den stolen jeg snakker om fra 15 kilo, så går det jo ikke. Det visste jeg ikke.

I den grad det har noe å si så bor vi urbant, kjører mest lokalt på småveier i boligfelt og lite langkjøring.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:26   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.993
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Eldste var vel akkurat blitt 4 mener jeg. Da fikk han panikk av å sitte bakover pga maur i beina (lang for alderen).
Yngste var 4,5 når han fikk beltestol.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:26   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

3 år er ungt. Det jeg har sett av forskning på dette er sånn at alle (også voksne) har nytte av å sitte bakovervendt i kollisjoner. Små barn har ekstra nytte av det, og for de minste er det det en økning av sikkerheten på mange titalls prosent ved en frontkollisjon. Ved ca 4 år har barna nådd en utvikling/kroppsfasong som gjør at de ikke har så mye mer nytte av det enn større barn/voksne.

Det jeg tenker for min egen del er derfor at frem til 4 år burde det være et absolutt krav at man holder barna bakovervendt med mindre det er helt umulig av tungtveiende årsaker. Etter 4 år er det fortsatt en fordel, men der kan man tenke mer praktisk slik som man gjør med større barn og voksne.

Mine to store ble snudd for tidlig, like før 4 år i forbindelse med flytting, og ble av en eller annen grunn ikke snudd tilbake igjen (delvis fordi de ikke satt så bra i den stolen de hadde). Jeg hadde ikke gjort det sånn idag. Plutten er straks 4 og sitter bakover. Han kommer til å sitte den veien så lenge det er praktisk overkommelig for oss, men hvis det blir upraktisk kommer vi til å snu han etter han har passert 4. Jeg kjøper for eksempel ikke ny stol når han passerer 18 kg. Da er han imidlertid sikkert 6.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:28   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Eldste ble en måned og to før seksårsdagen. Jeg ville foretrukket om han satt bakovervendt lenger.

Å snu en 2-3 åringer er fullstendig uaktuelt i mine øyne, og hvertfall av slike hensyn som du nevner. Minsten på 2,5 år må belage seg på flere år bakovervendt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:30   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Hva gjør dere andre mht mulighet for å ta med andres barn i bilen? Hvordan løser dere å ha med andre hjem og bytte på å kjøre til fritidsaktiviteter?

Vi kan ikke koble ut airbag foran selv.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:30   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Knøtteliten sitter fortsatt bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge enda.
Om Knotten skal ha med venn hjem, slår vi av airbag-en foran og setter ham der i beltestolen, så kan kompis sitte på pute bak om det er i mannens bil. I min bil har jeg Knøtteliten bakovervendt i midten, da er det plass til en beltestol på hver side.

Hun er fortsatt så liten at det er tryggest å ha henne i et ordentlig bilsete, synes jeg. Jeg ser ikke helt for meg at den lille kroppen skulle takle bilens interne sete i en evt. smell særlig godt.
Hun blir snudd når tiden er inne, dvs. når det blir for trangt eller hun blir uvel eller noe. Jeg kommer ikke til å snu henne for å gjøre det lettere å ha med kompiser hjem. Det er ikke verdt det. :bilulykke friskt i minnet:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:31   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Vi kjøpte ny, bakovervendt stol til vår sønn i november, tre mnd etter at han ble fire år. Ingen planer om belstestol med det første, nei.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:31   #13
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Trygg Trafikk anbefaler jo bakovervendt til minst 4 år.

Enig i at det er mer praktisk med beltestol, men for meg er ikke det et argument i det hele tatt, sett opp mot sikkerhetsrisikoen.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:31   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

@Pelle: Sett bakovervendt sete i midten bak, da blir det bedre plass på sidene.
Går fint i min Ford Mondeo, og det gikk i Ford Focus også.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:31   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Også kjører vi ikke på andre unger i bilen vår, egentlig, den problemstillingen har jeg ikke tenkt på enda.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:32   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva gjør dere andre mht mulighet for å ta med andres barn i bilen? Hvordan løser dere å ha med andre hjem og bytte på å kjøre til fritidsaktiviteter?

Vi kan ikke koble ut airbag foran selv.

Vi har plass til tre seter bak, og setter inn ekstra beltestol når eldste har en kompis som skal sitte på. Det var en av grunnene til at vi byttet fra Passat til Mondeo, for i Mondeoen er dette mye lettere.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:33   #17
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Jeg hadde aldri satt en to-treåring på 13 kilo i beltestol.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:35   #18
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

3 år er ungt. Det jeg har sett av forskning på dette er sånn at alle (også voksne) har nytte av å sitte bakovervendt i kollisjoner. Små barn har ekstra nytte av det, og for de minste er det det en økning av sikkerheten på mange titalls prosent ved en frontkollisjon. Ved ca 4 år har barna nådd en utvikling/kroppsfasong som gjør at de ikke har så mye mer nytte av det enn større barn/voksne.

Du som sikkert har litt mer peiling - min treåring er på størrelse med en fireåring, 18 kilo og 102 cm. Er det fortsatt sånn at det er noen proporsjoner eller noe annet ved kroppsfasongen som skiller henne fra en fireåring?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:35   #19
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.


Vi kan ikke koble ut airbag foran selv.

Vi fikk montert utkopling på airbagen på et bilverksted (må bruke nøkkelen for å skru den av og på, og det kommer opp et varsellys i panelet når airbagen er koplet ut).

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 15:35   #20
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når flyttet barnet over i beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Du som sikkert har litt mer peiling - min treåring er på størrelse med en fireåring, 18 kilo og 102 cm. Er det fortsatt sånn at det er noen proporsjoner eller noe annet ved kroppsfasongen som skiller henne fra en fireåring?

Det har også med skjelettmodning å gjøre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no