Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Dieselbil som nekter å starte ...

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-12, 14:24   #21
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Ohoi, nå er jeg glad vi har fått byttet bil. Riktignok i en annen dieselbil, men den nye har dieselvarmer, så håper jeg får start på den etterpå.

Vår bil nekta å starte hvis det var kaldere enn minus ti grader. Vi fikk bytta batteri, og da gikk den med på å kaldstarte opp mot 15-20 minus, men over det var det fortsatt uaktuelt å gjøre en innsats.

To ting vi gjorde som funka de gangene vi var borte og bare måtte ha bilen til å funke:
- Fyllte på noe kondensfjerner fra bensinstasjon på dieseltanken. Det medførte at vi ihvertfall klarte å flytte bilen til et parkeringshus, der den fikk varma seg litt.
- Varma opp motoren fra utsiden, med tepper og sånn reflekterende aluminiumsgreier. Men det var bare kriseløsning, tok masse tid, og vi var livredde for at bilen skulle stoppe på vei hjem.

Nytt batteri er ihvertfall en god start. Vi prøvde å lade opp det vi hadde, men det funka ikke, altså.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:00   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Vår har også dieselvarmer altså, og vi har tidligere år ikke hatt problemer med å starte i temperaturer langt under det vi har her nå. Men som noen skrev her lengre oppe: Nye glødeplugger og nytt batteri(dog til en pris langt under 60 000) er problemet. Ingenting av det har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er uansett på høy tid!
Vi hadde allerede bestilt dette, men har ikke verkestedavtale for om en uke. Barfrost i Desember ass...

Nå har man kickstarta den og kjørt en lang tur, og så får vi sette den på lading over nettene og håpe det varer til vi får byttet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:26   #23
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Dere kan ikke skifte batteriet selv da?

Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:29   #24
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opplevde det samme pålørdag. Måtte få falken til å starte (thank you superforsikring) han så på batterietog stemplet batteriet som for gammelt. I tilleg sa en bilder til meg at småkjøring og kulde er en dårlig deal for dieselbiler. Bruker mye batteri på å starte og får aldri "kjørt seg opp". Men nytt batteri gjorde susen.-håper jeg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:31   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Dere kan ikke skifte batteriet selv da?

Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.

Kommer an på hvor mye elektronikk som er på bilen har jeg hørt. Man kan drepe hele skiten og må koste på ny hjerne eller noe sånn pratet han jeg kjøpte batteri av om.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:38   #26
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Dere kan ikke skifte batteriet selv da?

Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.

Jo, det kan vi sikkert. Men nå har vi jo allerede bestilt verksted, og som Che sier er det kanskje ikke barebare på nymåtens biler. Vi kan ikke en gang skifte en lyspære på vår på egen hånd .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:53   #27
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jo, det kan vi sikkert. Men nå har vi jo allerede bestilt verksted, og som Che sier er det kanskje ikke barebare på nymåtens biler. Vi kan ikke en gang skifte en lyspære på vår på egen hånd .

På min bil er det vanskelig å skifte pære, men kjempelett å skifte batteri, forstå det den som kan.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:15   #28
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Det kan og vera lurt å sjekke glødepluggane på bilen. Når blei dei skifta sist ?



Hilsen hun som har fått byttet glødeplugger i dag etter mye banning i går pga bil som ikke klarte å starte selv med masse strøm på batteriet.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:32   #29
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Min fuska i fjor, men nytt batteri, montering av motorvarmer og nytt batteri har gitt bilen min en ny hverdag i kuldehelvetet.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 23:40   #30
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Min mann ringte i dag med håp om at jeg kunne fjernheale dieselbilen som nektet å starte. Og så klarer vi ikke å huske om det var denne eller den forrige bilen vi skiftet batteriet på for ikke lenge siden, så vi får også starte med batteriskift tenker jeg.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 00:07   #31
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Den kulda mange av oss opplever nå er hard til batteriene og bilene våre.

Vi lader batteriet på bilen vår noen netter nå. Er alarm på bilen som varsler når det begynner å nærme seg lite strøm, og den piper hver gang vi starter nå om dagen. Er ikke på noe kritisk nivå ennå, men om vi ikke følger med, så vil det bli kritisk.

En annen lur ting er å holde tanken på bilen full når der er så kaldt. Da unngår man kondens og bruk av kondensfjerner.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:00   #32
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Det er ikke sikkert man trenger å skifte batteri. Kan være at lading er det som må til. Har man et bruksmønster med mye småkjøring kan selv et nytt batteri gi problemer.

Batteri skal man egentlig ikke forvente at lever spesielt lengre enn 5-6 år. Er absolutt en slitasjedel. Men hos mange varer det lengre, men det kan også være nødvendig med vedlikeholdslading. Å kjøpe en enkel lader kan være en god investering - man klarer ikke å lade opp batteriet noe særlig med den lille kjøringen man har i det daglige, kombinert med bruk av varmeseter, radio, vifter, lys etc etc - og en del biler har også elektrisk tilleggsvarmer.

Kjøper man batterilader kan det være fordel om man velger en som har "boost"-funksjon for å kunne få start på bilen litt raskere om den en dag skulle være helt dau.

Med dieselen som selges her til lands skal ikke dieselbiler være noe mer problematiske enn bensinbiler. Startmotoren til en diesel kan kreve litt mer strøm akkurat når bilen skal startes.

Glødestift er nevnt, og er det snakk om en bil som begynner å bli noen år er det noe som bør sees på. Men symptomene vil jo gjerne være noe annet - hvis det er ok med strøm vil man jo ha fult lys og startmotoren vil prøve seg - og man har jo gjerne en indikator for gløding i dashbordet.

Kondensfjerner skal man normalt sett ikke bruke på nyere biler. På gamle biler med forgassermotor, kontra innsprøytning som i dag er det vanlige og har vært det i mange år, er situasjonen en litt annen. Man har vel omtrent ikke biler etter 1995 der konsensfjerner bør benyttes, verken når det gjelder diesel eller bensin. Det at man i dag har en viss andel biodrivstoff i både diesel og bensin er også med på å redusere behovet.

En god bilrekvisitabutikk skal stille spørsmål når folk kjøper kondensfjerner, og da på hvilken bil det skal brukes og hvor gammel denne bilen evt. er. Men likevel, fyll drivstoff ofte.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:03   #33
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Min mann ringte i dag med håp om at jeg kunne fjernheale dieselbilen som nektet å starte. Og så klarer vi ikke å huske om det var denne eller den forrige bilen vi skiftet batteriet på for ikke lenge siden, så vi får også starte med batteriskift tenker jeg.

Start først med batterilading og evt. se om det blir et vanlig problem.

Nyere batterier har gjerne også en "helseindikator". Hvis det er svært kaldt, kan det også være en fordel å ta batteriet ut og lade det innendørs.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:25   #34
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Så oppklarende mrc. Jeg sniker inn et par spørsmål i denne tråden, for jeg får slettes ikke start på min ford s-max 2007 modell i dag. I går måtte jeg til med startkabler og da fikk jeg start på bilen etter en halvtimes tid. Det som var litt spesielt var at det virket som jeg fikk tenning på bilen, men da jeg prøde å tråkke på gassen så skjedde det nada. Det var forøvrig greit med strøm på batteriet da jeg begynte forsøkene med å få start på bilen, men si at det tok kanskje 10-12 forsøk før batteriet var tomt i går. I dag tok det 3. Kan det være det holder å lade opp batteriet for å få start på bilen igjen? Her er det forresten 20 kalde, men meldt mildere fra i morgen. Kan jeg da regne med at det blir greiere å få start på bilen igjen? Batteriet er forøvrig ca 2 år gammelt, men bilen kjøres normalt på turer rundt 5-6-7 km flere ganger daglig, så det tapper vel batteriet nesten mer enn det lades vil jeg tro.
Jeg har forresten prøvd å finne ut hva slags batteriladerdings jeg kan sende mannen ut for å kjøpe til meg, men jeg er fullstendig grønn på det her. Er de gode de man får kjøpt på Biltema? En slik en som fungerer som starthjelp kanskje? Er de både batteriladere og starthjelp? Jeg er redd min mann er nesten like grønn på dette med bil som meg, så han sa jeg skulle ringe naf for å få hjelp i dag, men ringer jeg de nå så kommer de i morgen. De har temmelig mye å gjøre om dagen, har jeg skjønt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:27   #35
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Kommer an på hvor mye elektronikk som er på bilen har jeg hørt. Man kan drepe hele skiten og må koste på ny hjerne eller noe sånn pratet han jeg kjøpte batteri av om.

Det er en del biler som kan være litt "vanskelig" etter man har tatt ut batteriet - kan også være noen ganger hvis batteriet har gått helt tomt. Ser selv om jeg kobler fra batteriet på min bil, så lyser det en haug varsellamper etterpå - men går av etter noen hundre meters kjøring.

Å skifte batteri skal være relativt risikofritt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:55   #36
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Så oppklarende mrc. Jeg sniker inn et par spørsmål i denne tråden, for jeg får slettes ikke start på min ford s-max 2007 modell i dag. I går måtte jeg til med startkabler og da fikk jeg start på bilen etter en halvtimes tid. Det som var litt spesielt var at det virket som jeg fikk tenning på bilen, men da jeg prøde å tråkke på gassen så skjedde det nada. Det var forøvrig greit med strøm på batteriet da jeg begynte forsøkene med å få start på bilen, men si at det tok kanskje 10-12 forsøk før batteriet var tomt i går. I dag tok det 3. Kan det være det holder å lade opp batteriet for å få start på bilen igjen? Her er det forresten 20 kalde, men meldt mildere fra i morgen. Kan jeg da regne med at det blir greiere å få start på bilen igjen?
Jeg har forresten prøvd å finne ut hva slags batteriladerdings jeg kan sende mannen ut for å kjøpe til meg, men jeg er fullstendig grønn på det her. Er de gode de man får kjøpt på Biltema? En slik en som fungerer som starthjelp kanskje? Er de både batteriladere og starthjelp? Jeg er redd min mann er nesten like grønn på dette med bil som meg, så han sa jeg skulle ringe naf for å få hjelp i dag, men ringer jeg de nå så kommer de i morgen. De har temmelig mye å gjøre om dagen, har jeg skjønt.

Ja, man har ladere med og uten starthjelp/booster. De med koster ekstra gjerne og er større. Hvilke her som er de beste vet jeg ikke, men har sett at en del har gode erfaringer med noen av modellene Clas O. selger. Men jeg kunne ikke se noen modell med starthjelp der. Skal sies, bruker man starthjelp, så bør det egentlig være i forbindelse med at man skal kjøre ganske lang. Spesielt slik temperaturene er nå, så vil man raskt kunne ha for lite strøm igjen.

Kan være å anbefale at man kjøper en løsning som har hurtigfester. Clas O. har i hvert fall hatt noen modeller tidligere der det var et par ledninger man kunne legge fram i grillen for enkel påmontering og med mindre risiko for å klemme ledningen i mellom panseret. Av de Ctek-laderne som Clas O har, er det også modeller med eget modus for lading av batteri i sterk kulde.

Biltema har vel også rimeligere ladere med booster - som altså lader batteriet ganske raskt. Er ikke noe som bør brukes ofte.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 09:58   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vår har også dieselvarmer altså, og vi har tidligere år ikke hatt problemer med å starte i temperaturer langt under det vi har her nå. Men som noen skrev her lengre oppe: Nye glødeplugger og nytt batteri(dog til en pris langt under 60 000) er problemet. Ingenting av det har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er uansett på høy tid!
Vi hadde allerede bestilt dette, men har ikke verkestedavtale for om en uke. Barfrost i Desember ass...

Nå har man kickstarta den og kjørt en lang tur, og så får vi sette den på lading over nettene og håpe det varer til vi får byttet.


Dieselvarmer, som i webasto eller eber, skal man også være litt forsiktig med når det er såpass kaldt. Dette er løsninger som krever en del av batteriet også, og er det mye småturer får man ikke tilbake nok kapasitet igjen. Webasto o.l. med parkeringsvarmer/forvarmer er noe som kan forårsake at man må bytte batteri litt oftere. Viktig da også er at det kjøpes et kraftig batteri.


Mange biler har plass til større batterier enn det som standard stod i bilen. Det kan være en fordel og trenger ikke koste spesielt ekstra.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 12:14   #38
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Den kulda mange av oss opplever nå er hard til batteriene og bilene våre.

Vi lader batteriet på bilen vår noen netter nå. Er alarm på bilen som varsler når det begynner å nærme seg lite strøm, og den piper hver gang vi starter nå om dagen. Er ikke på noe kritisk nivå ennå, men om vi ikke følger med, så vil det bli kritisk.

En annen lur ting er å holde tanken på bilen full når der er så kaldt. Da unngår man kondens og bruk av kondensfjerner.

Hmm. Nå avslører jeg nok min svært enkle tilnærming til bil og hvordan den virker, men vi har de siste ukene hatt en "pling"-lyd som ligner veldig den lyden som følger lampen på "snart tomt for diesel"-varsellampa, men har ikke sett en eneste lampe som forklarer denne plingelyden.
Mannen bruker bilen daglig, den kjører ca 1,5 mil til jobb, og står stille i noen timer før den kjører samme rute hjem igjen, og noen lengre turer enn 3-4 mil har den ikke kjørt siden august tror jeg.
Det er kanskje lurt å kjøre en lengre tur da eller? Hvor lenge bør man kjøre for at det skal være noe poeng?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 12:17   #39
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Start først med batterilading og evt. se om det blir et vanlig problem.

Nyere batterier har gjerne også en "helseindikator". Hvis det er svært kaldt, kan det også være en fordel å ta batteriet ut og lade det innendørs.

Takk for tips, skal skaffe en batterilader og teste først, men jeg ser at batteriet kan være 5-6 år gammelt hvis vi ikke altså skiftet det på denne bilen, men det klarer vi altså ikke helt å huske her. Så hvis ikke lading gjør susen er det vel greit å bare skifte det.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 12:41   #40
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dieselbil som nekter å starte ...

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Hmm. Nå avslører jeg nok min svært enkle tilnærming til bil og hvordan den virker, men vi har de siste ukene hatt en "pling"-lyd som ligner veldig den lyden som følger lampen på "snart tomt for diesel"-varsellampa, men har ikke sett en eneste lampe som forklarer denne plingelyden.
Mannen bruker bilen daglig, den kjører ca 1,5 mil til jobb, og står stille i noen timer før den kjører samme rute hjem igjen, og noen lengre turer enn 3-4 mil har den ikke kjørt siden august tror jeg.
Det er kanskje lurt å kjøre en lengre tur da eller? Hvor lenge bør man kjøre for at det skal være noe poeng?

Den alarmen kommer kun ved oppstart på iskalde dager hos meg, og det er tre langtrukne pip som høres, samtidig som batteriindikatoren i dashbordet blinker.
Er en VW Tiguan.

Det eneste jeg kan komme på som gir et kort pling slik du beskriver, og som ikke gir varsel på lampe, er om det er plussgrader ute, og man kommer ned til 3 pluss. Da varsler vår bil med et pling, for å gjøre oss oppmerksomme på at temperaturen nærmer seg null, og dermed fare for glatte veier.

Denne gir en rask beskjed i displayet på bilen, men ikke noen lampe som blir lysende.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no