Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Drømmefamiliebil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-12, 08:50   #121
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Følger med i tråden. Vi er på jakt etter ny bil, men aner ikke hva vi vil ha denne gangen.

Vi har en Toyota Corolla Verso idag. Forsåvidt fornøyd med den, men synes det er lite bagasjerom. God plass for barna bak og jeg liker å sitte litt høyt.
Denne gangen vil jeg ikke ha 7 seter. Det var jeg som insisterte på det sist, men må innrømme at de to ekstra setene er lite brukt.

Har sett på mitsubishi outlander, men synes den blir litt for stor. Tror også den er litt dyrere enn vårt budsjett som er på maks 400 000.

Jeg vurderer også en vanlig statsjonsvogn denne gangen. Men de gangene jeg har lånt slike biler, så føler jeg at jeg sitter på bakken. Blir sikkert vant med det igjen da.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 11:56   #122
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Liten presisering når det gjelder det med automatgir. For mange biler går forbruket en del opp i versjonene med automat. F.eks. Opel Zafira er på papiret opp 0,1 per mil med automat. I praksis kan det for en del biler ofte være mer. Men med det sagt - dette er jo også en bil som går inn i budsjettet dere har nå, men er kanskje større enn hva dere trenger.

For VW/Skoda ligger forbruket på papiret gjerne på det samme med og uten automatgir. I praksis kan nok ofte forbruket være lavere med automatgir pga. kassene er såpass smarte. Er etter hvert en del produsenter som har fått på plass toklusjkasser, og der man ser noe av den samme trenden.

Golf Plus hadde jeg ikke gått for. Da er Touran et bedre valg. Skal man tenke salg igjen om noen år er nok Golf stv. og Touran bedre i pris enn Golf Plus vil jeg tro. Golf Plus er i praksis en "kortere utgave av Touran".

Er biler som Golf aktuell, og Prius, er det jo mye i den størrelsesklassen. Husk med Prius at man f.eks. ikke kan ha tilhengerfeste. Forbruket i praksis er nødvendigvis ikke noe lavere enn en vanlig bil i samme klasse. Den gevinsten mange har på Prius i bytrafikk forsvinner når bilen er mer ute på landevei.

Peugeot 508 liker jeg på en måte. Men samtidig fortsetter jeg å være noe skeptisk til Peugeot. Må vel si at i stor grad dem jeg kjenner som har hatt Peugeot de siste årene har i hvert fall hatt fordommer mot merket om de ikke hadde det fra før....

Med Octavia kan dere får en helt ny med automatgir for noe over 250 000 kr. Hadde jeg hatt to barn, hadde nok Octavia vært bilen jeg har hatt i dag vil jeg tro.

Ellers er jo diesel vs. bensin en vurdering? Tenkt noe der? Hvor lang kjører dere i året omtrent?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 21:57   #123
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Masse å tenke på her. Ikke tatt noe valg ang drivstoff. Jeg vil manuell gir.

Octavia har vi hatt og var fornøyd. Jeg liker tanken på ny bil og ikke oppbrukt budsjett (Finanssjef i familien) Men husker den som lite plass i baksete. Vi slet med tre barneseter. er surb like trang mon tro?

Vi skal sjekke ut touran igjen. Husker ikke helt hvorfor vi slo den fra oss sist da vi endte med versoen.

Vi kjører ca 16 000 i året.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 07:06   #124
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Nå har vi såpass store barn at vi ikke trenger 3 barneseter. Men det må ære plass til tre barn. Vi kommer til å se på plassen i baksete når vi vurderer ulike biler. Det har stor betydning.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 08:27   #125
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Masse å tenke på her. Ikke tatt noe valg ang drivstoff. Jeg vil manuell gir.

Octavia har vi hatt og var fornøyd. Jeg liker tanken på ny bil og ikke oppbrukt budsjett (Finanssjef i familien) Men husker den som lite plass i baksete. Vi slet med tre barneseter. er surb like trang mon tro?

Vi skal sjekke ut touran igjen. Husker ikke helt hvorfor vi slo den fra oss sist da vi endte med versoen.

Vi kjører ca 16 000 i året.

Ah, nå svarte jeg til innlegget før ditt egentlig. De hadde to barn, mens dere har tre. Da vil nok f.eks. Touran og andre biler i flerbruksbilklassen være det mest aktuelle - her har man best komfort i midten i baksetet. Baksetene er heller ikke smale, så man sitter ikke "oppå" hverandre eller klint inn i barneseter i samme grad.

Octavia er ikke noe jeg hadde valgt om jeg i det daglige skulle ha tre bak.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 21:02   #126
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Vi prøvekjørte Skoda Superb i forrige uke. Gigantisk plass i baksetet!

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:06   #127
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Vi prøvekjørte Skoda Superb i forrige uke. Gigantisk plass i baksetet!

Hvordan var den ellers? Superb?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 23:45   #128
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Gode seter. Justerbart ratt. Fin å kjøre. 1,4 "turbobensinmotor" (122 hk?) var raskere enn en gammel 1,6 avensis...
Vi teller på knappene...

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 11:47   #129
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Gode seter. Justerbart ratt. Fin å kjøre. 1,4 "turbobensinmotor" (122 hk?) var raskere enn en gammel 1,6 avensis...
Vi teller på knappene...

Det at det turbomotor gjør en del for hvordan kreftene i praksis "føles", selv om man har en motor som effektmessig ikke er så stor. I praksis får man høyere dreiemoment ved lavere turtall - f.eks. fra 2000 o/min. Dette betyr at det kan hentes ut mer effekt fra motoren på et lavt turtall - turtall man bruker i det vanlige. På typiske "sugemotorer" må man opp i temmelig høyt turtall for at effektuttaket skal bli bra.

Nettopp av denne grunn gjerne turbodieselmotorer på f.eks. 100 hk i mange biler gjør en bedre jobb en en vanlig bensinmotor på 130hk.... Og det hjelper også godt i det vanlige når det er relativt små motorer som skal inn i temmelig store biler.

1,6-literen til Toyota har jeg vel aldri kjørt med, men 1,8-literen som typisk vel har blitt levert med 120 hk er virkelig daff i praksis og virker ikke akkurat som den i praksis liker spesielt høyt turtall heller...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:23   #130
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

De ter fortsatt litt variasjoner. Det er enkelte hvor man kan stille kun i lengderetningen eller kun i høyderetningen. Høyde er det mest vanlige, så det er en del biler som mangler det i lengderetningen fortsatt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 14:07   #131
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Idag har vi vært på rundtur til bilforhandlere.

VW Passat og VW Touran ble først sjekket ut. Vi utelukket fort Touran.

Neste var Toyota Avensis, ikke overbegeistret.

Så var det Volvo V60 som skulle sjekkes ut. Men selgeren mente V70 var det vi var ute etter når det gjaldt plass. Vi skjønner hvorfor, men det var da voldsom lang bil. Falt ikke helt for den utseendemessig.

Peugeot 5008 var neste stopp. Nok plass for oss. Men ungene bør ikke bli høyere enn faren med det første, for da skaller de oppi når de sitter i baksetet.
Kult med taket da.

Så skulle turen gå til Hyundai (jeg aner ikke hvilken mod ), men på veien stoppet vi hos Mitsubishi. Der skulle vi sjekke ut ASX. Den var for liten for oss. Outlanderen ble sjekket ut istedenfor. Bare for å sammenligne. Det endte med prøvetur av en Outlander. Eneste bilen vi har prøvekjørt idag. Så nå sitter vi her med et tilbud som varer til mandag og en reservert bil.

Valg må taes i helgen. Enten har vi ny bil om veldig kort tid eller så bruker vi lengre tid og går da selvsagt glipp av det gode tilbudet vi fikk idag som kun gjelder ut måneden

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 01:38   #132
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Bra oppdatering! Så det blir muligens en Outlander altså? Hva var «galt» m Passat og Touran? Og hvorfor er ikke Tiguan aktuell? Det er vel litt I klasse m Asx og Huyndai, og har mest bagasjevolum. Kanskje litt liten likevel.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 13:55   #133
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Touran ble utelukket pga bagasjeromsplassen. Vi så på tiguan, men den var ikke så stor og likte heller ikke helt utseende. Nå var jo vi først og fremst rundt for å sjekke ut utseende, bagasjeromsplassen og hvordan de var inni. Kjøreegenskaper kommer etter Alt det er på plass mannen hadde lest seg litt mer opp på det tekniske da før vi startet. Men det gadd ikke jeg

Passat ble ikke umiddelbar utelukket. Men når vi ser hva vi får i pakken på outlander til samme pris for en Passat og uten noe særlig ekstrautstyr, så heller det sterkt mot outlanderen. Litt moro vil vi jo ha når vi skal bruke så masse peng

Et stort pluss for meg at den er så høy. Det er godt for ryggen min og jeg kjører den hver dag. Storsett jeg som bruker den.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 17:08   #134
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Flerbruksbilene får ikke det samme arealet på gulvet som stasjonsvognene. Men med lastenettet i Touran kan jeg ikke akkurat si at vi har manglet plass bagasjeromsmessig, når vi også har dratt på (5 stk) ferie med barnevogn og en haug med bagasje. Skal man ha bikkje i bur e.l. blir gulvarealet litt lite.

Tiguan på sin side blir mer "Golf på stylter" ;-) Synes Tiguan er tøff utvendig - spesielt den nye versjonen. Men jeg liker ikke designet på dashbordet i Tiguan. Det er hentet fra Golf Plus og forstår ikke helt hvorfor de har valgt det. Burde heller valgt det som er i Touran hvis de skulle bruke standardkomponent fra ting de allerede hadde på lager...

Bagasjerommet i Touran er vel 700 liter - man regner da volumet opp til seterygghøyden. Etter denne standarden er det over 800 liter i Outlander, men viktigere blir da kanskje at selve arealet på gulvet vel er større.

Komfort/kjøreegenskaper er nok bedre på biler som Passat, Superb, V70 o.l. enn på Outlander.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 20:14   #135
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Jeg likte ikke Tiguan utvendig. Men det hjalp sikkert ikke på at det stod en SUV ved siden av ( husker ikke merket) til en million.

Vi sliter i versoen når vi har bagasjetrekket over. Det er ikke plass til noe særlig. Og Touranen var veldig lik, men nok noe høyere plassert bagasjetrekk.
Uten bagasjetrekket er det god plass i vår bil nå.

Jeg tror nok også passat gjerne har noe bedre kjøreegenskaper, men jeg tror til vårt bruk så blir vi nok fornøyd med outlanderen.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 11:13   #136
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Automat, skinn, lav km, lavt utslipp, relativt sprek (må kunne takle forbikjøringer greit), bra design, god comfort, helst god plass til langtur. Vi er to voksne og to barn. ...

Biler jeg foreløpig tenker på er Volvo, VW (Golf? Golf Plus? Golf STV? Touran? Toyota Prius? Peugeot 508, Audi, Skoda Octavia

Vi ser etter akkurat det samme - fint å ha en tråd å lufte tanker så langt!

Sonar: Min søster har Mitsubishi Outlander og er svært fornøyd med den. Som de sier; vi trenger en bil som ALDRI er på verksted (bortsett fra de faste sjekkene). De har vel hatt bilen i snart 4 år nå og den har ikke hatt feil så langt.

Eneste grunnene til at vi ikke umiddelbart kjøper samme bil, er at vi har null behov for 4x4 og foretrekker kjøreopplevelsen i stasjonsvogn framfor SUV. (Syns SUV virker noe mer vinglete / ikke samme "bakkekontakten" - selv om jeg må innrømme at jeg kjapt kunne bli vant til den mer oppreiste sittestillingen.)

I dag har vi en VW golf stasjonsvogn. Greit nok fornøyd med den, men den er alt for trang i baksetet og har for få HK. Nå vil vi ha en bil med så stor bakseteplass at "alle" (inkl. besteforeldre på 1.90m) får plass. Golfen har hatt en del turer til verkstedet, uten at det har blitt plagsomt mye.

Vi har hatt VW Passsat, Skoda Octavia og Audi A4 som leiebil. Passaten syns jeg var dønn kjedelig, men det var nok litt fordi versjonen vi lånte hadde det billigste interiøret og slapp motor. Skodaen var romslig og fungerte fint, men virket kanskje litt mer "plasticky" enn vi hadde håpet. A4 hadde både mannen og jeg mer sans for. God plass for alle i baksetet, fint interiør med gode løsninger når det gjelder knapper/konsoll. God futt i motoren. God plass i bagasjerommet.
Har også testet besteforeldres Corolla Verso, Avensis og BMW (um.. 5?). Versoen er fin og romslig. Liker konsollen og rattet. Men baksetene er forferdelige - flate som planker. (Mulig det kan fikses med utstyrspakke?) Syns også mye lyd kommer gjennom på Verso'en. Foretrekker bedre lyddemping. Samme innvendinger for Avensisen. Flate bakseter og dårlig lyddemping på en ellers fin bil. Ønsker meg også adaptiv cruisekontroll og 4-soners klimaanlegg - ikke sikker på om vi får det hos Toyota. BMW er fin nok, men jeg blir ikke helt venn med bakhjulsdrifta samt de oransje displayene.

Har kikket litt på AutoIndex 2012 for å se hva folk mener om merkene generelt:
http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eks.../Fiat-i-farta/
..ser ut til at vi alle burde kjørt rundt i Lexus'er, men det er vel økonomiske grunner til at det ikke er sånn..
VW havner lavt på verkstedscore - det er vi litt enig i og hører om en del andre som også syns VW havner for ofte / blir dyr på verksted.
Toyota er vel et at de mest fornuftige valgene, med lite som går galt og pris som holder seg rimelig godt.

Verditap bør en vel også se på - denne er fra november 2011:
http://www.vg.no/uploaded/image/bild...904179_362.jpg

...og dermed kommer en tilbake om spørsmålet om en bør bruke ny eller brukt bil...
Vanskelig det her!

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 12:27   #137
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

NAF-undersøkelsen synes jeg er litt merkelig. Se på VW, Skoda og Audi. Dette er i stor grad biler med samme plattform, samme motor og samme elektriske systemene. Svært mange steder er det også de samme forhandlerne, eller at forhandlerne i hvert fall selger to av merkene. Her i byen er det samme forhandler for alle tre merkene. Det er tre separate salgsavdelinger og to verksteder. Man velger hvilket verksted man drar på.

Jeg tror dette handler en del om kjøperne og forventningene til bilen, og pyskologiske effekter. Skoda-eieren forventer kanskje mindre enn VW-eieren av bilen? Audi- og BMW-eriene er gjerne mer entusiastiske ovenfor sitt merke?

Man kan også koble statistikker.
F.eks. vil noen si at det virker som det er så mye mer feil på VW og Audi enn en del andre merker. Samtidig kan man se på gjennomsnittstall for hvor mye bilene brukes. Det er vel på en måte naturlig at når bilen brukes mer, så er det også et større potensiale for feil. Man kan også dra inn gjennomsnittsalder. En del biler lever lengre før de går til huggeren, og VW og Audi er blant disse. Kombiner dette med at bilene gjerne også brukes mer......

Det er i hvert fall helt merkelig at forhandlerne skulle være skille så mellom sine kunder avhengig av hvilket merke de har kjøpt, så jeg tror også mange VW-eiere påvirkes av hva de har hørt om forhanderne. I tillegg står VAG for ca. 25 % av bilene som selges her til lands.

Prisene på verksted skiller seg nok ikke så veldig bra andre merkeforhandlere. Et element her med VAG-bilene er at man finner en del uavhengige verksteder som har spesialisert seg på disse bilene eller at kompetansen på bilene generelt rundt er ganske god pga. det som sagt er mange av bilene som deler de samme løsningene og det er veldig mange av bilene på markedet.

Lexus blir også litt spesiell i denne sammenhengen. Jeg lurer da også litt på hvor stort tallmateriale dette er basert på når man tenker Lexus salg i Norge og hvordan undersøkelsen utføres.

Jeg har i hvert fall så langt vært topp fornøyd med lokale VW/Audi/Skoda-forhandleren (hvor jeg har kjøpt to biler de ti siste åra - en Vw og en Skoda). Med det sagt, så har jeg ikke hatt problemer så langt som skulle gi noe grunnlag for "konflikt".

Interiøsmessig er det ingen tvil om at A4 er flott i sitt segment. Bakseteplassen synes jeg blir dårlig. Skal man sitte tre i bredden blir det trangt (snakker da ikke om tre bilstoler - det kan man stort sett bare glemme - har prøvd, vi fikk ikke igjen dørene....). Dagens A4 er ikke mye større enn dagens A3/Golf/Octavia når det gjelder baksetet. Synes også interiøret i Passat er meget bra. Noe jeg liker godt på VAG-bilene er også enkelheten/ergonomien selv om det ikke er dårlige utstyrte biler. Det meste er lett å styre uten å se etter hvor ting er og antallet knapper holdes nede.

Outlander er forresten å få kjøpt med tohjulstrekk.

4-soners klima er nok stort sett på noen biler i storbilsegmentet - og da gjerne litt dyrere modeller. Konstaterer personlig at det egentlig er sjeldent vi benytter oss forskjellige innstillinger på de to sonene vi har. Ellers enig når det gjelder bakhjulstrekk - en del vil absolutt trekke dette fram som det store med BMW og hva det i en del situasjoner gjør for kjøreegenskapene, men med tanke på norsk vinter ville jeg ikke gått for BMW uten å ha 4WD.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-12, 18:58   #138
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Vi har tatt en avgjørelse. Det blir en outlander 2 wd intense +

Har fått mange gode innspill her i denne tråden!! Sjekket ut biler som vi kanskje ikke ville gjort ellers. Det føles utrolig luksus å kjøpe helt ny bil, det gribler litt i magen kjenner jeg nå.

Snakket akkurat med mannen at neste bil bør trolig ikke være helt ny, da vil vi ha tre som nærmer seg lappen. Men det er noen år til.

Nå må se om vi skal selge versoen privat eller som innbytte. Har fått pris på rettelse av et par bulker idag. Det kan være det vil svare seg for oss å reparere de og så selge privat. Innbyttepris er jo alltid lavere, men veldig enkelt.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 12:50   #139
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Er det leveringstid på bilen? Jeg gjorde det slik at siden det var et par måneders leveringstid pga. jeg ikke ville ha noen av bilene de hadde inn i området, hadde jeg et stående tilbud om innbytte, men kunne velge å selge selv i mellomtiden.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-12, 18:05   #140
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Ikke særlig leveringstid. Står på lager i Drammen. Vi får høre hva de sier imorgen.

Tro nok vi vil tjene litt på å selge den privat. Syvsetere er lettsolgte. Men vi har et par bulker som ikke burde vært der. Har fått takst på å fikse dem, så vi har det med i regnestykket når vi skal ta en avgjørelse imorgen.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no