Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Drømmefamiliebil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-13, 14:05   #201
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Ny Ford Mondeo st.v Knalllgod å kjøre, ligger godt og stødig, god å sitte i, suveren på plass både i cupe og bagasjerom.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-13, 20:11   #202
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Ny Ford Mondeo st.v Knalllgod å kjøre, ligger godt og stødig, god å sitte i, suveren på plass både i cupe og bagasjerom.

Signerer på den!

Men hadde ikke penger (ok, og utslipp og sånn da) vært en issue, ville drømmefamiliebilen vært denne:



Chrysler Voyager, evnt tilsvarende 7 seter biler med to store, romslige passasjerseter på andre rad i bilen, og baksete med plass til tre. I tillegg er det plass til store mengder baggasje.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 22:50   #203
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Hvordan gikk det med bilvalget?

Jeg har kjørt Tiguan i drøye to år nå, og i dag fikk jeg vite at vi snuser på en drøyt året gammel Touareg - jeg vet ikke akkurat om jeg synes det er så veldig kjipt. Jeg prøvekjørte en Q5 og en A4 Quattro i våres var det vel, eller senvinters, og falt jo pladask for Q5, akkurat som forventet. Men Touareg har jeg liksom ikke bitt meg helt merke i, før nå.

Vi har ennå ikke funnet den Ene, Mest Riktige for oss. Venter uansett fortsatt på penger til innskudd for leasing...

Samboers favoritt er helt klart en Touareg. Vi fikk prøvesitte i en engang på Aker Brygge, i 70 graders hellende bakkeplate (eller noe sånt, stuupbratt iallefall) opp og nedover. Det var kjempeskummelt, men det var likevel trygt, fordi dette er noe bilen skal mestre. Jeg synes Toaregen er for diger og kæksete, nesten i Cayenne-klassen og kler ikke akkurat vår økonomi og levestandard... Dessuten høyt utslipp - skjønt, den kommer visst i hybrid....

MEN - vi har på nytt prøvekjørt en VW Passat, 122 hk TSI (bensin) 1,4 l DSG. Den er en drøm å kjøre, lå veldig stødig og godt på veien. Vi var 2 voksne og 2 barn og litt bagasje. Kjørte en strekning på ca 1 t og 45 min. Tanken var ganske nøyaktig halvfylt - og vi kjørte oss tom på den strekningen. Lå i 70 - 130 km/t, kanskje gjennomsnittlig 110 km/t. Litt hastverk i starten av turen, føyk opp i turtall og aksellererte raskt i lyskryssene, litt også for å teste effektiviteten. Resultatet var altså skyhøyt bensinforbruk!? Syns ikke dere andre (mrc !) også dette var veldig høyt?
Er det fordi motoren er så liten, i kombinasjon med litt hissig kjøring? Er dette vanlig? Er det bedre med diesel?

I vår familie er det altså bare jeg som kjører, og det er stort sett daglige småturer. Derfor hadde vi egentlig bestemt oss for bensin. Jeg/vi kjører totalt ca 10 000 km/år. Dersom jeg får jobben jeg ønsker jeg fra august, må jeg kjøre ca 15 km x 2 daglig inkl litt terreng. Vil fortsatt kjøre mest mulig miljøvennlig (selv om jeg ikke gjorde det på turen igår) bil med romslig kapasitet.

Har prøvesittet Nye Skoda Octavia og var ganske imponert over plassen bak. Designet er også bra.

Også litt oppgitt over dette med bilfabrikantenes testing av forbruk og utslipp:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10117206

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 23:01   #204
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Mazda 6 er også interessant.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 00:24   #205
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

+
MEN - vi har på nytt prøvekjørt en VW Passat, 122 hk TSI (bensin) 1,4 l DSG. Den er en drøm å kjøre, lå veldig stødig og godt på veien. Vi var 2 voksne og 2 barn og litt bagasje. Kjørte en strekning på ca 1 t og 45 min. Tanken var ganske nøyaktig halvfylt - og vi kjørte oss tom på den strekningen. Lå i 70 - 130 km/t, kanskje gjennomsnittlig 110 km/t. Litt hastverk i starten av turen, føyk opp i turtall og aksellererte raskt i lyskryssene, litt også for å teste effektiviteten. Resultatet var altså skyhøyt bensinforbruk!? Syns ikke dere andre (mrc !) også dette var veldig høyt?

Sier egentlig meg ingenting - må heller se på hva reell lengde kjørt. Om det reelt sett er halv tank, noe som skulle tilsi rundt 25 liter, er det i praksis umulig å tømme den på 1,5 time. Men klart, i en hastighet som 110 går det en del ekstra. Samtidig har mange mange liter igjen når indikatoren er nede på rødmerkingen. Selv når indikatoren er på bunnen av rødmerkingen er det en del liter igjen, så å bruke tankmåleren som utgangspunkt for å se forbruk over en ganske liten tur vil på langt nær gi noe reelt estimat egentlig.

Hva viste kjørecomputeren av forbruk?


Sitat:

Er det fordi motoren er så liten, i kombinasjon med litt hissig kjøring? Er dette vanlig? Er det bedre med diesel?

Motoren er egentlig ikke liten. 1,4 liter høres kanskje lite ut hvis man tenker hva som var vanlig for f.eks. 15 år siden. Her benyttes det en turbo for å øke effektiviteten til motoren. Motoren her vil være gjerne være mer drivstoffeffektiv enn en tradisjonell 2-liter med samme effekt.

Sitat:


Også litt oppgitt over dette med bilfabrikantenes testing av forbruk og utslipp:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10117206

[/quote]

Dette er noe man har vært klar over i mange år, og det er klart at ECE-testene ikke er gode lengre. Dette er ikke fabrikkene som bestemmer hvordan dette skal gjøres og det er ikke de som utfører testene, men det gjøres i uavhengige labratorier som en del av typesertifiseringen av bilen for salg i EU.

Men samtidig er alle testet under samme forhold, noe ikke VG sine egne tester er. En del bilen brukes også forskjellig*. At disse tallene er lavere enn hva man klarer i praksis vet man godt om. F.eks. testene startes jo først når motor er varm, i mellomtemperert klima, uten lys, letteste utstyrsmodell av bilen, uten AC og er på rullende landevei (altså bånd) slik at en del aerodynamiske faktorer og mye mer ikke spiller inn. Mønsteret i kjøringen som bør man også se nøye på.

* Det man ser i oversikter over hvor langt forskjellige biltyper kjører per år, er at en en del biler brukes mer i "bytrafikk", mens andre kjøres såpass langt at det er snakk om mye langkjøring. Dette vil gjenre påvirke en slik statistikk også.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 15:14   #206
Haugen76
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 7
Haugen76 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Drømmefamiliebil?

Jeep Grand Cherokee eller Landcruiser

Haugen76 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no