Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Billig, liten bil til mor med to barn

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 12:01   #41
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

En annen av fordommene mot franske biler, er at de ikke er særlig gode på vinterføre.

Jeg har en del erfaring med billige, eldre japanske småbiler, og alle har vært driftssikre biler som er greie å ha med å gjøre. Det har bl.a. vært Toyota Corolla, Carina og Starlet, Mitsubishi Carisma samt Nissan Almera. Jeg har en bilmekanikerbror som satte japansk (helst Toyota) som forutsetning dersom han skulle være min personlige mekaniker.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:08   #42
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det sa "alle" når jeg kjøpte meg en Clio. Teitinger tenkte jeg. Jeg hadde bilen i under ett år, den var mere inne på service enn i garasjen og på veien. Var det ikke det ene så var det det andre.Solgte den tilbake til bilbutikken jeg kjøpte den av.
Etter det så har jeg bare hatt Toyota.

Kan du si hvilken Clio-årgang dette er?

En kompis av meg kjøpte i våres en 2 år gammel Avensis, og det har bare vært tull fra dag én. Han har til slutt fått heve kjøpet. Men jeg sier selvfølgelig ikke at alle nyere Toyota er d..biler for det - selv om mange sikkert vil skjære alle nyere franske over én kam hvis naboen har masse problemer med sin franske bil.

Når det gjelder vinterføre kan jeg si at min franske bil er uendelig mye bedre enn min forrige bil, Mazda (som det forøvrig var masse tull med).
Som det blir nevnt her, det er ett av "ryktene" . Et rykte er nettopp et rykte.

Det er ikke mer problemer med en 3 år gammel fransk bil enn en tilsvarende gammel Toyota, snarere tvert imot. Det har skjedd mye i bilbransjen de senere årene. Men på en Toyota risikerer du svindyre rustreparasjoner selv etter et par år. http://www.aftenposten.no/bil/article3925741.ece
Det slipper man å tenke på hvis man kjøper en Clio. Så man kan ihvertfall si at en Renault sitt karosseri tåler norsk salting og norsk klima, i motsetning til japanske biler. Kjenner flere her på vestlandet som har japanske biler som har alvorlige rustangrep etter to år, og som ikke dekkes av garantien. Skrekkeksempelet er Norgesbilen Legacy: http://www.vibilagare.se/test/rost/r...-20i-awd-12132

Ellers så lurer jeg på om noen kan gi meg et godt svar på hvorfor Clio har vært en av Sveriges mest solgte biler i en årrekke. Er vinterføret så mye bedre der, bilene dårlige eller eierne mindre tilfredse siden de stadig kjøper bilen? (den erpå topp 10 over mest solgte i 2010 i Sverige). Egentlig syns jeg den norske nedrakkingen på Renault er litt komisk, når man tenker på hvilken storhet merket er i resten av Europa. Ellers, hyggelig at eiere av nye Renault i f eks Danmark, Sverige og England ikke er så misfornøyde:
http://bilmagasinet.dk/article/39321
http://www.vibilagare.se/autoindex/r...ll-gammalt-249
http://www.carpages.co.uk/renault/renault-29-06-10.asp

Beklager at det er litt sommerlig temperatur i dette innlegget, men jeg synes det er helt greit å svare med dokumentasjon og opplysning når det alltid noen som "advarer" mot franske biler uten å vite så veldig mye om utviklingen som har skjedd de siste årene.


Sist redigert av vestlandsfanden : 30-11-10 kl 15:46.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:10   #43
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Jeg hadde en 2002 modell som jeg kjøpte i 2004.
Det er like mange meninger som bilmerker der ute. Svigerfar har kjørt franske biler i mange år og er kjempefornøyd.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:11   #44
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Mannen min mener at vår lille, franske bil er særdeles god på vinterføre. Jeg er inhabil, siden jeg i utgangspunktet ikke er glad i å kjøre på vinterføre. Men jeg har satt meg fast med Forden flere ganger enn med Peugeoten.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:36   #45
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Når det gjelder franske biler på vinterføre så har det skjedd litt fra gamle, gamle dager til i dag. Flere franske modeller er faktisk slett ikke så verst på vinteren.

Nå skal du jo ha en bil som rett og slett virker. Ikke trenger du plass og ikke trenger du fart, right? Men den skal virke.

Jeg ville sett på noen av de minste småbilene jeg. Men minimotor på 1,2 og sånn. De koster omtrent ingenting selvom de er nesten nye - med garanti. Så har du den til garantiperioden er over også kvitter du deg med den. Samme hvilket merke omtrent - det skal være ille før det ikke holder garantitiden. (Om det er noen ekstreme verstinger så har garantert mrc kontroll på dem - han er kjempekyndig på bilmodeller.)

  Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:54   #46
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Jeg har en Mitsubishi Lancer 2005 modell som går og går, har hatt den i to og et halvt år uten at den har vært på verksted for annet enn EU-kontroll (som den forøvrig gikk gjennom uten anmerkning) og service.
Svigerfar har samme bil og er like fornøyd som meg.

Så jeg slår et slag for Mitsubishi.

Vi kjører Toyota Yaris og Aygo på jobb og jeg må innrømme jeg ikke liker de i det hele tatt, spesielt Aygo'n er forferdelig. Har dessuten hørt at Toyota holder seg kunstig høyt i pris pga. godt rykte og dermed betaler man kanskje litt mer enn man burde for en bruktbil. (Men desto enklere å selge videre etterhvert kanskje.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 13:16   #47
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå skal du jo ha en bil som rett og slett virker. Ikke trenger du plass og ikke trenger du fart, right? Men den skal virke.

Jeg ville sett på noen av de minste småbilene jeg. Men minimotor på 1,2 og sånn. De koster omtrent ingenting selvom de er nesten nye - med garanti. Så har du den til garantiperioden er over også kvitter du deg med den. Samme hvilket merke omtrent - det skal være ille før det ikke holder garantitiden. (Om det er noen ekstreme verstinger så har garantert mrc kontroll på dem - han er kjempekyndig på bilmodeller.)

Akkurat sånn er det. Problemet mitt nå er at jeg har noen penger som skal fungere som backup, og jeg må bestemme meg for hvor stor andel av dem som kan gå til bil. Det jeg investerer i en bil vil jo "forsvinne", det er penger jeg ikke får tilbake igjen når jeg selger bilen videre.

Løsningen for meg må bli
a) Bestemme endelig budsjett
b) Spørre nede på bilverkstedet lokalt hvilke modeller de anbefaler spesielt varmt og som de gjerne reparerer og skaffer billige deler til
c) Sjekke annonser, få med meg en som vet noe om biler, kjøpe.

Akkurat punkt c) blir det verste. Jeg kan ikke mye om biler og sjekkpunkter ved kjøp, så her må jeg overlate ansvaret til andre - ikke noe jeg gjør veldig lett.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 18:35   #48
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Akkurat sånn er det. Problemet mitt nå er at jeg har noen penger som skal fungere som backup, og jeg må bestemme meg for hvor stor andel av dem som kan gå til bil. Det jeg investerer i en bil vil jo "forsvinne", det er penger jeg ikke får tilbake igjen når jeg selger bilen videre.

Løsningen for meg må bli
a) Bestemme endelig budsjett
b) Spørre nede på bilverkstedet lokalt hvilke modeller de anbefaler spesielt varmt og som de gjerne reparerer og skaffer billige deler til
c) Sjekke annonser, få med meg en som vet noe om biler, kjøpe.

Akkurat punkt c) blir det verste. Jeg kan ikke mye om biler og sjekkpunkter ved kjøp, så her må jeg overlate ansvaret til andre - ikke noe jeg gjør veldig lett.


Kjøp fra forhandler, det er tryggest - og du står sterkere ved evt klage. Ta NAFtest hvis du er usikker (tilstandsrapport fra forhandler kan være litt som "bukken som passer havresekken). Kjøp aldri fra privatperson uten NAFtest. Ellers ville jeg helt klart anbefalt en viss kollisjonssikkerhet ved kjøp av småbil, ikke minst med tanke på barna, og gått for en bil med 5 stjerner i Euroncap. En bekjent av meg er blitt invalid i bena for resten av livet etter en ulykke med en 2002 Avensis. Tro meg når han i ettertid har sagt at han er evig bitter over at han ikke valgte en Renault Laguna fra samme år istedet. Man vet aldri om man kommer ut for en ulykke.

Vet ikke hva budsjettet ditt er men jeg mener Clioen jeg har linket til er et meget godt alternativ. Så får heller folk med fordommer si hva de vil. Som regel er dette folk som baserer synspunktene på gamle skrekkhistorier, og knappt vet noe som helst om bilene de kritiserer. Kom gjerne med dokumentasjon av problemer med Clio 3. Clio 2 er uinteressant. Det er to helt forskjellige biler, og det er ikke Clio2 dette forslaget gjelder. Statistikkene fra Dekra, ADAC og TÜV ville jeg vurdert som noe tyngre faglig sett enn historier om at "en nabo av fettern min har visstnok en kollega som har masse trøbbel med sin franske bil".

Skal du få en vurdering av Clio 3 fra et verksted, ring et svensk verksted. Clio 3 har solgt nesten ingenting i Norge men masse i Sverige, og norske mekanikere vet mest sannsynlig absolutt ingenting om bilen.


Sist redigert av vestlandsfanden : 30-11-10 kl 18:47.
vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 18:48   #49
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.629
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Clio 3 har solgt nesten ingenting i Norge men masse i Sverige, og norske mekanikere vet mest sannsynlig absolutt ingenting om bilen.

Det er jo et forholdsvis dårlig argument, ettersom sjansen absolutt er til stede for at eieren en eller annen gang vil ha behov for hjelp fra norske mekanikere for å fikse bilen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 19:00   #50
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er jo et forholdsvis dårlig argument, ettersom sjansen absolutt er til stede for at eieren en eller annen gang vil ha behov for hjelp fra norske mekanikere for å fikse bilen.

Vel...


det hun spør etter er erfaringer om bilen. Det går helt sikkert prima med bilen på verksted selv om mekanikerne ikke har tatt i den før. Jeg har f eks ikke hørt om voldsomme problemer med den nye Avensisen etter at Toyotateknikerne skrudde på den for første gang.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:55   #51
Lille Foo
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 17
Lille Foo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Er du sikker på du vil ha en tre-dørs ? Jeg syntes det ble veldig tungvint da mine var små. Nå har jeg en bitte liten bil. Firhjulstrekk og akkurat passe for oss. Det eneste kjipe med sånne bitte små biler, er at ting (forhjuls-bla-bla,), er EN del, og blir derfor dyrere å bytte om det skulle dukke opp.

Ellers så stiller jeg meg bak - nei vent, foran den som sa kjøp aldri fra privatpersoner. Sånt er kun for dem som kan biler. Snakker om dyrkjøpt lærdom her. Og med den lærdommen har blitt skeptisk til verksted som du har et kundeforhold til, de skal kanskje tjene på deg også. Altså de vil ikke være upartiske i sine råd.

Lille Foo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 07:22   #52
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Opel Astra er en annen god og undervurdert (dermed lavt priset) bil. Opel siden 2005 er gode biler med få problemer.
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25480825

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 09:07   #53
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Jeg ville nok valgt en nissan micra, eller muligens en suzuki.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 09:12   #54
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25290009

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 09:14   #55
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25614631

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 19:35   #56
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Morsomt med dem som er så tvilsomme til franske biler...
Også er det veldig rart at Renault som er årets bil ditt og datt og mest solgt i europa kan være så fryktelig dårlig her i Norge.... (???)

Eller er det bare som bl.a. Veslandsfanden sier at når en folkevogn, audi eller toyota må fikses på så er det slikt som skjer, men når Renault'en havner på verksted så er det "den jævla franske bilen"....

Nå har jeg bare vært eier av fransk bil i et par måneder så blir spennende å se hva jeg sier om et par år..

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-10, 21:02   #57
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Jeg elsker min Nissan Micra. Den er overraskende stor inni (har fem-dører). Ser ut som en skoeske på hjul, men fikk fint inn barnevogn i bagasjen og har to barneseter bak (en beltestol og en bakovervendt). Det går til og med å sitte i forsetet foran det bakovervendte.
Jeg har en godt vedlikeholdt 98-modell med 1.3 liters motor, og den går som bare tusan, kommer frem overalt, er en drøm å parkere og god å kjøre. Hadde vært null problem å dra på ferie med den.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:13   #58
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

Sjekk tråd: "trenger biltips". Nissan Primeraen jeg linker til der koster bare 60 000 og bør være aktuell også i denne tråden. Fin bil med lite problemer og som bonus klart bedre plass enn småbiler. Plutselig trenger man jo litt bagasjeplass og kanskje en xtra passasjer.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 08:42   #59
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

............


Sist redigert av -ea- : 06-10-11 kl 11:33.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 02:16   #60
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Billig, liten bil til mor med to barn

ea: alle Toyota forhandlere er nok ikke så snille....

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no