Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Manuell eller automat?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 21:42   #41
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

2) Automat dobbeltkløtsjkasse. MEN vi skal ha en 7seter, og ingen 7setere jeg har kjørt så langt har tilstrekkelig med kraftoverskudd fra en 110 hk motor, heller ikke med dobbeltkløtsj automat. Og ja, jeg har prøvd VAGs 105 hk sammen med DSG. Så jeg vil si: en 130 hk diesel med dobbeltkløtsjkasse. Mitt tips blir da en Grand Scenic om 5 års tid med den nyutviklede 130hk 1.6diselen sammen med EDC dobbelkløtsjkasse. Bilen er nemlig såpass bra at hvis vi skal ha en ny bil om noen år så blir det tilsvarende men med annen motor/girkasse.

Tja. Føler egentlig ikke spesiell mangel på kraft selv i VAGs gamle 1.9TDI-105 og 1,5 tonn bil. Jeg må beregne litt mer plass for en forbikjøring, men samtidig er mitt behov for forbikjøringer ganske begrenset. Annet enn det føler jeg ingen problemer. Man har jo her også valget med en 140hk motor.

Når du snakker om VAGs 105 - mener du da den gamle eller den nye? 105hk i dag i de fleste modellene er den nye 1.6TDI-motoren.

Har ikke Ford PowerShift tilgjengelig for S-Max med 125hk TDCi?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:43   #42
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Jeg kjører heller min gamle 4-trinns ZF-kasse enn vår nye 6-trinns manuell.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:59   #43
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Manuell, skal ha det neste gang også.
Liker virkelig ikke automat, selv om jeg har kjørt det før.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:02   #44
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Vi har automat og vi skal ha automat igjen om vi skal bytte bil. Vi vurderer faktisk Renault Grand Scenic 110hk med automat. Det er faktisk mye sprekere enn en skulle tro vestlandsfanden. Har du prøvd den?

Jeg kommer aldri til å kjøpe ut en ny bil igjen, vi kommer til å lease til ca. 3500,- i måneden og har kun årsavgiften i tillegg en gang i året de 3 årene vi leaser den. Jeg har regnet på hvor mye vi har brukt på bil de siste 8 årene og da havnet jeg på 3600,- i måneden + alle reparasjoner og forsikringer. Og repararasjonene begynner å bli litt vel mye nå siste årene på den bilen vi har nå. Da er det mye bedre å kjøre ny bil hvor alt går på garanti om det skulle være noe. I tillegg blir det billigere å kjøre ny bil, selv om vi går litt ned på størrelsen. Vi må ikke ha så stor bil vi har nå. I tillegg vil vi halvere drivstoff forbruket vårt ved å bytte bil.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:28   #45
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Manuell aller automat?

1) Hva kjører dere idag? Hvorfor?
Automat. Fordi det er det eneste som duger etter at man har prøvd det en gang.

2) Hva blir det ved neste bilkjøp?
Automat.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 23:34   #46
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Atomat på begge bilene. Hva et blir neste gang vet vi ikke. Spiller ingen rolle, da vi begge er komfortable med begge deler.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 00:06   #47
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Manuell. Da vi kjøpte bil bodde vi på Møre, og det er lettere å manøvrere en bil på vinterføre når det er manuelt gir.

  Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 00:38   #48
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

1) Hva kjører dere idag? Hvorfor?
Automat. Fordi det er det eneste som duger etter at man har prøvd det en gang.

2) Hva blir det ved neste bilkjøp?
Automat.

Signerer!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 00:46   #49
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Volvo XC60 med automat (selvfølgelig nær sagt, den er en cruisebil og trolig meget vanskelig å selge igjen uten automat).
Mini Cooper S med manuelt gir - selvfølgelig. Noe annet hadde vært helt feil.

Neste gang? Kommer da helt an på bilen!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 19:36   #50
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Manuell aller automat?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vi har automat og vi skal ha automat igjen om vi skal bytte bil. Vi vurderer faktisk Renault Grand Scenic 110hk med automat. Det er faktisk mye sprekere enn en skulle tro vestlandsfanden. Har du prøvd den?

Jeg kommer aldri til å kjøpe ut en ny bil igjen, vi kommer til å lease til ca. 3500,- i måneden og har kun årsavgiften i tillegg en gang i året de 3 årene vi leaser den. Jeg har regnet på hvor mye vi har brukt på bil de siste 8 årene og da havnet jeg på 3600,- i måneden + alle reparasjoner og forsikringer. Og repararasjonene begynner å bli litt vel mye nå siste årene på den bilen vi har nå. Da er det mye bedre å kjøre ny bil hvor alt går på garanti om det skulle være noe. I tillegg blir det billigere å kjøre ny bil, selv om vi går litt ned på størrelsen. Vi må ikke ha så stor bil vi har nå. I tillegg vil vi halvere drivstoff forbruket vårt ved å bytte bil.


Kommer det ikke et forskudd på 50 000 oppå månedsbeløpet? Jeg er skeptisk til leie pga bl a solide trekk ved evt riper etc som man ofte får med unger i bilen.

Ellers ang motor: vi vurderte 1.5 DCI / EDC, men:
-den var / er ikke tilgjengelig for prøvekjøring og jeg bestiller ikke bil uprøvd. Leveringstiden var også usikker.
-ved lanseringen i mars måned ble 0-100 oppgitt til 14.7 sek, det syntes jeg virket litt slappt. Nå er det imidlertid korrigert til 11.3 sek (!!) / 1 sek raskere enn manuellt - vet ikke helt hva jeg skal tro! På tyske Renault står derimot ett sekund tregere enn manuell. Her er det mye virvar.
-vi trengte bil ila sommeren, og da vi fikk et knalltilbud på en bestillingsbil: 1.9 DCI 130hk dynamique til 320 000 med 5 års garanti, slosom vi slo til på. Vi kjører bl a årlig på autobahn og trenger litt ekstra kraftoverskudd til bilen.

Men det er godt mulig 1.5/EDC er en flott kombinasjon - tester tyder ihvertfall på det. Mener å huske det var en dansk test som skrev "vi vet ikke hva Renault har puttet i den lille diesel. Men den er energisk som en terrier der lukter rotter!"

Denne bilen er avgiftsgunstig og et hett importobjekt fra Sverige. De har nettopp innført 5 års garanti. Tror det gjelder internasjonalt. Jeg tror man kan få en Grand Scenic dynamique med 1.5 DCI /EDC pluss panoramatak, skinn, navigasjon og Easepakke (parksensor foran/bak m skjermvisning og handsfree nøkkelkort) til ca NOK 300 000,- ferdig importert.

Ellers et par ferske statistikker ang eiertilfredshet: tør vi håpe på bedre tider?

http://www.vibilagare.se/autoindex/r...ll-gammalt-249

http://www.automotorsport.se/biltest...926/092605.pdf

http://www.motortrader.com/industry-...on-survey.html

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:00   #51
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Kommer det ikke et forskudd på 50 000 oppå månedsbeløpet? Jeg er skeptisk til leie pga bl a solide trekk ved evt riper etc som man ofte får med unger i bilen.

Inget innskudd for meg i alle fall. Noen fordeler har vi ansatte. Vi har egne rammeavtaler. Flesteparten på jobben med unger leaser bil og det er ikke noe problem. Vanlig slittasje er godtatt, men større bulker og riper må repareres ved innlevering og koster ekstra, men den kostnaden har en jo på egen bil også, for om en hadde hatt egen bil en ikke gadd og reparere det på så hadde det blitt fratrekk i prisen om du hadde kjøpt og solgt bilen privat. Selv hun med 5 barn leaser bil på jobben uten problemer. En må jo ta vare på bilen underveis og ikke la den forfalle. Normal rengjøring 1 gang i måneden fikser det. Vi har bare trekk på ryggene til framstolene så det ikke blir sparkemerker.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:03   #52
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Me har manuell no men vil ha automat på neste.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:06   #53
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Me har manuell no men vil ha automat på neste.

For oss blir det billigere å lease enn det vi har brukt på bil de siste åra. Mye billigere siden vi da ikke trenger å reparere på bilen utenfor garanti tid. Vi betaler ikke startleie og ikke etableringsgebyr, så vi kommer uansett bedre ut. Det er veldig forskjell fra bilmerke til bilmerke også. Automat skal det bli uansett.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 20:12   #54
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

For oss blir det billigere å lease enn det vi har brukt på bil de siste åra. Mye billigere siden vi da ikke trenger å reparere på bilen utenfor garanti tid. Vi betaler ikke startleie og ikke etableringsgebyr, så vi kommer uansett bedre ut. Det er veldig forskjell fra bilmerke til bilmerke også. Automat skal det bli uansett.

Ja det skjønner eg. Me vil og må ha ganske stor bil med 4wd og det blir dyrt med leasing. I tillegg kjøres det ein del så dumt med begrensning på km som det er mange steder. Sikkert veldig forskjell ja fra merke til merke ja.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:10   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Vi har manuell. Mannen skal på uvisst tidspunkt ta lappen, uaktuelt å få "automatlapp" så noe annet er ikke aktuelt innen den tid i alle fall.

Jeg har faktisk aldri kjørt automat, så det var naturlig for meg med manuell. Vi får se hva neste blir, helt avhengig bla av NÅR det blir. (jmf mannens manglende sertifikat)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:24   #56
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Jeg har automat nå,mannen har manuell.
En evt ny bil kommer til å ha automatgir.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:41   #57
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Vi har nå Ford S-max manuell, har bestillt ny S-max, også manuell.
Eldstegutten er snart 16 år, og det er ikke lenge til vi skal øvelseskjøre med ham, derfor velger vi manuell.
Vi har hatt biler med autumatgir når vi har bodd i utlandet, og ville helt klart valgt automat på nybilen hvis vi ikke hadde hatt en sjåfør in spe i huset.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 22:44   #58
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Vi har manuell på begge bilene.
Hva vi skal ha når familiebilen har gjort sitt aner jeg ikke, men kan godt tenke meg automat

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 07:49   #59
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Manuell eller automat?

Da er det så klart en klar overvekt av de som vil ha automat på neste bil.

Si meg: går vi mot amerikanske tilstander - slik at manuell snart er historie? USA har jo hatt 99% automat i lang tid, og dette FØR de avanserte dobbeltkløtsjkassene har gjort sitt inntog.

Er det ingen fordeler med manuell lenger?

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 09:04   #60
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manuell eller automat?

1) Manuell

2) Manuell fordi både mannen og jeg liker å føle at vi kjører bil når vi kjører bil. Vi kjører dessuten mye på kjipt vinterføre og da syns jeg det er bedre med manuell. Automat er helt klart best i bykjøring.

Jeg har kjørt en del automat og jeg foretrekker faktisk manuell. :kjerringa mot strømmen:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no