Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Synder du mht mobil i bil?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Synder du?
Ja, jeg synder, mobilen ligger løst i bilen 72 84,71%
Nei, jeg synder ikke, hos meg er den fastmontert 11 12,94%
Nysgjerrig 2 2,35%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 12:23   #41
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns ikke nødvendigvis det er så veldig skummelt om noen kjører etter å ha tatt noen øl heller, men så vidt jeg har forstått fører å snakke i telefon til omtrent tilsvarende reduskjon i ferdigheter som å kjøre med promille på rundt 0,8. Handsfree eller ikke spiller ingen rolle.

Ben "remember when car phones were cool" Murphy

Er det selve snakkingen som er problemet altså? Hvorfor er det da ikke problematisk å snakke med passasjeren - eller bør vi helst ikke gjøre det heller?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:28   #42
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Klart du er i stand til det; det er omtrent som å kjøre bil etter å ha drukket fire øl (og det spiller ingen særlig rolle for kjøreevnen om du bruker «hands free» eller ikke heller).

Ben "don't talk and drive – m'kay" Murphy


Jeg er definitivt ikke i stand til å kjøre bil etter fire øl heller.

Det gjelder å kjenne sin begrensning.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:31   #43
Havbris
Aktiv
 
Havbris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 163
Havbris er litt kul
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Er det selve snakkingen som er problemet altså? Hvorfor er det da ikke problematisk å snakke med passasjeren - eller bør vi helst ikke gjøre det heller?

Hvor langt skal en dra den?
Er det greit å høre på radioen?
Synge til full hals etter musikk?
Megle mellom kranglevorne barn?
Spise en kjapp frokost på vei til jobb?

Skal en kjøre 100%, så bør en sikkert kjøre helt alene, uten noe form for bakgrunnstøy, og med 110% fokus på veien.

__________________
~Havbris med sine flotte vindpust~
-97 -01 -04 -07 -09
(-90 -91)
Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:37   #44
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Havbris, her.

Hvor langt skal en dra den?


Mens du kjører bil? Ikke i det hele tatt.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 12:56   #45
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Er det selve snakkingen som er problemet altså? Hvorfor er det da ikke problematisk å snakke med passasjeren - eller bør vi helst ikke gjøre det heller?

Å snakke med passasjerer forstyrrer sikkert også noe, men ganske sikkert mye mindre enn en telefonsamtale. Det er det jo flere grunner til; blant annet er jo passasjeren til stede i bilen og vil, bevisst eller ubevisst, lettere få med seg om trafikkbildet er problematisk, enten ved å observere det selv, eller ved å registrere hvordan sjåføren reagerer. Telefonsamtaler foregår også «et annet sted» enn der de som snakker er, så i tillegg til at den som ikke er i bilen ikke har noen oversikt over trafikksituasjonen, regner jeg med at risikoen øker fordi samtalen også får sjåføren til å flytte fokus vekk på en annen måte enn om han snakker med noen som er i bilen.

Det jeg har lest om forskning på risiko ved mobiltelefonbruk i bil er ganske entydig på at det øker ulykkesrisikoen signifikant. Resultatene for handsfree spriker litt; noen har funnet at risikoen ikke øker like mye da.

Ben "seat belt laws enforced" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:06   #46
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Havbris, her.

Er det greit å høre på radioen?
Synge til full hals etter musikk?
Megle mellom kranglevorne barn?
Spise en kjapp frokost på vei til jobb?

Hvis noe av dette distraherer sjåføren like mye som å snakke i telefonen eller å være påvirket av alkohol, så er det naturligvis ikke greit å gjøre det mens man kjører bil.

Ben "file under Duh!" Murphy


Sist redigert av Benmurphy : 14-09-10 kl 14:52.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:17   #47
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Havbris, her.

Jeg er også en synder.
Jeg takler ikke handsfree`en min, så jeg bruker å stappe telefonen mellom puppene, og slå på høytaleren.
Ble stoppet i politikontroll forrige uke, med min tante i samtale, og politimannen lo godt da hans så patentet mitt.
"Ja dette var en orginal handsfree..."

Jeg fikk ikke bot på det, så da var det vel greit.

Den var orginal! Jeg har desverre for små pupper tror jeg.

Radio må forresten være lov, hvis jeg ikke kunne hørt på radio kjempehøyt og sunget av full hals i køen om morgenen hadde jeg nok sovna. Og jeg tror ikke jeg er så god til å kjøre bil i søvne.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:21   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg er en som blir lett distrahert når jeg kjører, og må skru av musikken når jeg skal parkere eller lete etter parkeringsplass, eller når det skjer noe uvanlig på veien foran meg (byggegreier, ulykker osv). Jeg kan heller ikke ha FOR engasjerende samtaler gående mellom meg og passasjerer, men det spørs hvor jeg kjører da. På øde landeveier og sånt går det greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:25   #49
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg krysset av feil, for jeg er en synder. Vi har bluetoothanlegg i begge bilene våre, men ingen plass å sette telefonen, dvs. vi har en telefon fastmontert i bilen, men min telefon går før den på bluetoothanlegget.

Alt betjenes via dashbordet og ratt, jeg rører ikke telefonen, den ligger langt nedi veska.

Denne regelen visste jeg ikke om.


Sist redigert av Señora : 15-09-10 kl 17:14. Årsak: Måtte legge til info.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:36   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg synder, og kommer til å fortsette å synde framover. Mobilen min ligger i ei veskelomme, og veska ligger i fotbrønnen til passasjersetet. Jeg har ikke veldig dårlig samvittighet for det, kjenner jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 14:39   #51
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Mobilen ligger i veska, brukes aldri når jeg kjører.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 15:53   #52
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det syns jeg var en tøysete regel. Rett og slett tøysete.

Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg har mobilen i veska og rører den ikke om den ringer. Trykker bare på knappen på rattet og legger på med samme knapp.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 16:18   #53
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg har handsfree i bilen som finner mobilen idet jeg starter. Den ligger dermed hvor som helst i bilen mens jeg kjører. Dersom jeg skal ringe bruker jeg knapper på rattet som kommuniserer med telefonen over bluetooth. Jeg trenger dermed ikke å se eller ta på mobilen i det hele tatt mens jeg kjører.

Dette tilfredsstiller nok kravene til fast montert telefon, har jeg bestemt.

  Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 16:27   #54
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Dette tilfredsstiller nok kravene til fast montert telefon, har jeg bestemt.

strålende! Da forholder jeg meg til det.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:26   #55
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jepp, desverre.. Skal få en ordnings på det.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:41   #56
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Hm, dette er ikke noe problem for min del, telefonen ligger stort sett begravd i bukselomma og er dermed i mine øyne "fastmontert". Det er klart det byr litt på problemer hvis noen sender en melding eller ringer når jeg kjører. Da må jeg jo grave opp telefonen fra lomma samtidig som jeg holder bilen stødig på veien. Ellers får jeg ikke lest meldinga eller tatt telefonen.

Det som blir litt slitsomt er hvis jeg må skru ned på radioen samtidig som jeg snakker i telefonen, jeg har jo bare to hender. Da får bilen klare seg selv noen sekunder. Bruker å gå bra!

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:47   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Nei, jeg synder ikke fordi jeg ikke snakker i mobil når jeg kjører, det distraherer meg for mye.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:09   #58
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av baltie, her.

Hm, dette er ikke noe problem for min del, telefonen ligger stort sett begravd i bukselomma og er dermed i mine øyne "fastmontert". Det er klart det byr litt på problemer hvis noen sender en melding eller ringer når jeg kjører. Da må jeg jo grave opp telefonen fra lomma samtidig som jeg holder bilen stødig på veien. Ellers får jeg ikke lest meldinga eller tatt telefonen.

Det som blir litt slitsomt er hvis jeg må skru ned på radioen samtidig som jeg snakker i telefonen, jeg har jo bare to hender. Da får bilen klare seg selv noen sekunder. Bruker å gå bra!

Eh - hvis dette var rettet til meg så var mitt hovedpoeng altså at jeg benytter utstyr som er bedre tilpasset bilbruk enn det stativet som påpekes. Dersom telefonen sitter i en holder så kan man trykke og ordne på den mens man kjører. Det fjerner mer oppmerksomhet fra trafikken enn det systemet jeg bruker.

Om min telefon ringer mens jeg kjører så får jeg opp navnet til den som ringer i dashbordet og kan svare med å trykke på en knapp på rattet. Om jeg på liv og død skal ringe noen når jeg kjører, og det hender det absolutt at jeg skal all den tid jeg står en hel del i kø, så betjener jeg telefonen med to knapper på rattet, all informasjon står i displayet midt i dashbordet ved siden av fartsmåler og turteller.

I prinsippet er dette ikke etter standarden da standarden sier at jeg skulle hatt selve telefonen sittende i en holder. Men standarden er utdatert og ikke tilpasset dagens biler med innebygde handsfree-løsninger.

Nå er det igrunnen håndholdt telefon loven sier at man ikke får ha - så all den tid min telefon gjerne kan ligge i bagasjerommet mens alt dette kan foregå så anser jeg lovens bestemmelser for oppfylt. Og tilstår glatt at jeg ikke selv har lest loven - dermed blir det en hel del synsing ut av det. Trafikksikkerhetsmessig er jeg dog trygg på at den løsningen jeg benytter er vesentlig mindre distraherende enn om jeg skulle hatt en holder i bilen - og jeg har erfaring med dette også sånn at jeg kan sammenligne.

Det beste er selvsagt å ikke bruke telefonen mens man kjører bil, men jeg kan seriøst ikke se problemet med å svare ungene på om de kan få is mens køen beveger seg i 3 km/t.

  Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:29   #59
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Så vidt jeg kan forstå, smilefjes, så bryter du ingen lover. Mitt innlegg var ikke rettet mot noen som helst. Det var sent, jeg var trøtt og i et fjollete humør. Og litt misunnelig på dere som har sånne fancy bluetooth-løsninger.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 08:41   #60
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Mitt kontor er forøvrig i bilen, noe som tilsier at jeg både mottar og ringer endel ila dagen, å snakke mens jeg kjører går helt fint. Og bevege tommelen på rattet klarer jeg også helt fint. De nr jeg ringer mye har jeg lagt inn som "stemmenr" dvs jeg sier navnet til den jeg skal ringe og vips. Jeg kan ikke se at dette er mer farlig enn å plotte nr på en telefon som står fastmontert på dashbordet..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no