Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Synder du mht mobil i bil?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Synder du?
Ja, jeg synder, mobilen ligger løst i bilen 72 84,71%
Nei, jeg synder ikke, hos meg er den fastmontert 11 12,94%
Nysgjerrig 2 2,35%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-10, 22:25   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Synder du mht mobil i bil?

Fant denne artiklen i avisen - og ble vel kanskje litt overrasket, for jeg var faktisk ikke klar over at man kan bøtelegges pga dette. Jeg har bluetoothanlegg i bilen, og alt styres fra rattet, men mobilen min ligger somregel i veska eller setet vedsiden av meg, så det betyr jo at jeg kan bøtelegges...

http://www.rb.no/bil/article5307492.ece

Sitat:

Trodde du det holdt å kjøpe håndfriutstyr til mobilen og så la selve mobilen ligge løst i bilen? Det gjør det ikke. Med denne løsningen risikerer du 1300 kroner i bot hvis du blir tatt på fersk gjerning. I ti år har det vært forbudt å bruke håndholdt mobiltelefon mens man kjører. Etter reglene skal telefonen være fastmontert og håndfriutstyr benyttes. Mobilen kan ikke ligge i dashbord eller løst i kupeen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 13-09-10 kl 22:41.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:28   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg synder ikke, og telefonen ligger ikke løs. Det er særdeles særdeles sjeldent jeg har snakket i telefonen mens jeg kjører. Og da har det vært sånn "ta telefonen, si at jeg er på vei"... Skulle det være viktig, så ringer jeg opp når jeg har stoppet...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:32   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Greia her er jo at jeg syntes det er helt latterlig at man får bot bot pga mobilen ligger løst i kupeen. Min telefon virker ikke så fort jeg setter nøklen i tenningen, da kobles alt opp via bluetooth systemet. Jeg får ikke brukt tastene i det hele tatt, og det er da tilsynelatende ikke godt nok..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:33   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg orker ikke slike linker, så den har jeg ikke lest. Men er det ulovlig å ha telefonen liggende i bilen? Hva er logikken i det?

Jeg synder. Jeg snakker mens jeg kjører også, men jeg forøker å venne meg på å alltid koble på den der handsfreegreia.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:35   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Ja, jeg synder. Har ofte tlf liggende løs på setet ved siden av, med bluetooth-dings på øret - så jeg trenger ikke røre tlf for å svare. Men tydeligvis en synd.

Jeg skjønte ikke helt hvordan man skal ordne seg for å ha mobil lovlig i bilen. Synder jeg også hvis jeg setter tlf i en holder på dashbordet? Har en sånn også, og setter ofte tlf der hvis jeg skal kjøre lengre turer - og alltid dersom jeg bruker ippån som gps.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:37   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg orker ikke slike linker, så den har jeg ikke lest. Men er det ulovlig å ha telefonen liggende i bilen? Hva er logikken i det?

Jeg synder. Jeg snakker mens jeg kjører også, men jeg forøker å venne meg på å alltid koble på den der handsfreegreia.

Artiklen sier at du får 1300,- i bot dersom mobilen ikke sitter fastmontert i bilen, uavhengig om du har propp i øret eller trådløst system.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:38   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

De få gangene jeg kjører selv så ligger telefonen som regel i vesken. Men f.eks når vi er på langtur ligger min mobil i det lille rommet i døren og mannens gjerne i hulrommet foran på dashbordet.

Må vi altså ha handsfree-sett for dette? Det er jo jeg som svarer eventuelle oppringninger og jeg er passasjer.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:39   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Det syns jeg var en tøysete regel. Rett og slett tøysete.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:39   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, jeg synder. Har ofte tlf liggende løs på setet ved siden av, med bluetooth-dings på øret - så jeg trenger ikke røre tlf for å svare. Men tydeligvis en synd.

Jeg skjønte ikke helt hvordan man skal ordne seg for å ha mobil lovlig i bilen. Synder jeg også hvis jeg setter tlf i en holder på dashbordet? Har en sånn også, og setter ofte tlf der hvis jeg skal kjøre lengre turer - og alltid dersom jeg bruker ippån som gps.

Jeg tolker det dithen at mobilen skal stå fastmontert, dvs i en holder i bilen. Ikke ligge å slenge i dashbordet eller andre steder i kupeen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:40   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg synder. Har forsåvidt en greie til å sette den fast i, men jeg bruker den bare når jeg bruker GPS'en - da er det jo litt upraktisk å ha den løst..

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:40   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jeg får sitte og holde på den. Da ligger den ikke løst.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:46   #12
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Lese artikkel, ja..


Sist redigert av MokkMokk : 13-09-10 kl 23:21.
MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:54   #13
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

hmm - jeg snakker ikke i telefonen når jeg kjører jeg. Mobilen ligger i veska.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:55   #14
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Mobilen ligger løst. Den ligger enten på gulvet mellom setene foran eller i veske/lomme. Vi har handsfree i bilen, det vil si blåtann koblet til selve bilen. Får jeg bot får jeg bare akseptere den, men ikke uten krangel...

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:55   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Jøss...ja, jeg synder vist. Har alltid telefonen liggende i midtkonsollen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:56   #16
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

De få gangene jeg kjører selv så ligger telefonen som regel i vesken. Men f.eks når vi er på langtur ligger min mobil i det lille rommet i døren og mannens gjerne i hulrommet foran på dashbordet.

Må vi altså ha handsfree-sett for dette? Det er jo jeg som svarer eventuelle oppringninger og jeg er passasjer.

Det er bare ulovlig hvis den som kjører bruker en mobil som ikke er fastmontert. Det er ikke ulovlig å frakte en mobil, det er heller ikke ulovlig for deg som sitter på å bruke mobil da.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:03   #17
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Huff, ja, jeg har visst syndet noen ganger. Har enten brukt bluetooth-propp i øret eller hatt telefonen liggende på dashbordet og hatt den på høyttalerfunksjon mens jeg har kjørt ...

Men jeg har ikke egen bil, og derfor ikke noe fastmonteringsutstyr. Fins det noen løsning for oss "bilnomader" som stadig kjører forskjellige biler som tilfredsstiller disse kravene, tro?

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:07   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Synder på alle punkter *gremmes*
Men det skjer ikke akkurat ofte (ytterst sjelden vil jeg vel si)

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:18   #19
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Det er bare ulovlig hvis den som kjører bruker en mobil som ikke er fastmontert. Det er ikke ulovlig å frakte en mobil, det er heller ikke ulovlig for deg som sitter på å bruke mobil da.

Ups. Da misforsto jeg. Burde kanskje ikke bare ha skummet kjapt igjennom artikkelen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:21   #20
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Synder du mht mobil i bil?

Nei. Jeg er ikke i stand til å snakke i telefonen og kjøre bil samtidig.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no