Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-21, 22:14   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Om ever. Eller er det utdøende gamlis-greier?

Ungene har epostadresser basert på navnene deres på et domene mannen kjøpte en gang i tiden for å lage noe nettsider på, men det gjorde han aldri, en eposter har vi alle mann.

Minstemor kan ikke lese og skrive, så det er greit, den ble bare opprettet da hun ble født tror jeg.

De eldste er går i 4. Og 7. Klasse.

Og det er her det kom opp i hodet mitt. Jeg var på foreldremøte på ungdomsskolen i dag og skulle føre opp ungens navn og adresse, telefonnr og epostadresse.

(og fastlege og allergier og foreldre og andre de kan ringe om de ikke får tak i oss.)

Så det har jeg ført opp.

Men guttungen bruker jo ikke eposten sin. Ca aldri. Han er vel registrert på sommerles med den. Og da han gikk i første klasse sendte han noen eposter til besteforeldre for øving i å lese og skrive.

Han har jo en Gmail også. For han har eget nettbrett og Android teledon så de er satt opp med hans konto. Før bsrnrkonto kom til Norge. Minstemor fikk Google bsrnrkonto så hun tror jeg ikke har en Gmail enda.

Men, bruker de det? Verden endrer seg denne sommeren, han får klassekamerater spredd over hele øya, han blir tenåring.

Men epost? Er det for oss gamlinger? Vil han heller etterspørre messenger, snap, insta eller sånne ting? BØR han likevel tvinges til å følge med på eposten sin, sette den opp på mobilen hans eller noe? Er det en del av oppdragelsen?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:15   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Jeg har inntrykk av at mine unger kun bruker email til registrering av kontoer på ulike nettsider. Dersom jeg får en mail fra skole/fritidsaktivitet og videresender til dem må jeg si fra om at jeg har sendt slik at de sjekker.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:20   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Det kommer mer på e-post etterhvert. Skolegreier f.eks. Men da får de egen e-post fra skolen til det (u-skolen og vgs).
E-post brukes til søke på skole, søke på jobb, post fra banken, helsenorge osv. (for litt eldre ungdom)
Og til å logge inn på alt mulig (også som barn).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:21   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

De bruker e-post på skolen her siden de aktivt bruker classroom, hangouts, meet og alt som følger med Chromebooken de har via skolen. Men om de har et bevist forhold til den, det er jeg ikke sikker på.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:21   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Til skole (og konfirmasjon) er det den kommunale skoleadressen som oppgis og brukes.
De har Gmail i tillegg, den brukes til diverse registreringer, skit og lort.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:31   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

7. klassingen har brukt en del epost det siste året for å sende bilder av fullførte speideroppdrag til speiderlederen, men ellers har jeg ikke inntrykk av at han bruker det til annet enn registrering her og der. De bruker epost på skolen da.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:35   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

10.klassingen min må minnes på å sjekke mailen, hun har oppgitt adressen i forbindelse med noe opplegg i idretten.

Begge har brukt skolemailen litt til skolegreier, men det ligger ikke naturlig for de, nei. De har tusenvis av uleste mail fra diverse piss på privatkontoene som er satt opp på mobilen.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:38   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Men på skolen har de vel en skole-epost, det tror jeg de allerede har på barneskolen, i forbindelse med feide-innlogging og noe greier. De har en konto i kommunens system.

Så hva skolen skal med hans private vet jeg ikke. Min og mannens, joda, den skjønner jeg, for vi skal visstnok få ro eposter i uka fra kontaktlærerene (vel, en av dem kanskje? Ikke to fra hver) så de må jo ha epostene våre. Men guttungens.

Vel. De fikk den. Jeg får heller sjekke den før sommeren og etter sommeren og se om der er noe. Ellers brukes den knapt til registreringer, men trolig mer fremobe rnp som han blir eldre. Det kan han fint bruke gmailen til, spare denne andre til ting som ikke genererer spam. (burde jeg også vært flinkere til....)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 22:42   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Jeg måtte oppgi mailadresse til yngste i dag for å få registrert henne til konfirmasjon. Jeg fikk ikke gå videre ved å bruke den samme som jeg hadde brukt for meg selv. Siden jeg ikke husket hennes så skrev jeg inn jobbmailen min.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:03   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Hehe, jeg klarer huske ungene sine. Det er å bytte ut mitt fornavn med den aktuelle ungens fornavn, resten er lik min. Så det skal jeg klare. Men registrere ham for konfirmasjon skal jeg ikke gjøre før om et år, det skjer sånn i mai/juni har jeg forstått. Men når de går i 8. Ikke i 7.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:06   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Begge mine har et (semi)aktivt forhold til e-posten sine (avslutter nå 8. og 10. klasse). Besteforeldre sender ting og får svar.

Eldste er aktiv på SoMe, mens knerten bare bruker WhatsApp.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:07   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Ungene ler av oss gamlingene. Jeg og vennene mine avtaler saker og ting via e-post. Tipper er bare vil bruke det på jobb og ellers når det er påkrevd.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:08   #13
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Yngste har en Gmail han bruker registrering på spill og sånt. Den har han hatt noen år. Ja, og sikker en skolemail.
Eldste har flere. Trengte en for idretten og apper tilknytta det. Mest registrering på spill og slikt for han også.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:12   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Jeg bruker epost lite selv jeg altså. Messengergrupper, fb grupper, (sistnevnte for klasser, og fritidsaktiviteter)

Epost er... 90% reklame, ordrebekreftelse og æren ekstra reklame om å handle der mer, 9% mail fra skolen eller bhg, stort sett om noe jeg må logge inn i en app for å se vog allerede har fått varsel fra appen om det. Men noen mailer fra lærere og rektor.

Og siste % er gamle mail jeg har tatt vare på med vilje.
. Mailboksen min er enormt full og jeg har sletterunder på hundrevis av mail jevnlig. Og glipper en og annen likevel. Så de som det er viktig at jeg ser ligger som VIP kontakter. Lærerene og speidern.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:29   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

De to eldste bruker epost i forbindelse med skolen innimellom, men det er skoleadressen. Jeg vil ikke si de bruker epost aktivt. Jeg har ikke gjort noe for at de skal gjøre det, og ser ikke det som en viktig del av oppdragelsen nei. Tror nok det er sannsynlig at han vil ha snap før han maser om aktiv epost .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:33   #16
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Videregående, mot slutten. Da plutselig kunne jeg (videre)sende epost til dem og regne med den ble lest kjapt.

Det skjer vel egentlig ikke før de må forholde seg til andre i mer profesjonell sammenheng, som jobbsøknader og sånt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-21, 23:37   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Når de starter i sin første jobb?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 00:06   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

16-åringen bruker den litt. Usikker på han som er like gammel som din, Malama.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 00:08   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Og når man har bestilt flybilletter og andre billetter for dem.

Men det er vel ingen som bruker epost til privat, som i "skrive brev til noen"? Eller? Kan aldri huske å ha kommunisert med trettifireåringene mine på epost, for eksempel. Sendt "viktige papirer" imellom, kanskje. Ellers går det i sms, messenger, og snap.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-21, 00:20   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner unger å bruke epost aktivt?

Ingen overhengende fare for at det er noe vesentlig viktig å tenke mer på, ser jeg

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no