Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hva er det med folk og tåkelys?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-10, 22:41   #61
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor ikke fjernlys? Kanskje det er fjernlys du egentlig mener nå? Jeg tror aldri jeg har brukt tåkelys på min bil, men fjernlys bruker jeg selvsagt alltid når det er mørkt på veiene. Skrur dem selvfølgelig av i det jeg ser en møtende bil.

Jeg har ikke lappen, så jeg aner virkelig ikke. Men jeg mener at han kaller det tåkelys.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 22:44   #62
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er mange som kjører med tåkelys på Klepp.



Det er mange som kjører veldig mye rart på Klepp. Det er generelt mye rart på Klepp.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:11   #63
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg har ikke lappen, så jeg aner virkelig ikke. Men jeg mener at han kaller det tåkelys.

Det må være fjernlys, ser ikke vitsen med å bruke tåkelys bare fordi det er mørkt? Da bruker man fjernlys. Han har sikkert bare sagt feil, spør ham.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:11   #64
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys???

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.



Det er mange som kjører veldig mye rart på Klepp. Det er generelt mye rart på Klepp.



Her på Tjelta også. Ikke så mye tåkelys, men traktorer, herregud, traktorer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:51   #65
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det må være fjernlys, ser ikke vitsen med å bruke tåkelys bare fordi det er mørkt? Da bruker man fjernlys. Han har sikkert bare sagt feil, spør ham.

Det måtte jo i så fall være fordi det er VELDIG svingete og kanskje også smalt, slik at man føler at man i større grad trenger å holde med kanten. Men da er det, som jeg skrev tidligere, forhold som tilsier at man også kjører veldig sakte. Men da snakker vi veldig svingete (små)veier...

Men samtidig her så høres fjernlys ut som det mer naturlige.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 14:32   #66
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi har ikke tåkelys på bilen, vi. Jeg aner ikke hvorfor, for vi har en ganske ny Toyota Avensis. Er det vanlig at biler kommer uten tåkelys?

Det er nok garantert det på bilen deres også. Er ofte en knapp som er litt gjemt nede til venstre for rattet eller det er på lysspaken hvor du skrur på lyset som et ekstra ledd på innsiden du har separat vridning på. Tåkelystegnet er ei hovedlampe og med flere streker over igjen. Les i instruksjonsboken.

Jeg irriterer meg mere over at folk ikke kan bruke tåkelys når det virkelig trengs. Det er et fåtall som bruker det, men de vil vel gjerne ha en bil i ræva når de kjører i tåkehavet og en ikke ser mer enn 1-2 meter foran seg. Tåkelysa foran er geniale når det er våt vei også for å få bedre sikt i mørket. Det er egentlig ikke lov da, men på en mørk svart vei hvor fotgjengere finner det for godt å gå uten refleks så gjør jeg det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 14:43   #67
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

På kjøreskolen i går ble tåkelyskjøring og tåkelys omtalt som rånekjøring og rånelys.

Haha! Det er det jeg tenker når jeg ser det også! Rochermannen kaller det til og med "å stille inn til rånelykter" når han gjør det på vår bil.
Ivrige BMW-entusiaster (rånere) mener visst at det er slik lyktene skal være instillt hos dette merket, for da ser lyktene tøffere ut. Jeg synes den ser (enda mer) blodharry ut.

Jeg klarer ikke å irritere meg over folk som kjører med tåkelys, jeg synes bare folk som kjører rundt slik er litt teite

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:04   #68
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er nok garantert det på bilen deres også. Er ofte en knapp som er litt gjemt nede til venstre for rattet eller det er på lysspaken hvor du skrur på lyset som et ekstra ledd på innsiden du har separat vridning på. Tåkelystegnet er ei hovedlampe og med flere streker over igjen. Les i instruksjonsboken.

Mannen har lest instruksjonsboken og sier at det ikke finnes. Men nå skal jeg jaggu dobbeltsjekke.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:06   #69
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg klarer ikke å irritere meg over folk som kjører med tåkelys, jeg synes bare folk som kjører rundt slik er litt teite

Problemet er jo at det blender, ikke at de har det på i seg selv.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:07   #70
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Haha! Det er det jeg tenker når jeg ser det også! Rochermannen kaller det til og med "å stille inn til rånelykter" når han gjør det på vår bil.
Ivrige BMW-entusiaster (rånere) mener visst at det er slik lyktene skal være instillt hos dette merket, for da ser lyktene tøffere ut. Jeg synes den ser (enda mer) blodharry ut.

Jeg klarer ikke å irritere meg over folk som kjører med tåkelys, jeg synes bare folk som kjører rundt slik er litt teite

Problemet her er jo at mange BMW-eiere kjører med tåkelys + "angel eyes"-parklys i mørket. Skal være ganske tett på før man ser noe i veikanten da, selv om det har refleks etc. Mao, det kan se tøft ut, men sjåføren ser nødvendigvis ikke så mye.....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:10   #71
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Problemet er jo at det blender, ikke at de har det på i seg selv.

Vel, forskningen her viser jo at de som kjører med denne kombinasjonen utsetter seg selv for selvblending med såpass mye lys rett foran bilen (reduserer naturlig mørkesyn), samt at sjåførene gjerne ikke ser så langt fram som de burde. Kombinasjonen blir at man "ser dårligere", og blender andre.

Det eneste man ser i lysfeltet vil jo være ting som er i ferd med å forsvinne under bilen når man tar reaksjonstid, bremsestrekning etc. i betraktning.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:15   #72
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er nok garantert det på bilen deres også. Er ofte en knapp som er litt gjemt nede til venstre for rattet eller det er på lysspaken hvor du skrur på lyset som et ekstra ledd på innsiden du har separat vridning på. Tåkelystegnet er ei hovedlampe og med flere streker over igjen. Les i instruksjonsboken.

Jeg irriterer meg mere over at folk ikke kan bruke tåkelys når det virkelig trengs. Det er et fåtall som bruker det, men de vil vel gjerne ha en bil i ræva når de kjører i tåkehavet og en ikke ser mer enn 1-2 meter foran seg. Tåkelysa foran er geniale når det er våt vei også for å få bedre sikt i mørket. Det er egentlig ikke lov da, men på en mørk svart vei hvor fotgjengere finner det for godt å gå uten refleks så gjør jeg det.

Du lurer deg selv.
På våt vei gir det ekstra mye blending å bruke tåkelys + kjørelys, pga. dette blir speilet i den våte asfalten. Pga. evt. selvblending og at du ikke ser langt nok fram, er det trolig mindre sannsynlig at du ser forgjengeren.

Rekkevidden på disse lysene er pgså svært lav, slik at med mindre man ikke kjører svært sakte, vil reaksjonstid, nedbremsing etc. være såpass lang at det du får inn i dette lysfeltet er overkjørt.....

Hensikten med tåkelys foran er å ha lys når det er tåke eller snø som blir opplyst av vanlige kjørelys slik at de gir redusert sikt. Med andre ord er det da såpass tett tåke at man ikke har mange meter sikt egentlig.

Tåkelys foran er det en del biler som ikke har. Tåkelys bak skal alle biler ha.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 15:20   #73
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=138849

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 21:33   #74
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Hva er det med folk og tåkelys?

Kjærringa kommenterte lysbruken til andre bilister da vi kjørte hjem for et par timer siden...

Var jævlig mange som kjørte med idiot-lysene på...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no