Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Å leve uten bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-09, 19:14   #61
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi ikke ha bil. Det er gangavstand til barnas bgh/skole og både jeg og mannen har mulighet for å ta tog til jobbene våre. Jeg kan i tillegg sykle når det er sykkelføre. Mannen min bruker aldri bilen, han er ikke glad i bilkjøring, men han liker godt å ha privatsjåfør.

På grunn av tidsbesparelsen, og arbeidsbyrde på meg selv (som henter/leverer/handler) er jeg veldig glad for å ha kjerra. Hvert minutt på morgen og ettermiddag teller. Med full jobb på oss begge, blir dagene lange nok for barna.

I tillegg blir man veldig fort veldig godt vant med bilen. Vi fikk oss ikke bil før vi begge var langt oppi tjueåra, og vi savnet det aldri da vi levde uten (det var imidlertid da vi bodde i Oslo, med et bra kollektivtilbud).

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 19:14   #62
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Nei

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Vi har ingen kollektivtilbud, så det forenkler bringing av barn i regnvær, bursdagsselskaper, besøke foreldre og venner i helger osv.Enklere å handle når jeg ikke orker gå de fem minuttene. Jeg ser jo at jeg absolutt kunne klart meg uten bil,men i og med at det omtrent ikke finnes kollektivtilbud hadde jeg fort blitt avhengig av andre. Jeg kjører nok så pass lite at jeg kunne tatt taxi en del for det det koster å ha bilen, men da mister jeg friheten.

Hvilke negative sider har det å ha bil?Har ingen negative sider for meg.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?Ingenting

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 19:37   #63
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Ja, fordi jeg må ha til jobben. Jobben er 40 min med bil fra der jeg bor. Vi er flere som bor i byen som jobber på samme sted så vi parkerer på en parkeringsplass og samkjører til jobben. Vi fyller 2 biler. Så vi er ganske så flinke med tanke på miljø, økonomi og ikke minst sosialt.

Når vi skal besøke mine foreldre og mine svigerforeldre må vi ha bil. De bor henholdsvis 50 og 90 mil unna. Litt langt å gå.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Jeg kommer meg på jobb, og det er lettere å hente/følge minsten i barnehagen, samt det å kunne ukeshandle. Det er lettere å få barna til cup'er, kamper,treninger. Treningene er selvfølgelig ikke i gangavstand.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Økonomi og miljø. Ja det er dyrt å ha bil, og du kan selvfølgelig banne på at det er noe galt når du trenger det minst. Det er en dårlig investering. Nå føler jeg at jeg ikke er en av de største miljøsvina iom at jeg er med på samkjøring til jobb.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Tja, si det? Da må mine og mannens foreldre flytte hit. Alt må være i gangavstand. Og jeg må ha jobb i umiddelbar nærhet.

Når alt det her er sagt, så har vi kun 1 bil. Av og til skulle vi nok ønsket at vi hadde to, særlig når vi skal være på MINST 2 steder samtidig og da på hver sin side av byen. Men vi klarer oss allikevel med en. Alt ordner seg.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 19:37   #64
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen?
JA! Uten bil hadde jeg ikke kommet meg til jobb. Her jeg bor går det kollektivtransport kun i motsatt retning av min arbeidsplass ...
Vi er til og med avhengig av to biler da jeg jobber turnus og mannen ikke gjør det ... Vi jobber på samme sted, og kjører selvfølgelig sammen så ofte vi kan.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Kun pga jobben ...
Og kanskje litt friheten ..., de fleste av familie og venner bor et stykke unna, og da er det jo lettvint med bil.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Å eie bil er det samme som å eie en utgiftspost.
Dessuten liker jeg bedre ideen om å være miljøbevisst.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Enten kunne jeg blitt lottomillionær, så jeg ikke trengte jobbe ..., eller så hadde det hjulpet med noen lokalpolitikere som skjønte at bussen burde gå i alle retninger!
(Jeg velger gjerne det første alternativet ...)

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 20:41   #65
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Jeg må ha bil for å rekke hverdagen. Jeg jobber turnus i barnehage, samt at jeg har to hjemmeboende barn som behøver en del oppfølging. Den ene har en del spesielle behov som gjør at jeg må følge ham opp i forhold til lege, tannlege, bup, bft, og uten bil hadde jeg ikke hatt mulighet til å rekke over alt dette. På grunn av sykdom har jeg i tillegg behov for bil for å handle inn matvarer og andre ting.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Med bil kan jeg reise å besøke mine foreldre som bor nesten 20 mil unna her jeg bor, og hvor det ikke går buss. Uten bil har jeg ikke mulighet, hverken økonomisk eller praktisk til å dra til dem. Bilen gjør at jeg får dagene til å henge sammen i forhold til tidsklemma. Å komme seg til å fra jobb, kjøre ene sønn min på trening før jeg drar på jobb, så handle etter jobb, samt kjøre min andre sønn til trening. Tidsmessig har mye måttet falt ut om jeg ikke hadde bil.
Hvilke negative sider har det å ha bil?
Det er dyrt å ha bil, og den forurenser, og det er krevende å følge opp alle reparasjoner den måtte behøve.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Den dagen jeg ikke har oppfølgingsansvar i forhold til mine sønner, får en grei vei på jobb og en dagligvarebutikk nært der jeg bor skal jeg vurdere å selge bilen.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 20:46   #66
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.


Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Ikke per dags dato, men når jeg begynner å jobbe må vi se det an om jeg skal fortsette meg kollektivtransport eller kjøre bil fordi jeg får lengre reisevei.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Vi kan lettere besøke familie og venner. Vi leier hytte på fjellet, og hadde hatt problemer (men det ville ikke vært umulig) å komme dit uten bil. Det er lettere å handle.
Hvilke negative sider har det å ha bil? Forurensning, parkering, forsikring, lån.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Bedre kollektivtilbud til min nye jobb (begynner i juni), barnehage på veien (nå er det en omvei).

Svarte i quoten.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 20:54   #67
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Sett bort fra at mannen MÅ bruke bil i jobb, og derfor også har firmabil, så tror jeg nok at vi kunne klart oss uten. Det hadde satt store krav til jobb etc. ettersom busstilbudet er tålelig, men veinettet udugelig og dermed bruker jeg laaang tid på jobb. Jeg hadde ikke kunnet jobbe 100% på kontoret, i hvert fall. Det hadde med andre ord blitt mye kveldsjobbing.
Det er klart det gjør livet lettere at jeg kan jobbe fulltid, at vi kan storhandle, at vi slipper å gå til og fra barnehagen i ekte bergensvær, at vi kommer oss til fjells osv.

Akkurat nå har vi to biler, men skal kvitte oss med en av dem. Det blir nok en moped på meg til våren, om det skal rundt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:16   #68
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

jeg er avhengig av bil, det går ikke buss til barnehagen hvor min sønn går å for å rekke jobben må jeg da ha bil.I tillegg trenge rjeg den for å rekke alle avtaler med barnelegen, spesialister osv. Er også veldig greit med bil når vi skal besøke familien min 50 mil unna.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:30   #69
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi ser etter bil nr 2. Og ja, vi må ha, vi bor på landet, så sånn er det bare.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:41   #70
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi skulle alltids klart oss uten bil, men det hadde gjort hverdagen utrolig tungvint, og det er dermed ikke et alternativ. Barnehagen er ikke i gåavstand og det er umulig å komme seg hjemmefra, til barnehage og så til jobb med bussen uten å bruke evigheter. Måtte da ha syklet med barnesete/tilhenger og det frister rett og slett ikke. Når LilleVenn begynner på skolen overveier jeg å sykle til jobb, ihvertfall noen dager.

Vi reiser også en del på hytta og da er vi avhengige av bil. Vi trenger også bil for å kunne besøke LøveMannens foreldre og for å kunne drive med fritidsaktiviteter.

Jeg ser ikke for meg hva som kunne fått meg til å slutte å bruke bil. Det måtte vært om vi hadde flyttet til en storby, noe som ikke akkurat er veldig sannsynlig...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 21:44   #71
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å leve uten bil

Vi bruker bilen stort sett bare når vi drar på besøk til svigerforeldrene mine, storhandler o.l. Jeg har bare en knapp km til jobben og gubben tar toget hver dag. Så nei, vi er ikke avhengig av bilen og hadde sikkert klart oss uten.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 22:48   #72
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Nja og tja. Jeg kan jo bruke en time på å busse til jobben hver morgen i stedet for å kjøre dit på ti minutter.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Bil = frihet. Jeg hadde en gang en skikkelig downperiode økonomisk, men prioriterte likevel å ha bil, og da fant jeg ut at bilen er mitt frihetssymbol. Ganske enkelt.
Hvilke negative sider har det å ha bil? Man har jo en ting ekstra å passe på da, med tanke på vedlikehold osv. Og det går litt penger til det.
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Måtte være at bil blir forbudt, eller noe sånt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 23:37   #73
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.273
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor? Tja - vi trenger bilen 2 av 14 dager, for å hente/bringe til barneskole på andre siden av byen. Vi kunne sikkert ha tatt kollektivt, men da hadde vi fått problemer med å fylle timekvoten på jobb.
Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere? Helgehandling blir veldig greit med bil, samt turer til hytte og familie utenfor byen.
Hvilke negative sider har det å ha bil? Bilbruk er ikke noe særlig for miljøet og det koster mye penger (og bekymringer)
Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil? Jeg tror ikke jeg kan slutte helt å bruke bil, men jeg hadde gladelig kvittet meg med vår hvis bilkollektivet hadde vært et alternativ. Dessverre bor vi for langt utenfor ring 2. Men kanskje en gang i fremtiden..?

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 23:57   #74
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg tok førerkort i en alder av nesten 30, og nyter friheten. Nå kan jeg bruke 10 minutter på å komme meg til byen, istedenfor en time. Jeg kan ta med ungene til besteforeldrene sine, de trenger ikke å komme og hente oss.

Jeg *trenger* ikke bil, men det er utrolig kjekt å ha den friheten! Ihvertfall nå som jeg er hjemme med to unger. Det er vesentlig enklere å sette dem i bilen, enn å dragse dem med i bussen.

En av ulempene med bil er at man får et mer usunt liv. Når man tar bussen rundt omkring blir det automatisk mer traving og bæring.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:10   #75
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.308
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Jeg har lappen, men ikke bil. Bor sentralt med gå- og bæreavstand til alt av butikker, servicetilbud, jobb og barnehage, og å finne parkering her er et mareritt.

Hadde bil inntil for to år siden, men solgte den da den ble alt for lite brukt i forhold til hva den kostet. Det er ikke ofte jeg savner å ha bil, men når jeg gjør det, så tenker jeg på hvilket h... det er å finne parkeringsplass her, og da går det fort over.

Leier bil iblant til langturer og er medlem av Bilkollektivet. Det er imidlertid ikke ofte jeg tar ut bil der heller. Blir til at jeg tenker meg om noen ganger ekstra om jeg egentlig trenger bil, og da er ofte konklusjonen nei.

Mye penger spart og en sann fryd hver gang det er vårrengjøring i gata

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 01:39   #76
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve uten bil

Rent miljømessig tror jeg de fleste familier vil kunne gi større besparelser på å endre andre elementer av "livet" enn bilen. For de fleste står den ikke for en spesielt stor andel av det totale CO2-utslippet til en husholdning. Dette gjelder vaner blant annet i henhold til den generelle husholdningen, som blant annet inkluderer vedlikehold og oppvarming av hus, mat, klær og "generelt forbruk av ting og tang", samt at man har elementer som hvordan man legger opp ferien(e).

Etter å ha tatt en del "miljøtester" kjører jeg egentlig bil med god samvittighet, sett ut i fra en del andre aspekter for mitt forbruk. Bruken av bilen, ca. 15 000 km årlig for familien, kan vi vanskelig gjøre stort med. Slik tror jeg det er for mange, men fra et rent miljøståsted er det nok mange andre ting der man kan gjøre større besparelser miljømessig.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no