Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Beitedyr og hyttefolk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-21, 11:56   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Neida, ikke helt. Men de har ofte i to høyder ser jeg. Ser også at det hender at sauen går litt inn og ut. Men viktigste er nok å holde storfe unna akkurat inntil hyttevegg. Men som sagt så er det få hytter sånn egentlig og de fleste av hytteeierne er lokale de også. Som er vant til husdyr stort sett. Er medlem av sånn mistet,savnet,funnet-grupper og den lille gruppa fra grenda der jeg vokste opp har litt andre poster enn der vi bodde i byen. Der var det stort sett sykler, briller og votter. Måtte le litt av posten lokalt her om dagen med teksten "noen som savner disse?" Da var det bilder av to Shetlandsponnier i hagen. Eier meldte seg og finneren lurte på om han skulle fange dem eller om hun hentet

Herlig
Litt andre problemstillinger ja. Alltid spennende å finne andres hester. Eller kyr, eller sauer. I hagen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 12:18   #42
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Bøndene er jo nevnt politisk styrt (og vi er vel enige om at det beste alternativet er at nordmenn spiser mindre kjøtt, men nestbeste alternativ er at de spiser norsk kjøtt) - og det er jo her konfliktene hoper seg opp, skal bøndene betale for at de gjør det de får politiske føringer om (NB! Som offentlig ansatt kan jeg forsikre dere om at dette ikke bare gjelder bønder, men de er nok mer utsatte siden de er selvstendig næringsdrivende)

Litt digresjon for så vidt, siden dere har en god politisk debatt - nå mente jeg akkurat i det konkrete eksemplet mitt, der det som turgåer rett og slett ikke er mulig å holde avstand til flokken av kyr. Folk som ikke har kjennskap til dyr generelt eller dyr spesielt vet ikke hvor lang avstand de bør holde. Når en flokk store dyr fritt får oppholde seg på det eneste passasjepunktet på en vei - så kan man jo tolke det som at
1. dyra ikke er farlige
2. du er ikke ønsket og bør snu
(og jeg tror mange tenker det betyr at dyra ikke er farlige)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 12:28   #43
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Litt digresjon for så vidt, siden dere har en god politisk debatt - nå mente jeg akkurat i det konkrete eksemplet mitt, der det som turgåer rett og slett ikke er mulig å holde avstand til flokken av kyr. Folk som ikke har kjennskap til dyr generelt eller dyr spesielt vet ikke hvor lang avstand de bør holde. Når en flokk store dyr fritt får oppholde seg på det eneste passasjepunktet på en vei - så kan man jo tolke det som at
1. dyra ikke er farlige
2. du er ikke ønsket og bør snu
(og jeg tror mange tenker det betyr at dyra ikke er farlige)

Det er jo strengt tatt motsatt. Noen har laget en vei der kyrne oppholder seg. Turveier/stier gjennom beiteområder er egentlig en uting. Men vanskelig å unngå når stiene en gamle og opprinnelig har vært brukt til ettersyn og stell av dyr, høsting av fôr, kjøring av fôr etc. Det ville skapt furore om man stengte slike stier/veier og man vil også komme på kant med allemannsretten. Men mer informasjon tror jeg er lurt. Ville du gått inn i en flokk med fremmede hunder? Sannsynligvis ikke. Men kyr dreper langt flere mennesker enn hunder gjør. Å gå gjennom en fremmed flokk? Det ville ALDRI jeg ha gjort. Da ville jeg funnet meg et annet sted å gå tur. At dyra går det betyr ikke at du kan ferdes trygt der. Dyr med kjent aggressiv adferd slippes selvfølgelig ikke på beite, men de aller fleste er ikke aggressive, men angriper som følge av en utilsiktet provokasjon. Barn kan ofte provosere bare ved å være barn (lave, voldsomt kroppsspråk, mye lyd etc).

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 13:20   #44
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Litt digresjon for så vidt, siden dere har en god politisk debatt - nå mente jeg akkurat i det konkrete eksemplet mitt, der det som turgåer rett og slett ikke er mulig å holde avstand til flokken av kyr.

Ja, jeg bare dro av gårde!

Opprinnelig lagt inn av Appelsin

Folk som ikke har kjennskap til dyr generelt eller dyr spesielt vet ikke hvor lang avstand de bør holde. Når en flokk store dyr fritt får oppholde seg på det eneste passasjepunktet på en vei - så kan man jo tolke det som at
1. dyra ikke er farlige
2. du er ikke ønsket og bør snu
(og jeg tror mange tenker det betyr at dyra ikke er farlige)

Jeg er veldig enig med deg i at det er alternativ 1 folk tenker, men det er litt som Floksa sier - skal bøndene være de som er pålagt å informere folk om dette ... Skiturer er jo også farlige, og "Fjellvettreglene" er jo utarbeidet av "Norges røde kors" og "Den norske turistforening" - ikke av de enkelte som leier ut skiutstyr eller selger det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 13:27   #45
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Barn kan ofte provosere bare ved å være barn (lave, voldsomt kroppsspråk, mye lyd etc).

Jeg har en fasinerende opplevelse når det gjelder akkurat dette.
Jeg har ei venninne som har sau, og det er en liten tradisjon at vi er på besøk en tur på våren for å se på lammene. Min 7 åring er veldig rolig og stille rundt sauene, og hverken bråker eller løper. Men da vi var der i vår begynte hun bare å gå/rusle noen runder i fjøset mens jeg og venninna pratet litt. Da ble sauene veldig urolige og begynte å breke. Da jeg tok henne på armen ble det stille og rolig igjen. Sauene syntes rett og slett hun var skumlere enn store, voksne mennesker. Som om de trodde hun var en ulv...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 14:03   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Enkelte av søyene som holder til i området ved hytta vår er skikkelig mannevonde, og jeg har opplevd at de har forsøkt å gå til angrep på barna da de var mindre. De forsøker seg jevnlig på hunden vår, som vi innimellom må beskytte fra å bli angrepet av rabiat søye. Hans blotte nærvær er en stor provokasjon spesielt for søyene fra en av gårdene. De liker virkelig ikke liker hunder, uansett størrelse, og jeg forsøker å gå utenom de som er merket med farger fra denne gården, for maken til gretne søyer skal man lete lenge etter. Jeg kan levende forestille meg det samme gjelder for ammekyr. De sauene som liker seg best i hagen vår er heldigvis mye mildere og hyggeligere, og kan til og med finne på å la hunden snuse på dem over gjerdet.

Sauer skremmer meg ikke, men kyr har jeg voldsom respekt for.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 14:15   #47
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Nå bor jeg i et nabofylke til nevnte sak, og vi har noe av samme problemstillingen her.
Jeg tenker at når man skal legge ut hyttefelter for salg, så bør man også tenke litt praktisk rundt hvordan dette skal håndteres opp mot beitedyra som evt skal gå i nærheten.

I min kommune har mange satt opp gjerder ulovlig, og mange får nok pålegg om å fjerne. Det har vært mye skriverier i avisene rundt dette, og kommunen håper jo at de kan finne løsninger. Jeg håper at kommunen avventer bøtelegging og krav om fjerning til de har hatt noen meklingsmøter.

Vi skal også kjøpe oss hytte, hvor det går både sauer og kyr i området. Men i denne kommunen er et tillatt med opptil 300 kvm inngjerding dersom gjerdet er festet i hytteveggen. Tenker at det virker som en god løsning.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 14:39   #48
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å gå gjennom en fremmed flokk? Det ville ALDRI jeg ha gjort. Da ville jeg funnet meg et annet sted å gå tur. At dyra går det betyr ikke at du kan ferdes trygt der.

Jeg er helt enig jeg altså.
Når jeg tenker over de gangene jeg har kommet i dilemmaet, så har det vært på postveien i de områdene det er minst like farlig å gå langt utenfor, pga. fjellvegg eller elv eller bratt skråning med løse masser (her i Bergen eller i Sunnfjord). En gang tråkket jeg over i ei myr fordi jeg gikk utenom veien for å unngå kyrne, og endte opp med å hinke resten av veien hjem.
Det er typisk vanskelig der kulturlandskap går over i naturlandskap. Over tregrensa er det jo plenty av plass til alle.

Forresten så (ikke spør hvorfor) leste jeg vannforsyningsplanen for området jeg bor i for en stund siden. Og ble litt forbauset over hvor sterkt det ble anbefalt mindre grad av beite rundt et drikkevann i regionen, på grunn av stadig påvisning av tarmbakterier (i mindre mengder, men dog). Uten at det ser ut til at noen har tenkt å forandre på noe

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 14:54   #49
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er helt enig jeg altså.
Når jeg tenker over de gangene jeg har kommet i dilemmaet, så har det vært på postveien i de områdene det er minst like farlig å gå langt utenfor, pga. fjellvegg eller elv eller bratt skråning med løse masser (her i Bergen eller i Sunnfjord). En gang tråkket jeg over i ei myr fordi jeg gikk utenom veien for å unngå kyrne, og endte opp med å hinke resten av veien hjem.
Det er typisk vanskelig der kulturlandskap går over i naturlandskap. Over tregrensa er det jo plenty av plass til alle.

Forresten så (ikke spør hvorfor) leste jeg vannforsyningsplanen for området jeg bor i for en stund siden. Og ble litt forbauset over hvor sterkt det ble anbefalt mindre grad av beite rundt et drikkevann i regionen, på grunn av stadig påvisning av tarmbakterier (i mindre mengder, men dog). Uten at det ser ut til at noen har tenkt å forandre på noe

Vannkilden vår ligger midt i beiteområdet. Tror aldri vi har hatt vannprøver uten for høye verdier av e.coli. Vi drikker ikke vannet, for å si det sånn. Men å skulle gjerde inn tilsigsområdet for et vannverk er en enorm inngripen og jeg kan godt se for meg at kommunen ikke har særlig lyst til å stikke hånda i det vepsebolet.

Det et vanskelig når man ikke kan gå rundt. Vi har en flokk ammekyr som tidvis vir i traktene rundt setra vår. Når de er der får ikke ungene lov å sykle etter veien. Da blir de kjørt. Jeg tror sett og slett man må endre litt opplysningstrategi. Ingen ville jo nærmet seg en elgku med kalv. Men ammeku med kalv derimot. Kua er på mange måter farligere enn elgen, for kua er ikke redd mennesker slik elgen er.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-21, 15:03   #50
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.626
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg tenker også at det kunne vært litt mer opplysning rundt husdyr på beite. I media eller et sted hvor folk får det med seg på vei ut.

I de områdene jeg oppfatter mest problematisk behøver man ikke være "naturmenneske" for å ferdes heller, det går an å trille barnevogn og ligger typ et steinkast bak IKEA.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no