Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-12, 10:37   #121
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Her blir det iallefall pepperkaker og julemanna. Og så vil jeg lage hjemmelaget marsipan og karameller.

Ellers har mannen etterlyst hjemmelaget snickers, så det tror jeg også blir til jul. Ikke at det er så julete, men det er fryktelig godt.

Hjemmelaget snickers

Nederste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Ha i en skål og varm på ca. 400w i microen til alt er smeltet. Rør om hvert 30 sekund. (for meg tok det ca. 80 sekunder) Ha bakepapir eller plastfolie i en liten langpanne ca 20x30 cm. Fordel sjokoladen i formen og sett den i kjøleskapet til den har stivnet.

Nugat:
60 gram usaltet smør
210 gram sukker
60 ml kondensert melk
70 gram peanøttsmør
190 gram marshmallowfluff
225 gram salte peanøtter litt hakket
1 ts vaniljeekstrakt

Ha smør, sukker og kondensert melk i en kjele og rør sammen på middels varme. Kok opp og la det koke i 5 minutter, rør innimellom. (Jeg merket at for å få den lys i fargen måtte jeg røre ganske ofte.) Skru av varmen og tilsett peanøttsmør, marshmallowfluff og vaniljeekstrakt. Rør til alt er godt blandet og vend inn peanøttene. Fordel i formen over sjokoladen og la det stå i kjøleskapet til det blir fast.

Karamell:
250 g smør
125 g lys sirup
1,5 dl kremfløyte
250 g melis

Kok i ca 30-40 min (ta dråpetest), rør av og til. Hell i formen og la det stå til det er kaldt.

Øverste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Samme fremgangsmåte som det nederste laget.

La alt avkjøle seg i kjøleskap i minst en time før den serveres.

(Jeg har brukt deler av en oppskrift på engelsk herfra.)

Lurer forresten på om jeg ikke brukte all karamellen. Dette er en karamelloppskrift jeg har brukt mye tidligere og som lager deilig myke fløtekarameller. Men kan godt hende at den kan halveres i denne oppskriften. (Eller man kan lage etter oppskriften og så heller resten i en annen form og lage vanlige karameller av.)


Sist redigert av zinatara : 21-11-12 kl 15:39.
zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 15:29   #122
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Chocolate chip cookies og kokosmakroner ja, det skal jeg og lage. Og fløtekarameller! Og kanskje bringebærkarameller om jeg gidder. Jeg baker ALT uten egg og melk, så om noen trenger oppskrifter, så hyl ut.

Bringebærkarameller?? Oppskrift??

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 15:36   #123
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Her blir det iallefall pepperkaker og julemanna. Og så vil jeg lage hjemmelaget marsipan og karameller.

Ellers har mannen etterlyst hjemmelaget snickers, så det tror jeg også blir til jul. Ikke at det er så julete, men det er fryktelig godt.

Hjemmelaget snickers

Nederste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Ha i en skål og varm på ca. 400w i microen til alt er smeltet. Rør om hvert 30 sekund. (for meg tok det ca. 80 sekunder) Ha bakepapir eller plastfolie i en liten langpanne ca 20x30 cm. Fordel sjokoladen i formen og sett den i kjøleskapet til den har stivnet.

Nugat:
60 gram usaltet smør
210 gram sukker
60 ml kondensert melk
70 gram peanøttsmør
190 gram marshmallowfluff
225 gram salte peanøtter litt hakket
1 ts vaniljeekstrakt

Ha smør, sukker og kondensert melk i en kjele og rør sammen på middels varme. Kok opp og la det koke i 5 minutter, rør innimellom. (Jeg merket at for å få den lys i fargen måtte jeg røre ganske ofte.) Skru av varmen og tilsett peanøttsmør, marshmallowfluff og vaniljeekstrakt. Rør til alt er godt blandet og vend inn peanøttene. Fordel i formen over sjokoladen og la det stå i kjøleskapet til det blir fast.

Karamell:
250 g smør
125 g lys sirup
1,5 dl kremfløyte
250 g melis

Kok i ca 30-40 min (ta dråpetest), rør av og til. Hell i formen og la det stå til det er kaldt.

Øverste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Samme fremgangsmåte som det nederste laget.

La alt avkjøle seg i kjøleskap i minst en time før den serveres.

(Jeg har brukt deler av en oppskrift på engelsk herfra.)

Marshmellowfluff?? Hva er det? Disse må testes ut, så himmelsk ut...

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 15:39   #124
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av elli, her.

Marshmellowfluff?? Hva er det? Disse må testes ut, så himmelsk ut...

Ser sånn ut

Jeg kjøpte på meny og jeg trengte et glass til denne oppskriften.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 21:03   #125
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg har ikke kakebokser så det må jeg ut å kjøpe. Går det greit å ha småkakene i plastbokser eller må det være blikkbokser?

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 21:06   #126
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

18 ringer kransekake (kransekakepinnene ble spist av "noen" idag), Goro og rullekake er klart. Kransekaken ble vanvittig god! Veldig enkelt å bake kransekake med kjøttkvern.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 21:08   #127
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.343
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.

Jeg har ikke kakebokser så det må jeg ut å kjøpe. Går det greit å ha småkakene i plastbokser eller må det være blikkbokser?

Plast går bra for en stund. Jeg kjøpte disse på Ikea for en svært rimelig penge. 1,5 liter, julerøde, og så kan man se hva som er oppi siden lokket er blankt:

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-12, 10:03   #128
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Da går jeg for plastbokser.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 11:16   #129
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

- Sarah Bernhardt i langpanne
- Divines kolakaker
- Aniskringler til helgen
- Rocky Road konfekt
- Sjakkruter
- Franske makroner

Får av mamma:
- Kokosmakroner

Kjøper:
- Pepperkaker
- Smultringer

Det holder sikkert.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 11:56   #130
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg er ikke så glad i julekaker, men jeg liker lukten og stemningen, så litt må jeg bake. Dessuten ser jeg for meg at småen nå er stor nok til å delta i bakingen med entusiasme, og det må jo være stas.

Skal bake:
Mørlefse
Krumkaker
Pepperkaker (tenkte å prøve oppskriften Blå la ut i en annen tråd)
Kokosmakroner

Muligens havreflarn eller stjerneaniskaker, får se.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 12:18   #131
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Her skal det lages:
Pepperkaker(lager deigen selv, liker de best)
"Julemuffins"; gammel oppskrift, små muffins med rosiner og sitron. Har hatt dem til jul hvert år så lenge jeg kan huske.
Rundstykker til julefrokosten og helst ett par frokoster til.
Julebrød - med både sukat og rosiner, står på frokostbordet julaften.
Delfiakake

Ellers skal mamma ta med lefser.

Tenker denne gangen bake en kake eller to som pavlova og brownies i løpet av juletiden istedenfor alt det små.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 20:52   #132
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Acino: Deler du oppskrift på julebrød med oss?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 21:27   #133
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Ser sånn ut

Jeg kjøpte på meny og jeg trengte et glass til denne oppskriften.

Kan denne fluff'n utelates eller erstattes med noe annet? Har veldig lyst til å lage dette til jul.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 22:01   #134
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Kan denne fluff'n utelates eller erstattes med noe annet? Har veldig lyst til å lage dette til jul.

Det finnes oppskrifter på hvordan man lager hjemmelaget marshmallow fluff på nettet. Men jeg garanterer ikke resultatet altså.

Vil tro at du også kan prøve med italiensk marengs. Det virker som om det er noenlunde det samme http://www.passionforbaking.com/blog...iensk-marengs/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 22:03   #135
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Her blir det

Sarah Bernard
Havreflarn
Berlinerkranser
Pepperkaker
Pepperkakehus
Marsipanskiver stekt og dyppet i sjokolade
Horn til julefrokosten

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 22:43   #136
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.437
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Acino: Deler du oppskrift på julebrød med oss?

jupp, det kan jeg:
Lager to brød i gangen av følgende oppskrift:

100g meierismør
4dl melk
1pk tørrgjær
2ts kardemomme(jeg bruker nok litt mer enn det)
1l hvetemel
1dl sukker
4dl blanding rosiner og sukat(jeg bruker sikkert litt mer der også).

Former to brød som jeg hever på bakeplate. Liker at formen ikke er firkanta men litt avrunda(men ikke rund som melkekake, mer som en liten kneip i formen). Pensler med egg/melk. Midt i ovnen 210grader 20-30minutter.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010

Sist redigert av Acino : 29-11-12 kl 18:43.
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 23:45   #137
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg håper jeg skal rekke å prøve mange nye oppskrifter i år, men de som MÅ være med er:
Kakemenn
Kolakaker (IKKE Divines oppskrift, de fallt ikke i smak her i huset de ble alt for søte)
Konfektkaker
Sandnøtter
pepperkaker

Har noen oppskrift på skriverfruens? Finner ingenting når jeg googler.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 23:55   #138
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Enkelte: http://detsoteliv.no/searchresults_o...ruppe.php?2402
Det er kjempegode!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 23:59   #139
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Der ja, tusen takk!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 13:23   #140
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Acino: Deler du oppskrift på julebrød med oss?

Følger du denne oppskriften, blir det veldig godt. Jeg har brukt Tine.no før, men denne var bedre. De er veldig like, men...
http://trinesmatblogg.no/2010/12/07/...te-julebrodet/

Tine.no julebrød: http://www.tine.no/oppskrifter/bakst...-julebr%C3%B8d

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no