Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-12, 23:08   #101
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.442
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg ser at listen over årets kaker blir lengre og lengre. Jeg har i mange år hatt ambisjon om å lage mer konfekt og mindre småkaker. Med konfektformer ser jeg for meg at flere av disse nye sortene kan kvalifisere til konfekt. Mmm... gleder meg til jul...

SB i langpanne er veldig kjekt og veldig lett. Bunn i langpanne. Frys. krem utover hele. Frys. Varm smeltet sjokolade over hele hele (ikke glovarm). Frys. Kutt i biter og legg i kakeboks i fryseren.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 08:41   #102
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Disse lager jeg hvert år. Begynte med det da du la ut denne oppskriften her for noen år siden. Og jeg setter ikke tennene i en eneste Sarah Bernhard uten å tenke på deg Nessie.
SB i langpanne- hvordan gjør du det? Og hvordan lagrer du den?



Jeg lager det i grunn litt som suksesskake i langpanne (Det søte liv har oppskrift). Jeg lager alt likt, bare at jeg har det i langpanne i stedet. Først bunnen, så smørkremen - setter litt kaldt - og så heller over glasuren. Lar det stivne og skjærer opp små biter.
Egentlig funker det veldig bra. Men jeg mener jeg doblet oppskriften da.
Det går an å se på den grunnoppskriften på suksesskaka, hvor mye som er i bunnen. Men jeg doblet iallefall smørkremen mener jeg.


Edit: jeg doblet bunnen og tredoblet smørkremen

Her var visst en tråd! http://www.foreldreportalen.no/forum...nard+langpanne

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 09:00   #103
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Jeg er så lat at jeg ikke gidder å skolde og male mandler til dette, så jeg kjøper bare ferdig kransekakemasse...

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 09:06   #104
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Jeg er så lat at jeg ikke gidder å skolde og male mandler til dette, så jeg kjøper bare ferdig kransekakemasse...

Jeg skolder aldri.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 10:10   #105
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Oppskrift på knekkaker. Blir tynne, knasende karamellsmakende kaker.


Sist redigert av Dronningen : 06-12-12 kl 14:44.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 23:41   #106
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

120 nystekte smultringer ligger i fryseren, 30 ligger på benken til prøvesmaking.
Jeg stinker smult, men de er veldig gode.

Så har jeg kransekakedeig til 2x18 ringers kransekake i kjøleskapet, der skal den godgjøre seg i 1 uke.

Bakekurs er gøy! Neste uke skal vi også bake goro.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 23:44   #107
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Jeg er så lat at jeg ikke gidder å skolde og male mandler til dette, så jeg kjøper bare ferdig kransekakemasse...

Den deigen vi lagde i dag var av uskoldede mandler, de ble vasket og tørket støv av, gnidd mellom to fuktige kleder.

Jeg har forøvrig lært meg at det å bake ut deig på en seilduk med en nylonstrømpe rundt kjevlen gjør at man bruker veldig mye mindre mel og kakene blir utrolig lette og gode.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 21:00   #108
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Divines colakaker må til, det har blitt tradisjon. Baker både lyse og mørke.
Pepperkaker, men bare noen få
Hvite kakemenn, hatt noen års pause.
Syltetøykranser, Ruska på 7 som har ansvar for disse.
Bordstabelbakkels
Sandnøtter
og garantert en helt masse forskjellig konfekt og stort pepperkakehus.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 21:28   #109
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Her blir det iallefall pepperkaker og julemanna. Og så vil jeg lage hjemmelaget marsipan og karameller.

Ellers har mannen etterlyst hjemmelaget snickers, så det tror jeg også blir til jul. Ikke at det er så julete, men det er fryktelig godt.

Hjemmelaget snickers

Nederste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Ha i en skål og varm på ca. 400w i microen til alt er smeltet. Rør om hvert 30 sekund. (for meg tok det ca. 80 sekunder) Ha bakepapir eller plastfolie i en liten langpanne ca 20x30 cm. Fordel sjokoladen i formen og sett den i kjøleskapet til den har stivnet.

Nugat:
60 gram usaltet smør
210 gram sukker
60 ml kondensert melk
70 gram peanøttsmør
190 gram marshmallowfluff
225 gram salte peanøtter litt hakket
1 ts vaniljeekstrakt

Ha smør, sukker og kondensert melk i en kjele og rør sammen på middels varme. Kok opp og la det koke i 5 minutter, rør innimellom. (Jeg merket at for å få den lys i fargen måtte jeg røre ganske ofte.) Skru av varmen og tilsett peanøttsmør, marshmallowfluff og vaniljeekstrakt. Rør til alt er godt blandet og vend inn peanøttene. Fordel i formen over sjokoladen og la det stå i kjøleskapet til det blir fast.

Karamell:
250 g smør
125 g lys sirup
1,5 dl kremfløyte
250 g melis

Kok i ca 30-40 min (ta dråpetest), rør av og til. Hell i formen og la det stå til det er kaldt.

Øverste sjokoladelag:
250 gram melkesjokolade
70 gram peanøttsmør

Samme fremgangsmåte som det nederste laget.

La alt avkjøle seg i kjøleskap i minst en time før den serveres.

(Jeg har brukt deler av en oppskrift på engelsk herfra.)

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 21:39   #110
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

:sikler:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 21:41   #111
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Å kjære vene, det så himmelsk ut !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 21:42   #112
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.397
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

I morgen skal vi bake kakemenn, litt tidlig, men pytt pytt. Får dem ikke til selv, smaker ikke godt, så i år har jeg kjøpt en kjempegod ferdig deig ("hjemmelaget på bakeri") som vi skal bruke. Vet den er veldig god.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:46   #113
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Var det ikke noen som mumlet noe om en oppskrift på honninghjerter? Det høres så godt ut. Er det myke eller harde kaker?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 10:52   #114
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.732
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Smultringer, det har jeg så lyst å prøve å lage.(redd for å brenne meg.)
Husker oldemoren min sto hver jul med smultgryten og laget smultringer.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 13:34   #115
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Smultringer har jeg også tenkt å lage i år! Jeg lagde glutenfrie den første jula jeg levde glutenfritt, og har savnet det siden, men det har liksom vært nok av annet å ta av.
Men hvordan er det å fryse dem? Fløyel? Blir de like gode? og hvordan tiner man dem? Bare lar dem ligge i romtemperatur?
En kollega av meg fryser all julebakst, også tørre småkaker, men det tør jeg ikke ta sjansen på, altså.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 13:36   #116
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Smultringer, det har jeg så lyst å prøve å lage.(redd for å brenne meg.)
Husker oldemoren min sto hver jul med smultgryten og laget smultringer.

Det er virkelig ikke noe å være redd for. Man bruker en stekepinsett og/eller en hulsleiv. Og så har man lokket lett tilgjengelig i tilfelle brann, men det skal også mye til.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 17:01   #117
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

En kollega av meg fryser all julebakst, også tørre småkaker, men det tør jeg ikke ta sjansen på, altså.

Eh, så klart fryser vi alt. Vi har til og med bakt noe i dag, og skal ikke ha det liggende i skapet fram til jul. Absolutt alt fryser vi. Vi tar opp noen timer før vi trenger det, og lar det tine på fat.
(og kaker vi har tatt opp som blir igjen har vi i kjøleskapet).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 21:52   #118
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.397
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Vi har bakt kakemenn i dag. De ble veldig gode.

__________________
05 og 08
millact er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 22:35   #119
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvordan er det å fryse dem? Fløyel? Blir de like gode? og hvordan tiner man dem? Bare lar dem ligge i romtemperatur?
En kollega av meg fryser all julebakst, også tørre småkaker, men det tør jeg ikke ta sjansen på, altså.

Smultringer og kransekake fryser jeg.
De små tørre-kakene som f.eks. goro, berlinerkranser, pepperkaker og krumkaker fryser jeg ikke.

Smultringene syntes jeg blir gode bare ved å la de tine på kjøkkenbenken.
Man kan også hive de inn i ovnen på 100 grader noen minutter for å få litt varme, men slettes ikke nødvendig. Jeg fryser ned 15 stk pr pose, så de rekker ikke å bli "gamle" på benken her.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 22:45   #120
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Vi venter nok med baking til jeg er ferdig med eksamen, så ikke så mange sorter i år (eller det spørrs hvor flink student jeg er ).

Pepperkaker (IKEA-deig)
Hvite kakemenn- hvis jeg får tid
Brente mandler
Hjemmelaget snickers
Også vil jeg prøve en ny oppskrift: kolakaker el. SB.
Krumkaker, men det tar jeg evnt. i romjulen tenker jeg.
Ja, også kjøper jeg nok ett parti ferdige smultringer.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no