Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Datatilsynet ilegger Østre Toten kommune bot

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-21, 16:01   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Datatilsynet ilegger Østre Toten kommune bot

Østre Toten kommune ble hacket og innbyggernes persondata kom på avveie. Dette blir kommunen nå bøtlagt for;
https://www.nrk.no/innlandet/ostre-t...nen-1.15695776

Jeg liker veldig godt at kommunen har fått pålegg om å utbedre datasikkerheten, men jeg stusser litt på bøtelegging. Vil ikke det å bøtelegge en kommune slå tilbake på innbyggerne? Høyere eiendomsskatt/kutt i velferden ol?
Pengene inn til kommene er vel i all hovedsak skattepenger? Og kanskje litt hvis de eier at kraftselskap? Men det er jo ikke sånn at kommunene bare har satt av en pott med penger i tilfelle millionbøter liksom?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-21, 18:53   #2
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Datatilsynet ilegger Østre Toten kommune bot

Det er innbyggerne som har valgt folka som styrer kommunen, så det er på et vis helt innafor slik jeg ser det. Også offentlige virksomheter og kommuner må vite at det straffer seg å ikke gjøre ting ordentlig, forsvarlig og riktig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-21, 19:11   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Datatilsynet ilegger Østre Toten kommune bot

Bøter er jo et virkemiddel Datatilsynet har for å håndheve regelverket og reagere når det ikke blir fulgt, og når det blir avdekket såpass store hull i sikkerhetsstrukturen er det helt på sin plass med en reaksjon. Det skjønner jo kommunen selv også, og som det står i artikkelen kunne det vært betydelig større beløp dersom de ikke hadde håndtert situasjonen såpass bra etter det skjedde. Jeg føler jo med dem på et vis, som kommuneansatt vet jeg mye om hvor lite penger det er i kassen og hvor mye som må ofres for å betale den summen, men ut i fra det jeg leser har Datatilsynet sitt på det tørre, og så får alle andre kommuner lese nøye gjennom rapporten og sjekke at de har ting på stell, for det som skjedde der kan skje mange andre steder også. Forhåpentligvis blir det i det minste lettere å få gjennom prosjekter som øker informasjonssikkerheten nå, for en sånn bot vil ingen ha...

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no