Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-08, 13:52   #1
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article609711.ece

Hva tenker dere? Er dette rasisme?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 13:56   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.170
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Nei, det er ikke rasisme. Jeg hadde heller ikke fått levere melk fordi jeg har bodd for lenge i risikolandene (jeg er født i Norge og har bodd 32 år her og 3 i Afrika sør for Sahara). Det går på fare for smitte og ikke på etnisk tilhørighet osv.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 13:57   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Rasistisk, nei - det vil jeg ikke si det er. De har like strenge retningslinjer for blodgivning, og jeg vil ikke kalle disse rasistiske heller.

Men, kanskje litt overdrevet forsiktig?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:02   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Reglene for morsmelkdonasjon er de samme som for blodgiving, og det synes jeg er helt fair.
Jeg har imidlertid ikke problemer med å skjønne at man kanskje opplever det som urimelig og vrangt, når man sitter der med et daglig overskudd på en liter og gjerne vil hjelpe.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:03   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Enig med de over, ikke alt er rassisme. De er like strenge med blodgivere og også mtp donasjon av benmarg osv. Selv om jeg ville vært villig til å tatt den smitterisikoen om jeg hadde f,eks blodkreft.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:46   #6
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Dette er ikke rasisme, men selvfølgelig ergelig i og med at det ikke er nok melkegivere. Er selv en som ekskluderes som blod og melkegiver, men synes det er greit da det er nødvendig å være litt overforsiktig på dette feltet! Er tross alt syke mennesker som skal ta i mot blodet, og stor sett syke barn som får denne melka. Er også veldig takknemlig for at de som kan gi, gir. Gla'gutten hadde stort utbytte av denne melka hans første to levedøgn.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:48   #7
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Jeg syns heller ikke dette er rasisme. Små premature er mye mer utsatte for smitte enn fullbårne babyer. Et helt ufarlig virus eller bakterie for et fulbårent barn, kan være livstruende for en prematur baby. Spesiellt om dette kommer fra andre enn moren. De har vel heller ikke mulighet for å sjekke melken mot all mulig smitte, og er dermed nødt til å ta sine forhåndsregler.

Jeg har selv hatt store mengder melk til overs når jeg har ammet, men har ikke kunnet gi melk, pga at jeg har hatt et spesiellt virus. Jeg syns jeg det var synd, men likefullt skjønnte jeg jo hvorfor.
Barneklinikken i Bergen hadde iallefall ikke i 2006 laget til system for å ta imot morsmelk som barn over 1500 gram kunne få, men jeg vet at de har jobbet med saken. (Altså, ta imot melk fra givere med dette viruset. Er det CMG-virus det heter tro?)

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 14:49   #8
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Rasisme er det ikke.
Jeg får heller ikke gi blod siden jeg ha bodd i Storbritannia fra 1991-1997. Retningslinjene er strenge for å unggå smitte. At det er kjipt og føles urimelig har jeg imidlertid ikke vanskelig for å forstå.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:04   #9
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Det er ikke Rasisme.

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:06   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Dette har ingenting med rasisme å gjøre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:06   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Enig med røkla. Det er ikke rasisme - det er risikoanalyse.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:07   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Det er ikke en mennekserett å få gi blod eller morsmelk, det er derimot en sikkerhet for små og ekstremt syke mennesker at de ikke skal bli utsatt for smitte og sykdommer som de ikke trenger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:17   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Som alle andre, det er ikke rasisme, men risikovurdering og regelverk utifra det. At regelverket kan vurderes og evnt forandres utifra endringer må jo være selvfølgelig, men man må jo forholde seg til det som er gjeldende nå.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 16:21   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

I Danmark endret de reglene for blodgivere, slik at homofile kan gi blod, bioingeniørene sier at de angrer på det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 15:07   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.138
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Merker jeg blir lit toppgitt over slike oppslag, når samme regler gjelder for kritthvite etnisk norske.

Det er de svakeste av de svake som får denne melken. Vi har selv nytt godt av 2 uker med bankmelk, og er evig takknemlig for hva donorene gjør av innsats, og kudos til henne for at hun vil hjelpe.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/11/543230.html

Sitat:

Det de sier er at min melk ikke er god nok for norske barn

Om et barn fra Peru hadde blitt født i Norge, ville ikke dette barnet heller fått melken. Like regler for alle.

Sitat:

Jeg har bodd i Norge i siden 2001, og er utdannet hjelpepleier. Jeg og mannen min har vært gift i fire år. Jeg vet ikke om avslaget kommer av at jeg ikke er norsk statsborger, men jeg er frisk og sunn. Jeg søkte om norsk statsborgerskap tidligere i år, så kanskje melka mi er god nok når jeg er norsk på papiret, sier hun.

Hun sier både familien og venner har reagert på avlaget.

- Dette er urettferdig. Vennene mine synes også det er hårreisende.

Utrooolig relevant å vite hva slags utdannelse hun har, og hva venner og familie synes.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 15:08   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Hun/de kan ikke ha skjønt mye av forklaringen på avslaget de fikk.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 15:10   #17
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Hallo. Nei, medisinske vurderinger trumfer selvsagt rasistiske betraktninger.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 15:14   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barneklinikken vil ikke ta imot morsmelk siden giveren er fra Peru. (BT)

Det er ikke rasisme at kvinnen ble nektet å donere melk, men det kan selvsagt hende at hun kunne ha blitt møtt på en annen måte når hun kom med sitt tilbud. Det hadde jo vært mer interssant hvis journalisten hadde fokusert litt mer på den biten, og ikke så mye på å lage et sensasjonelt oppslag.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no