Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Respekt for yrkestitler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-15, 07:55   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Respekt for yrkestitler

En ting som forundrer meg på dette forumet med voksne oppegående mennesker er hvor lite respekt man har for yrkestitler. Det irriterer meg grenseløst.

Hva salgs tittel er Bundspoliti? Kaller dere pedagoger barnehagetanter og deres barns kvinnelige lærere Frøken? Går dere å gjør narr av folk som har en respektabel yrkestittel med flere års utdannelse, fordi de har en annen oppfatning enn dere selv, noe helt annet enn hva de faktisk er utdannet til? Sykepleiere kaller dere kanskje sykesøster eller kanskje bare søster...

Fun Fact!
Det er et yrke som heter Bunadtilvirker! Dessverre et utdøende yrke, men heldigvis finnes det ildsjeler som tar utdannelsen, foreleser på draktsøm/videregående skoler for å bringe kulturhistorien videre.

De har ingenting med politiutdannelse å gjøre eller snuten/purken som kanskje noen velger å kalle den yrkesgruppen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 03-11-15 kl 08:11.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:10   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Når jeg leser om bunadspolitiet her inne har jeg trodd at det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere, men jeg kan ha oppfattet feil.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:13   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har aldri oppfattet at folk som snakker om "bunadspolitiet" mener dem som jobber med å lage bunader, så jeg synes det å kalle det manglende respekt for yrkestitler blir misvisende. Det er heller, sånn som jeg tolker det, en fleipende betegnelse på folk som er veldig opptatt av (og veldig rigide i forhold til) definerte regler for hvordan bunader skal brukes, hva slags tilbehør som er akseptabelt og slikt.

Jeg tror de færreste tenker på spesifikke personer eller tror at noen faktisk kommer til å klage - ordet blir heller brukt på samme måte som "meningspolitiet", eller "jazz police" på engelsk; jeg tror ingen tror at de finnes, men de er et uttrykk for en holdning, for en type innstilling der man er veldig opptatt av å "arrestere" folk som "mener feil".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:17   #4
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har heller aldri oppfattet at begrepet bunadspoliti betegner de som lager bunader, men at det er en udefinerbar masse av bunadsfrelste med veldig sterke og rigide meninger om hva som er greit og ikke greit.

Jeg tror aldri jeg har sett noen her inne bruke sykesøster, men barnehagetante har jeg sett i bruk og reagerer like sterkt på som deg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:18   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Når jeg leser om bunadspolitiet her inne har jeg trodd at det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere, men jeg kan ha oppfattet feil.

Jeg oppfatter ordet (og bruker det) på samme måte som Guava. Litt snipete, selvoppnevnte forståsegpåere. Som ikke bare Tenker Sitt, men som må si det høyt og ofte, hver gang de ser noe som ikke er "lov".

At jeg kan finne på å kalle vår fantastiske bunadstilvirker for bunadsdamen vår, er mer som en hedersbetegnelse å regne, sagt i høyeste ærbødighet. Bunadstilvirker er vel rimelig ny som yrkestittel, og det blir for komplisert å si "hun som vi går til og får sydd bunad som har utdannelse i draktsøm og bachelor i folkedrakter fra høgskolen i <insert sted>". Men jeg skal huske bunadstilvirker heretter.

Ordet "musikkpoliti" brukes for øvrig på samme måte innen mine musikkretser. Ikke-spesifikke, meget kritiske og litt arrogante personer som må si alt de mener hele tiden på en ikke alltid høflig og konstruktiv måte om det som fremføres fra en scene.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:20   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg tror aldri jeg har sett noen her inne bruke sykesøster, men barnehagetante har jeg sett i bruk og reagerer like sterkt på som deg.

Jeg søkte kjapt, og fra de siste fire årene kunne jeg i farten bare se ordet brukt som eksempel på "gammeldagse ord man selvsagt ikke bruker lenger".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:24   #7
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg er helt uenig med deg i at det ikke finnes respekt for yrkestitler her, altså. Er du ironisk? For meg er bunadspolitiet selverklærte forståsegpåere som er brennende engasjerte og opptatt av dette plagget og at det skal brukes i tråd med tradisjonene. Noe ala de som legger ut "erre mulig"-innlegg på FB hvis de har sett noen i noe annet enn bunadssko eller gudforby - paraply! Jeg ler langt ned i tærne av slike mennesker, men det har ikke noe med yrket deres å gjøre.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:27   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Når jeg leser om bunadspolitiet her inne har jeg trodd at det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere, men jeg kan ha oppfattet feil.



Det er også min forståelse.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:29   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Når jeg leser om bunadspolitiet her inne har jeg trodd at det handler mer om generelle forståsegpåere enn om bunadstilvirkere, men jeg kan ha oppfattet feil.

Samme tenkte jeg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:29   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Ordet "musikkpoliti" brukes for øvrig på samme måte innen mine musikkretser. Ikke-spesifikke, meget kritiske og litt arrogante personer som må si alt de mener hele tiden på en ikke alltid høflig og konstruktiv måte om det som fremføres fra en scene.

Ja, nettopp! Og ikke brukt som en nedsettende betegnelse på spesifikke fagfolk, hverken musikere eller musikkvitere.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:32   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Enig med Guava og Skilpadda og flere her.

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

At jeg kan finne på å kalle vår fantastiske bunadstilvirker for bunadsdamen vår, er mer som en hedersbetegnelse å regne, sagt i høyeste ærbødighet.

Det blir jo på samme måte som jeg snakker om "bankmannen" eller "bankdama" og mener de som er rådgivere og min kontaktperson i banken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:32   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

De som har utdannelse innen en felt har gjerne sterke meninger om hva som er tradisjonene innen sitt yrke og det er ikke alltid kun "tante Olaga" som har meninger om hvordan en bunad skal bæres. Jeg har ofte inntrykk av at folk kommer snurt ut fra en husflidsbutikk hvor man har d.eks. spurt - "Kan jeg ha rosa skjorte istedenfor hvit" - og fått en forklaring på hva som er tradisjonen - vips så var den ansatte oppnevnt som Bunadspoliti.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:33   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg ser på Bunadspoliti på samme måte som de over som sier det er mer sånne som synseføler ang. bunadstradisjoner og bruk, ikke de som tilvirker den.
På samme måte som overnevnte musikkpoliti og det som nå om dagen er den heteste synsefølegruppen, nemlig matpolitiet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:34   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg oppfatter Bunadspoliti som et nedsettende og en måte å "latterliggjøre" folk på.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:35   #15
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg legger som sagt noe helt annet i betydningen bunadspoliti og jeg har aldri hørt det brukt i en slik setting du beskriver. Det er dessuten helt absurd for meg å se ned på en som syr, jeg som knapt klarer å tre i en tråd. Jeg respekterer helt klart yrket, selv om jeg ganske ofte altså bruker betegnelsen bunadspoliti (om andre enn hun på Husfliden).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:44   #16
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg er førskolelærer og blir fra tid til annen kalt "tante" av ulike voksne. Det, skal jeg innrømme, irriterer meg grenseløst. Jeg er tante til mine nevøer og nieser, ikke til barna på jobb.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:46   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg oppfatter Bunadspoliti som et nedsettende og en måte å "latterliggjøre" folk på.

Det er vel heller et uttrykk om folk som snakker nedsettende om andre og latterliggjør de. Har aldri sett dette bli brukt om faktiske fagpersoner innen bunad.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:53   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er vel heller et uttrykk om folk som snakker nedsettende om andre og latterliggjør de. Har aldri sett dette bli brukt om faktiske fagpersoner innen bunad.

Helt enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:55   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Jeg har som de andre her ikke oppfattet det som et ord for bunadstilvirkere, men som noen med sterke meninger om bunad.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

De som har utdannelse innen en felt har gjerne sterke meninger om hva som er tradisjonene innen sitt yrke og det er ikke alltid kun "tante Olaga" som har meninger om hvordan en bunad skal bæres. Jeg har ofte inntrykk av at folk kommer snurt ut fra en husflidsbutikk hvor man har d.eks. spurt - "Kan jeg ha rosa skjorte istedenfor hvit" - og fått en forklaring på hva som er tradisjonen - vips så var den ansatte oppnevnt som Bunadspoliti.

Dette er jeg enig med deg i. Men jeg må også innrømme at jeg syns Husfliden og andre gjør det veldig vanskelig for selv med endel interne stridigheter og meninger som ikke går på hva som kan brukes til bunad (der oppfatter jeg dem ganske runde i kantene, faktisk), men hvem som har lov til å selge hva, tilbakeholding av informasjon etc. Det er et system som er vanskelig å forstå.

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg oppfatter Bunadspoliti som et nedsettende og en måte å "latterliggjøre" folk på.

Det er det absolutt, og jeg syns vel snakket om "bunadspolitiet" (eller ammepolitiet) er større enn det faktiske problemet med slike forståsegpåere. Som deg syns jeg folk som snurter over bunadspoliti ofte har bunadsønsker som de har fått en streit forklaring på at ikke er innen tradisjonen, og dermed mener seg nektet å gå med noe.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 03-11-15 kl 09:23. Årsak: språkvask
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-15, 08:56   #20
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Respekt for yrkestitler

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg oppfatter Bunadspoliti som et nedsettende og en måte å "latterliggjøre" folk på.

Det er jeg helt enig med deg i - jeg er bare ikke enig med deg i at det er vanlig å bruke om bunadstilvirkere, for det har jeg aldri sett/opplevd selv.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no