Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Shine opp kjøkkeninnredning

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-15, 22:41   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Shine opp kjøkkeninnredning

Jeg har nå med stort hell shinet opp baderomsinnredningen vår. 15 års bruk hadde satt sine spør i form av hakk og avskallet maling.

jeg tok her bare frontene og malte dem i samme farge som før. Rett frem og enkel jobb med andre ord.

Når jeg så hvor fint dette ble, så går blikket mitt mot kjøkkenet. Der har jeg lyst til å gjøre mye. Vi har en fin innredning sånn sett, men den er i eik, og jeg er så innmari lei det. Vil ha et moderne kjøkken, men vi innser at det ikke er noe vi kan prioritere økonomisk med det første.

Mannen min er tøff i trynet og sier jeg kan male det. Jeg er jo så flink. Eh, nei... Her må vi ta så mye mer enn frontene, og jeg innser at det er en oppgave jeg ikke tar på meg. Mye krinker og kroker, og jeg ser faren for at jeg ikke får det pent, og da er jo hele kjøkkenet ødelagt.

I tillegg sitter det langt inne å skulle male et slikt kjøkken.

Men nå fikk jeg en tanke her. Det at vi har et eikekjøkken, det får vi bare leve med. Som sagt så er det jo en fin innredning, men frontene bærer preg av årene som har gått. Matte og slitte. Og det er her jeg tenker at det jo må gå an å fikse opp det litt. Lakkere eller noe.

Noen som har gjort dette?

Tenker evt å spørre hos forhandleren vi kjøpte kjøkkenet hos om de har lakk som er beregnet på eik.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 22:48   #2
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Vi har kjøkken i heltre bjørk, som var lakket i en mørk rødbrun farge. Jeg malte hele kjøkkenet hvitt da vi flyttet inn. Det var en stor jobb som tok mange dager, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde det.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 22:54   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Vi har kjøkken i heltre bjørk, som var lakket i en mørk rødbrun farge. Jeg malte hele kjøkkenet hvitt da vi flyttet inn. Det var en stor jobb som tok mange dager, men jeg er veldig glad for at jeg gjorde det.

Jeg ser jo at det ikke er en umulig jobb, men tidkrevende ja. Må jo pusse ned lakken litt, vaske skikkelig etc, så male. Men det er greit forsåvidt.

Det jeg er mest redd for er det å komme til overalt og få lagt malingen pent. Fronter, sidevegger, list øverst og ned mot gulvet er jo greit, men så har vi vinhyller, en hjørnehylle og slike ting som jo da må males inni, og her er det trangt å komme til, og dermed vanskelig å få dratt malingen fint utover. Får jeg masse renninger i malingen, eller et ujevnt dekke, så kommer jeg aldri til å bli fornøyd.

Kan jo selvfølgelig sette bort jobben, men det koster sikkert uhørt mye igjen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 23:37   #4
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 473
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Ettersom det er heltre så kan du kanskje pusse frontene og lakke/bevise dem i en lys farge med mye hvitt i? Dette er selvfølgelig vanskelig å få til i vinhylle o.a. detaljer du nevner, men disse kan kanskje males? Spraymaling?

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 00:02   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Hva om du leverer frontene hos en møbellakkerer, og maler sider og det andre selv?
Leker også med en slik tanke nemlig.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 00:11   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Jeg følger litt med på hva som er "in" på kjøkkenfronten fordi jeg skal bygge og velge helt nytt kjøkken selv. Nå er høyglans på vei ut, og tre på vei inn igjen, men i litt ulike former. Blant annet er det in med mer matte flater, gjerne veldig mørkt, sort eller nesten sort. Og sort med trestruktur. Så det kan jo være at å pusse ned eikekjøkkenet og så beise det i sort beis kunne bli tøft? Da beholder du på en måte trelooken, men det blir allikevel nytt?

Har sett folk beise profilerte furudører og det er både enklere og finere enn å male de med heldekkende maling synes jeg. Da må man ikke være så nøye på å sparkle eventuelle småhakk i treet som man må dersom man skal male dem heldekkende.

Noe à la dette:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 00:20   #7
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Eller mer grått som her:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 00:32   #8
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hva om du leverer frontene hos en møbellakkerer, og maler sider og det andre selv?
Leker også med en slik tanke nemlig.

Jeg ville foretrukket motsatt

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Eller mer grått som her:

Åh, så lekkert!! Den skal jeg vise mannen og sjekke litt videre omkring!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 01:05   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Jeg vet at båtbyggeri på Selsbakk lakkerer skapdører. Ellers så vet jeg at Asveco på Orkanger gjør det, men de har visst lang ventetid

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 01:18   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg vet at båtbyggeri på Selsbakk lakkerer skapdører. Ellers så vet jeg at Asveco på Orkanger gjør det, men de har visst lang ventetid

Takk. Skal sjekke med de på Selsbakk. Kjenner jeg muligens trenger litt proff hjelp om jeg skal gå løs på dette.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:32   #11
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Shine opp kjøkkeninnredning

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg ser jo at det ikke er en umulig jobb, men tidkrevende ja. Må jo pusse ned lakken litt, vaske skikkelig etc, så male. Men det er greit forsåvidt.

Det jeg er mest redd for er det å komme til overalt og få lagt malingen pent. Fronter, sidevegger, list øverst og ned mot gulvet er jo greit, men så har vi vinhyller, en hjørnehylle og slike ting som jo da må males inni, og her er det trangt å komme til, og dermed vanskelig å få dratt malingen fint utover. Får jeg masse renninger i malingen, eller et ujevnt dekke, så kommer jeg aldri til å bli fornøyd.

Kan jo selvfølgelig sette bort jobben, men det koster sikkert uhørt mye igjen.

Vi har en stor og "forseggjort" innredning, med både vinhyller, åpne hjørnehyller osv. Har malt inni vitrineskap og hele pakka. Det var det minste problemet. Jeg syns det verste var de profilerte frontene. Hvis du velger rett maling, og rett utstyr, så renner malingen lite, og du får et pent resultat. Jeg brukte Jotun Supreme maling, men mange bruker trestjerner gulvmaling. Så malte jeg slette flater med rull, og inni profilene og hjørnene med pensel. Gikk over med overstryker. Skrudde ikke ned skapdørene en gang, malte alt sånn som det står, og kom til over alt. Det eneste jeg skrudde av var håndtakene.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no