Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-15, 14:20   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Jeg bor i et ganske gammelt hus og jeg er litt keen på å ha gammel blankskurt furupanel på veggene på kjøkken og spisestue. Jeg synes det er så utrolig pent med gammelt, ubehandlet, grålig furupanel, sånn type grønnsåpevasket. Det skal være forsøksvis slett, altså not og fjær, ikke noe perle, skygge eller v-fas.

Hvor får jeg tak i dette? Blir det fint?
Jeg skal ha en del store vindusflater, så det er ikke snakk om mye. Jeg skal kombinere med en spisestue med slagbenk/spisestuesofa i svart ullstoff, puter i kelimfarger (rustrødt, sennepsgult, hvitt), saueskinn, messing og blankskurt tre. Jeg vurderer også Akselstoler.

Noen bilder som gir litt ide, men ikke helt:



__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:47   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Jeg har gammel ubehandlet furupanel. På hundrekvadratmetervis. Special price for you, my friend.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:50   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Den er kanskje litt mer mørkt bakfullpissgulbrunt enn pent grålig da, strengt tatt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:52   #4
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Vi har kjøpt dette på Hasås i Vestfold. Og behandlet det med olje herfra:
http://www.moretyri.no/interiorbeisinteriorolje.html

Vi kjøpte i 3 forskjellige bredder, slik at det ble litt variasjon. Glattpanel furu heter det.

Skal se om jeg finner et bilde

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:56   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Jeg synes også at det jeg har sett av ubehandlet panel dessverre blir mer bakfullpissegulbrunt enn fint grålig. Vi har gammel tømmerhytte med panel i Trysil, og der har vil kjørt på med panelbeis for å få det grålige preget og fjerne det gulbrune.

Nå vet ikke jeg om det er mangel på grønnsåpeskrubbing av veggene som har gjort dem så gulbrune, men om det er det som skal til, ville jeg likevel ha vurdert å grålysbeise panelet i stedet for å måtte ta alt ned fra veggene for jevnlig grønnsåpevasking. Hvis du ikke liker den fargen Coya beskriver, da. I så fall kan du jo bare sette den opp og la det skje.


Og for øvrig synes jeg Cuya burde leie seg ut som fargenavnsetter hos de store mailingsleverandørene. Sval byggegrop og bakfullpissegulbrun er jo bare geniale fargenavn.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:56   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

På den ene siden av spisestuen er kjøkkenet, (åpent) med hvitt Bodbynkjøkken, på den andre siden er det foldedører med småruter inn til vinterhagen. Der inne blir det nok salviegrønnevegger og mørkegrønne karmer, brune fliser på gulvet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 14:57   #7
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Sånn ca


Sist redigert av Isa : 28-12-15 kl 23:03.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 15:00   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Jeg vil ikke ha bakfullpissegulbrunt, nei. Jeg lurer på hvordan det har vært mulig å holde panelen på stabburene og utedoene (!) hjemme pene og grønnsåpevasket grå. De er aldeles ubehandlet utenom vaskingen og hauggamle. Noe annet er at de pankene jeg ønsker meg skal være nærmere 20 cm brede.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 15:01   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Takk Isa, jeg ser at i forhold til det jeg har tenkt kan både antikkhvit, hvit og faktisk svart bli fint.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 15:09   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Vi drev jo og lutbehandlet panelet på åttitallet, for at det ikke skulle gulne. Dessverre vet jeg ikke hvordan det funker tredve år etterpå, siden jeg flyttet fra det huset...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 15:20   #11
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Vi malte pappas bakfullpissegulbrune furupanelstue med noe som het lutbeis, som lysnet alt veldig pent. Tror det er en slags beis med hvite pigmenter, men ikke så mye at man ikke ser strukturen i treverket lenger. Det er kanskje en mulighet?

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 18:36   #12
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Er det noe a la dette her du tenker på?

Mannen min mener du bør kunne gå inn hos en nesten hvilken som helst byggevareforhandler og spesialbestille dette (om jeg forstod ham riktig, that is).

Sånn uten at jeg skal påberope meg noe særlig greie på dette tenker jeg at essensen er å få tak i gammelt treverk om du ønsker at det skal beholde gråfargen, og ikke gulne/mørkne.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 19:25   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Ja, om fargeprodusentene noensinne vil ha beskrivende navn så må de bare ta kontakt. Mot et lite honorar.

Har du bilder, HV? Jeg har gått mye ut og inn av gamle bondestuer med gamle trevegger, men klarer ikke se for meg noe pent, glatt, grånet, egentlig, så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 19:32   #14
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Det grå som vises her, er fint. http://www.anetteshus.com/behandling-av-trepaneler/

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 20:12   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Er du sikker på at du ikke heller vil ha lerk eller noe som bare gråner, ikke gulner? Jeg synes ikke ubehandlet furu blir grå, ikke inne, i hvert fall. Nesten alt jeg har sett er beiset med transparent, pigmentert beis.

Jeg vet ikke om lerk funker inne heller, når det er sagt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-15, 20:50   #16
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Treverket vil gråne utendørs pga UV-stråler, inne tror jeg furu først gulner og deretter blir er grålig. Prosessen går fortere (?) utendørs pga sollyset.

Kanskje du skulle sjekke med noen som forsker på trematerialer, f.eks. Trefokus eller Fifty shades of grey-forskerne? Eller noen med oppriktig restaureringsglede, Fortidsminneforeningen?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 22:38   #17
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Vurderingsfasen - kjøkken og spisestue - gammel panel?

Moelven har noe ferdigbehandlet veggpanel som heter Tindre. Men de er ikke 20 cm bred.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no