Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Tips til terrasse

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 13:31   #1
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Spørsmål

Tips til terrasse

Vi har bestemt oss for å sette opp en terrasse. 20-30 m2. Vil skråne nedenfor, så vil ha gjerde. Egentlig har jeg litt lyst til å kunne lukke igjen hele, blir lett å ha minsten der til våren og sommeren. Noen som har generelle tips? Også lurer jeg på om dere har prøvd laget av komposittmateriale? Dyrt? Bra?

Og kan noen rette i overskriften?

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:36   #2
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Tips til terasse

Vi (ehm, mannen..) bygde veranda i fjor høst. Vi gikk for liggende bordkledning som er helt tett, nesten ikke mellomrom mot terrassegulvet. I tillegg er den en meter høy, og ikke 90 cm som er "normalen". Dette syns vi fungerer veldig fint. Ungene klarer ikke klatre opp, de får ikke til å kaste noe gjennom bordene og heller ikke over iom det er så høyt. Samtidig er vi helt skjermet mot innsyn. Det ser kanskje ikke så fancy ut, men det er funksjonelt for oss. Det er kanskje greit å nevne at størrelsen hos oss er 50 kvadrat, så det føles overhodet ikke innestengt.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:47   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til terasse

Vi har bygget 30m2 terrasse - men på toppen av eunderetasjen, så det er ikke gjort helt slik dere må gjøre det. Har brukt trykkimpregnert som grunnlag, og så lagt Accoya tregulv på toppen. Helt vedlikeholdsfritt, enkelt å legge og deilig overflate.




LItt vanskelig å se på det nederste bildet, men vi har rekkverk rundt hele, og trapp under vinduet. Det er lett å lukke hele.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:51   #4
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til terasse

Opprinnelig lagt inn av Alias, her.

Vi (ehm, mannen..) bygde veranda i fjor høst.

Samme her. Vi = vi er enige.

Det med ting som forsvinner mellom bordene er et poeng. Men blir det ikke fuktig inni krokene? På skyggesiden. Hva slags materialer brukte dere? Beiser dere? Oljer? Ikke noe?

Vurdert å ikke ha det tett hele veien, heller sette opp sånne sol-/vindskjermer som kan trekkes ut på to sider

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:56   #5
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til terasse

Saint, hva koster herligheten? Kan man gjøre dette selv, eller er det bare gjennom firma man får tak i det?

Vil ha vedlikeholdsfri terrasse på hytta.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:56   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til terasse

Så stor som mulig. "Feilen" mange gjør i dag når de først bygger terrasse, er at de bygger den for liten, sett i forhold til hva man kanskje kunne ha gjort. Man kan jo ikke bygge mer en man har plass til, men det er altså utrolig hvor mye hver eneste kvm har å si - så om man har muligheten til å bygge stort, gjør det. Ergo, hvis dere tenker en 20-30 kvm, hadde jeg kjørt på og bygget 30 heller enn 20.

Jeg fikk ny terrasse i fjor sommer. Den er vanvittige 150 kvm, men inkluderer inngangsparti og er virkelig stor altså. Går i en vinkel rundt halve huset, så er ca 75 kvm på to av sidene. Den er helt lukket mot hagen (den har vi uansett god tilgang til fra innkjørsl på forsiden av huset), da vi synes det var greit å ikke måtte tenke på trapp etc. ifht. barn, dyr mm. og vi heller ikke er så mye på plenen. Nå er det bare to lave og dype trinn ned til selve innkjørselen på den ene siden, ellers er hele terrassen lukket og veldig oversiktlig. Jeg har jo "store" barn nå, men terrassen er ideell for de aller minste også, man kan ikke falle noe sted osv.

Mannen bygget alt selv og laget rekkverket med veldig smal åpning mellom hver plankebit, så det er vanskelig å klatre på og man får ikke engang hånda mellom sprekkene, i tillegg til at det skjermer godt. Rekkverket er høyt forresten, omtrent 100 cm.

Terrasse er herlig!

Edit: Får ikke til å laste opp bilder nå, er noe med en token og jadda. Kan sende på mail hvis du vil, til inspirasjon om ikke annet.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 20-08-12 kl 14:08.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 13:57   #7
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips til terasse

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Vi har bygget 30m2 terrasse - men på toppen av eunderetasjen, så det er ikke gjort helt slik dere må gjøre det. Har brukt trykkimpregnert som grunnlag, og så lagt Accoya tregulv på toppen. Helt vedlikeholdsfritt, enkelt å legge og deilig overflate.




LItt vanskelig å se på det nederste bildet, men vi har rekkverk rundt hele, og trapp under vinduet. Det er lett å lukke hele.

Det der fristet. Ankepunktet mot treterrasse er jo vedlikehold og oppflising.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:51   #8
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: Tips til terasse

Spør på trelasthandel, der kan de jo alt. "Vi" har bygd i trykkimpregnert, og det er etter mitt beskjedne inntrykk overkommelig for de fleste. Det er ikke for tett så lenge en bruker egnet material antar jeg. Vi har "vanlig" bordkledningsplank på utsiden. Vi skal forøvrig beise med terrassebeis, farge drivved som står til det grå decra-taket. Trykkimpregnert behøver ikke behandles på et års tid mener jeg? Jeg anbefaler forresten Byggmakkerboka på det varmeste, der står veldig godt forklart akkurat dette med terrasse og i tillegg myye annet interessant. Bifaller også det med å bygge størst mulig. Jo større, jo mer bruker en den, tipper jeg. Det er genialt å slippe ungene ut for å leke der, sommer som vinter. Jeg har for eksempel sluppet mine banditter på to og snart et år ut dit nå etter middag, og mens jeg bruker tid på å sitte her på forumet selv om jeg egentlig burde sette i oppvaskmaskinen, hører jeg hvordan det klasker fra søkkvåte toåringsbein der ute. Ettåringen roper frydefullt innimellom, så jeg mistenker at han sitter med hendene godt plassert ved vannkilden, han også.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:47   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til terasse

Vi har bygd ca 100 kvm i år.love it!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 19:51   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til terasse

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Saint, hva koster herligheten? Kan man gjøre dette selv, eller er det bare gjennom firma man får tak i det?

Vil ha vedlikeholdsfri terrasse på hytta.

Ville absolutt vurdert det. Jeg har en prisliste et sted, vi har bare kjøpt og fått det levert hjem. Det legges med not og fjær, akkurat som vanlig gulv.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no