Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 23:31   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Vi bor i øverste etasje i en tremannsbolig, og deler yttergang med naboen under oss. Vi skal pusse opp. Naboen under har en relativt enkel jobb, da alt er i "malehøyde", mens vi har trappen og trappeavsatsen, så det blir krøkkete og ikke minst veldig høyt under taket. Vi la inn en forespørsel på anbudstorget, og fikk ikke så mange svar vi fant å være seriøse, men vi hadde befaring av en håndverker, og fikk følgende tilbud:



Sitat:

Jeg har for dere tilbud for maling jobb innvending det er 1 etasje:

- maling tak,vegg panel, vindu,dor pa begge side.

-legge nytt akryl,legge nytt bellegning pa gulve.

-slipe og male trapp(14 trinn)inkludert rekkverk.

-montere 14 stk.stal listv pa trinn

-arbeidet må gjøres på et høyt kvalitet-vi ma male en grundig strok og 2 strok maling,eller hvis det er nodvending det vi ma male 3 strok.

Fast pris pa den er 21600 kroner +MVA

Jeg må ærlig innrømme at dette var minst 10 000 mer enn hva jeg hadde forestilt meg. Er denne prisen realistisk, eller er den så høy at vi godt kan lete videre etter noen som gjør det rimeligere?

Så er spørsmålet, kan vi gjøre dette selv? Vi er ikke kjempenevenyttige. Jeg kan absolutt ingenting (knapt nok male) og ser helsvart på det, mens mannen min mener at det bør gå. Men hva gjør vi med følgende:

1. Det er veldig høyt fra nederst i trappa og opp til taket (røft estimert 7 meter). Jeg mener å ha lest her inne at det går an å få leid trappestiger. Stemmer det? Hvor fra? Og vil vi nå opp?

2. Hvordan pusser man egentlig opp en trapp? Vi ønsker å male i samme farge som resten av oppgangen, men kan vi bare slipe og male? Vil ikke trappe da bli fort slitt? Hva er det lurt å legge på som trappebeskyttelse?

3. Er det vanskelig å legge laminatgulv? Og hva gjør vi med overgangen mellom laminatgulv og trapp slik at det blir pent?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:37   #2
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg synes ikke det var så gale. Jeg fikk pusset og lakket trappen min, og betalte 400 kr per trinn, pluss moms. Og da malte jeg opptrinnene selv.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:40   #3
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg synes ikke det var så gale.

Snakker du om prisen nå?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:42   #4
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.412
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

For Guds skyld: sett det bort!


(prisen høres ikke dårlig ut, heller)

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:43   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Dere kan gjøre det selv, men bare trappen er en he#$£&€s jobb som jeg aldri hadde orket! Jeg synes heller ikke prisen var så ille, bare anskaffelse av utstyr til en slik jobb er dyrt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:44   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg syntes ikke prisen var gal. Det går ganske mange timer på å slipe og male en trapp,
samt maling av veggpanel.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:45   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg ville ha tatt direkte kontakt med håndtverkere (malere) fremfor (eller i deres tilfelle: i tillegg til) å legge ut på anbudstorget. Ville ikke gjort det selv. Det å pusse ned en trapp er mye arbeid + at jeg ville ikke ha stiglet meg opp 7 meter.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:46   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

For sliping og maling av trapp er det der ingen upris. Du kan gjøre det selv. Leie av verktøy og slipepapir og utstyr/maling kommer på ca 5000 vil jeg tro. Det vil ta deg minst en uke med fulle arbeidsdager. :btdt: Jeg gjør ikke den jobben selv igjen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:46   #9
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Snakker du om prisen nå?

Prisen ja. Og trappen ER et helvetes arbeid. Og trappeoppgangen også, pm det er høyt.

Jeg betalte 14 000 + moms for å slipe og lakke stue, kjøkken, trapp og soverom. Og det var trappen som gjorde det dyrt (400 kr x 13 trinn).

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:56   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Kraist. Er det virkelig så dyrt, altså? Og hvis dere oppussingsglade mennesker sier at vi ikke bør gjøre det, vel da gjør vi det ikke, altså. Jeg hater oppussing, og selv om mannen min er flink og tålmodig når han setter i gang, så er det ikke hans favoritting å gjøre heller.

Vi har litt over 20 000 på oppussingskontoen vår, heldigvis. Og noenting må jo de pengene brukes til.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:58   #11
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Huff. Trapp er full av kroker som er umulig å pusse, høyt å male, skal det legges nye trinn så er tilpassing et herk. Her er en tråd som viser litt av en jobb.
http://www.ascona.no/hus/trapp/

Regner med at dere ikke skal gjøre så mye med veggene og oppretting, men du kan legge merke til malingsfjerning og pussing av trinnene, og så lime parkett oppå. Laminat blir noe av det samme. Trappeneser koster utrolig mye, slike lister som du setter på ytterst.
http://www.pergo.com/nb-no/Forbruker...k/Trappeneser/

Det enkleste er sikkert Trappefornyer, trinn som dette. Du må sage de til, men de har den pene framkanten.
http://www.mal1000.no/Default.aspx?P...17032011052932

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 23:59   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg tror dere klarte å overbevise meg ganske lett, altså, på at dette ikke er noe for meg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 00:06   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Pst. Ikke gjør dette....

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 01:20   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Men du, når gangen er felles må dere jo dele på dette med naboen? Det er jo ikke slik at dere må ta hele kostnaden om noe må gjøres på taket, bare for at dere bor øverst?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 06:49   #15
cathauen
Nybegynner
 
cathauen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 15
cathauen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg hadde satt det bort!
Vi har akkurat pusset opp trappa inne. Pusset, malt og lagt trappefornyere, og det tar tid og er mye jobb. Det blir garantert siste gangen jeg maler en trapp.

cathauen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:09   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Trappa hadde jeg aldri gjort, det er en møkkajobb, prisen er ikke høy, syns jeg.

Jeg stusset også litt på hvorfor dere skal betale øverste delen om det er felles.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:10   #17
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Jeg har malt vegger og trapp, uten å slipe først, for vi hadde gammelt lineoleum som jeg malte med gulvmaling og det tok meg lang tid og var et forbaska herk. Virkelig et forbaska herk.

Så prisen er ikke så ille, altså.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:20   #18
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Helt grei pris, faktisk ganske billig, synes jeg. Jeg hadde definitvt satt det bort.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:23   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Tja, naboen har jo også tak, bare at det ikke er så høyt. Han bruker jo ikke vår del. Ja, det er felles i teorien, men... Vi får tenke på det med delingen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 07:34   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?

Selvsagt må dere dele, det er jo en felles gang.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no