Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-12, 18:09   #41
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg mener vel at å argumentere med at man belaster miljøet faller på sin urimelighet så lenge man bruker oppvaskmaskina i utgangspunktet. Hvis du brydde deg om miljøet burde du strengt tatt kuttet ut hele oppvaskmaskina.

Ellers så har du sikkert rett i alt du sier om flekker og avløp og alt som er - men det er sånn jeg tenker på det, og det er derfor jeg gjør som jeg gjør.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:11   #42
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg skyller de verste matrestene av og putter resten rett i maskinen. Kjeler og store former vasker vi stort sett for hånd. Oppvaskmaskinen går hver eller annenhver dag.


Far skyller og renser sluket når det er nødvendig(jeg har gjort det i dag, fordi jeg lette etter et rør til den ene drikkeflasken)

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:19   #43
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg mener vel at å argumentere med at man belaster miljøet faller på sin urimelighet så lenge man bruker oppvaskmaskina i utgangspunktet. Hvis du brydde deg om miljøet burde du strengt tatt kuttet ut hele oppvaskmaskina.

Du tuller nå, eller? Håndoppvask krever mye mer varmtvann og dermed energi, og veldig mange flere liter med vann. Slik jeg har oppfattet det er det ganske opplest og vedtatt at oppvaskmaskin er mer miljøvennlig enn håndvask (se f.eks denne, denne og denne artikkelen), men om du har argumentasjon eller informasjon som viser noe annet så er jeg selvfølgelig veldig interessert.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:21   #44
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Skyller vel filteret kanskje en gang sånn annenhver uke. Det er ikke spesielt grisete, selv om jeg ikke vasker alt før jeg setter det inn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:23   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Nei jeg skyller sjeldent. Jeg rister av smuler og om det er ekstremt grisete så skylles det.

Nå er jeg ganske sjuskete, men på dette området har jeg god samvittighet for sjuskingen min. Oppvasken blir absolutt ren uten nitidig skylling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:30   #46
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Jeg vasker absolutt ingenting for hånd, gryter, stekepanner, former og kjøkkenredskaper går i maskinen sammen med tallerkner og glagg og kopper. Dessuten vasker jeg jo 4-6 matbokser hver dag, bare det fyller opp en topphylle i en maskin. pluss drikkeflasker, thermoser, fjeler og slikt. Tror nok det er oftere tre maskiner om dagen enn to.

unntaket er skikkelige kniver, de vaskes oftest for hånd.

oppvaskmaskin bruker mindre energi enn håndoppvask, har jeg hørt, så dermed kan jeg ikke forstå hvorfor jeg skulle finne på å vaske det for hånd.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:34   #47
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Det eneste jeg skyller av er egg og ris, fordi det setter seg fast inni skjeene. Men ellers skyller vi ikke mye, vi kjører alt i maskina og den går minimum en gang per dag. Hadde aldri orka å vaske opp.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:43   #48
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Du tuller nå, eller? Håndoppvask krever mye mer varmtvann og dermed energi, og veldig mange flere liter med vann. Slik jeg har oppfattet det er det ganske opplest og vedtatt at oppvaskmaskin er mer miljøvennlig enn håndvask (se f.eks denne, denne og denne artikkelen), men om du har argumentasjon eller informasjon som viser noe annet så er jeg selvfølgelig veldig interessert.

Jeg svarte åpenbart uten å ha sjekket påstanden min, som tydeligvis var feil. Men kommer til å fortsette å skylle før jeg setter inn likevel. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 18:49   #49
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.112
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Skyller kun når det er prekært, tømmer filteret dann og vann. Kjører oppvaskmaskin hver dag.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:22   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hva med salt? Fyller dere på salt? Det er en liten hvit beholder nederst som det står salt på, og i bruksanvisningen står det at man skal etterfylle den i ny og ne. Det har jeg aldri gjort før? Er det snakk om vanlig husholdningssalt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:25   #51
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Grovsalt/havsalt. Du får kjøpt store poser med det på butikkene. Vår maskin, Miele, lyser når den vil ha påfyll av salt og glansemiddel.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:37   #52
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Grovsalt/havsalt. Du får kjøpt store poser med det på butikkene. Vår maskin, Miele, lyser når den vil ha påfyll av salt og glansemiddel.

det er vel ike det, vel. Det står iallefall på vår at man ikke under noen omstendigheter må bruke vanlig salt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:43   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Hvis det ikke er vanlig salt, hva slags salt da? På spesialbutikker? Er det noe helst nye maskiner krever? Jeg har aldri vært borti det før.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:47   #54
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Det handler jo om hardt vann, eller mye kalk i vannet. Det er stort sett ikke noe problem i Norge. Min lyser rødt fordi den vil ha salt, men den får ikke noe. Og ser ut til å funke greit for det.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:50   #55
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det handler jo om hardt vann, eller mye kalk i vannet. Det er stort sett ikke noe problem i Norge. Min lyser rødt fordi den vil ha salt, men den får ikke noe. Og ser ut til å funke greit for det.

Min og. Det sto i bruksanvisningen når man måtte ha salt i, så ringte jeg kommunen for å sjekke - de vet hvor hardt vannet er.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:55   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Åja, så det er egentlig ikke nødvendig? Jeg har jo aldri brukt det i tidligere oppvaskmaskiner og har ikke hatt problemer med det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 19:59   #57
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

En maskinvask i en maskin i energiklasse A trenger ca 10 liter kaldt vann og bruker ca 1kwh strøm (dvs strøm for litt over 1 kr med snittpris på strømmen). Vår maskin vasker 16 kuverter på dette forbruket. Jeg var uten oppvaskmaskin i en del av påsken og jeg hadde ikke sjanse til å vaske opp en dags oppvask uten å måtte fylle oppvaskkummen minst to ganger (ellers ble det ganske udelikat). Min kum tar nokså nøyaktig 10 liter. I tillegg kom ganske mange liter kaldt vann til å skylle av såpen. Det viste til fulle at det absolutt ikke lønner seg å håndvaske framfor å vaske i maskin iallefall.

Når det gjelder salt, fikk jeg beskjed om fra en mann som har vært hvitevarereparatør i mange år at man alltid skulle bruke salt i maskiner som har saltkammer. Ellers ble visstnok maskinens levetid forkortet. Spør meg ikke hvorfor. Vi har mye kalk i vannet og bruker alltid salt. Det finnes store poser med oppvaskmaskinsalt i samme hylle som oppvaskmaskinpulver i butikkene. Jeg betalte 23 kroner for en pose for et par uker siden og den holder i månedsvis.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 20:06   #58
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Pappa fikk beskjed om at man skulle skylle med kaldt vann slik at fettet ikke forsvant. Noe med å smøre systemet tror jeg. Det var i forbindelse med noe skrurr i deres gamle maskin han spurte.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 20:18   #59
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Vi kjører maskina stort sett bare en gang i uka vi da. Vi er kanskje sjuskete, men vi bruker altså den samme kaffekoppen i et par-tre dager. Gjerne vannglasset også. Det er ingen kjepphest, vi setter den på når den er full, men det tar altså tid å komme dit. Gryter, panner og ildfaste former vaskes for hånd. Matbokser også.

Der er vi også - bruker gjerne kopper og glass i et par dager samt vasker større ting for hånd. Nå skal det sies at vår oppvaskmaskin er museumsklar og bråker som et uvær, så det bidrar til at jeg planlegger godt når det passer seg å sette den på. Jeg skyller derfor veldig skitne ting for at de ikke skal stå og lukte i maskinen hele uka.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-12, 20:23   #60
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

det er vel ike det, vel. Det står iallefall på vår at man ikke under noen omstendigheter må bruke vanlig salt.

Jeg skrev da ikke vanlig salt?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no