Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjort i hagen

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 19:14   #21
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Så koselig med hjort i hagen! Helt udramatisk tenker jeg.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:20   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjort i hagen

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dessuten kan jeg vitsen på en annen måte.

"Det var en elg som gikk over en elv og ble rein, og da tenkte han "jaja, da var det hjort!"


Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har lagt ut Revira (som beskytter mot rådyr og hjort), Blodmel og jeg har laget telt av hønsenetting. *svett*

Fantastiske navn på remedier! Hjorten blir sikkert glad for å få telt.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Vi har Hjort som ordfører.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:26   #23
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjort i hagen

Sjekk store og små for flått hver kveld. Med hjort kommer flått.
Ellers er de sky ja, tror ikke de kommer til å plage poden, men de tar nok for seg mer av hagen enn det et rådyr vil gjøre.
Uansett, de lærer seg fort hvor det er uklokt å gå, og det er uklokt å gå der det er masse mennesker og støy. Så bruk hagen flittig sent om kvelden og tiiiidlig om morgenen.
En fordel er at dere har hund.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:27   #24
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjort i hagen

Så koselig! Hjorten er ganske sky. Vi leide hus med gjengrodd tomt en gang, der gikk et tråkk. Vi så sjelden noe til dyra, men guuuuriiiii så mye flått de slapp fra seg. Er nok lurt å holde tomta "bebodd" så dere slipper det, ville dyr har en del parasitter som ikke er så lekre.

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:49   #25
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjort i hagen

Jeg er veldig glad i å spise hjort.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:49   #26
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjort i hagen

Der vi bodde før var det hjort i hagen. De foretrakk naboen sin hage fremfor vår siden naboen hadde mye tulipaner. De kom ikke midt på dagen når unger var ute, helst tidlig morgen og seint på kvelden. De forsvinner uansett fort hvis det kommer mennesker.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 19:50   #27
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjort i hagen

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg er veldig glad i å spise hjort.

Hjortekjøtt er absolutt noe av det beste som er. Vi har masse hjort i fryseren.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:05   #28
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Hjort i hagen

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

]Vi har rådyr som kommer i hagen rett som et er (en elg et par ganger også) og det hender de spiser av buskene. De har så langt ikke rørt hverken planter eller bær. Utover det er de ganske sky og ville neppe latt et menneske komme innpå dem. Jeg synes de er nydelige og gleder meg over hvert besø, og blir faktisk litt lei meg når jeg leser at mange omtaler dem som "stylterotter" og skulle ønske flere satte pris på dem. Jeg hadde i allefall gladelig ofret både tomater og jordbær for rådyrbesøk.

Enig med deg :-) Vi har rådyr i hagen så og si hver dag og vi synes det er så koselig å ha de her. Ja, ja... så går det noen tulipaner og andre planter, men hva gjør vel det når man er så heldige å ha naturen så tett innpå seg? Vedrørende flått så mener jeg å ha lest at Borrelia smitten er mindre utbredt i de områdene hvor det er rådyr/hjort enn ellers.

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 20:57   #29
morgana
På vent....
 
morgana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
Innlegg: 1.985
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjort i hagen

Har lest at hvis du gjødsler med blodmel, så skal det visstnok holde hjort og rådyr unna. Kanskje verdt å forsøke i beddene?

__________________
93 97 99 03 09
12
morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:10   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Vi har hund, som dermed må sjekkes ekstra godt for flått og som skal få luftes hyppig i hagen morgen og kveld.

De går altså rundt huset, det sa huseier, som selv har hund, så jeg tviler på at det er noe som forsvinner til høsten. Sånn utenom jakta, jo, men at det om er nye etterpå, mener jeg.

Det med fireåringen tror jeg går bra, men nei, jeg er ikke villig til å ofre all den tid og grefter og energi og glede jeg vil legge ned i hagejobben, bare for å se det spist neste morgen, altså.den som villig ofrer tomatplanter og jordbæråker for å ha disse dyrene i hagen, er neppe den som sitter med førkatalogenr på vinteren og planlegger hva som skal såes når?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:20   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Og der var det kommet en del svar mens jeg skrev (med innlagt ammepause)

Altså, tulipaner kan jeg ofre en og annen av, men ikke de jeg har brukt timesvis på å planlegge, så, vanne, prikle, passe på, binde opp, potte om og stelle med fra et lite frø til en to meter lang plante.

Blodmel skal vi nok bruke ja, vet at mamma har noe suksess med dette på gravplassen (det er et trist syn å se gravplassen "oppspist" forresten, som nok er med på å farge mitt syn på hvor "glad" jeg blir for å ha disse dyrene i hagen.)

Å se dem en gang imellom, å se dem på avstand, å se dem på et jorde mens vi spiser frokost på hytta, flott. Å ha dem i hagen min regelmessig, not so much.

Hønsenetting over jordbæråkeren, tomatplantene i krukker på veradaen likevel, innse at det kanskje er en grunn til at der knapt er et blomsterbed på eiendommen, og gi opp tanken om en liten grønsakshage med sukkererter og diverse salater? Vel, jeg kan prøve sukkerertene, det er ikke mye tid og kjærlighet som ligger i dem egentlig. Men kjipt for Knerten å så dem, vanne dem, og ikke få spise dem da...

Nå som jeg har fått stor hage, og ikke hadde tenkt å ha alt i potter på verandaen, så er det kanskje det jeg må fortsette med likevel.

Og innføre daglig flåttsjekk av dyr og folk. Takk for tips om den forresten, det var jeg ikke klar over.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:23   #32
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Vi har elg og rådyr i hagen jevnlig. Jeg har litt blandede følelser rundt det, siden elgen her er tam og sur, og den spiser alt av skudd.

Så jeg forstår Malama jeg. Jeg må si at det romantiseres vel mye rundt det å ha vilt nært innpå bebyggelse. De ødelegger mye, og grunnen til at de kommer, spesielt på vinteren er jo faktisk mangel på mat. Syns det er lite koselig å tenke på at de spiser knoppene av epletrærne her fordi de finner for lite mat i skogen altså. Det er for mange dyr rett og slett.

Selv er jeg livredd elg, Men ikke rådyr. Hjort har jeg ikke tenkt så mye på. Trodde den var ekstremt sky.

Blir hjorten et problem i forhold til dere som folk kan dere kontakte viltnemnda og høre om de har fått flere henvendelser i området deres. Er det problematisk i forhold til hage er det vel superhøyt gjerde som gjelder....

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:25   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjort i hagen

Hva med gjerde?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:26   #34
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Gjerde er en løsning ja, men det må være veldig høyt. Bare å se på bilder fra gårder hvor de driver oppdrett.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:30   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Jeg mener det ar hjort han sa, jeg har lite erfaring med de ulike artene egentlig, og han presenterte det som "bambi" for Knerten.

Og superhøyt gjerde er totalt utelukket, dette er et område hvor tomtegrenser "ikke eksisterer", og langs grensa på vår tomt går murkanten som avslutter trappa langs naboens hus. Det eksisterer garantert regler for å bygge gjerde så nært naboens hus, pluss at det rett og slett bare ikke passer. Og ikke har jeg lyst heller. Det får heller bli grønnsaker på verandaen som ikke har trapp, hønsenetting og blodmel, og litt prøv og feil på hva som går og ikke går.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:30   #36
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Hjortekjøtt er godt!

Men det er kanskje ikike så moro å få hagen ødelagt av gnafsende dyr. Her i området har vi nok mer rådyr enn hjort, men gnafser gjør de nå uansett. Mora mi har begynt å fylle nylonstrømper m. hår (hun får hos frisøren) og så legger hun hårpølsene her og der i bedene. -Hun påstår at det holder rådyra unna, og bedene hennes ser ganske så ok ut.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:34   #37
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Hår kan fungere, men det må skiftes hele tiden siden lukten forsvinner. Rådyr er små, hjort er større, og elg er størst.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:36   #38
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Hjort i hagen

Naboen også legger ut hår i blomsterbedene så det går jo ann å forsøke det. Blodmel sier hun også virker. Jeg har jo sagt hun bare kan sende dem over til oss, så kanskje du kan sende de over til naboen??

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:46   #39
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Nå ville jeg neppe anlagt kjøkkenhage i det hele tatt hvis jeg visste at det var jevnlige besøk av rådyr. Det er nå en gang bare sånn der er når man bor slik a man får rådyr eller hjort på besøk. Er kjøkkenhage veldig viktig må man nok bosette seg et annet sted. Her hos oss lar de som sagt både blomsterbed, jordbærplanter, ripsbusker og stikkelsbærbusker være i fred. Det de foretrekker å gnafse på hos oss er rosebusker, som vi har mer enn nok av.

Og bittelitt på siden: Bambi er et dådyr, ikke et rådyr (som er de dyrene folk får på besøk i hagene sine).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:49   #40
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.545
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjort i hagen

Jeg tror slett ikke det reelt er bambi som kommer nei, mener det er hjort han sa.

Og jeg ante da ikke at det var hjort der da vi kjøpte det. Ingen sa noe om det, vi er ikke så lokalkjente, min bror bor ikke langt unna men har ikke slike dyr i hagen likevel. Og nei, jeg innser at å anlegge grønnsakshage neppe er en god ide, men det var planen, drømmen, absolutt tanken.

Vel, jeg får bruke dette som argument for mitt ønske om drivhus...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no