Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor dumt er det å ikke være gift?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-12, 17:45   #1
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.961
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Hvor dumt er det å ikke være gift?

Mannen her i huset vil absolutt ikke gifte seg. Hvor dumt er dette?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 17:57   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.701
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

I forhold til hva?

Siden dere har barn sammen så antar jeg at dere har en samboeravtale? Da vi giftet oss (ti år siden), fikk far flere rettigheter i forhold til barna hvis noe skulle skje meg. Etter den tid har det vel kommet regler for samboende med barn som dekker slike scenario like godt?

For meg var bryllupet et hyggelig rituale, en fin fest for å feire vårt liv sammen. Jeg tror dog ikke jeg hadde sett på det som så veldig krise om vi hadde vært samboere.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 17:59   #3
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Vil han ikke være gift, eller vil han ikke ha bryllup. Det er forskjell på det.

Jeg tror veldig få samboere har tilstrekkelig samboeravtale, og spesielt ved samlivsbrudd blir ofte dette merkbart om en i en periode har vært hjemme eller jobbet redusert.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 17:59   #4
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.835
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Mannen her i huset vil absolutt ikke gifte seg. Hvor dumt er dette?

Vi fikk beskjed via advokat (som satte opp samboerkontrakt for oss) at vi ikke kunne lage en kontrakt som er like god som om vi giftet oss når det gjelder arv hvis ene parten faller fra.
Vi giftet oss for 9 år siden, hadde samboerkontrakt årene før vi giftet oss.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 17:59   #5
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.961
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Ingen samboeravtale heller nei, jeg innser at vi må gjøre noe, men vet ikke hva.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:00   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Jeg synes muligheten til å sitte i uskiftet bo er veldig viktig om man eier bolig sammen, men den har man kanskje også når man er samboere med felles barn nå?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:01   #7
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Spander en tur til en advokat, få i det minste satt opp en avtale, ja.
Mannen min ville heller ikke gifte seg, men det viste seg at det var vel helst en stor fest han ikke ville ha, så vi giftet oss med kun forlovere til stede, og gikk og spiste middag med dem. Dett var dett.
Jeg kunne sikkert klart en stor feiring også, jeg, men det viktigste for meg var at vi giftet oss.
Vi hadde et felles barn da vi giftet oss, og har fått et til seinere.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:03   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.701
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ingen samboeravtale heller nei, jeg innser at vi må gjøre noe, men vet ikke hva.

Da begynner det å nærme seg veldig ugreit. Jeg ville krevd en samboeravtale sporenstreks. Både ved samlivsbrudd og eventuelt dødsfall er det essensielt å ha noen rammer å lene seg på.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:05   #9
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.835
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ingen samboeravtale heller nei, jeg innser at vi må gjøre noe, men vet ikke hva.

Si til samboeren din at dere må ha samboerkontrakt, eller gifte dere.
Vi gikk til advokat da vi skulle ha samboerkontrakt, da vi begge hadde penger i aksjer m.m, og disse skulle holdes utenfor.
Jeg husker vi betalte 3000 kr for samboerkontrakt + gjensidig testamente. Dette er jo da, hmmm nå må jeg tenke, 16 år siden. Hva det koster i dag vet jeg ikke.
Dere kan helt sikkert lage en kontrakt selv, eller laste ned fra internett. Vi valgte å være helt sikre på at det skulle gjøres riktig, p.g.a overnevnte ting, dermed gikk vi til advokat.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:12   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Hvis dere er samboere med felles barn, og setter opp kontrakt og har gjensidig testamente, klarer dere dere helt greit etter den nye loven. Da kan dere sitte i uskiftet bo. Men dere bør helt klart ha en avtale og et testamente.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 09-04-12 kl 19:55.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 18:16   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Og sikre at den andre er den som får livsforsikring og den slags, vel?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:57   #12
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og sikre at den andre er den som får livsforsikring og den slags, vel?

Det går fint så lenge man har felles barn og har bodd sammen mer enn 2 år mener jeg. Men er ikke sikker, herregud jeg skal ha eksamen i dette om en mnd.

Uansett, vedrørende livsforsikring holder det å sende skriftlig beskjed til selskapet at dere ønsker å begunstige hverandre.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:16   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Vi giftet oss på tinghuset, bare jeg, mannen og barna.
Hadde en venn av en venninne som var hjemme på dagtid som var det ene vitne og så var saksbehandler det andre vitne.
Vi gjorde dette i smug, foreldrene våre fikk vite det senere på dagen og ungene fikk vite at de skulle være med på morgenen samme dag.
Vi ville ikke ha noe oppstyr rundt dette, fordi vi ville ha denne dagen bare for oss fire.
Reiste på bryllupsreise morgenen etter, med barna selvsagt.

Grunnen til at vi giftet oss var delt, mye pga alt papirarbeid og slippe å lage kontrakter og fordi vi rett og slett ville være gift.
Mannen var ikke så ivrig på stor fest, og det var heller ikke et stort ønske hos meg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:27   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Ekteskap eller skikkelige avtaler.

Vil han absolutt ikke være gift, eller absolutt ikke ha stor ståhei og baluba rundt det?
Man kan gifte seg på et kvarter på tinghuset eller lignende, og bare være gift uten å involvere alle andre.
Om ikke av romantiske grunner, så av praktiske.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:34   #15
Morgaine
Aquademiker
 
Morgaine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 278
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Da begynner det å nærme seg veldig ugreit. Jeg ville krevd en samboeravtale sporenstreks. Både ved samlivsbrudd og eventuelt dødsfall er det essensielt å ha noen rammer å lene seg på.


Veldig viktig ja. Ting kan skje som man ikke har kontroll på. Er man gift er man sikret automatisk. Er man samboer må man sikre seg selv.

__________________
05 & 08
Ikke reserver en plass i hjerte ditt til dem som ikke ønsker å være der. De som ønsker å være en del av livet ditt vil gjøre en innsats for å ta del i det.
Morgaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 23:05   #16
Solsikken
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 46
Solsikken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Så lenge dere ikke har særkullsbarn spiller det ikke så stor rolle.

Solsikken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 23:23   #17
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Med kontrakt og gjensidig testamente er man relativt godt dekket nå som man kan sitte i uskiftet bo. Vi har akkurat ordnet dette, og det var ikke veldig mye styr. Vi brukte kontraktn vi fikk lastet ned fra JURKs sider (juridisk rådgivning for kvinner).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 06:34   #18
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Opprinnelig lagt inn av Solsikken, her.

Så lenge dere ikke har særkullsbarn spiller det ikke så stor rolle.

Hva burde man gjøre i så tilfelle om man ikke vil gifte seg?

__________________
Gutt 95
Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:08   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Det spiller ikke noen rolle om dere har særkullsbarn heller. Man kan ikke kreve uskiftet bo overfor særkullsbarn uansett om man er gift eller ikke.

Som de sier over her - den som eier mest vinner på samboerskap med færrest mulig papirer, for da blir det ikke noe deling om man skilles. Har man felles barn så er regler for uskifte likt uansett.

Man har ikke forsørgerplikt overfor samboer da. Det har man for ektefelle.

Den som eier minst eller betaler dagligvarene bør absolutt ha papirene i orden for å unngå å havne på bar bake ved brudd i et samboerskap.

Forsikringer og sånt går som om man var gift etter to års samboerskap.

  Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:24   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor dumt er det å ikke være gift?

Altså, man kan jo ha veldig gode grunner for ikke å inngå ekteskap (eller omfattende samboeravtaler). Det er derfor jeg er i mot lovendringer som sterkt sidestiller samboerskap og ekteskap. Dersom man drar det økonomiske lasset helt alene, og er sammen med et økonomisk katastrofeområde eller en snylter, så er det veldig logisk om man ikke vil blande økonomi, om man nå aldri så mye ønsker å dele hverdags- og kjærlighetsliv sammen. Det syns jeg må være fair.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no