Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-10, 16:26   #81
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Kanskje pusen din trenger en kjæreste? Ei vakker, ung (født på Halloween 2009), sterilisert, chipmerket, grå, leken, renslig, sosial, snill og kosete pusejente å være sammen med?

Vi må nok kvitte oss med Amipusen. Det er tung katteallergi blant nøkkelpersoner i familien vår, og nå blir vi MYE sammen når vi flytter.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 16:43   #82
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Å - så trist, Ami.

Men jeg tror nok ikke at veien vi skal gå akkurat nå blir å få en katt til. Jeg har tenkt tanken - men jeg tør ikke. Går det ikke det heller så sitter jeg der med to katter jeg ikke har noe å tilby.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 16:45   #83
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Jeg ser nå at jeg burde ha hoppet inn i tråden tidligere, siden jeg er fostermor for katter til FOD, og vet sikkert mer om omplassering enn de fleste her.

Det er ingen tvil om at katten må bort. En katt på 2 1/2 år er for gammel til at du får forandret atferden uten veldig stor innsats. Gjennom årene har jeg hatt katter i forskjellige aldre, med forskjellige utfordringer, og det skal veldig mye til å endre på etablert oppførsel hos en voksen katt. Og når man har små barn i huset, er det nesten umulig å kunne ta den tiden. Det er derfor jeg ytterst sjeldent tar imot de mest utfordrende kattene. Og FOD vet at jeg ikke tar imot katter som ikke går med barn. Det er ikke aktuelt.

Du kan snakke med FOD eller Dyrebeskyttelsen. Problemet er det at mye vanskeligere å omplassere katter som ikke går sammen med barn. Da kan katten risikere å bli boende der veldig lenge fordi FOD ikke avliver katter. Jeg vet ikke hva som er praksis hos Dyrebeskyttelsen. Og da tar den plassen fra en katt som faktisk har en fremtid foran seg.

Jeg ville forsøkt å omplassere katten til noen uten barn. Jeg tror ikke katten vil endre atferden så mye selv om den får gode utemuligheter. Den har lært seg at atferden er greit. Hvis det ikke går, da får du heller ta avlivingsdiskusjonen. Men katten må vekk, ja.

Jeg må forresten svare på noe Floksa nevnte. Det stemmer nok ikke at det er like høy returprosent alle steder. Jeg er ganske sikker på at FOD ikke får så mange katter i retur fordi de er fryktelig nøye på hvem som får adoptere. Og de vil nok ikke la en familie få en katt som er stemplet uegnet for familier.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 16:47   #84
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

C3PO - takk for svar.

Dette er en katt med utemulighet - han går ut og inn så mye han vil og vi bor landlig. Og på sommeren er han er grei fyr som bare er trivelig og fin. Da får han ut villdyret i sitt indre gjennom å ta litt småfugl og mus og sånn. Det er når det blir veldig kaldt på vinteren og han nekter å gå ut at han blir slem.
Burde ikke det da bedre mulighetene noe?

Som strakstiltak har jeg stengt kattedøra nå og begynt å tvinge ham ut noen timer i døgnet.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 16:49   #85
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Jo - også har vi ikke småbarn nå. Minste er ni år, så vi har flere måneder på oss før det kommer små her som sluker tiden.

(Det er mulig jeg høres veldig rar ut altså, men jeg er så innmari glad i katten. Jeg vil så veldig gjerne få det til å funke hvis det finnes en god mulighet.)

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 16:53   #86
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Jeg skjønner deg godt. En katt er jo et familiemedlem. Jeg hadde ikke fått med meg det at det var bare når han ikke kom seg ut at det gikk slik. Da synes jeg at den nye planen din er god, og verd å prøves i noen uker. Men ikke for lenge - du vil jo ikke at ting skal gå så langt at det blir en alvorlig skade.

Lykke til, og hold oss oppdatert!

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 18:15   #87
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Jeg må forresten svare på noe Floksa nevnte. Det stemmer nok ikke at det er like høy returprosent alle steder. Jeg er ganske sikker på at FOD ikke får så mange katter i retur fordi de er fryktelig nøye på hvem som får adoptere. Og de vil nok ikke la en familie få en katt som er stemplet uegnet for familier.

http://www.fod.no/viewPage.php?page=18

Jeg bladde bare gjennom de 6-7 første, 3 var retur katter.........

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 19:05   #88
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å - så trist, Ami.

Men jeg tror nok ikke at veien vi skal gå akkurat nå blir å få en katt til. Jeg har tenkt tanken - men jeg tør ikke. Går det ikke det heller så sitter jeg der med to katter jeg ikke har noe å tilby.

Jeg ser den og skjønner.
Har vært i kontakt med FOD, og de tar ikke flere katter inn da kapasiteten er sprengt.

Men vi kan jo prøve i jula? Vi skal bort og trenger kattevakt, og da får dere prøvd og sett om det kan funke? Vinn-vinn?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:07   #89
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

No pressure, altså.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:33   #90
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Ami, her.

Jeg ser den og skjønner.
Har vært i kontakt med FOD, og de tar ikke flere katter inn da kapasiteten er sprengt.

Men vi kan jo prøve i jula? Vi skal bort og trenger kattevakt, og da får dere prøvd og sett om det kan funke? Vinn-vinn?


No can do, amigo. Du må nok høre med Knerten.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:46   #91
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Knerten? Why? Vil hun ha katt?

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:46   #92
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Kattekreket kjeder seg. Han må få ut energien og jakttrangen sin på et eller annet, og da blir det tær, fingre og alt som rører seg. Sett en border collie i en liten byleilighet og du får en hund som gjeter unger, sykler og biler. Jeg synes det høres ut som en bra plan jeg, å slenge katta ut noen timer om dagen selv om han ikke vil (med unntak av sprengkalde dager, da må han få lov til å være inne). Aktiviser ham når han blir innpåsliten, få ungene til å leke med ham til han køler, og da sover han sikkert lenge. Eller lag morsomme leketing for ham, heng små snorer med småballer i enden e.l. overalt i huset sånn at han kan leke når han vil.

Jeg forstår så inderlig godt at dette er vanskelig, og jeg skjønner at du ikke har lyst til å avlive ham. På prinsipielt grunnlag synes jeg at kattene fortjener at eierne prøver å tilrettelegge til en viss grad, men går det ikke og omplassering ikke er mulig så er veterinær siste mulighet.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:50   #93
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Ami, her.

Knerten? Why? Vil hun ha katt?

Hun trenger å få aktivisert ei bikkje.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:53   #94
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hun trenger å få aktivisert ei bikkje.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 21:13   #95
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?



Knerten er storhjertet i jula, Ami. Det er bare å sende pus dit så blir hun godt tatt vare på.

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 21:18   #96
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

På prinsipielt grunnlag synes jeg at kattene fortjener at eierne prøver å tilrettelegge til en viss grad, men går det ikke og omplassering ikke er mulig så er veterinær siste mulighet.

Så enkelt kan det sies.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no